?
От использования контента к совместному творчеству. Анализ сетевого проекта Летописи.ру
Вопросы образования. 2009. № 3. С. 114-128.
Patarakin Y., Пер Сэ, 2006
Успешная творческая деятельность в современном мире невозможна вне сетевых коллективов. Единицами культурной эволюции становятся сетевые гибридные сообщества, состоящие из людей и программных агентов. Новые сервисы социального обеспечения, такие как блоги, народные классификаторы и ВикиВики радикально упростили процесс сетевого творчества. В результате в учебном процессе все чаще возникают ситуации, когда над общим проектом параллельно работают множество ...
Added: February 15, 2021
Pavlovskaya S. V., Sirotkina N. G., Педагогика 2019 № 5 С. 77-86
Th e gap developing for several decades between the university graduates’ qualifi cation and the requirements of the labor market sets the problem of using the project-based learning method in higher education. Th e article is devoted to the analysis of results while implementing the project-based approach in higher education as well as revealing problems ...
Added: June 20, 2019
Frolova N., Ежов М. В., Вестник МГИРО 2015 № 1 (20) С. 39-44
Distant ways of communication are becoming more popular nowadays. The article is devoted to various forms of teacher student collaboration via Internet. Evidently interaction by means of information communicative technologies has both advantages and disadvantages. The given article reflects a student’s and teacher’s ideas and experience. ...
Added: June 11, 2015
Patarakin Y., М. : НП «Современные технологии в образовании и культуре», 2009
В данной книге представлен опыт использования сетевых информационных сервисов поколения 2.0 в педагогической практике. Вики, блоги, социальные сети, системы персо! нального поиска и народной классификации не только расширяют возможности получения информации, но позволяют выстраивать новые схемы и стратегии взаимодействия. В первом десятилетии XXI века в среде информационных сервисов были получены убедительные примеры привлечения множества участников ...
Added: January 18, 2020
Frolova N., Ежов М. В., Международный научный институт EDUCATIO 2014 № 7 С. 40-44
Информационно-коммуникативные технологии внедряются во все сферы человеческой деятельности с конца прошлого века. Информация стала одним из важнейших ресурсов, а для достижения высоких результатов и эффективной работы необходим профессионализм, - это и послужило предпосылкой для внедрения ИКТ в образовательную сферу. Статья посвящена анализу различных средств ИКТ и рассмотрению областей их применения. Данная статья отражает идеи и ...
Added: February 24, 2015
Taratuhina Y., Чамина О. Г., Бизнес-информатика 2011 № 3 С. 3-9
В статье делается попытка описать общие тенденции организации педагогической коммуникации в образовательных сетевых сообществах разных культур за счет формирования открытого контента, на основании рассмотрения социокультурной специфики образовательных систем. ...
Added: September 27, 2012
Клюс А. Г., Гужеля Д. Ю., Журнал Сибирского федерального университета. Серия: Гуманитарные науки 2023 № 16 (6) С. 1024-1032
This study aims to describe and systematize the work with communities, the needs of their participants, presenting a set of components to form models for activating different associations. With the different forms (real, virtual, hybrid, etc.) that exist in the 2020s and the conditions of voluntary interaction that persist for a long time, communities contribute ...
Added: June 19, 2023
Kuzmina T. A., Golechkova T. Y., Scientific & Academic Publishing 2012 Vol. 2 No. 6 P. 311-317
The article describes the use of a number of alternative blended learning models based on a mixture of traditional face-to-face classes with some elements of e-learning in the course of “English for Academic Purposes” (EAP) and “English for Specific Academic Purposes” (ESAP) taught to junior and senior undergraduate students of computer sciences in the undergraduate ...
Added: October 9, 2012
Taratuhina Y., Чамина О. Г., Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук 2010 № 12 С. 400-405
В настоящей работе делается попытка описания роли эргономического дизайна в функционировании образовательных сетевых сообществ. Рассматриваются виды сетевых сообществ, описывается их роль в современном образовательном процессе. Приводятся различные критерии эргономического дизайна образовательных сообществ с точки зрения их прагматической адекватности. ...
Added: October 31, 2012
Yakusheva I., Demchenkova O., Педагогика 2018 № 11 С. 55-61
This article considers the main principles of designing innovative learning environment to meet the needs of global labour market. OECD documents on the study of the innovative learning environment were examined. The OECD classification of the main learning principles and indicators of their application were considered. The principles and indicators were implemented in the analysis ...
