Статья
How (not) to measure Russian regional institutions
В работе представлен обзор исследований в русле институциональной экономики, посвященных рабству и крепостному праву. Исследуются сравнительные преимущества и недостатки несвободного труда, что позволяет дополнить многочисленные исторические исследования в данной области. На примере Великого княжества Московского в работе рассматриваются причины установления института крепостного права и его влияние на изменение общественного благосостояния.
В статье сопоставляются функции банковской системы в Х- и Y-экономиках. Показано, что в редистрибутивной Х-экономике банковская система имеет иное институциональное устройство и действует иная модель формирования банков («top-down» model, а не «bottom-up» model) в сравнении с рыночной Y-экономикой. Выдвигается гипотеза, что в странах, где доминирует Х-экономика, частное банковское дело неизбежно является комплементарным институтом по отношению к централизованной финансово-кредитной системе. В обоснование гипотезы представлены исторические и современные данные, прежде всего из российской, а также китайской практики. Показано, что проведѐнный в России эксперимент по приватизации банковской системы не привел к созданию эффективно функционирующей системы частных банков. Современная эволюция российской банковской системы соответствует общему направлению институциональной экономической динамики, в том числе росту государственной собственности на основные активы. Доля подконтрольных государству банков также увеличивается и оценивается авторами уже как минимум в 54% их совокупных активов. Делается вывод о сложном, внутренне пока рассогласованном характере эволюционных изменений в банковской системе России, направленных на поиск баланса редистрибутивных и рыночных инструментов и формирование адекватной стране институциональной модели банковской системы.
The twentieth anniversary of the fall of the Berlin Wall has stimulated much reflection on the political, economic and social transitions that have taken place in the past two decades. Many Central European and Baltic countries initially appeared to epitomize a successful transition to markets and democracy,becoming full members of the European Union. Yet the impact of the recent global financial crisis has called into question the stability of their success, and the viability of existing political arrangements. This book focuses on the long term development of the former Soviet bloc, providing a stimulating discussion on a range of important issues, including institutional development, demographic trends and the role of civil society. Twenty three eminent scholars discuss the effects and implications of reform policies, providing a unique perspective on the past as well as the economic prospects for the future.
В работе рассмотрены особенности российской модели корпоративного управления (corporate governance) и контроля в банковском секторе. Используется парадигма неоинституциональной экономической теории. Исследование опирается на обзор теоретических работ и на прикладной анализ состояния corporate governance в российских коммерческих банках, представляющих различные формы собственности. Особое внимание уделено анализу реальных интересов всех участников corporate governance – банковских и фондовых регуляторов, собственников банков, инвесторов, высших менеджеров и иных инсайдеров. Делается вывод о невысокой релевантности англо-американской концепции corporate governance, основанной на теории агентских издержек и предполагающей контроль внешних акционеров над банками через механизм фондового рынка. Предлагаются способы преодоления разрыва между формальными институтами и реальной жизнью.
В книге представлен анализ противоречивых аспектов социальной политики, рассмотренных на трех взаимосвязанных уровнях: структурно-нормативном, дискурсивно-символическом и деятельностном. Исследование показывает, что модернизация социальной жизни при социализме была сопряжена с интернализацией новых форм дисциплины, стандартов повседневной жизни, ценностей, которые влияли на публичную и приватную сферы жизни людей – автор фокусируется на процессах конструирования классовых и гендерных границ, изучая риторику и практику социального воспитания и обеспечения. Постсоветская социальная политика, с одной стороны, воспроизводит элементы советского наследия, а с другой стороны, эффекты либеральных реформ. При этом малообеспеченные семьи оказываются в фокусе контроля социальных служб, а некоторые формы социальной поддержки противоречивым образом закрепляют их в уязвимом положении. В особо сложной ситуации оказываются те семьи, которые воспитывают детей с инвалидностью. В диссертации рассматриваются латентные механизмы социальной маргинализации, ресурсы устойчивости и сопротивления стигме среди социально уязвимых групп. В работе анализируются конкурирующие дискурсивные проекты, определяющиеся гендерными идеологиями, семейной и социальной политикой, а также те способы, которыми люди реагируют на стигму и пытаются совладать с ее эффектами, рефлексируют и критически пересматривают отношения власти. Основным эмпирическим материалом стали данные качественных интервью с практиками, администраторами и клиентами социальной работы, наблюдений в социальных службах, кроме того, проводился анализ документов.
Hegel’s philosophy has witnessed periods of revival and oblivion, at times considered to be an unrivalled and all-embracing system of thought, but often renounced with no less ardour. This book renews the dialogue with Hegel by looking at his legacy as a source of insight and judgement that helps us rethink contemporary economics. This book focuses on a concept of institution which is equally important for Hegel's political philosophy and for economic theory to date.
The key contributions of this Hegelian perspective on economics lead us to the synthesis of traditional approaches and new ideas gained in economic experiments and advanced by neuroeconomists, sociologists and cognitive scientists. The proper account of contemporary 'civil society' involves comprehending it as a historically evolving totality of individual minds, ideas and intersubjective structures that are mutually dependent, tied by recognitive relations, and assert themselves as a whole in the ongoing performative movement of 'objective spitit'. The ethics of recognition is paired with the ethics of associations that supports moral principles and gives them true, concrete universality.
