?
Антология педагогического наследия Древней Греции и Древнего Рима
-, 2019.
Under the general editorship: Pichugina V.
Compiler: Pichugina V., В. Г. Безрогов
Priority areas:
humanitarian
Language:
Russian
Форум, Неолит, 2016
В книге представлены переводы фрагментов сочинений, речей и писем древнеримского оратора, философа и политика Марка Туллия Цицерона. Его оригинальные идеи о путях и способах воспитания соотечественников оказали существенное влияние на развитие западной педагогической традиции. В книгу включен обширный педагогический комментарий, объясняющий термины и вводящий содержание отобранных фрагментов в контекст философско-педагогических построений Цицерона. Комментарий разделен на ...
Added: July 22, 2021
Издательство РХГА, 2021
Эта книга является переводом на русский язык диссертационного исследования Брэтта М. Роджерса — профессора департамента классических исследований университета Пьюджет-Саунд (США). Автор утверждает, что древнегреческое образование являлось не только пространством приобщения к знаниям, но и пространством физического насилия и педагогической тирании. Специфика древнегреческих образовательных практик архаического и классического периодов проявлялась в термине «дидаскалия» — предшественнике
термина «пайдейя». ...
Added: August 22, 2021
Аквилон, 2020
В книге представлены переводы фрагментов сочинений древнегреческого военного лидера, философа и ученика Сократа Ксенофонта Афинского. Его оригинальные идеи об обучении и воспитании взрослого человека являются уникальным синтезом афинской, спартанской и персидской педагогической традиции. В книгу включен обширный комментарий, который разделен на вступительную и заключительную статьи, а также постраничные сноски и статьи, предваряющие каждый из разделов ...
Added: July 22, 2021
Torshilov D., Захарова А. В., СПб. : Алетейя, 2002
Тысячелетняя традиция греческого гексаметрического эпоса – уникальное явление в мировой поэзии. Она начинается с Гомера, а кончается Нонном Панополитанским. Последнему посвящена эта книга, задуманная как анализ стиля и стиха, приводящий к пониманию целей, вкусов и привычек автора, к наглядному видению его поэтической работы. Идее «антитипии», то есть отклика подобным на подобное, подчинено, на взгляд авторов, ...
Added: October 24, 2017
М. : МАКС Пресс, 2015
Второй выпуск Научно-методического ежегодника гимназии № 1514 посвящен проблемам метода гуманитарных наук, аналитическим исследованиям в области истории и семиотики культуры, русской литературы, комментирования текстов и конкретным педагогическим практикам, которыми делятся коллеги, учителя, выпускники, сотрулничающие с гимназией ученые-педагоги.
Сборник статей адресован как специалистам в области преподавания истории культуры, литературы, отечественной истории, так и всем интересующимся этой проблематикой. ...
Added: March 17, 2016
Fedyukin I., Gabdrakhmanov S., / Basic Research Programme. Series HUM "Humanities". 2014.
This study employs a unique database covering 2,293 cadets who graduated from the Noble Land Cadet Corps in St Petersburg from 1732 – 1762 to investigate the role of cultural capital in early modern Russia. Our analysis suggests that within this sample cultural capital was negatively correlated with wealth, but positively with father’s rank within ...
Added: August 20, 2014
Volkova I. V., Проблемы современного образования 2012 № 6 С. 125-138
The article is devoted to the reconstruction of school system in 1936, when the evidence of the world war became clear. The author investigates the processes inside the teachers community and in school training, caused by the renunciation of former policy of pupils differentiation according their intellectual abilities. On the basis of archive documents of ...
Added: February 18, 2014
Eklof B., Lisovskaya E., European Education 2020 Vol. 52 No. 3 P. 185-192
Treated historically, the educational modernity of Russia displays a heterogeneity of projects, multidirectedness of trajectories, and variety of non-linear outcomes, best understood through comparative and transnational lenses. Essays in this volume treat the contributions made by state and societal actors at different points and show how modernizing reforms engage and are constrained by tradition. This ...
Added: December 1, 2020
М. : Кругъ, 2010
Издание посвящено проблемам изучения интеллектуальных традиций, их непрерывности в Античности и в Средние века. На обширном тематическом материале (наука и образование, идеология и культура, идеи и понятия, история артефактов) авторы сборника демонстрируют, как сосуществовали и влияли друг на друга самые разные, порой плохо совместимые традиции, как они трансформировались и видоизменялись. Публикуются (полностью или во фрагментах) ...
Added: April 21, 2013
Рязань : Рязанский государственный педагогический университет им. С.А. Есенина, 2012
This collection includes copies of reports and participants are Russian scientific-practical conference on "Europe, Russia, Asia: Cooperation, contradictions, conflicts," held in Ryazan State University November 29, 2012.
Designed for professionals, historians, teachers, schools and universities, undergraduate and graduate students of historical faculty. ...
Added: March 4, 2013
Gorizontow L., Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej 2013 Vol. 11 No. 3 P. 15-23
The mutual understanding in the evaluation of common past, reached recently by Russian and Polish historians, doesn't yet properly reflect in the practice of school teaching. Hence the importance of the bilateral project aimed at the preparation of training aids for school teachers, which started in summer 2013. An interest in the history of Russian-Polish ...
