?
Инклюзивному образованию - быть: рефлексия опыта НИУ ВШЭ
С. 153-157.
This paper summarizes the insights obtained in the course of the proactive educational project "Inclusive Higher School." The goals of the project are to examine the present-day process of inclusive education at the National Research University "Higher School of Economics", as well as to develop a set of recommendations for promoting an enabling learning environment for students with disabilities. This paper briefly describes the main steps of the project, sums up the results of the studies, and analyzes the current degree of disability inclusion at the Higher School of Economics.
In book
М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2016
Алехина С. В., Lebedeva A., Смольникова М. Н., В кн. : Современный университет между глобальными вызовами и локальными задачами. VII Международная конференция Российской ассоциации исследователей высшего образования. : М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2016. С. 59-63.
В настоящее время все большее значение приобретает проблема преодоления изоляции людей с инвалидностью и включение их в повседневную жизнь общества. Одним из основных способов решения этой проблемы является обеспечение доступности высшего образования для студентов с особыми образовательными потребностями. Статья посвящена описанию подхода к образовательным потребностям, а также изучению специфики их содержания у студентов с ограниченными ...
Added: February 17, 2017
Alekhina S., Samsonova E., Tatiana A. Yudina, Specialusis Ugdymas 2018 Vol. 1 No. 38 P. 47-60
The aim of the article is a theoretical modeling of the inclusive paradigm of contemporary education. The study was based on a literature study and secondary data analysis. The article presents the data collected in Russia in 2014-2017. Based on an analysis of the inclusive paradigm conceptual framework, the statements of cultural-historical theory and system-activity ...
Added: November 1, 2022
Ярская В. Н., Iarskaia-Smirnova E. R., В кн. : Интеллигенция в новой реальности: сборник статей XXII Международной теоретико-методологической конференции, РГГУ, 30 сентября — 1 октября 2021 г. : М. : Центр социального прогнозирования и маркетинга, 2021. С. 253-264.
Понятие интеллигенции в постсоветскую эпоху преобразилось. Сегодняшний интеллигент не обязательно окончил вуз или занимается «умственным трудом». Из всех многочисленных определений интеллигента релевантным остается лишь этическое ядро, которое определяет поступки человека не из соображений личной выгоды, а по совести [Архангельский, 2017]. Новая интеллигентность формируется в сопротивлении тоталитарной системе — будь то бюрократия или рынок, а в ...
Added: October 26, 2021
Cheglakova L. M., Чистова Е. М., В кн. : Практики управления устойчивым развитием российских компаний. Кейсы из коллекции Высшей школы бизнеса ВШЭ. : М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2023. С. 67-82.
The case with development of inclusion project on the base of VimpelCom Ltd in real business-context helps to master the tools of strategic and project management, business communications at the stage of project maturity and a number of new external challenges on the agenda. ...
Added: November 8, 2023
Kononenko R. V., Журнал исследований социальной политики 2022 Т. 20 № 4 С. 573-590
The study is devoted to inclusion, a relevant topic in today’s Russia, and its existence in various forms in folklore in contemporary contexts. The author focuses on the associations of Russian folk culture enthusiasts, revealing the role of elements of traditional culture in inclusion, integration or differentiation between groups, about the perception of traditional culture ...
Added: January 27, 2023
Петрякова О. Л., Сабитова Г. В., Kuchmaeva O., Воспитание школьников 2013 № 4 С. 3-11
In the article the problems of formation of a model of inclusive education in the capital in recent years. Based on the results of complex research «problems of available secondary education for children with disabilities in the city of Moscow», held in 2011 by request of the Commissioner for human rights in Moscow. ...
Added: March 11, 2014
Kuchmaeva O., Петрякова О. Л., Народное образование 2013 № 7 С. 32-39
Статья посвящена особенностям нормативного регулирования инклюзивного образования в г.Москве. В работе использованы результаты исследования «Проблемы доступного среднего образования для несовершеннолетних лиц с ограниченными возможностями здоровья в городе Москве», проведенного в 2011 г. по заказу Уполномоченного по правам человека в городе Москве. Проводится обзор ситуации, формируются предложения по дальнейшему обеспечению развития инклюзивного образования. ...