This unusual constellation of seemingly remote fields suggests that Hegel, read in a pragmatist mode, anticipated the new theories and philosophies of extended mind, social cognition and performativity. By providing a new conceptual apparatus and reformulating the theory of institutions in the light of this new synthesis, this book claims to give new meaning both to Hegel as interpreted from today, and to the social sciences. Seen from this perspective, such phenomena as cooperation in games, personal identity or justice in the version of Amartya Sen's 'realization-focused comparisons' are reinscribed into the logic of institutional theory. This 'Hegel' clearly goes beyond the limits of philosophical discussion and becomes a decisive reference for economists, sociologists, political scientists and other scholars who study the foundations and consequences of human sociality and try to explore and design the institutions necessary for a worthy common life.
В статье анализируются перечисленные в ее названии виды эксплуатации, раскрывается их общественная опасность, дается им уголовно-правовая характеристика, характеризуются направления противодействия им. Обосновываются выводы относительно свободы от этих видов эксплуатации и мер борьбы с посягательствами на данную свободу. Показывается значение институтов гражданского общества на соответствующих направлениях уголовной политики.
-The economic crisis has uncovered three negative Russian tendencies that created institutional obstacles for market economy growth during the last decade: deepening of raw materials specialization, wear and tear of the equipment, gap in scientific and technical progress, and strengthening of the government. To stop these negative tendencies and overcome economic crisis it is necessary to reform developed institutes.
The major problem of the Russian economy is its low performance level. Overcoming development gap in comparison with developed countries will become possible only with the help of innovations. This means that process of generating and using Schumpeterian-type innovations should become the key factor of economic development. It is necessary to note that innovative activity of businessmen can be present in various forms. Depending on existing game rules business activity can get not only productive (J. A. Schumpeter’s creative destruction), but also unproductive (rent seeking) orientation.
The “Concept 2020” analyses the global challenges which Russia faces in its development that amplify high level of social inequality and regional differentiation, preservation of barriers to conducting enterprise activity, weak interrelation of education, science and business, absence of necessary competition in various markets and low level of social capital development. Under these conditions, as A. Gerschenkron wrote, the government becomes the leading factor of economic modernization, and it is its representatives that try to shape the concept of long-term socio-economic development of the country.
It is supposed that gross national product growth will be provided, mainly, by means of priority development of labour productivity and large capital assets investments. Our calculations show they considerably advance growth of productivity and gross national product, and that will lead to increase in a capital intensity of production and falling yield on capital investment. The arising gap between export and import, according to authors of the Concept, will be covered by the accruing inflow of foreign capital.
However the main drawback is the mechanism of maintaining economic growth. Defining concrete aims of development is an important, but an insufficient condition. The institutional mechanism of private sector development stimulation is not developed at all. Meanwhile, sharp increase of expenses on social sphere will raise the question about budget spending. It can be reached either by increase in taxes or by public sector expansion.
In the report it is critically considered not only the official point of view, but also Porter M., Ketels K. “Competitiveness at the Crossroads: Choosing the Future Direction of the Russian Economy”, «The forecast of innovative, technological and structural dynamics of Russian economy till 2030», and RAND Corporation report “The Global Technology Revolution 2020: Trends, Drivers, Barriers, and Social Implications” devoted to tendencies of development of 16 technologies in 29 countries and other forecasts.
In this paper we analyze institutional preconditions and possibilities of application of the concept of social market economy in the 21st century Russia. Basic elements of social market economy are personal liberty, social justice, and economic efficiency.
Personal liberty assumes trust strengthening between agents, development of guarantees of private property, and regular economic policy promoting freedom.
With social justice present market economy promotes social development and strengthens middle class. Democracy will allow to break administrative barriers and to create public control. Social justice also includes address support of vulnerable regions of Russia.
Economic efficiency should be directed towards creation and maintenance of competitive order, strengthening of antimonopoly activity and improving fair entrepreneur’s image. This will make Russia more attractive for workers from abroad and help it develop integrative relations with neighboring countries.
All these measures will raise economic efficiency while creating preconditions for a fast overcoming of the crisis and increasing the well-being and the acceleration of economic development of Russia.
The economic crisis has uncovered three negative Russian tendencies that created institutional obstacles for market economy growth during the last decade: deepening of raw materials specialization, wear and tear of the equipment, gap in scientific and technical progress, and strengthening of the government. To stop these negative tendencies and overcome economic crisis it is necessary to reform developed institutes.
The major problem of the Russian economy is its low performance level. Overcoming development gap in comparison with developed countries will become possible only with the help of innovations. This means that process of generating and using Schumpeterian-type innovations should become the key factor of economic development. It is necessary to note that innovative activity of businessmen can be present in various forms. Depending on existing game rules business activity can get not only productive (J. A. Schumpeter’s creative destruction), but also unproductive (rent seeking) orientation.
