?
Изучение возможности проведения межстранового сравнительного исследования навыка чтения у учащихся на входе в школу
Вопросы образования. 2020. № 4. С. 8-36.
Finkelstein M. undefined., Iglesias K. undefined., Panova A. A. et al., Вопросы образования 2014 № 2 С. 20-43
Авторы предлагают аналитическую модель для оценки перспектив молодых преподавателей, которая основана на анализе положения и возможностей специалистов, выходящих на академический рынок в 10 странах: Бразилии, Китае, Индии, Франции, Германии, Норвегии, России, Португалии, ЮАР и США. Они выделяют четыре индикатора спроса: темп прироста численности студентов; затраты на исследования и разработки и на образование; распределение имеющихся преподавателей ...
Added: June 27, 2014
Plaksin M. A., Информатика в школе 2016 Т. 121 № 8 С. 5-9
The article presents the chapter of the "Permian" propaedeutic course of informatics devoted to primary acquaintance with the basic concepts of parallel computing: collaborative activity, the coordination of actions, the division of the work into parts, the timing, the coordination by the results, the coordination by the resources. ...
Added: January 30, 2017
Окольская Л. А., Вопросы образования 2007 № 2 С. 68-85
В статье изложены результаты анализа трудовых ценностей и норм в содержании учебников для начальной школы, выступающих в качестве канала социализации в образовательной системе. Специфика трудовых ценностей и норм, транслируемых учебниками, привязывается к социально-экономической и идеологической обстановке в обществе в тот или иной период времени. Рассматривается трансформация образовательного канона, свершившаяся от позднесоветских лет до настоящего времени, ...
Added: October 13, 2013
Bolotov V., Педагогика 2013 № 8 С. 15-26
The article examines main types of assessment programs (classroom assessment, public exams, large-scale assessment), presents some examples from international and Russian experience. Moreover, in the article discusses actual scientific and practical problems which should be taking into account within development effective system of education quality assessment. ...
Added: February 21, 2014
Orel E., Kulikova (Ponomareva) A., Психологические исследования: электронный научный журнал 2020 Т. 13 № 69 С. 16-29
The number of studies and programmes on the social and emotional development in schools has dramatically increased in the recent years. There is no doubt now that research and development in this area on every level of education: from nursery to university. But, despite of wide distribution in the world leading education systems, Russian educational ...
Added: April 21, 2020
Plaksin M. A., Информатика в школе 2016 Т. 123 № 10 С. 46-53
There is the description of the conception "parallel form of the algorithm (multilevel structure)", the procedure of its design and analysis for management of process of parallelization of algorithm. As an example, the investigation of task from the contest "TRIZformashka 2014" is given. ...
Added: January 30, 2017
Каз. : Издательство Казанского университета, 2020
With the development of digitalization and its pervasion in all spheres of social life general education runs against new challenges. Digitalization of general education can be regarded as a new level of development in polysubjective relationship against the backdrop of computerization and information technology development.
Talking about the education system reforms it is necessary to ...
Added: August 13, 2020
Ivanova A., Карданова-Бирюкова К. С., Вопросы образования 2019 № 4 С. 93-115
Успешная адаптация первоклассника к школе в значительной степени определяет его дальнейшие академические успехи. В нашей стране (и в мире вообще) не так много качественных стандартизированных инструментов оценивания, позволяющих дать комплексную картину того, что знает и умеет делать ребенок на входе в школу. Особенные трудности для широкомасштабной оценки представляет собой навык чтения. Это связано и со ...
Added: September 23, 2019
Кузнецова Марина Ивановна, Народное образование 2014 № № 4 С. 169-174
В 2006 году победа российских младших школьников и у нас в стране, и за её пределами была воспринята педагогическим сообществом как неожиданность и, возможно, случайность. Но тот факт, что через пять лет в 2011 году российские выпускники начальной школы подтвердили свой статус лидеров в области чтения и понимания текстов (Россия вместе с Гонконгом, Финляндией и ...
Added: October 19, 2014
Kuzmina Y., Ivanova A., Antipkina I., / Издательский дом НИУ ВШЭ. Series WP BRP "PSYCHOLOGY". 2017.
The main aim of this study was to estimate direct and indirect effects of phonological ability and vocabulary knowledge on subsequent mathematics and reading performance. To achieve our goals we used two-wave longitudinal data from the international Performance Indicators in Primary Schools (iPIPS) data set, which was produced in Russia in 2015-2016. We used rhyming ...
Added: August 28, 2017
Kuznetsova M. I., Народное образование 2014 № 7 С. 150-161
В статье рассматриваются пути достижения метапредметных результатов, определенных ФГОС НОО. Особое внимание уделено предмету "Русский язык", предложена группировка метапредменых результатов в зависимости от специфики работы над ними на уроках русского языка ...
