?
Имплицитное научение в условиях диадного взаимодействия
Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 16. Психология. Педагогика. 2016. № 4. С. 75-87.
Tikhonov R., Морошкина Н. В.
The study examined the eff ect of dyadic interaction on the use of implicit knowledge in a perceptual categorization task. In the fi rst phase, participants memorized images of the target category. In the second and the third phases they categorized new stimuli. In the dyadic condition the second phase was held in a pair, and the third phase individually. In the individual condition participants completed all three phases on their own. Implicit knowledge was observed in both groups, but its stability was higher aft er work in pairs. Awareness of the implicit rule in both conditions was low, however participants of the dyadic condition mentioned less irrelevant characteristics of stimuli in the postexperimental questionnaire.
Kotov A. A., Kotova T., Власова Е. et al., Вопросы психолингвистики 2012 Т. 2 № 16 С. 136-144
В эксперименте испытуемые запоминали объекты в условиях, когда они были ранее названы или одним словом, или двумя. Как оказалось, наличие двух слов привело к ухудшению запоминания индивидуальных свойств предметов, в отличие от условия с одним словом. Такой эффект интенции значения - спонтанной активацией категоризации в присутствии слова – впервые обнаружен на искусственном материале. ...
Added: January 2, 2013
Utochkin I. S., Khvostov V., Stakina Y., Cognition 2018 Vol. 179 P. 178-191
Although objects around us vary in a number of continuous dimensions (color, size, orientation, etc.), we tend to perceive the objects using more discrete, categorical descriptions (e.g., berries and leaves). Previously, we described howcontinuous ensemblestatistics ofsimple featuresaretransformedinto categorical classes: Thevisual system tests whether the feature distribution has one or several peaks, each representing a likely ...
Added: June 25, 2018
Utochkin I. S., Journal of Vision 2015 Vol. 15 No. 8 P. 1-14
Ensemble summary statistics represent multiple objects on the high level of abstraction—that is, without representing individual features and ignoring spatial organization. This makes them especially useful for the rapid visual categorization of multiple objects of different types that are intermixed in space. Rapid categorization implies our ability to judge at one brief glance whether all ...
Added: September 7, 2015
Kotov A. A., Бангура М., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2014 Т. 11 № 1 С. 164-173
Our experimental study looked into the way existing knowledge influences the way subjects con- struct the rules of categorization and modify them as they are applied. We modified the experiment of E. Wisniewski and D. Medina (1994) by asking the respondents not only to create a categorization rule, but also to use it to categorize ...
Added: July 22, 2013
Kotov A. A., Носов А. В., Российский журнал когнитивной науки 2017 Т. 4 № 2-3 С. 39-48
Studies with an ecological approach have shown that during the perception of an object, motor programs relevant to that object become activated and reflect possible actions the object allows for, or affordances. Furthermore, there appears to be a compatibility effect in some experimental tasks. When objects are sorted by a feature that is irrelevant for ...
Added: February 14, 2018
Angelgardt A., Makarov I., Gorbunova E. S., Вопросы психологии 2021 № 2 С. 148-158
Категоризация – когнитивный процесс, результатом которого является группировка объектов по определенному принципу для более эффективного хранения и обработки информации. В последнее время наблюдается тенденция к тому, чтобы изучать категоризацию не изолированно, а в связи с другими процессами, например, перцептивными, в частности исследуется ее роль при решении ряда перцептивных задач. Примером таких задач является гибридный поиск: ...
Added: July 1, 2021
Angelgardt A., Anufrieva A., Sapronov F. et al., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2023
Оптимизация обработки и хранения информации в рабочей памяти осуществляется за счет процесса категоризации. В свою очередь, категория имеет ряд уровней: субординантный, базовый и суперординантный, определяющих специфичность и отчетливость репрезентации. Следовательно, уровни категории оказывают влияние на загрузку рабочей памяти и эффективность зрительного поиска – эффект категориальности. Настоящее исследование было направлено на прояснение нейрофизиологических механизмов формирования репрезентации ...