Added: February 26, 2014
Рязань : Рязанский государственный педагогический университет им. С.А. Есенина, 2012
This collection includes copies of reports and participants are Russian scientific-practical conference on "Europe, Russia, Asia: Cooperation, contradictions, conflicts," held in Ryazan State University November 29, 2012. Designed for professionals, historians, teachers, schools and universities, undergraduate and graduate students of historical faculty. ...
Added: January 17, 2014
Тарту : University of Tartu Press, 2013
The present monographic research of the group involved in the project “Russian
Literary Canon Formation”, financed by Estonian Science Foundation
(grant 8471), and their supporters is devoted to the Russian literary canon
and the pedagogical practice of the 19th century. The first part of the book contains
chapters about the general history of school textbooks for reading and the
story ...
Added: October 16, 2013
Леенсон Е. И., Большой город 2012
Автор одного из лучших учебников по истории России (в соавторстве с Андреем Юргановым) и учитель истории в гимназии 1543 Леонид Кацва — о том, как учили в советское время, нужно ли обсуждать с детьми политику, можно ли научить насильно, и любимых учениках. ...
Added: October 12, 2017
Vishlenkova E. A., / Basic Research Programme. Series HUM "Humanities". 2012. No. 03.
The article analyzes documentation management as a cultural practice and institution through which university professors’ corporations in Russia in the first half of the nineteenth century lost their autonomy, acquiring instead a bureaucratic identity and ethics of state service. The study draws on official documents from university archives of Kazan, Moscow and Kharkov, and the ...
Added: August 27, 2012
Dmitriev A. N., Новое литературное обозрение 2014 № 5
Article is devoted to academic and political career of Ukrainian historian Mikhail Hrushevsky in 1910-1920 years. Since the First World War comes a break in his previous academic career, although he participated in establishment and activity of the Ukrainian National University in Kiev. This school was an alternative to 'old' mperial University, the majority of ...
Added: May 14, 2014
М. : Российская государственная академия интеллектуальной собственности, 2012
В материалах конференции обсуждается роль наук социо-гуманитарного блока в разработке мер и рекомендаций, способствующих повышению эффективности осуществляемых в России преобразований, активизации использования творческих ресурсов общества, в том числе в сфере интеллектуальной собственности. ...
Added: November 16, 2012
Kuznetsova E., Астерион, 2020
Монография подробно рассматривает ряд вопросов, связанных с преподаванием лингвострановедения в высших учебных заведениях на примере студентов исторических специальностей.
Изучаются теоретические аспекты преподавания лингвострановедения и разрабатывается наиболее оптимальная модель обучения с акцентом на чтение аутентичных текстов и освоение специальной лексики. Особое внимание уделяется аккумулирующему лингвострановедческому чтению как виду учебного чтения, нацеленному на формирование умений работы с лексикой ...
Added: January 8, 2021
Н. Новгород, Саров : Нижегородский государственный университет им. Н.И. Лобачевского, 2009
In the collection are published articles on a wide range of regional issues in international relations and foreign policy of the great powers in modern and contemporary times. ...
Added: January 13, 2014
Bondarenko D. M., Social Evolution & History 2014 Vol. 13 No. 2 P. 97-118
The evidence shows that the Tanzanian and Zambian university students representing the African by origin overwhelming majority of the countries' population are generally tolerant towards their compatriots of the non-African (European and South Asian) origins. However, the evidence also gives reason to argue that the level of tolerance among the Zambian students is higher than ...
Added: October 7, 2014
Maslinsky K. A., Историко-педагогический журнал 2016 № 4 С. 76-85
System of disciplinary action involving children’s collective is a widely recognized characteristic feature of Soviet school pedagogy. A common form in which a disciplinary pressure was channeled through the children’s collective was work with academically unsuccessful and misbehaving children by young pioneers and komsomol. In this paper the historical conditions that enabled the formation of ...
Added: January 9, 2017
Pichugina V., Диалог со временем 2019 № 66 С. 19-36
The article considers the origins of anthological principle in the ancient notions of memory. Ancient authors often took on the role of compilers-commentators, maneuvering between the desire to make other people's texts accessible and the desire to manipulate them within a particular culture. If we define anthology as a form of historical memory, then we ...
Added: September 21, 2021
Mozhaysky A., Hypothekai 2021 № 5 С. 172-190
The article examines the didactical component of Pindar’s Pythian 8, which includes the Theban mythohistorical line — the plot of “Seven against Thebes” and the Epigoni’s march on Thebes. In this ode, Pindar instructs Aeginet Aristomenes, the winner of the Pythian Games, through Amphiaraus’ prophecy. Glorifying Aristomenes, Pindar instructs him not to become proud beyond ...
Added: September 10, 2021
ДВФУ, 2017
Рассматривается современное состояние корееведческого образования и научных исследований в области корееведения, затронуты проблемы истории, экономики, культуры и филологии Кореи. ...
Added: February 21, 2018