Added: October 24, 2014
Ivanova A., Современная зарубежная психология 2018 Т. 7 № 3 С. 86-95
Behavioral problems of children with manifestations of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), are
recorded by researchers in many countries as a common course of learning difficulties. The high incidence of ADHD
raises the question of reliable ways to diagnose it. This article discusses a teacher’s questionnaire, aimed at assessing child behavior under school conditions. The questionnaire is ...
Added: December 12, 2018
Kuznetsova M. I., Начальное образование 2014 № 1 С. 10-15
В статье обсуждаются разные модели текущего и итогового оценивания достижения учащимися начальной школы метапредметных результатов, обосновываются особенности каждой модели. Подробно обсуждаются возможности педагогической диагностики в оценивании метапредметных результатов. Предложенный материал поможет педагогу начальной школы выбирать наиболее адекватные модели оценки исходя из специфики самих метапредметных результатов. ...
Added: October 24, 2014
Orel E., Brun I. V., Kardanova E. et al., / Высшая школа экономики. Series PSY "Psychology". 2016.
It is well known that performance, both cognitive and noncognitive, in primary school is very important for children’s future outcomes. In this study we attempt to classify patterns of cognitive, social, emotional and personal development based on data from first-graders beginning their schooling. We use complex iPIPS (international Performance Indicators in Primary Schools) data – ...
Added: October 12, 2016
М. : РГГУ, 2013
The book contains articles on the analysis of textual and visual content of textbooks for the elementary school ...
Added: September 14, 2013
Plaksin M. A., Современные информационные технологии и ИТ-образование 2015 Т. 1 № 11 С. 302-309
Статья посвящена вопросу о включении в школьный курс информатики темы «параллельные вычисления». Упоминается ряд возникающих при этом проблем, рассматривается цель изучения темы, отбор материала, некоторые предложения по методике обучения, механизмы апробации предложенной методики и накопленный опыт. Не затрагивается вопрос о месте этого материала в учебной программе. ...
Added: November 29, 2015
Enchikova E. S., Kardanova E., Качество образования в Евразии 2014 № 2 С. 83-105
By the end of primary school children acquire all the basic literacy and numeracy skills, but proficiency level of these skills varies greatly among children. SAM (Student's Achievement Monitoring) allows us to define the students’ proficiency level accurately. This article gives a brief overview of the toolkit, and describes the results of testing in one ...
Added: October 18, 2014
Кучев А. Д., Plaksin M. A., Информатика в школе 2016 Т. 122 № 9 С. 42-48
There is the description of the computer game, designed for primary acquaintance with parallel programming. Hyperlink to download the program and several game tasks is given. ...
Added: January 30, 2017
Antipkina I., Kuznetsova M. I., Kardanova E., Вопросы образования 2017 № 2 С. 206-233
This study looked at the effects of phonological preparedness and vocabulary size in children, who just started primary school, on their progress in reading at the end of the first grade while controlling for other factors that can be related to increasing or decreasing reading achievements (such as SES, parenting activities and noncognitive development of ...
Added: October 17, 2017
Orel E., Kulikova (Ponomareva) A., Современная зарубежная психология 2018 Т. 7 № 3 С. 8-17
The article describes validation process of the diagnostic tool for monitoring assessment of socio-emotional habits
in elementary school. The tool is based on the Big Five model and includes three scales: Goal achievement,
Cooperation and Emotional control. Two validation researches have been conducted, both on third-grade students
from Moscow and Tatarstan elementary schools. Preliminary research (N=1318) examined the ...
Added: June 13, 2019
Shadrikov V., Кузнецова И. В., Справочник заместителя директора школы 2012 № 11 С. 70-104
Рассматривается процедура оценки уровня квалификации на основе экспертной оценки. Определяются источники информации для проведения экспертной оценки, основные направления оценки. Даются рекомендации по обработке результатов экспертной оценки. Устанавливаются критериальные оценки соответствия первой и высшей квалификационных категорий. Предлагается экспертный лист и критерии оценки сформированности отдельных базовых компетенций. ...
Added: March 1, 2013
Polivanova K. N., М. : Центр оценки качества образования, 2010
Added: May 31, 2013
Kuznetsova M. I., Начальная школа 2017 № 9 С. 39-44
The article deals with pedagogical diagnostics as a component of the assessment and evaluation activity of the primary school teacher. The principles of construction of diagnostic works, the connection of results with the change of the educational process are revealed. The evidence of the positive effect of the use of pedagogical diagnostics on improving the ...
Added: October 21, 2017
Plaksin M. A., Современные информационные технологии и ИТ-образование 2016 Т. 12 № 3 С. 411-420
The article is devoted to inclusion of the topic "parallel computing" in the school informatics . Some methodical materials prepared in the course of work on the "Permian version" of a propaedeutic course of computer science (the author team is M.A. Plaksin, N.I. Ivanova, O.L. Rusakova) are described. ...
Added: January 30, 2017