?
Что мешает российским университетам создавать онлайн-программы магистратуры?
С. 9-18.
Publication based on the results of:
In book
М. : Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2021
Gordin V. E., Sizova I., Обсерватория культуры 2021 Т. 18 № 1 С. 80-92
В данной статье авторы рассматривают различные образовательные онлайн-продукты, разработанные музеями как самостоятельно, так и в сотрудничестве с образовательными учреждениями. Проведенный анализ позволил выявить пул онлайн-продуктов музеев, включающий МООК (массовые открытые онлайн-курсы), СПОК (специализированные профессиональные онлайн-курсы), обучающие игры, мобильные приложения и подкасты. Определены преимущества и особенности каждого из видов музейных онлайн-продуктов, их перспективы включения в образовательный ...
Added: October 30, 2020
Garmonova A., Shcheglova D., М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2020
This publication presents data of the research project “Russian Magistracy
growth”, implemented by Institute of Education with the support of the Vladimir
Potanin foundation. The study covers 16 regions of the Russian Federation and
19 universities. Moscow universities were not included in the study. The samples of
universities were stratified by status and regions. Data also shows the dynamics ...
Added: June 22, 2020
Isakov V., М. : НИУ ВШЭ, 2012
Учебно-методический комплекс УМК-МПИ разъясняет цели и задачи магистерской программы «Правовая информатика», содержит программы учебных курсов, концепцию методологического семинара, тематику магистерских диссертаций и рекомендации по их написанию, а также материалы для организации самостоятельной работы студентов магистратуры. ...
Added: October 31, 2016
Korolev D., Alexandr Pavolotsky, , in : Innovative Information Technologies: Materials of the International scientific-practical conference. Part 1. * 1: Innovative Information Technologies in Education.: M. : HSE, 2014. P. 182-188.
Electronic support of higher education is a popular trend in distance education, but classroom studies lack information support and therefore depreciate comparing to MOOC versions, having advantages in real-life workshops and possibility of personal contact with teacher and other students.
This paper describes educational experiment in convergence of educational models conducted at MIEM NRU HSE in ...
Added: June 2, 2014
Shcheglova D., Garmonova A., Opfer E., Высшее образование в России 2022 Т. 31 № 11 С. 47-62
The master’s degree is an obligatory stage for those who are planning to enter PhD. That is why it should have a clear academic track. Embedding the master’s degree in the academic track allows universities to sum up their efforts to support young scientists. There is an urgent need to support scientific centers in Russian ...
Added: November 20, 2022
Semenova T., Technology, Knowledge and Learning 2022 No. 27 P. 707-719
Some researchers have questioned the use of dropout metrics to assess the quality of MOOCs. The main reason for this doubt is that participants register for online courses with different intentions. Therefore, it is proposed to use a learner-centred approach and to study the learner intention-fulfilment. Researchers studied the effect of result-oriented intention on MOOC ...
Added: June 21, 2021
Maksimenkova O. V., Neznanov A., Skryabin M., , in : eLearning Stakeholders and Researchers Summit 2017. Материалы международной конференции. : М. : Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2017. P. 165-174.
Appearance and spreading of massive online open courses (MOOC) start the era of restructuration of the modern-day education. The questions of quality assurance and integration MOOCs with traditional educational processes are quite popular. Even though quality assurance is richly studied area now, a question of how to estimate a change of quality of a repeated ...
Added: October 11, 2017
Garmonova A., Shcheglova D., Serova A. V. et al., М. : МАКС Пресс, 2020
The book illustrates practices of Russian magistracy cases in regional and leading
universities. The authors covered core issues, models and development points of
the master's institute in Russia. Prospects for its development were also indicated.
The paperwork presents the cases of graduate schools, magistracy design in the
context of changing norms, rules and institutions at Russian universities. This research
is ...
Added: May 17, 2020
Gruzdev I., Мониторинг университета 2010 № 2 С. 37-43
В статье рассматриваются студенческая мобильность и ее междисциплинарный аспект на примере магистратуры ГУ ВШЭ. Особое внимание уделяется значению рассматриваемого феномена для высшего образования вообще и для ГУ ВШЭ в частности. Возможность получать высшее образование в нескольких областях является несомненным преимуществом для студентов. Количество мобильных студентов в вузе может быть маркером его успешности. По данным «Портрета ...
Added: July 30, 2013
Солодихина М. В., Solodikhina A., Физика в школе 2020 № S2 С. 50-54
The article discusses the ways of forming critical thinking of undergraduates in the study of natural sciences. The possibilities of project activities and the potential of combining such methods as case-study and STEM-study in STEM-case tasks are noted. ...
Added: November 11, 2020
Sizemova O., В кн. : Формирование образовательной среды вуза в условиях перехода на уровневую систему высшего профессионального образования. Сборник статей по материалам Международной научно-практической конференции преподавателей вузов, ученых и специалистов. : Н. Новгород : ВГИПУ, НГПУ, 2011. С. 240-244.
В статье предложен подход к формированию системы обучения направлений подготовки бакалавриата и магистратуры с использованием активных форм. ...
Added: December 28, 2012
Kim I., В кн. : eLearning Stakeholders and Researchers Summit 2017. Материалы международной конференции. : М. : Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2017. С. 90-101.