Added: November 17, 2013
Bordunos A., Kosheleva S., Zyryanova A., , in : Corporate Social Responsibility. : IntechOpen, 2021. P. 1-16.
Firms are highly interested in better inclusion of women with childcare commitments, especially for leadership positions, as reward for higher work groups’ gender diversity is valuable. Gender diversity became topical issue in corporate social responsibility of companies. However, many firms report that gender diversity is stalled, due to conflicting stereotypes about social roles of employees. ...
Added: August 10, 2021
Карпенкова И. В., М. : АНО "Наш солнечный мир", 2017
Книга представляет собой обобщённый и систематизированный материал о работе тьютора – педагога сопровождения ребёнка с особенностями развития в инклюзивной школе. Союз взрослого (тьютора) с его подопечным значительно повышает эффективность включения особого ребёнка в жизнь современной школы. В непосредственном активном сотрудничестве с учителем, психологом и другими специалистами тьютор может создать для ребёнка среду, в которой эмоциональный ...
Added: October 16, 2017
Kuchmaeva O., Петрякова О. Л., Сабитова Г. В. et al., М. : Институт семьи и воспитания РАО, 2012
Presents the results of the study «the Problem of access to secondary education for children with disabilities in the city of Moscow», held in the autumn of 2011, the research Conclusions based on these statistics, sample surveys of parents, expert interviews, focus groups with parents of the children. The research results allow to describe the ...
Added: February 16, 2013
Yudina T., Алехина С. В., Современная зарубежная психология 2018 Т. 7 № 1 С. 71-77
The article is devoted to analysis of theoretical models to justify the methodology of empirical study of relationships in inclusive classes. It discusses the model of social participation proposed by researchers from the Netherlands and designed after the analysis of a number of scientific publications. The article presents a review of empirical studies of foreign ...
Added: November 1, 2022
Kuchmaeva O., Сабитова Г. В., Петрякова О. Л., Социальная педагогика 2013 № 4 С. 45-57
В статье рассмотрены действующие регламенты в сфере инклюзивного образования, в частности, на примере г. Москвы. Проведена оценка эффективности предпринимаемых нормативных изменений на основе данных статистики и специальных обследований. Сформированы предложения по дальнейшему совершенствованию нормативной базы инклюзивного образования несовершеннолетних. ...
Added: November 17, 2013
Antonova V. K., Prisyazhniuk D., Ryabichenko T., Журнал исследований социальной политики 2021 Т. 19 № 3 С. 373-388
Based on an analysis of thirty semi-structured interviews with HR managers of Russian and transnational businesses in different areas of the economy, we identify the main types of inclusive employment strategies and unpack how HR managers’ see the barriers and benefits of hiring people with disabilities (PWD) from the perspective of their own organisational context ...
Added: October 11, 2021
Larchenko L. V., Анисимов Т. Ю., Чурилина И. Н. et al., Инновации 2021 № 1 С. 80-85
The article deals with the issues of the conceptual apparatus of inclusive tourism, its organization in Russia, taking into account foreign experience; highlights the issues of inclusive tourism that have an impact on human well-being. On the basis of a sociological survey, the attitude towards inclusive tourism as a way of influencing the subjective feeling ...
Added: October 26, 2021
Dolgova E., Bolshakov N., Laboratorium. Журнал социальных исследований 2023 Т. 15 № 1 С. 56-74
In this article, on the example of museums we consider the problem of constructing a single explanatory framework for understanding disability and inclusion, germane in the context of the multiplicity of interpretations of what an ideal accessible museum is. To construct such an explanatory model, this study analyzes the experience
and judgments of museum professionals and ...
