?
Jacobs and Jacobites: The Syrian origins of the name and its Egyptian Arabic interpretations
Scrinium: Journal of Patrology and Critical Hagiography. 2013. Vol. 9. P. 382-398.
It is a conventional view that one of the most important denominations of Eastern Christianity — the Jacobites — owes its formation to the activity of the sixth‐century Syrian bishop Jacob Baradaeus, and that it was called “Jacobite” after him. However, medieval sources show that the reality was more complex than that. Works by Egyptian Arabic authors, both Muslim and Christian, surveyed in this article, are of special interest because of a peculiar theory they advance: that the name “Jacobites” was derived from the lay name of Dioscorus, the Pope of Alexandria. The present study provides a comprehensive survey of the development of the different interpretations of the origins of the term
Priority areas:
humanitarian
Language:
English
М. : РАНХиГС, 2015
Thematic volume of the Gosudarstvo, religija, cerkov' v Rossii i za rubezhom (2/33, 2015) entitled “Hristianskij Vostok: gosudarstva i mezhkonfessional'nye svjazi” [Christian Orient: The States and Interconfessional Relations]; edited by Dr. N. Seleznyov. ...
Added: September 29, 2017
Seleznyov N., Исторический вестник 2017 № 20 С. 294-307
The Book of Sessions (Kitāb al-maǧālis) of Elias of Nisibis is a remarkable example of the Arab-Christian literature of the 11th century CE which is still pending its full critical edition. The content of the book is an account of the discussions between Metropolitan Elias (975–1046) and his Muslim vis-vis — wazir Abū ʾl-Qāsim al-Ḥusayn ...
Added: October 11, 2017
Seleznyov N., Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия: Востоковедение. Африканистика 2011 № 2 С. 221-231
...
Added: October 2, 2017
Seleznyov N., История философии 2013 № 18 С. 248-267
The medieval Christian Arabic historian (13th c. A.D.) Ǧirǧis al-Makīn ibn al-ʿAmīd is well known not only in Middle Eastern Christian and traditional Muslim historiography, but also in Western scholarship since the 17th century. Despite this, however, the first volume of his most important work – The Blessed Compendium (al-Maǧmūʿ al-mubārak) – still remains unpublished. The ...
Added: September 30, 2017
Seleznyov N., Государство, религия, церковь в России и за рубежом 2015 Т. 33 № 2 С. 161-181
In the histories of ecumenism, its initial formation is usually dated the early 20th century. The World Missionary Conference held in Edinburgh in 1910 is referred to as its “symbolic beginning”. A quest for the origins of the ecumenical thought led researchers to find some early voices in the previous centuries, even as early as ...
Added: September 29, 2017
Seleznyov N., Волшебная гора 2016 Т. XVII С. 129-144
В настоящей публикации рассматривается текст первого собеседования Илии Нисивинского с мусульманским собеседником – везиром Абу-л-Касимом ал-Магрибӣ. Соблюдая почтительность
и демонстрируя расположение, играет на поле своего vis-à-vis, приводя аргументы и контраргументы со ссылками на Коран и мусульманские воззрения и практики. ...
Added: October 1, 2017
Seleznyov N., Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия: История / Studia classica et mediaevalia 2011 Т. 76 № 14 С. 266-279
Mağmū‘ uṣūl ad-dīn wa-masmū‘ maḥṣūl al-yaqīn ("Summa of the foundations of religion and what has been heard of reliable knowledge") – a comprehensive treatise of Mu’taman ibn al-‘Assāl, a Coptic author of the 13th century, contains a synopsis of the "Book of the concordance in faith" (section 4 of the eighth chapter of the "Summa"). ...
Added: October 2, 2017
Seleznyov N., История философии 2011 № 16 С. 265-280
Mağmū‘ uṣūl ad-dīn wa-masmū‘ maḥṣūl al-yaqīn (“Summa of the foundations of religion and what has been heard of reliable knowledge”) – a comprehensive treatise of Mu’taman Ibn al-‘Assāl, a Coptic author of the 13th century, contains a fragment of “the treatise by Ibn aṭ-Ṭayyib, the Nestorian, with a list of opinions of people on the ...