Added: December 10, 2018
Patarakin Y., , in : Digital Tools and Solutions for Inquiry-Based STEM Learning. Vol. 1.: IGI Global, 2017. P. 112-138.
This chapter presents techniques that combine the productive activity aimed at creation of collaborative stories with the research activity based on the analysis of the relationship between the participants of the productive activity. The productive activity is delivered through a wiki site Letopisi.org, where all actions of the participants are recorded in an electronic log. ...
Added: January 13, 2020
Springer, 2020
6th International Conference, EGOSE 2019, St. Petersburg, Russia, November 13–14, 2019, Proceedings ...
Added: October 14, 2020
Lappeenranta : Saimaa University of Applied Sciences, 2016
The old and well-known saying teaches us not to invent the wheel twice. Even though cooperation and knowledge sharing has always been a part of higher education activities, the topic gets never outdated. We tend to think that in order to have fruitful cooperation, it has to be planned and organized well. This often leads ...
Added: October 16, 2016
Almusharraf N. M., Costley J., Fanguy M., Journal of Information Technology Education:Research 2020 No. 19 P. 639-654
This paper aims to explore the effects of students’ interactions with video lectures on the levels of collaboration and completeness of their group note-taking. ...
Added: December 11, 2020
Patarakin Y., Педагогическое образование и наука 2021 № 5 С. 69-74
In the article, agent-based modeling is examined as an instrument of computational pedagogics. The author pays
special attention to data cultivation in the environments of agent-based modeling and further analysis of this data in
the environments for the purpose of statistical processing of the data. Using the generative approach allows teachers
and students to work with data created ...
Added: December 8, 2021
Lisitskaya T., Taranov P., Ugnich E. et al., Quality and Quantity 2024 Vol. 58 No. 1 P. 365-383
It is rather easy to identify the leading universities in a country, there are different established methods and indicators of excellence. Generally, it is more challenging to find ‘the second best’ universities which have the potential to become leaders, ‘the firsts’. In Russia, such an attempt has been made. The program of ‘Pillar Universities’ was ...
Added: June 15, 2023
Patarakin Y., Ярмахов Б. Б., Burov V., Образовательные технологии и общество 2012 Т. 15 № 2 С. 517-535
We create collaborative environment for collaborative creation, improvement and promoting bills within public and legislative projects. Enacting a new law means that a community devises out new rules which help it to become more efficient. Below are the principles on which legislative collaboration is based: Public construction of a document aiming at complex cloud issues ...
Added: August 19, 2012
Королёв Д. А., Bulatov A. A., Комков Р. В., Научные и технические библиотеки 2013 № 8 С. 35-38
Рассмотрено решение проблемы создания сетевых электронных образовательных ресурсов нового поколения с интерактивным мультимедиа-контентом. ...
Added: October 4, 2013
Красноярск : ИВМ СО РАН, 2013
Труды Пятой Международной конференции «Системный анализ и информационные технологии» САИТ-2013 (19–25 сентября 2013 г., г.Красноярск, Россия): ...
Added: November 18, 2013
М. : РАН. ИНИОН. Отдел науч. сотрудничества и междунар. связей, 2014
Рассматриваются стратегии социально-экономического развития России и Украины, механизмы модернизации, инновационного и технологического развития, состояние и перспективы экономического, научно-технического, гуманитарного и межрегионального сотрудничества России и Украины в общеевропейском контексте. Для специалистов в области государственного управления, инновационного и технологического развития, международного экономического и научно-технического сотрудничества. ...
Added: April 24, 2014
М. : Общероссийское общественное движение творческих педагогов «Исследователь», 2010
Added: November 23, 2019
Dmitriev A. N., Новое литературное обозрение 2014 № 5
Article is devoted to academic and political career of Ukrainian historian Mikhail Hrushevsky in 1910-1920 years. Since the First World War comes a break in his previous academic career, although he participated in establishment and activity of the Ukrainian National University in Kiev. This school was an alternative to 'old' mperial University, the majority of ...
Added: May 14, 2014
Markova A. K., Orlov A. B., Fridman L. M., Soviet education 1986 Vol. 28 No. 7 P. 8-12
This work will familiarize the teacher with contemporary Soviet psychology's progress to date in the study and shaping of the motivation to learn. ...
Added: November 21, 2013