The “Concept 2020” analyses the global challenges which Russia faces in its development that amplify high level of social inequality and regional differentiation, preservation of barriers to conducting enterprise activity, weak interrelation of education, science and business, absence of necessary competition in various markets and low level of social capital development. Under these conditions, as A. Gerschenkron wrote, the government becomes the leading factor of economic modernization, and it is its representatives that try to shape the concept of long-term socio-economic development of the country.
It is supposed that gross national product growth will be provided, mainly, by means of priority development of labour productivity and large capital assets investments. Our calculations show they considerably advance growth of productivity and gross national product, and that will lead to increase in a capital intensity of production and falling yield on capital investment. The arising gap between export and import, according to authors of the Concept, will be covered by the accruing inflow of foreign capital.
However the main drawback is the mechanism of maintaining economic growth. Defining concrete aims of development is an important, but an insufficient condition. The institutional mechanism of private sector development stimulation is not developed at all. Meanwhile, sharp increase of expenses on social sphere will raise the question about budget spending. It can be reached either by increase in taxes or by public sector expansion.
In the report it is critically considered not only the official point of view, but also Porter M., Ketels K. “Competitiveness at the Crossroads: Choosing the Future Direction of the Russian Economy”, «The forecast of innovative, technological and structural dynamics of Russian economy till 2030», and RAND Corporation report “The Global Technology Revolution 2020: Trends, Drivers, Barriers, and Social Implications” devoted to tendencies of development of 16 technologies in 29 countries and other forecasts.
In this paper we analyze institutional preconditions and possibilities of application of the concept of social market economy in the 21st century Russia. Basic elements of social market economy are personal liberty, social justice, and economic efficiency.
Personal liberty assumes trust strengthening between agents, development of guarantees of private property, and regular economic policy promoting freedom.
With social justice present market economy promotes social development and strengthens middle class. Democracy will allow to break administrative barriers and to create public control. Social justice also includes address support of vulnerable regions of Russia.
Economic efficiency should be directed towards creation and maintenance of competitive order, strengthening of antimonopoly activity and improving fair entrepreneur’s image. This will make Russia more attractive for workers from abroad and help it develop integrative relations with neighboring countries.
All these measures will raise economic efficiency while creating preconditions for a fast overcoming of the crisis and increasing the well-being and the acceleration of economic development of Russia.
Институты влияют на инвестиционные решения, в том числе на инвестиции в человеческий капитал. В данном исследовании такая связь распространяется на инвестиции в человеческий капитал в форме выбора способной молодежью предмета изучения в высшей школе и сферы деятельности по окончании вуза. Институты, защищающие права собственности, стимулируют производительную деятельность и процесс "созидательного разрушения" по Шумпетеру, в том время как слабые институты порождают перераспределительную деятельность и поиск ренты. Мы тестируем эту гипотезу по выборке из 95 стран мира и находим, что высокое качество институтов положительно связано со спросом на естественнонаучные специальности и отрицательно со спросом на юридические специальности. Данные зависимости особенно сильны для стран с высоким качеством человеческого капитала.
Насколько степень доверия жителей разных стран к основным социальным и поли- тическим институтам зависит от их индивидуальных характеристик? Для ответа на этот вопрос по данным пятой волны World Value Survey было оценено три вида моделей: с предположением об общей зависимости для всех стран, с учетом неод- нородности стран путем введения в модели переменных странового уровня, с пред- варительным разделением стран на пять кластеров. Полученные результаты были использованы для внесения предложений о возможных мерах по увеличению степени доверия населения к основным институтам.
Сборник включает статьи участников международной научно-практической конференции «Экономика и управление: проблемы и перспективы развития», прошедшей 15-16 ноября 2010 г. в г. Волгограде на базе Регионального центра социально-экономических и политических исследований «Общественное содействие». Статьи посвящены актуальным вопросам экономической, управленческой теории и практики, изучаемыми учеными из разных стран - участниц конференции.
Переводы классики по разделам экономической науки (ВЕХИ ЭКОНОМИЧЕСКОЙ МЫСЛИ), учебники экономические, справочные и методические материалы, книжные серии, экономическая терминология
Целью работы является сравнение режимов денежно-кредитной политики с точки зрения уязвимости экономики использующих их стран к кризисам. Работа состоит из двух частей. Первая часть содержит обзор литературы, где представлены результаты исследований, рассматривающие подверженность кризисам экономик, применяющих такие режимы денежно-кредитной политики, как таргетирование валютного курса, классическое и модифицированное инфляционное таргетирование. Также приводятся оценки эффективности накопления валютных резервов в качестве инструмента предотвращения или смягчения кризисов. Во второй части работы – эмпирической – описаны методология и результаты сравнения адаптационных способностей экономик, полученные на основе анализа динамики ключевых макроэкономических показателей в докризисный и посткризисный периоды в странах, сгруппированных по режимам денежно-кредитной политики. Кроме того, представлены оценки подверженности экономик кризисам на основе расчета частот наступления кризисов при различных режимах.
В статье проанализированы последствия гайдаровских реформ для России.
В статье проанализированы практические аспекты различных методов реализации правила передачи голосов, а именно, метода Грегори, включающего метода Грегори, взвешенного включающего метода Грегори.