Added: April 24, 2023
Belinskaya E. P., Современная социальная психология: теоретические подходы и прикладные исследования 2013 № 1 С. 32-39
Описываются результаты эмпирического исследования процесса принятия групповых решений в условиях предъявления задач разного типа: выявленные зависимости между типом задач и характером «сдвига выбора» в групповых решениях, а также их взаимосвязь с такой характеристикой группы как наличие/отсутствие «рискующего лидера». ...
Added: January 9, 2014
М. : Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 2017
Монография включает ряд обзорных статей, посвященных
феноменам, трудностям и психологическим механизмам процесса научения. Публикуемые работы объединены интересом
к закономерностям научения, то есть к изменению человеческого поведения под влиянием приобретаемого опыта. Издание может быть использовано в качестве учебного пособия для
учебных курсов, преподаваемых на психологических факультетах университетов: «Общая психология», «Психологический практикум», «Экспериментальная психология», «Психология познания», «Психология развития», «Введение в
профессию», ...
Added: July 19, 2018
Деева Т. М., Kozlov D., Психологические исследования: электронный научный журнал 2022 Т. 15 № 82 Статья 4
We are capable of findingout and learning spatial regularities indifferent layouts surroundingus. It may happen unconsciously while we are busy with other tasks, thus affecting our further actions. Nevertheless, spatial regularities are only acquired occasionally, and it remains unclear what exactly contributes to the implicit learning of such regularities. Is it possible to learn spatial ...
Added: September 26, 2022
Агафонов А. Ю., Бурмистров С. Н., Kozlov D. et al., Интеграция образования 2018 Т. 22 № 2 С. 339-352
Introduction. The study is concerned with revealing specific aspects of use of implicit knowledge when combined sequence is learned. The paper focuses on the problem of unconscious perception of multiple information. Unlike most of other researches in implicit learning, the present study probes into implicit knowledge usage under condition of conscious manipulation of one of ...
Added: September 30, 2020
Филигрань, 2022
В сборнике представлены материалы Всероссийской научной конференции «Психология познания: речевая опосредованность и категоризация в современной когнитивной науке», проходившей 10–11 декабря 2021 г. в ЯрГУ им П.Г. Деми-дова. Конференция посвящена памяти выдающегося психолога Дж. С. Брунера. В работе конференции приняли участие ученые ведущих исследовательских центров России по когнитивной психологии. Книга адресована специалистам в области когнитивной науки. ...
Added: March 25, 2022
Krivosheina I., Kotov A. A., Социальная психология и общество 2016 Т. 7 № 4 С. 5-18
H. Lieberman’s, and J. Troup’s Construal-Level Theory of Psychological Distance is widely known in the English sources of social psychology. Wherein, it is used to explain various phenomena and cognitive memory research, perception and categorization. The review describes the basic tenets of the theory, concerning the relationship of psychological distance and the level of constructs. ...
Added: March 4, 2017
Zverev I., Moroshkina N., Psychology. Journal of the Higher School of Economics 2022 Vol. 19 No. 1 P. 150-168
The heuristic of information processing fluency plays an important role in making judgments. Some sources of processing fluency can be relevant or irrelevant to the content of a judgment. In this study, we aim to check whether individuals can distinguish different sources of fluency or fluency has a general effect on judgments. We used an ...
Added: November 19, 2021
Kotov A. A., Котова Т. Н., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2013 Т. 10 № 3 С. 75-86
Subjects in an experimental study were asked to remember objects associated with artificial names. The pronunciation of object names led to decrease in the memory performance concerning specific qualities of objects; the same effect was not found for pronunciation of cues concerning object location. The authors discuss the role of words in perceptual categorization. ...
