Глава
State and World-Class Universities: Seeking a Balance between International Competitiveness, Local and National Relevance
P. 243-260.
Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.
This chapter explores horizontal diversity in higher education in the context of high participation systems (HPS), focusing on differences in institutional mission, form and type, and internal diversity within institutions. The chapter starts with an analysis of scholarly approaches to diversity. The dominance of the market diversity perspective (‘deregulate to create more choices’) indicates not its profound relevance to the diversity issue, but the tenacious hold of marketization narratives on the policy imagination. Competition in higher education is mostly associated with less, not more, diversity. The chapter discusses four propositions in relation to diversity in HPS, highlighting decline in the overall diversity of institutional form and mission despite growth in systems, the rise of large multi-purpose institutions as the dominant form, and increased internal institutional diversity. When HPS are rendered more competitive in government-fostered quasi-markets, horizontal distinctions of mission tend to become vertical.
Авторы анализируют реализованные в течение последних 15 лет в разных странах мира инициативы по достижению выдающихся результатов в секторе университетского образования. На основании международного опыта и оценки последних преобразований в системе высшего образования в России они приходят к выводу, что целями проектов по повышению конкурентоспособности российских университетов должны быть: интенсивное развитие многопрофильных центров выдающихся достижений и постбакалавриата в ведущих университетах; адресная помощь перспективным молодым исследователям; интернационализация образования; реформа управления.