Added: June 21, 2023
Алехина С. В., Lebedeva A., Смольникова М. Н., В кн. : Доступная образовательная среда: опыт создания, проблемы и перспективы: материалы Всероссийской научно-практической интернет-конференции, г. Кемеровово, 01 февраля-31 марта 2017 года. : Кемерово : Изд-во КРИПКиПРО, 2017. С. 5-12.
This paper presents an analysis of current challenges for inclusive education in Russian universities, discussed problems related to an academic process in the field learning of students with special needs (accessible environment, special tools and technologies for educating disabled people, developing an inclusive culture, etc.). ...
Added: June 9, 2017
Yudina T., Современная зарубежная психология 2015 Т. 4 № 2 С. 40-46
The article provides an overview of modern foreign researches on social and educational inclusion of persons with intellectual disabilities and highlights the main direction of these studies. Foreign researches are aimed at investigation of social skills in pupils of special and inclusive schools, the ways of their inclusion in society, and also the attitudes of ...
Added: November 1, 2022
Kravtsova A., Omelchenko D., , in : Youth in Putin's Russia. : Palgrave Macmillan, 2021. Ch. 8. P. 255-300.
The chapter provides an analysis of the narratives of young people in two cities, located in two Buddhist regions of the Russian Federation: Ulan-Ude (Republic of Buryatia) and Elista (Republic of Kalmykia). The aim of the paper is to reveal the peculiarities of young people’s everyday life in these two cities. To achieve this aim ...
Added: December 16, 2021
Antonova V. K., Журнал исследований социальной политики 2013 Т. 11 № 2 С. 151-170
This article makes an attempt to look at the contemporary concepts of social exclusion and social inclusion from the position of such challenges of a global society as multiculturalism, as this perspective pays attention not only to structural inequality, but also to cultural, ideological and behavioural aspects which are in charge of the marginal position ...
Added: July 9, 2013
Издательство Казанского университета, 2023
Инклюзия выступает трендом в развитии отечественного образования начиная с 2013 г. По данным Росстата, сегодня около 30 % младших школьников обучаются в условиях инклюзивного образования. Настоящее эмпирическое исследование проведено с целью выявить показатели психологического благополучия нормотипичных детей и их одноклассников с ограниченными возможностями здоровья (ОВЗ), которые учатся в инклюзивных классах начальной школы. Выборку составили 310 ...
Added: February 13, 2024
Polukhina E., Дерезовская В. Д., Журнал исследований социальной политики 2022 Т. 20 № 4 С. 557-572
Theater where people with disabilities participate, or inclusive theater, is
aimed to foster the social inclusion of people with disabilities. This research
studies inclusive theater practices to understand their potential for social
change and its meaning for the participants. The potential for social change
refers to 'inclusive potential,' which is measured through the markers of
inclusion highlighted in this paper. ...
Added: January 26, 2023
Ярская-Смирнова В. Н., Е. Р. Ярская-Смирнова, Зайцев Д. В., Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология 2022 Т. 22 № 1 С. 221-230
The article presents the results of the sociological analysis of the temporal aspects of social care in the new conditions of the pandemic reality. The pandemic is considered as a set of conditions and factors that determine the specific dynamics of societal transformations that affect almost all aspects of the life of society including its ...
Added: October 25, 2022
М., Страсбург : Совет Европы; Вариант, 2017
If we are to build an inclusive institutional culture within the increasingly pluralist societies of 21st-century Europe, focussing solely on the development of skills and knowledge is not enough. There have to be changes in the way in which administrative authorities and the organ-isations providing services to the public view their role and in the ...
Added: April 6, 2017
Коржук С. В., Богомолова Т. Ю., Мир экономики и управления 2018 Т. 18 № 4 С. 254-268
The article describes the modern Russian educational “landscape” where people with disabilities can realize their right to education. Based on the data provided in the Monitoring conducted by the Ministry of Education and Science of the Russian Federation (data for 2015), to analyze teaching models for the students with disabilities, we have chosen the higher ...
Added: October 2, 2019