?
Валентин Осипович Стенич - "русский денди". К типологии форм авангардного поведения
С. 310-359.
In book
Белград : Faсulty of Philology of the University of Belgrade, 2014
Pavlovets M., Russica Romana 2012 Т. XVIII С. 128-130
Рецензия на книгу: Илья Кукуй. Концепт «вещь» в языке русского авангарда. / Wiener Slawistischer Almanakh. Sb.77. Muenchen - Berlin - Wien. 2010. ...
Added: March 6, 2015
Sverdlov M., Lekmanov O., В кн. : Олейников Н. Почти все. : М. : ОГИ, 2013. С. 7-130.
В статье прослеживается творческий путь замечательного и при этом еще недостаточно исследованного поэта Н. Олейникова. В статье также дается монографический разбор его основных сочинений. ...
Added: November 17, 2013
Горшков М. К., Tikhonova N. E., Андреев А. Л. et al., М. : Весь мир, 2022
The publication analyzes the state and dynamics of the Russian society in 2020-2022 based on the results of sociological monitoring. It reveals the judgments and assessments of Russians, their socio-psychological states associated with key domestic and international events and processes of this period. Along with this, the general and special in the changes in the ...
Added: January 31, 2023
Yadov V. A., В кн. : Воздействие западных социокультурных образцов на социальные практики в России. : М. : Таус, 2009. С. 349-351.
Added: October 14, 2013
Белград : Филологический факультет Белградского университета, 2017
Сборник «И после авангарда — авангард» посвящен влиянию авангардных концепций 1910–1920-х гг. на русскую литературу и искусство периода оттепели. Наряду с этим исследуются художественные практики более позднего времени, которые опираются на творчество оттепели, как звена, восстанавливающего связь с началом ХХ века. ...
Added: September 1, 2017
Kruchenykh A. E., , in : Aleksandr Deineka. An Avant-garde for the Proletariat. : Madrid : Fundacion Juan March, 2011. P. 322-323.
Translation of Alexey Kruchenykh’s essay The Biography of the Moon with commentaries and closing remarks. ...
Added: February 28, 2013
Kruchenykh A. E., , in : Aleksandr Deineka. An Avant-garde for the Proletariat. : Madrid : Fundacion Juan March, 2011. P. 313-321.
Translation of Velimir Khlebnikov and Alexey Kruchenykh’s Victory Over the Sun with commentaries and closing remarks. ...
Added: February 28, 2013
Bregenz : Kunsthaus Bregenz Arena, 2012
The second publication of the international art center Kunsthaus Bregenz Arena (Austria). ...
Added: February 28, 2013
Uspensky P., В кн. : Текстология и историко-литературный процесс II. Сборник статей. : М. : Лидер, 2014. С. 145-150.
В статье стихотворение А.Е. Крученых "ЗАБЫЛ ПОВЕСИТЬСЯ..." (1913) прочитывается как текст, обыгрывающий предсмертные слова Свидригайлова из "Преступления и наказания". ...
Added: October 12, 2014
Uspensky P., В кн. : Белый гром зимы. 1939-1943. Письма. Стихотворения. Графика. Воспоминания. : М. : Барбарис, 2017. С. 173-187.
Очерк о поэтике В. Стерлигова ...
Added: November 18, 2017
Kruchenykh A. E., Khlebnikov V., L. : Artists Bookworks, 2009
The facsimile reproduction of Victory Over the Sun, the Russian text faced with a parallel English translation. This new translation is by an erudite master of the word, Evgeny Steiner. Even the innovative language and humour of Victor Khlebnikov’s Prologue, written largely in neologisms, are captured in Dr Steiner’s English rendition, as are alliteration and ...
Added: February 28, 2013
Стерлигов В., Потапова И., М. : Барбарис, 2017
В книге опубликованы письма, стихотворения В. Стерлигова 1939-1943 годов и воспоминания И. Потаповой о ленинградской блокаде. ...
