?
Syriac Charms in Near Eastern Context: Tracing the Origin of Formulas
P. 15-21.
The formulas "‘Gabriel on his [protected person’s] right and Michael on his left" and "Mother who strangles children" are discussed in the setting of Ancient and Medieval Near Eastern literature.
М. : Индрик, 2017
Коллективная монография посвящена так называемой Сисиниевой легенде — группе сюжетов о сакральном персонаже, противостоящем женскому демону, который причиняет вред роженице и новорожденным детям. Исследование охватывает период от поздней Античности до ХХ века. Легенда зафиксирована в устных и письменных традициях Ближнего Востока, Балкан, Кавказа и Восточной Европы — в арамейской, еврейской, коптской, эфиопской, арабской, сирийской, греко-византийской, ...
Added: December 15, 2017
Lyavdansky A., Нуруллина А. С., В кн. : Сисиниева легенда в фольклорных и рукописных традициях Ближнего Востока, Балкан и Восточной Европы. : М. : Индрик, 2017. С. 203-241.
В главе речь идет о заговорах на классическом сирийском языке (диалект арамейского языка), включающих сюжет Сисиниевой легенды. В центре дискуссии – популярный заговор святого ʕАвдишоʕ, сохранившийся в не менее чем двадцати списках. Кроме того, с Сисиниевой легендой сюжетно связаны еще два текста: «Заклятие Симона Кифы против Тебʕа» и «Заклятие Марии Блаженной от всякой боли и ...
Added: December 25, 2017
Lyavdansky A., В кн. : Сисиниева легенда в фольклорных и рукописных традициях Ближнего Востока, Балкан и Восточной Европы. : М. : Индрик, 2017. С. 29-62.
В этой главе рассматривается одна из самых ранних версий Сисиниевой легенды, представленная текстами на арамейском языке, датируемыми эпохой поздней Античности (V – VIII вв. н.э.). Различные редакции арамейской версии Сисиниевой легенды имеются на двух типах документов – на заклинательных глиняных чашах из Вавилонии и на металлических амулетах из Сирии-Палестины. До недавнего времени этот сюжет был ...
Added: December 21, 2017
Cherkashina A., Lyavdansky A., Scrinium: Journal of Patrology and Critical Hagiography 2022 Vol. 18 No. 1 P. 22-48
The first part of the inquiry on Syriac love charms was devoted to the recipe-type
charms. This article edits four more Syriac love charms, which are attributed to the so-called prayer-type. The special features of this type of Syriac love charms are addressed and compared with that of the recipe-type texts, edited in Part I. The ...
Added: December 17, 2022
Gippius A., Studi Slavistici 2023 Т. 20 № 1 С. 5-20
The article analyses the Glagolitic prayer on the lead amulet published by K. Popkonstantinov
and H. Miklas in 2009. A new reading of the central phrase is proposed based on the parallels in
Novgorod birchbark documents. In the second part of the article, the Varna amulet and artefacts of
its circle are compared with the birchbark documents about ...
Added: September 26, 2023
Shelov-Kovedyaev F. V., В кн. : Історія. Етнографія. Культура. Нові дослідження: збірник наукових матеріалів ХІІ Миколаївської обласної краєзнавчої конференції. : . : ., 2021. С. 34-36.
The paper analyzes the history and peculiarities of well-known ostracon. The author takes conclusion that the artifact belong to class of "white" magic ...
Added: October 29, 2022
Minov S., Journal for the Study of the Pseudepigrapha 2016 Vol. 26 No. 2 P. 108-143
This article focuses on the history of reception of the Story of Melchizedek, an original Greek composition from Late Antiquity, among Syriac-speaking Christians during the Middle Ages. For the first time the original Syriac text, English translation and discussion of three different witnesses to this apocryphal work in Syriac is provided, namely (1) the abbreviated ...
Added: November 15, 2020
Rogozhina A. A., Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 3: Филология 2019 № 61 С. 153-157
Рецензия на коллективную монографию The Oxford Illustrated History of Witchcraft and Magic. ...
Added: December 7, 2019
Minov S., Ruani F., Leiden : Brill, 2021
Chapters gathered in Syriac Hagiography: Texts and Beyond explore a wide range of Syriac hagiographical works, while following two complementary methodological approaches, i.e. literary and cultic, or formal and functional. Grouped into three main sections, these contributions reflect three interrelated ways in which we can read Syriac hagiography and further grasp its characteristics: “Texts as ...
Added: January 20, 2021
Cherkashina A., Lyavdansky A., Scrinium: Journal of Patrology and Critical Hagiography 2021 Vol. 17 P. 68-91
In this paper we consider 6 Syriac love charms and edit their original text and translation. All but two texts are published here for the first time. This is the first part of our inquiry, in which we consider one of the two types of Syriac love charms, the recipe-type. Among its primary characteristics is ...
Added: July 9, 2021
Minov S., Entangled Religions 2022 Vol. 13 No. 3 P. 1-66
This essay focuses on one particular aspect of Jewish-Christian relations during the Sasanian period, namely various types of interaction between the two religious groups in the domain of magic. For that purpose, two distinctive bodies of textual evidence are examined: hagiographical literature produced by Syriac Christians, and Aramaic magic bowls, Jewish as well as Christian. ...
