Kantor V., Russian Studies in Philosophy 2012 Vol. 50 No. 3 P. 10-23
The author analyzes Dostoevsky's ideas about confession and theodicy and shows how they were influenced by Vladimir Solov'ev and St. Augustine ...
Added: March 19, 2013
Kantor V., Философские науки 2014 № 4 С. 53-64
Теодицея и антроподицея, которую Бердяев находит у Достоевского, применима только к личности. Достоевский показал, что безграничная свобода личности приводит к безграничному деспотизму, т.е. абсолютному общественному злу. Но дело в том, что здесь происходит некая словесно-идейная подмена, понятие свободы в ее безграничности по сути дела оказывается своеволием, произволом, который прямо противоположен свободе. Позже он понял, что ...
Added: October 23, 2014
Kantor V., Человек 2014 № 3 С. 148-159
In the world philology the discussion on identity of the prototype of Stavrogin, the primary character of “Demons” by А. Dostoevsky. This character is the key one for Dostoevsky’s views on Russian revolutionary radicalism. The author of the article finds a number of correspondences in the life and activities of A. Herzen and the novel’s ...
Added: August 4, 2014
Ilyin A., Россия и современный мир 2018 № 1 С. 47-62
В статье показано, как с течением времени менялась политическая позиция Герцена в зависимости от обстоятельств и опыта его идейных исканий. Анализируются влияние на Герцена якобинской политической традиции, его реакция на европейские революции 1848-1849 гг. и отношение к русскому революционному движению. Особое внимание уделяется прежде неизвестным связям Герцена с французскими демократами. ...
Added: July 22, 2018
Kantor V., Venice : Amos Edizioni, 2015
Nella cultura universale di tanto in tanto appaiono intelletti che in un modo o nell’altro predicono i futuri cataclismi storici. Quando tali cataclismi si avverano, e persino quando sono passati, l’interesse per il fenomeno della profezia non diminuisce, in quanto essa coglie, di norma, quei tratti essenziali del fenomeno che si stemperano nei dettagli reali ...
Added: September 19, 2015
Ilyin A., Диалог со временем 2017 № 61 С. 247-261
The article examines the debates between A.I. Herzen and B.N. Chicherin in the newspaper “Kolokol” in 1858-1859. It's shown that role of emotions in politics was the main subject of the controversy. Analysis of various arguments demonstrates that A.I. Herzen was a proponent of sincere expression of emotions in politics and journalism, whereas B.N. Chicherin ...
Added: July 22, 2018
СПб. : Издательство РХГА, 2016
...
Added: December 26, 2016
Porus V. N., Russian Studies in Philosophy 2017 Vol. 55 No. 5 P. 320-335
Leo Tolstoy’s Moralism is a call for the purification of moral universals as the foundations of culture, in which there is no contradiction between the values of an individual life and the values of the social “world.” A “moralist preacher” must fulfill two main requirements. First, he must personally fulfill the principles of his teaching. ...
Added: November 10, 2017
Uspensky P., Известия РАН. Серия литературы и языка 2017 Т. 76 № 3 С. 5-22
In this article we will examine the influence of Alexander Herzen, perhaps the most famous Russian émigré of the 19th century, on the worldview of Vladislav Khodasevich and on the poetics of the latter's poetry written in emigration. In this study it will be shown that Herzen's relationship to the Europe of his day and its bourgeois values and political programs was ...
Added: April 4, 2017
Kantor V., Вопросы литературы 2013 № 6 С. 294-331
В русской культуре стоят рядом две фигуры, которые принято называть революционными мыслителями, предшественниками большевиков, — Чернышевский и Герцен. Оба мыслителя прошли через Гегеля и Фейербаха, но
прочитали их по-разному. Если Герцен получал их идеи под углом зрения Бакунина, объявившего Сатану самым
творческим лицом в человеческой истории, то для Чернышевского, несмотря на его материалистические настроения, христианство было важно ...
Added: December 16, 2013
Kantor V., Гефтер 2016 № 09.11.2016 С. 1-10
Когда говорят об оценке Степуном творчества Достоевского, то обращаются прежде всего к двум его последним статьям («“Бесы” и большевистская революция», 1957, и «Миросозерцание Достоевского», 1962) либо к рассуждениям в его мемуарах. Между тем первый текст Степуна о Достоевском («О “Бесах” Достоевского и письмах Максима Горького», 1913) вышел в удивительное, я бы сказал, ключевое время (накануне ...
Added: November 24, 2016
Obraztsov A., Gaida I., / Basic Research Programme. Series HUM "Humanities". 2014. No. WP BRP 72/HUM/2014.
The paper outlines the life and works of the prominent Russian orientalist and rightist conservative statesman Grigoryev, the founder of Europe's first department of Oriental history, the president of 3rd International Symposium of Orientalists (St. Petersburg 1876). Grigoryev was not only a world-renowned scholar but also a top imperial bureaucrat of colonial type. In 1854-1862 ...