Added: October 2, 2017
Seleznyov N., Точки 2011 Т. 10 № 1-2 С. 45-53
Джирджис ал-Макӣн ибн ал-ʿАмӣд – египетский арабоязычный христианский историк XIII в. – фигура парадоксальная. Регулярно называемый «коптским автором», он не был коптом, а первая часть всеобщей истории, написанной этим автором, известным не только в восточнохристианской и мусульманской историографии, но и в западной науке со времени ее становления, по сей день известна лишь в рукописях. ...
Added: October 2, 2017
М., Париж : Изд-во ИФТИ, 2012
Как весь христианский мир вовеки связан с Палестиной Рождеством Христовым, так же он навсегда связан с Персией пришедшими оттуда с дарами свидетелями Востока - магами, или волхвами. Христианство в Персии было в основном сироязычным; еще со времен Ахеменидского владычества арамейский язык, одним из вариантов которого является сирийский, господствовал в этом регионе. Иноязычные народы Востока, откликнувшиеся ...
Added: September 29, 2017
Seleznyov N., М. : Изд-во РГГУ, 2014
В книге представлены материалы, свидетельствующие о примечательных эпизодах истории интеллектуальных связей на средневековом Ближнем Востоке. В эпоху, предшествовавшую установлению арабского владычества, в восточном христианстве сложилось конфессиональное противостояние, и разошедшиеся конфессии Египта и Персии представлялись противоположными концами спектра вероучительных позиций. Становление арабского Халифата внесло изменения в сложившуюся картину. Занятия философскими науками и творческое взаимодействие представителей разных ...
Added: September 29, 2017
Seleznyov N., Символ. Журнал христианской культуры 2010 Т. 58 С. 34-87
Сочинение «Книга общности веры» (Kitāb iǧtimāʿ al-amāna) имеет своей целью примирение трех основных христианских конфессий, представленных в сирийской культуре: восточносирийских христиан (так называемых несториан), представителей западносирийской традиции (так называемых яковитов) и принадлежавших к византийской ортодоксии (так называемых мелькитов). По мнению автора трактата, если согласие будет достигнуто между этими направлениями, оно распространится и на другие, второстепенные, ...
Added: October 3, 2017
Seleznyov N., Вестник Русской христианской гуманитарной академии 2010 Т. 11 № 3 С. 28-38
В работах русских историков, посвященных истории старообрядчества, часто встречается ссылка на средневековое сочинение «Илии Гевери, несторианского митрополита», в котором содержится сообщение об использовании «мелькитами» двуперстия при совершении крестного знамения. Между тем, указанное произведение известно в двух редакциях, и в одной из них автором трактата назван ‘Али ибн Давуд ал-Арфади. Настоящая статья представляет собой источниковедческое исследование, ...
Added: October 3, 2017
Seleznyov N., Вестник РГГУ. Серия: История. Филология. Культурология. Востоковедение 2015 № 3 С. 9-20
The present article provides some interesting examples of how Christian apologetic discourse was developed within the framework of the ‘Nestorian’ theological encyclopedia written in Arabic in the medieval Mesopotamia. The author illustrates his treatise on love with examples of the Prophets who forgot self, in particular, Abraham and Job (cf. Qurʾān 38) and, finally, refers ...
Added: September 30, 2017
М., Париж : Изд-во ИФТИ, 2010
«Запад есть Запад, Восток есть Восток» - изрек в своей «Балладе» Р. Киплинг. Но сколь подвижны и взаимосвязаны эти миры в истории! Само движение путешественника, смещающее горизонт, порой побуждало осознавать, что «Западом» может быть и Персия, а «Востоком» - то, что мы сейчас назвали бы сердцем Европы. Сирийцы в этой исторической игре взаимосвязей исполняли заметную ...
Added: September 29, 2017
Seleznyov N., Государство, религия, церковь в России и за рубежом 2010 № 3 С. 151-156
Энциклопедическое сочинение коптского автора XIII в. Му’тамана Ибн ал-‘Ассāля Mağmū‘ uṣūl ad-dīn wa-masmū‘ maḥṣūl al-yaqīn – «Свод основ религии и внятная суть достоверного знания» – в восьмой главе содержит выдержку из трактата «священника достойного Назифа ибн Йумна, врача багдадского, мелькита (да будет доволен им Бог!) – раздел из целого трактата о единстве, в котором он утверждал, ...