В работе рассматриваются результаты промежуточного и итогового контроля успеваемости для нескольких групп студентов НИУ ВШЭ, занятия у которых проходили одновременно в двух разных форматах, оффлайн , и онлайн (в последнем случае – в том числе и на платформе Курсера). Подобный «смешанный» формат занятий позволил сравнить корреляцию общей успеваемости студентов с результатами двух разных типов контроля, ...
Added: January 28, 2018
М. : Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2017
10-11 октября 2017 года Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики" совместно с глобальной платформой онлайн обучения Coursera проводят в Москве международную конференцию eLearning Stakeholders and Researchers Summit 2017, посвящённую научно-практическим аспектам онлайн-образования. eSTARSummint 2017 привлекает исследоватетелей и практиков из университетов и бизнес-сообществ с целью развития онлайн-обучения. ...
Added: October 11, 2017
Rozhkova K., Higher Education in Russia and Beyond 2021 No. 5(30) P. 9-10
Added: August 16, 2022
Kobyshcha V., Мониторинг университета 2011 № 5 С. 42-47
В статье рассматривается вопрос, каким образом решение о поступлении в магистратуру вписано в трудовую и образовательную стратегии студентов. ...
Added: August 17, 2015
Semenova T., Vilkova K., Университетское управление: практика и анализ 2017 № 6 С. 114-126
The aim of this work was to identify the existing types of massive open online courses integration into the educational process with the help of assessing the practices adopted by foreign and Russian universities. Besides, the authors identified conditions necessary for successful integration of online courses into academic programs of Russian universities and marked basic ...
Added: October 7, 2017
Taratuhina Y., Bleskina I., Вестник экспертного совета 2018 № 4 (15) С. 122-128
This paper is devoted to the analysis of the MOOCs by the example of NRU HSE MOOCs on Coursera. It is assumed that the user’s behavior at the MOOCs depends on a number of factors, such as the name of the course , language, theme, etc. Thus, in this article we attempt to analyze the ...
Added: March 6, 2019
Chashko M., В кн. : Вестник Московского государственного лингвистического университета. Серия: Образование и педагогические науки. 2019. Т. 3. Вып. 832.: М. : [б.и.], 2019. С. 190-202.
The article is dedicated to the issue of establishing effective approaches to profession-oriented teaching of foreign languages to Master students. The author attempts to draw a portrait of a Master student as a learner by outlining his social and psychological characteristics which in their turn justify the use of integrative contextbased approach to designing foreign language courses for Master’s ...
Added: December 3, 2019
Garmonova A., Opfer E., Serova A. V. et al., МГУ, МАКС Пресс, 2021
The book is an example of evidence-based research about master's education in modern Russia. The authors compared the master's education in Russia and Bologna system countries. The research covered different aspects: the motives of students, their plans after graduation, design of master's programs, digitalization of master's education, mobility of students, etc. This book identifies the ...
Added: April 22, 2021
Abankina I., Filatova L., В кн. : Модернизация экономики и глобализация: В 3 кн. Кн. 2. Кн. 2.: М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2009. С. 533-546.
В рамках ЕС в 2002 г. была принята Декларация Европейской комиссии и министров образования европейских стран по развитию сотрудничества в области профессионального образования и обучения в Европе, положившая начало так называемому Копенгагенскому процессу. В Декларации сформулированы задачи создания единого европейского пространства в области профессионального обучения, обеспечение прозрачности квалификаций, решение проблемы признания квалификаций и др. Таким ...
Added: August 13, 2013
Ukolova E., Shumskiy V., В кн. : Психологическая служба университета: реальность и перспективы: материалы I Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. : М. : НИУ ВШЭ, 2017. Гл. 9. С. 414-420.
The article discusses main content and process-oriented components of the training program for counselors of existential-analytical orientation within the framework of the NRU HSE Master’s program. Students who successfully completed this training program are able to practise with the university counseling center upon obtaining their Master’s degree. ...
Added: March 8, 2018
Осовецкая Н. Я., В кн. : Модернизация экономики и глобализация: В 3 кн. Кн. 2. Кн. 2.: М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2009. С. 563-576.
Вопрос о том, какова должна быть численность магистров и бакалавров в российских вузах, может быть решен только при условии четкого понимания, что же представляют они собой как специалисты. До сих пор многие считают, что бакалавр – это неполноценный специалист. На самом деле во всех странах, где принята двухуровневая система образования, бакалавры – это полноценные специалисты, ...
Added: August 13, 2013
Korolev D., Pavolotsky A. V., Кольбе А. С., В кн. : Избранные научные труды четырнадцатой Международной научно-практической конференции "Управление качеством", 11-12 марта 2015 года. : М. : Пробел – 2000, 2015. С. 219-228.
The consololidation of groups learning academic disciplines requires students’ works to be assessed automatically. This way helps to avoid subjectivity in evaluation, butlimits the depth of knowledge and skills that can be evaluated that decreases the quality of teaching the discipline. This study analyses the method of peer review, familiar to MOOC students, applied to ...
Added: April 19, 2015
Rozhkova K., Roshchin S., Solntsev S. et al., Вопросы экономики 2021 № 8 С. 69-92
Though master’s programmes are rapidly gaining attention from students, evidence concerning the labor market returns to master’s degree remains scarce. There is a widespread opinion that Russian employers can barely distinguish between graduates with bachelor’s and master’s degree making it unreasonable to pursue a graduate degree. This paper contradicts this opinion. Based on a unique ...
Added: August 7, 2021