Added: November 18, 2017
Chernavin G., Вестник Русской христианской гуманитарной академии 2020 Т. 21 № 1 С. 73-82
В работах Я. С. Друскина проводится то, что сам автор называет «радикальной феноменологической редукцией» к «внутреннему молчанию», которая, по его утверждению, позволяет агенту такой радикальной редукции «быть ничем». При этом Я. C. Друскин делает важную оговорку: его интересует «феноменологическая редукция, если она действительно есть…», т. е. ее существование не гарантировано. Такая оговорка придает «радикальной феноменологической ...
Added: March 17, 2021
Uspensky P., Нерлер П. М., Сальман М., Новый мир 2015 № 9 С. 121-145
В статье публикуются воспоминания Екатерины Лившиц, вдовы поэта Бенедикта Лившица. ...
Added: October 4, 2015
Bodrova A. S., Русская литература 2020 № 3 С. 50-57
The article focuses on the history of literary relations between E. A. Baratynsky and A. I. Turgenev, demonstrating their dispositions in the literary field of the 1820s – the first half of the 1830s. Basing on an unpublished letter by Baratynsky, the author reconstructs in detail the episode when the poet managed to present to Turgenev a pre-print copy ...
Added: September 26, 2020
Lekmanov O., В кн. : Слово как таковое. : СПб. : Издательство Европейского университета в Санкт-Петербурге, 2014. С. 194-203.
Acmeism and futurism in criticism ...
Added: September 27, 2014
Uspensky P., Вопросы литературы 2010 № 5 С. 502-505
В заметке публикуются неизданные шуточные стихи Бенедикта Лившица ...
Added: October 10, 2014
Kukulin I., В кн. : Русская литература ХХ века: 1930-е - середина 1950-х годов: учебное пособие для студентов учреждений высшего образования: в двух томах. Т. 1.: М. : Издательский центр «Академия», 2014. Гл. 23. С. 256-283.
This chapter is focused on the main steps of the history of the literary group OBERIU. The analusis of its place in cultural history of interwar Russia/USSR is outlined. The chapter also contains scetch of the main traits of style and aesthetics of Daniil Kharms and Alexander Vvedenskii, two most prominent representatives of the OBERIU ...
Added: March 15, 2015
Pavlovets M., Ярославский педагогический вестник 2014 Т. 1 № 1 С. 145-149
The article is devoted to creative reception of the futuristic tradition of word creation and word deformation by the poet Lev Losev. In particular, experiments of the poet on word "ruining", his experiments in the field of poetic derivatology are analysed: creation of "self-twisted words" - occasionalisms in the spirit of the Russian futurists; anagramming ...
Added: September 22, 2014
Pavlovets M., Вестник Русской христианской гуманитарной академии 2017 Т. 18 № 1 С. 269-275
For the Russian uncensored poets of the second half of the 20th century there was an acute problem of building their own creative continuity with respect particularly to the part of the Russian culture, which traditions, according to many of them, were artificially interrupted during the implantation of socialist realism. Thus, according to Lev Losev, ...
Added: June 19, 2018
Martynova E., Философия и культура 2015 № 2 (86) С. 295-320
Искусство XX в. заметно отличается от размеренной художественной жизни предшествующих столетий. В данной статье речь пойдет о наиболее значимых культурных феноменах, сформировавших облик столетия. Для первой половины XX в. основополагающим художественным жанром бесспорно является сюрреализм. Во-первых, сюрреализм при всем своем радикализме обладает чрезвычайно богатой генеалогией. Во-вторых, сюрреалисты сумели выработать четкую художественную концепцию. И, наконец, в-третьих, ...
Added: April 13, 2015
Uspensky P., В кн. : Егупец. Художественно-публицистический альманах. Вып. 21.: К. : Дух и Литера, 2012. С. 220-260.
В статье анализируется киевский круг поэта Бенедикта Лившица, а также публикуются материалы его студенческого дела. ...
Added: October 10, 2014