Added: October 3, 2017
Seleznyov N., Историко-философский ежегодник 2012 Т. 2011 С. 313-329
The polemical treatise by Ibn Ḥazm (994–1064), the famous Andalusian Muslim author, has a section on the Incarnation of God, in which the author provides a critical survey of doctrinal divisions in Christianity. Similarly to other Muslim authors, Ibn Ḥazm describes three main Christian denominations: the “Melkites”, the “Jacobites”, and the “Nestorians”. Thus, the Greek ...
Added: September 30, 2017
Seleznyov N., Точки 2012 Т. 11 № 1-4 С. 415-424
Аугсбургский медик и натуралист Леонхарт Раувольф (1535–1596) известен широкому кругу читателей в основном как первый европеец, сообщивший о существовании кофе. О приготовлении и употреблении этого напитка он рассказал в записках о своих путешествиях по странам Леванта и Месопотамии – «Aigentliche Beschreibung der Raiß, so er vor diser Zeit gegen Auffgang inn die Morgenländer»1. Это путешествие ...
Added: September 30, 2017
Seleznyov N., Символ. Журнал христианской культуры 2009 Т. 55 С. 389-395
Католикос-Патриарх Илия III, известный также под своим мiрским именем ʼАбу Халим ибн ал-Хадиси родился в г. Маййафарикин (совр. Сильван в Турции) в 1108 году, был митрополитом Нисивинским, затем, с 25 января 1176 года (3-го воскресенья по Богоявлению 1487 года эры греков и 571 года хиджры), – Католикос-Патриарх Церкви Востока. Службу его патриаршего поставления возглавил митрополит пользовавшейся особым ...
Added: October 8, 2017
Seleznyov N., Религиоведение 2013 № 1 С. 50-59
The Christian Arabic medieval historian (13th c. A.D.) Ǧirǧis al-Makīn ibn al-ʿAmīd is well known not only in Eastern Christian and traditional Muslim historiography, but also in Western scholarship since the 17th century. However, the first volume of his most important work – al-Maǧmūʿ al-mubārak ('The Blessed Compendium') – still remains unpublished. The present study ...
Added: September 30, 2017
Seleznyov N., Волшебная гора 2005 Т. XI С. 72-76
О проникиовении на восток уйгурского христианства свидетельствуют среди прочего обнаруженные в 1941 и 1983/4 гг. в 350 км. к севера-востоку от Пекина и в юго-восточной провинции Китая Фу-цзянь христианские надгробья, датирующиеся 1253 и 1331 гг. РХ с надписями на сирийском и уйгурском языках. Ещё одно свидетельство: во время монгольского владычества, в 1280 г., было организовано ...
Added: October 4, 2017
Seleznyov N., Scrinium: Journal of Patrology and Critical Hagiography 2014 Vol. X P. 97-114
The thirteenth-century Christian Arabic historian Ǧirǧis al-Makīn ibn al-ʿAmīd—the author of the two-volume universal history entitled The Blessed Compendium (al-Maǧmūʿ al-mubārak)—was a rather paradoxical figure. Frequently defined as “a Coptic historian”, he was not a Copt, and even though his Blessed Compendium is well known not only in Eastern Christian and Muslim historiography, but also ...
Added: September 30, 2017
Ден Хайер Й., Государство, религия, церковь в России и за рубежом 2015 Т. 33 № 2 С. 118-139
This article offers a contextualizing analysis of archeological, iconographical and epigraphical data discovered mostly in the late 1990s at Dayr as-Suryān (the “Monastery of the Syrians”) in Wādī-n-Naṭrūn between Cairo and Alexandria. It highlights the historical relations between the Egyptian (Coptic) and Syrian Christian communities and the presence of Syrian monks at the monastic site ...
Added: October 14, 2017
Seleznyov N., М. : Изд-во АЦВ, 2016
Yōḥannān Bar Zō‘bī was an East-Syriac author of the late 12 th–early 13th c. His Explanation of the Mysteries is a metrical commentary on the liturgy. It is preceded by a prologue narrating the biblical history from the beginning of creation to the redemptive mission of Christ, and followed by a doctrinal part as well ...
Added: September 29, 2017