?
What Is the Emerging Society with a High Participation Higher Education System?
P. 186-204.
Смоленцева А. Ю.
Cantwell B., Marginson S., Смоленцева А. Ю., , in : High Participation Systems of Higher Education. : Oxford : Oxford University Press, 2018. Ch. 16. P. 439-460.
The concluding chapter takes stock of the book’s core notion of high participation systems (HPS) of higher education, in the context of the eight country studies and seventeen HPS propositions. The propositions engender extensive, though not unanimous, support. Declining institutional diversity and more complex governance are broadly agreed, but Finland and Norway differ from the ...
Добавлено: 26 июня 2018 г.
Смоленцева А. Ю., Higher Education in Russia and Beyond 2016 Vol. 2 No. 8 P. 6-8
Добавлено: 13 октября 2017 г.
Antonowicz D., Cantwell B., Фрумин И. Д. и др., , in : High Participation Systems of Higher Education. : Oxford : Oxford University Press, 2018. P. 94-125.
This chapter explores horizontal diversity in higher education in the context of high participation systems (HPS), focusing on differences in institutional mission, form and type, and internal diversity within institutions. The chapter starts with an analysis of scholarly approaches to diversity. The dominance of the market diversity perspective (‘deregulate to create more choices’) indicates not ...
Добавлено: 28 января 2019 г.
Смоленцева А. Ю., , in : High Participation Systems of Higher Education. : Oxford : Oxford University Press, 2018. Ch. 7. P. 184-200.
The chapter focuses on the ultimate question of the project: what will change in a society when a majority of the age group will have higher education. Seeking for approaches to understand the future role of higher education in the HPS societies the chapter reviews theories and concepts developed in two disciplinary traditions: social sciences ...
Добавлено: 25 июня 2018 г.
Смоленцева А. Ю., Studies in Higher Education 2023 Vol. 48 No. 1 P. 232-247
В статье предлагается новая концептуальная модель анализа вклада высшего образования в развитие общества. На основе анализа различных подходов, разработанных в социологии, философии образования и других дисциплинах, выделяется два измерения, с помощью которых можно проанализировать вклад высшего образования. Аксиологическое измерение - то, что является центральным в сфере деятельности высшего образования - включает три элемента: знания (в ...
Добавлено: 13 октября 2022 г.
Oxford : Oxford University Press, 2018
Higher Education has become a central institution of society, building individual knowledge, skills, agency, and relational social networks at unprecedented depth and scale. Within a generation there has been an extraordinary global expansion of Higher Education, in every region in all but the poorest countries, outstripping economic growth and deriving primarily from familial aspirations for ...
Добавлено: 17 октября 2016 г.
[б.и.], 2017
Добавлено: 12 марта 2017 г.
Загирова Ф. Р., Университетское управление: практика и анализ 2018 № 3 С. 141-154
Данная статья призвана обратить внимание на такое явление, как академическая неоднородность студентов внутри вузов, и уточнить исследовательскую повестку по изучению данного феномена и его взаимосвязи с университетским управлением. Обзор существующей литературы и статистических данных на примере России позволил обозначить круг возможных причин для роста академической неоднородности в вузах и предложить базовые предпосылки для определения ее ...
Добавлено: 1 октября 2018 г.
Смоленцева А. Ю., Фрумин И. Д., Константиновский Д. Л. и др., , in : High Participation Systems of Higher Education. : Oxford : Oxford University Press, 2018. Ch. 11. P. 295-333.
This chapter provides a detailed and extensive assessment of Russia’s high participation system (HPS) of higher education in historical perspective, also testing the seventeen propositions about HPS in terms of governance, horizontal diversity, vertical stratification, and social equity. The chapter provides substantial data on Russian higher education previously unavailable in the world literature. It argues ...
Добавлено: 26 июня 2018 г.
Загирова Ф. Р., Russian Education and Society 2018 Vol. 16 No. 8/9 P. 716-741
Добавлено: 7 июня 2019 г.
Максимов А. Г., Тележкина М. С., Прикладная эконометрика 2019 Т. 55 С. 91-112
На основе данных 195 стран мира за период 1988–2016 гг. проанализировано влияние факторов, связанных с глобализацией, на трансформацию системы высшего образования, названную «фундаментальным сдвигом» (Kwiek, 2001). Рассмотрены модели изменения доли молодежи, получающей высшее образование, до и после положительного шока спроса на услуги высшего образования. Глобализация рынков и развитие технологий интенсифицирует конкуренцию, стимулируя повышение спроса на ...
Добавлено: 9 октября 2019 г.
Смоленцева А. Ю., Higher Education 2017 Vol. 73 No. 2 P. 209-226
The great expansion of participation in higher education in Russia in the post-Soviet period was the layered and contradictory result of both conditions established in the Soviet period, and the structuring of reforms after the collapse of the Soviet Union in 1992. The Soviet government was strongly committed to the expansion of education across the ...
Добавлено: 2 июня 2016 г.
Смоленцева А. Ю., , in : Handbook of the Sociology of Higher Education. : Routledge, 2016. P. 241-250.
Добавлено: 12 октября 2016 г.