?
Эффекты среды в образовании: модели, стилизованные факты, эмпирические свидетельства
Нижегородское образование. 2014. № 4. С. 136-142.
This paper analyses modern researches devoted to the investigations of peer effects in education. It describes popular empirical models used to evaluation of peer effects. Some problems existing in exploration of peer effects in education is presented. The paper examines the influence of social network characteristics on student academic achievements.
Poldin O. V., Valeeva D., Yudkevich M. M., Applied Economics 2015 Vol. 47 No. 44 P. 4728-4740
Social influence is an important factor in learning and decision-making. We estimate peer influence on student choice of specialization using data on undergraduate students of a Russian university. Information about individual social ties has been gathered from a questionnaire survey. We show that specialization choice is significantly influenced by friends as well as by study ...
Added: July 2, 2015
Valeeva D., Poldin O. V., Yudkevich M. M., Прикладная эконометрика 2014 № 34(2) С. 80-94
We estimate the correlation between student’s choice of specialization and the choices of the students connected by social ties. We use data on students of Economics department at one of the Russian universities and show that the choice is linked with the choice of friends as well as study assistants. The strongest effect is produced ...
Added: June 16, 2014
Poldin O. V., Yudkevich M. M., Simoes T. et al., / Высшая школа экономики. Series EDU "Education". 2015. No. WP BRP 30/EDU/2015.
Social interactions with peers during learning have a significant impact on university students’ academic achievement. As social ties are voluntary, an empirical estimation of peer effects is exposed to a potential endogeneity problem. To overcome this issue, we propose to define the peer group of an individual as their predicted friends. The specific features of ...
Added: November 10, 2015
Poldin O. V., Valeeva D., Yudkevich M. M., Research in Higher Education 2016 Vol. 57 No. 4 P. 448-468
We study how the achievements of university students are influenced by the characteristics and achievements of peers in individuals’ social networks. Defining peer group in terms of friendship and study partner ties enables us to apply a network regression model and thereby disentangle the influence of peers’ performance from that of peers’ background. We find ...
Added: October 10, 2015
Natkhov T., Экономический журнал Высшей школы экономики 2011 Т. 15 № 3 С. 353-373
In this paper we investigate the relationship between education and trust in Russia. Based on survey data of 68 regions of Russia our analysis showed that the average level of education in the region is the main variable that consistently correlated with the level of trust. At the individual level, education is the main predictor ...
Added: September 3, 2012
Zair-Bek S. I., Derkachev P., Rodina N. V. et al., М. : ФИРО, 2007
Описаны результаты исследований Центра ФИРО. ...
Added: January 16, 2014
Sievert S., Zakharov S. V., Klingholz R., Берлин : Berlin Institute for Population and Development, 2011
Исследование посвящено мировому региону – пространству бывшего СССР – который постепенно оставляет позади хаотичные 1990-е гг. и отчасти демонстрирует высокие темпы экономического роста. Последние, однако, зачастую, лишь укрепляют существующие региональные диспропорции. В то же время в работе на основе большого объема демографической, экономической и социологической информации показывается, что гигантское постсоветское пространство спустя 20 лет после ...
Added: December 25, 2012
М. : МИЭМ НИУ ВШЭ, 2013
The materials of The Second International Scientific – Practical Conference is presented below. The Conference reflects the modern state of innovation in education, science, industry and social-economic sphere, from the standpoint of introducing new information technologies.
Digest of Conference materials is presented in 4 parts. It is interesting for a wide range of researchers, teachers, graduate ...
Added: April 18, 2013
Koroleva D., Doctoral Consortium 2016 P. 9-15
This research project attempts to investigate the peculiarities of reactions of Russian schools to changes related to the incorporation of mobile learning and social networks in education, which implied not by the federal government as previously, but brought by students themselves as main users of Internet and mobile devices. Currently, 97 percent of Russian adolescents ...
Added: October 19, 2016
М. : Логос, 2015
Шестые Сабуровские чтения стали заметным событием в оте- чественной научной жизни. Их участники, как это уже вошло в традицию, сосредоточились на развитии идей Сабурова в кон- тексте актуальных проблем. Реализация его замыслов, посвящен- ных образованию, культуре, экономике и др., рассматриватся ими в качестве шансов для развития в условиях кризиса. Примеча- тельно, что в Шестых Сабуровских ...
Added: February 10, 2016
Sofia : Perun-Sprint Ltd., 2012
Added: February 19, 2013
М. : Языки славянской культуры, 2008
Added: September 2, 2015
Koroleva D., Психологическая наука и образование 2015 Т. 20 № 1 С. 28-37
We present a review of foreign studies on the use of social networks in teaching practice. We provide the description of social media as a potential new resource, providing the organization of teacher-student interaction, group communication of students, increasing the involvement of students in the learning process. It is shown that social networking services are ...