Added: September 30, 2013
Kotov A. A., Агрба Л., Вестник РГГУ. Серия "Психология" 2013 № 18
В статье мы анализируем современные данные о связи речевых знаков с формированием понятий и категоризацией у младенцев. Мы показываем, что несмотря на то, что в этом возрасте дети не обладают развитой речью, существуют многочисленные предпосылки для появления этой связи в более старшем возрасте. Мы показываем, что эти предпосылки включают в себя как социальные условия восприятия ...
Added: November 25, 2013
Крюкова А. П., Агафонов А. Ю., Бурмистров С. Н. et al., Экспериментальная психология 2018 Т. 11 № 3 С. 63-77
The article is addressed on research aimed to discover effect of transfer of implicit knowledge of artificial grammar on sensorimotor tasks solving. Meaning of implicit knowledge in actual cognitive activity has been considered. 40 volunteers took part in experiment, ages 18 to 43 years. Participants of experiment implicit learned the rule of artificial grammar. The ...
Added: September 30, 2020
Khvostov V., Lukashevich A., Utochkin I. S., Scientific Reports 2021 No. 11 P. 1-8
Added: January 26, 2021
Деева Т. М., Kozlov D., Экспериментальная психология 2021 Т. 14 № 1 С. 95-107
The article addresses the problem of unconscious gaining of abstract knowledge. Participants solved circular 5-letter anagram arranged by the same invariant scheme. The learned schematic invariant is not perceptive, contrary to the usual invariant acquisition technique in other studies. The possibility of implicit learning of a solution scheme is discussed. Efficiency of anagram solving is ...
Added: September 28, 2020
Sapronov F., Makarov I., Gorbunova E. S., Экспериментальная психология 2023 Т. 16 № 3 С. 121-138
Categorization is the process by which objects are combined according to a certain principle, which provides more efficient and cost-effective information processing. One of the topical areas of research in this field is the study of the categorical effect in perceptual tasks, for example in the task visual search task. The present study investigated the ...
Added: October 27, 2023
Anufrieva A., Dagaev N., Gorbunova E. S., Сибирский психологический журнал 2022 № 83 С. 6-19
Освещены существующие теоретические представления и эмпирические данные о роли, которую играют разные уровни категорий в процессах восприятия и формировании действий с объектами. В этом контексте рассматривается несколько тем: превосходство категорий базового уровня, феномен случайных находок, эффекты совместимости и ориентации, роль цели действия в категоризации объектов, а также некоторые другие. Одним из ключевых примеров влияния категоризации ...
Added: June 7, 2022
Utochkin I. S., Khvostov V., Stakina Y., / Издательский дом НИУ ВШЭ. Series WP BRP "PSYCHOLOGY". 2017. No. 78.
Although objects around us vary in a number of continuous dimensions (color, size, orientation, etc.), we tend to perceive the objects using more discrete, categorical descriptions. For example, in the variety of colors and shapes on a bush, we can see a set of berries and a set of leaves. Previously, we described how the ...
Added: October 16, 2017
Kotov A. A., Agrba L. B., Vlasosova E. F. et al., / Издательский дом НИУ ВШЭ. Series WP BRP "PSYCHOLOGY". 2015. No. 35.
Subjects were given classic category formation tasks with a feedback. We used two types of categories - so called statistically dense and statistically sparse categories. We conducted two experiments to assess the influence of sign's type (experiment 1) and the interference of the redundant actions performed with the sign (experiment 2) on the performance of ...
Added: April 6, 2015
Ivanchei I. I., Moroshkina N., Tikhonov R. et al., Journal of Experimental Psychology: General 2019 Vol. 148 No. 9 P. 1505-1516
We address the question how people’s opinion and features of information interact in the process of indirect social influence. Implicit learning was considered as a mechanism for conformity in social perception. We carried out 2 experiments using a hidden covariation detection paradigm. In a learning phase, participants memorized a set of female photographs presented together ...
Added: July 14, 2019