Added: November 1, 2022
Minov S., Journal of the Royal Asiatic Society 2020 Vol. 30 No. 2 P. 195-222
This article contains the original unpublished Syriac text of the Story of the Holy Friday, an anonymous hagiographic composition that promotes an idiosyncratic form of Friday veneration, which demands that Christians refrain from work on that day completely. The text of the Story, published on the basis of manuscript Paris, Bibliothèque nationale de France, syr. ...
Added: November 10, 2020
Moroz A., Slavica Slovaca 2018 Т. 53 № 2 С. 157-163
The article deals with the reflection of the Church Slavonic language and single church slavicisms in folkloric and
parafolcoric (i. e. non-folkloric, but used in some folkloric rites) texts. Usually, slavicisms are deliberately or unwillingly distorted by performers who do not understand the liturgical language. Often, distortions completely desemantisize
single lexemes or the entire church slavonic text, ...
Added: December 25, 2018
Nosachev P., Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 1: Богословие. Философия. Религиоведение 2014 № 6 (56) С. 132-135
Рецензия на книгу Игила Аспрема "Arguing with Angels" ...
Added: November 28, 2014
Сергиев Посад : Издательство Московской Духовной Академии, 2020
This paper discusses the survival of magical practices and concepts in Christian Egypt and its reliance on the attitudes formed in the Greco-Roman period. Literary evidence from Christian Egypt – theological instruction, homilies, hagiographies, etc. – shows a strong disapproval of usage of any magical or pagan practice, but papyrological and archaeological finds from late ...
Added: December 1, 2020
Marey A. V., В кн. : Многоликая софистика: нелегитимная аргументация в интеллектуальной культуре Европы Средних веков и раннего Нового времени. : М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2015. С. 508-540.
This text is the commented translation from Latin into Russian of Francisco de Vitoria's lection on the magic art. ...
Added: June 10, 2015
Петров Н. В., Скулачев А. А., Задорожный П. С. et al., Форум, Неолит, 2020
Публикуются тексты из архива лаборатории фольклористики РГГУ, содержащие народные верования о колдунах и посвященные магическим практикам, используемым колдунами и знахарями, а также представителям тех профессий, которые, как считается, прибегают к магии в профессиональной деятельности: повитухам, охотникам, рыбакам, пастухам, плотникам. Помимо рассказов о колдунах публикуются и рассказы самих практикующих колдунов, а также описания используемых ими обрядов. ...
Added: December 8, 2016
Shelov-Kovedyaev F. V., Stratum Plus 2022 № 6 С. 124-135
The paper discusses the features of some magical artefacts – from «white» to black magic. The author of the phylakterion from necropolis of Panticapaeum (point 2) 18 times – it is the number of life in the Hebrew tradition – invokes on him the protection of Anonymous (ἀνώνυμος) Judaic God. The priest of Hermes in ...
Added: October 28, 2022
Nosachev P., В кн. : Личный дневник доктора Джона Ди. : СПб. : Русская христианская гуманитарная академия, 2020. С. 4-8.
Foreword to the publication of Dr. John Dee's privat diaries. ...
Added: December 13, 2019
Shelov-Kovedyaev F. V., В кн. : Причерноморье в античное и раннесредневековое время. Сборник научных трудов, посвящённых памяти профессора Виктора Павловича Копылова. Вып. 3: Сборник научных трудов, посвящённых памяти профессора Виктора Павловича Копылова.: Издательство Южного федерального университета, 2024. Гл. 27.
В статье анализируется магическое граффито из Китея ...
Added: July 10, 2023
Muraviev A., Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 3: Филология 2020 Т. III № 62 С. 31-57
The" Library "of Patriarch Photius, Codex 52 contains evidence of the Acts of the Council of Side, which is used to be taken as one of the main elements of the "anti-messalian dossier" in the Byzantine Church tradition. Whether this Council took place in fact and in what form is not known. However, the available ...
Added: March 2, 2020
Furman Y., Bryn Mawr Classical Review 2019 Vol. 08 No. 60
The paper contains a review on a recently published volume ‘The Syriac World’, edited by Daniel King, which is dedicated to various aspects of Syriac culture, including history, literature, language and arts. ...
Added: September 27, 2019
Minov S., Государство, религия, церковь в России и за рубежом 2015 Т. 33 № 2 С. 61-87
В статье рассматриваются два случая заимствования зороастрийских мифологических мотивов сирийскими христианами. Первый пример, засвидетельствованный впервые в сочинениях Ефрема Сирина (IV в.), касается реинтерпретации традиционного образа библейского Рая как опоясывающей весь мир космической горы, возникшей, по всей вероятности, под влиянием иранских космологических традиций, связанных с горой Албурз. В качестве второго примера обсуждается использование автором анонимного сирийского ...
Added: January 20, 2021
Minov S., Hugoye: Journal of Syriac Studies 2018 Vol. 20 No. 1 P. 129-230
The original Syriac composition known as the Cave of Treasures, ascribed to Ephrem the Syrian, presents a peculiar account of Christian sacred history. Due to its idiosyncratic nature, it is not easy to situate this pseudepigraphic work within the multifaceted world of Syriac Christianity of Late Antiquity. This paper carries out a reexamination of some ...
Added: November 15, 2020