Added: March 31, 2015
Korotayev A., Юрьев С. Е., Восток. Афро-азиатские общества: история и современность 2018 № 1 С. 65-79
In this article, we consider the current developments in the educational systems of the Arab world using quantitative data for the period from 1980 to 2014. Building upon our analysis we can distinguish four major periods of educational expansion in the Arab world between 1980 and 2014: (1) the 1980s – the most substantial expansion, ...
Added: October 13, 2018
Krasilnikov A., Semenova M., Economics Bulletin 2014 Vol. 34 No. 2 P. 718-733
A number of researchers have studied the effect of social networks on student academic performance, but the results are not only contradictory but also limited by the use of self-reported estimations of social network use. This paper overcomes this problem, however, as we collect unique data on the real time spent by Russian students in ...
Added: April 4, 2014
М. : Языки славянской культуры, 2010
Added: September 1, 2015
Пенза : Приволжский дом знаний, 2011
В трудах настоящей конференции представлен анализ общих тенденций развития экономики, анализ рынков, ценообразования, механизмов регулирования экономики, анализ социальных групп и процессов, исследование операций и оптимизация, обработка экономической информации, финансовая и страховая математика, методы принятия решений, проблема коррупции, анализ систем в условиях неопределенности, обучение экономическим и социологическим специальностям, история экономических и социальных, этика экономической деятельности и ...
Added: March 12, 2013
М. : Институт научной информации по общественным наукам (ИНИОН) РАН, 2019
Организаторы конференции: Курский государственный университет, Институт научной информации по общественным наукам Российской академии наук (ИНИОН РАН), Вольное экономическое общество России, Российский союз научных и инженерных объединений, Евразийский информационно-аналитический консорциум.
Цель данной конференции – конструктивное обсуждение стратегий и механизмов модернизации, инновационного и научно-технологического развития регионов и городов России и других стран, представление российского и зарубежного опыта взаимодействия ...
Added: July 19, 2019
Sofia : STEF92 Technology Ltd., 2014
This book contains abstracts and complete papers approved by the Conference Review Committee. Authors are responsible for the content and accuracy. Opinions expressed may not necessarily reflect the position of the International Scientific Council of SGEM. Information in the SGEM 2014 Conference Proceedings is subject to change without notice. No part of this book may ...
Added: January 8, 2015
Kulagin V., Цветков В. Я., Дистанционное и виртуальное обучение 2013 № 4 С. 5-12
В статье описаны особенности комплексного оценивания результатов обучения. Раскрыты три группы оценивания результатов обучения: пассивные, полуактивные, активные. Раскрыты модели оценивания, соответствующие этим группам. Описана комплексная модель многоуровневого тестирования Показано, что только использование всех трех групп дает комплексную оценку обучения. ...
Added: August 26, 2013
Krekhovets E., Poldin O. V., / Высшая школа экономики. Серия WP10 "Научные доклады Института институциональных исследований". 2014. № 1.
We consider the structure of social network of university students, and analyze factors that lead to the network formation. Using the data from student survey and administrative information, we estimate econometric models that assume homophily and propinquity effect on the likelihood of being friends. Specifically, we estimate linear probability models with and without fixed effects, ...
Added: December 26, 2014
Мешкова Т. А., Sabelnikova E. V., М. : Федеральный институт развития образования, 2013
Рассматриваются основные предпосылки, методология, инструментарий и процедура проведения международного проекта «Оценка результатов обучения в высшем образовании» (Assessment of Higher Education Learning Outcomes, AHELO), реализованного в 2009-2012 ОЭСР в формате пилотного исследования в качестве возможной альтернативы международным рейтингам для оценки практических навыков студентов вузов, обучающихся в различных языковых, культурных и институциональных контекстах. В статье дается оценка ...
Added: January 20, 2014
Denisenko M. B., Kozlov V. A., Ректор ВУЗа 2015 № 7 С. 38-45
Одной из основных проблем социально-экономического прогнозирования в РФ является слабая изученность влияния демографических изменений на экономическое и социальное развитие страны, и спрос на услуги образования в данном случае не является исключением. Недоучёт демографического фактора при разработке и реализации стратегий и политики развития на федеральном, региональном, отраслевом уровнях в конечном итоге приводит к снижению эффективности управленческих ...
Added: October 11, 2015
М. : МАКС Пресс, 2008
Коллективная монография посвящена анализу современных закономерностей и тенденций в стратегическом развитии организаций системы высшего профессионального образования России. Исследование основано на официальных статистических данных о результатах развития вузов за период с 1999 по 2005 г. и информации о практической деятельности двадцати объектов разных регионов и профилей деятельности. В монографии рассмотрены следующие вопросы: Выравнивается ли положение российских ...
Added: January 11, 2013