?
The Relations Between Grit, Math Determination, and Persistence on Challenging Math Problems
Society for the Improvement of Psychological Science (SIPS) and the Center for Open Science (COS)
,
2019.
Three studies conducted in the U.S. and Russia examine a novel pathway by which the perseverance component of the personality trait grit might predict college students’ behavioral persistence when solving challenging math problems. Specifically, we focus on the intervening role of what we refer to as math determination, which captures students’ perceived tendency to persevere on challenging math problems. Across studies, we found that math determination was correlated with behavioral math persistence, whereas grit was not. Despite there being no correlation between grit and math persistence, we found statistically significant indirect effects of grit on persistence through math determination in all three studies: the grittier students were, the more they viewed themselves as capable of persevering on challenging math problems, which ultimately predicted their math persistence at a later time point.
Yerofeyeva V., Психологические исследования: электронный научный журнал 2021 Т. 14 № 75 С. 1-25
Goal achievement is one of the key factors of psychological well-being. Grit is believed to be the most important predictor of success. It is a non-cognitive personality trait that includes two elements - perseverance in effort and passion for long-term goals. Those demonstrating the grit continue to work despite the setbacks, adversities, and plateaus throughout ...
Added: April 17, 2021
Yerofeyeva V., Nartova-Bochaver S. K., Современная зарубежная психология 2020 Т. 9 № 4 С. 22-31
The review article is devoted to modern research of “grit”, personality trait, which was identified and described by A.L. Duckworth, a professor of the University of Pennsylvania. There is no well-established translation of the notion into Russian. Our option is based on the conceptual understanding of the phenomenon and the established tradition of describing “grit” ...
Added: June 13, 2020
Miele D., Browman A., Shen C. et al., Journal of Experimental Education 2020 No. 55 P. 1-22
Three studies examine a novel pathway by which the perseverance component of the personality trait grit might predict college students’ behavioral persistence when solving challenging math problems. Specifically, we focus on the intervening role of what we refer to as math-specific self-perceptions of perseverance, which captures students’ perceived tendency and ability to persevere on challenging ...
Added: July 21, 2020
Magnus J. R., Peresetsky A., Frontiers in Psychology 2018 Vol. 8 P. 1-10
Confidence and overconfidence are essential aspects of human nature, but measuring (over)confidence is not easy. Our approach is to consider students' forecasts of their exam grades. Part of a student's grade expectation is based on the student's previous academic achievements; what remains can be interpreted as (over)confidence. Our results are based on a sample of ...
Added: January 12, 2018
Gordeeva T. O., Психологические исследования: электрон. науч. журн. 2011 Т. 15 № 1
Разработана cтруктурно-динамическая мотивационная модель одаренности, являющаяся развитием модели-триады Дж.Рензулли. Мотивационная модель содержит четыре базовых кластера, или блока, мотивации, необходимых для проявления и развития одаренности. Рассматриваются функции и характер взаимодействия каждого блока с другими компонентами структуры. В частности, выделяются: внутренняя мотивация выбранной деятельности, содержательно представленная высокой познавательной мотивацией, мотивацией достижения и мотивацией компетентности; высокая выраженность стремления ...
Added: October 19, 2014
Gordeeva T. O., Сычев О. А., Психология обучения 2012 № 1 С. 33-48
Поставлена проблема внутренних источников настойчивости. Рассмотрены результаты исследования направленного на проверку гипотез о мотивационных источниках настойчивости и ее роли в предсказании успешности учебной деятельности. Показано, что настойчивость является результатом продуктивного мотивационного процесса, основанного на внутренней мотивации выполняемой деятельности (интересе к процессу познания и достижения эффективных результатов), на умении проявлять целеустремленность и самоконтроль, а также оптимистическом ...
Added: October 18, 2014
Gordeeva T. O., Сычев О. А., Шепелева Е. А., Вопросы психологии 2015 № 1 С. 15-26
This ongoing investigation was concerned with the problem of intellectual and motivational predictors of academic achievement in secondary and high school students. The study used a battery of tests, including IQ, intrinsic and extrinsic motivational variables and coping strategies (N=420, 6-11th grades). It was shown that intelligence is a necessary condition of the academic achievement ...
Added: December 26, 2014
Gordeeva T. O., Osin E. N., Психологические исследования: электронный научный журнал 2012 Т. 5 № 24
С позиций системно-динамического подхода к мотивации достиженческой деятельности проведено лонгитюдное исследование особенностей мотивации студентов, демонстрирующих три типа академических достижений: победы в предметных олимпиадах, высокие баллы по результатам Единого государственного экзамена и высокая академическая успеваемость в вузе. В исследовании приняли участие 166 первокурсников, из них 139 – повторно при обучении на втором курсе. Показано, что академические ...
Added: October 13, 2012
Schmidt P., Wiesbaden : Springer, 2012
The volume addresses major features in empirical social research from methodological and theoretical perspectives. Prominent researchers discuss central problems in empirical social research in a theory-driven way from political science, sociological or social-psychological points of view. These contributions focus on a renewed discussion of foundations together with innovative and open research questions or interdisciplinary research ...
Added: November 23, 2012
Markova A. K., Orlov A. B., Fridman L. M., Soviet education 1986 Vol. 28 No. 7 P. 8-12
This work will familiarize the teacher with contemporary Soviet psychology's progress to date in the study and shaping of the motivation to learn. ...
Added: November 21, 2013
Martín-Luengo B., Zinchenko O., Alexeeva M. et al., Frontiers in Psychology 2020 Vol. 11 P. 545304
General knowledge varies from one country to another; therefore, the mere translation of knowledge-based experimental tools from one language to another is usually not enough. This is one of the conclusions that can be extracted from the results of the Program for International Student Assessment (PISA), a measure of the knowledge achieved by 15-year-olds. Over the years, this periodic measure ...