Added: October 27, 2014
Ilyin A., Новое литературное обозрение 2019 № 157 С. 325-332
The review essay is devoted to the book by A. Kelly "The Discovery of Chance: The Life and Thought of Alexander Herzen" (Cambridge, 2016). ...
Added: June 18, 2019
Chepurin K., European Romantic Review 2021 Vol. 32 No. 5-6 P. 519-534
This essay proposes to rethink Romanticism through the concept of bliss. I suggest not only that bliss is a core Romantic concept but also, more speculatively, that Romanticism as project and as tendency is generated out of an antagonistic entanglement between bliss and the world of Western modernity. As the state of immediate fulfillment, free ...
Added: July 16, 2021
Kantor V., Гефтер 2014 № 17.10.2014 С. 1-32
В тексте будут сближены три имени — Данте, Бальзак, Достоевский. Причем Данте взят как ориентир, как патрон, а Бальзак и Достоевский — как фигуры между собой равновеликие, но разные, иначе не было бы мотива для сравнения. Данте задал новой европейской литературе уровень и в значительной степени проблематику. Путешествия гомеровского Одиссея в Аид, а затем вергилиевского ...
Added: December 21, 2014
Glebov O., Метаморфозис 2018 Т. 2 № 3
In the article, the author interprets the judgments from the “Apotheosis of baselessness” and concludes that baselessness is a kind of ontological negativity with which a person can have direct experience of the reality. ...
Added: March 2, 2020
Martemyanov K., История философии 2021 Т. 26 № 1 С. 122-138
The article considers the influence of Dostoevsky’s thought to the philosophy of N.A. Berdyaev and
S.L. Frank. The crucial concept and experience of “living knowledge” and its anticipation in
Dostoevsky’s heritage are discussed. Given that the problem of “living knowledge” overpasses the boundaries
of pure gnoseology, we examines themes of ethical ideal, the meaning of religious belief and ...
Added: June 30, 2021
Besschetnova E., В кн. : Дерзновения и покорности Льва Шестова: Сборник научных статей к 150‑летию со дня рождения философа. : СПб. : Издательство РХГА, 2016. С. 104-114.
The author of this article reconstructs the philosophical dialogue of Lev Shestov and Vladimir Solovyov. Particular attention is paid to the work of Lev Shestov "Speculation and Apocalypse. Religious philosophy of Vl.S. Solovyov”, in which the thinker through the critique of the ideas of his opponent reveals his views and attitudes to mainstream moral principles. ...
Added: December 26, 2016
Kantor V., Вопросы литературы 2014 № 5 С. 25-61
Достоевский жил в пространстве классики, и в еготворчестве жили Гомер — который дал, по мысли Достоевского, организацию миру древнему, как Христос — новому, Данте, Шекспир, Шиллер, Гете, Бальзак, Пушкин. Он не всегда писал о них, но внутренние переклички смыслов постоянны. Это были ориентиры Достоевского. Впервые точно оценил соотношение Достоевского и Бальзака как культурфилософское Бердяев. По ...
Added: October 23, 2014
Chepurin K., Kabiri: The Official Journal of the North American Schelling Society 2020 Vol. 2 P. 39-66
"The ultimate end goal of the finite I and the not-I, i.e., the end goal of the world," writes Schelling in Of the I as the Principle of Philosophy (1795), "is its annihilation as a world, i.e., as the exemplification of finitude." In this paper, I explicate this statement and its theoretical stakes through a ...
Added: August 20, 2019
Luks L., Историческая экспертиза 2020
The 60-s and 70-s of the 19th century were in Europe an era of the triumph of liberal values, an era of a powerful modernization process that also embraced the conservative monarchies of Central and Eastern Europe. This process also extended to the Russian Empire, where after the defeat in the Crimean war, grandiose reforms ...
Added: September 26, 2020
Tuliakova N. A., Вестник Нижневартовского государственного гуманитарного университета 2013 № 2 С. 71-77
The article presents an analysis of the female-male travesty motif, typical of hagiography, in the nineteenth century secular literature. Taking into consideration legends by A.I. Herzen, G. Keller, A. France, the author identifies the functions that this motif fulfils in the new genre and stylistic surrounding. ...
Added: July 12, 2013
Мелентьев Ф.И., Вестник Университета Дмитрия Пожарского 2017 № 1 (5) С. 11-57
The article is devoted to Vladimir Titov’s pedagogical views. In 1856–1858 he was a tutor of Alexander II’s sons — Grand Dukes Nicholas, Alexander, Vladimir and Alexey. Titov intended to reform the Grand Dukes’ education, to remove its military element and to bind the heir’s training with a university education. Titov was dismissed in 1858, but ...
Added: May 13, 2020
Girinsky A., Человек 2018 Т. №5 С. 176-181
This review provides a brief overview of the monograph by E.V. Beschetnova about Vladimir Solovyov and Konstantin Leontiev. ...
Added: November 20, 2019