Added: September 21, 2020
Миллер А., М. : Академический проект, 2018
Книга швейцарского психотерапевта Алис Миллер "Драма одаренного ребенка"- мировой бестселлер. Она посвящена исследованию природы детских психических травм, полученных в ходе воспитания. В своей книге автор поднимает важнейшую проблему: как вытесненные травматические переживания отражаются на личной жизни и социальных успехах человека и порождают психические заболевания. Показаны калечащие воздействия воспитывающих взрослых и психотерапия полученных в раннем детстве ...
Added: October 28, 2018
Butovskaya M., Chemical Senses 2018 Vol. 43 No. 7 P. 503-513
A model including individual-level predictors (gender, age, material situation, education, and preferred
social distance) provided a relatively good fit to the data, but adding country-level predictors
(Human Development Index, population density, and average temperature) did not improve model
parameters. Although there were some cross-cultural differences in social odor awareness, the
main differentiating role was played by the individual differences. ...
Added: February 12, 2019
Александрова А. И., Loginov N., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2020 Т. 17 № 3 С. 444-453
Когнитивные искажения, возникающие в процессе мышления и принятия решений, становятся все более обсуждаемой темой, вызывают споры и дебаты относительно психологических механизмов и теорий, лежащих в их основе. Вопросы, касающиеся рациональности принятия решений и отклонений от рациональности, возникают во многих областях жизнедеятельности и особо остро интересуют маркетологов, политиков, дизайнеров и людей, на которых лежит большая ответственность ...
Added: September 29, 2020
Shadrikov V., Мир психологии. Научно-методический журнал 2018 № 2 (94) С. 36-47
In present work an attempt to unravel the mystery of consciousness issue is addressed to. This is done on the basis of the analysis of the mind and consciousness relationship; by bringing the term “thought” to the mind and consciousness contents determination; by considering the role of cognitive processes in forming the mind and consciousness ...
Added: August 22, 2018
Molokostova A., Якиманская И. С., Вестник Оренбургского государственного университета 2015 Т. 177 № 2 С. 181-166
The article is devoted to the study of the components of psychological safety. We present objective characteristics and conditions of psychological safety of organization, factors of psychological safety at the individual and organizational level. Also we analyzed subjective characteristics of helping specialists that themselves are requiring psychological support. The paper presents the results of a ...
Added: March 26, 2015
Evdokimenko A., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2016
Анализ «интуитивных» решений в ситуациях выбора альтернатив позволяет предположить, что человек принимает решение, исходя из оценки (рефлексии) своего эмоционального состояния, возникшего в ответ на актуальную ситуацию (комплекс условий) выбора, объективные условия которой могут: не осознаваться, подвергаться сомнению, вытесняться, обесцениваться и т.д. Однако несмотря на подобную «работу» сознания, при ориентации на собственное эмоциональное реагирование может возникать ...
Added: October 20, 2015
Снеговая М. В., Tatarko A., Ученые записки ИМЭИ 2012 Т. 2 № 2 С. 35-49
В статье приводятся результаты эмпирического исследования взаимосвязи социального капитала и экономических представлений у респондентов, принадлежащих к шести этническим группам России. Выборка включала более 800 респондентов: русские, армяне, чеченцы, дагестанцы, татары, башкиры. Исследование показало, что во всех этнических группах индикаторы социального капитала связаны с т.н. «продуктивными» экономическими представлениями. Обнаружены как культурно-универсальные, так и культурно-специфические паттерны взаимосвязей ...
Added: November 7, 2012
Blythe D., Nikulin V., Müller K., Scientific Reports 2016 Vol. 6 No. 27089
We show that widely used approaches in statistical physics incorrectly indicate the existence of power-law cross-correlations between financial stock market fluctuations measured over several years and the neuronal activity of the human brain lasting for only a few minutes. While such cross-correlations are nonsensical, no current methodology allows them to be reliably discarded, leaving researchers ...
Added: August 29, 2016
Боуэн М., Вопросы психологии 1992 № 3-4 С. 24-33
Added: February 9, 2010
Kotov A. A., Котова Т. Н., Вопросы психологии 2016 Т. 3 С. 138-147
В эксперименте дети 4-5 лет после нахождения целевого объекта получали дополнительную информацию о нем, состоящую из категориальных и индивидуальных признаков. Дети выполняли задание в одном из двух условий: когда у них были искусственные названия для целевых объектов, и когда названий не было. Мы обнаружили, что только в условиях наличия искусственных названий дети смогли запомнить дополнительную ...
Added: December 14, 2014
Rasskazova E., Тхостов А. Ш., Абрамова Ю. А., Психологические исследования: электронный научный журнал 2015 Т. 8 № 39 С. 4-4
Although traditional psychodiagnostics is based on the demand for consistency and stability as a measure of reliability inconsistency and variability in people’s responses and behavior may be of great prognostic importance. The aim of the study is to develop an instrument that allows differentiating inconsistency of self-estimation, estimation of the world and estimation of other ...
Added: July 14, 2015
Ivanova N., Котова С., Психология обучения 2010 № 4 С. 88-95
Рассматриваются возможности метода генограммы в исследовании и развитии профессиональной идентичности клиента. Поднимается вопрос о методологических ограничениях диагностического и консультационного инструментария анализа идентичности. Показана возможность применения нового метода в консультировании молодежи на ранних этапах профессионального самоопределения, а также в условиях переквалификации и обучения персонала. ...
Added: October 11, 2012