• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Найдено 2 720 публикаций
Сортировка:
по названию
по году
Статья
Grinin L. E. Social Evolution & History. 2011. Vol. 10. No. 1. P. 234-275.

It is often noted in the academic literature that chiefdoms frequently prove to be troublesome for scholars because of the disagreement as to whether to categorize this or that polity as a complex chiefdom or as an early state. This is no wonder, because complex chiefdoms, early states, as well as different other types of sociopolitical systems (large confederations, large self-governed civil and temple communities etc.) turn out to be at the same evolutionary level. In the present article it is argued that such complex societies can be considered as early state analogues. The most part of the article is devoted to the analysis of the most developed chiefdoms – the Hawaiian ones. It is argued that before the arrival of Cook there was no state in Hawaii. It should be classified as an early state analogue, i.e. a society of the same level of development as early states but lacking some state characteristics. It proceeds from the fact that the entire Hawaiian political and social organization was based on the strict rules and ideology of kinship, and the ruling groups represented endogamous castes and quasi-castes. The transition to statehood occurred only in the reign of Kamehameha I in the early 19th century. A scrupulous comparison between the Hawaiian chiefdoms and Hawaiian state is presented in the article.   

Добавлено: 13 октября 2014
Статья
Grinin L. E., Korotayev A. Social Evolution & History. 2011. Vol. 10. No. 1. P. 276-335.

The general process of the growth of sociocultural complexity was multidimensional and multilinear. That is why the evolutionary phase of medium-complex societies (where the chiefdoms are most often observed) was represented by numerous types of societies.

The article is devoted to the analysis of chiefdom analogues, or various evolutionary alternatives to the chiefdom: poleis, autonomous towns and complex village communities, cast-clan systems, non-hierarchically organized territorial groups and federations of villages, certain types of tribal systems, and so on. All chiefdom analogues' forms can be subdivided into a few types: monosettlement analogues (with the majority of the population concentrated in a single central settlement); horizontally integrated polysettlement analogues; and corporate analogues. The notion of chiefdom analogues which we put forward will advance the theoretical analysis of the cultural-political variations among medium-complex societies where chiefdoms are bound to occupy one of the main positions. 

Добавлено: 13 октября 2014
Статья
Korolev A. Far Eastern Affairs. 2012. No. 1. P. 45-76.

Переходный период привычно представлять как однонаправленный процесс: от плана к рынку, от общественного к частному, от коллективного к индивидуальному. В данной работе рассмотрен процесс «ре-перехода» избыточной маркетизации к новым формам государственного управления в здравоохранении КНР. Такой процесс начался в 2002 году и включал в себя попытки вновь сделать предоставление медико-санитарных услуг государственно-финансируемой отраслью. «Ре-переход» представлен как процесс развития четырех независимых систем страхового охвата населения и их послудующая интеграция в общую систему медицинского страхования в 2009 г.

Добавлено: 23 января 2013
Статья
Grinin L. E. Journal of Globalization Studies. 2011. Vol. 2. No. 2. P. 7-24.

In the present article forecasts of China's upcoming development are given. It is shown why China, even with all its possible future success, will be unable to take the USA's place in the World System. The merits and shortcomings of the characteristics of the modern Chinese economic development model are revealed. The conclusion is made that the Chinese economy, with all its achievements, remains generally extensive and, based on the consumption of excessive numbers of various resources and funds and with respect to the attendant investment gain, will become more and more ineffective. The author believes that it will be impossible to reconstruct the Chinese development model and GDP growth rates will slow down soon.

Добавлено: 14 октября 2014
Статья
Aglaia Starostina. Fabula. 2012. Vol. 52. No. 3-4. P. 189-206.
Добавлено: 4 октября 2018
Статья
Pochekaev R. Y. Золотоордынское обозрение. 2016. Vol. 4. No. 4. P. 724-733.

Великая Яса Чингиз-хана в течение нескольких веков (XVIII – начало XXI) исследовалась гораздо чаще и подробнее других источников права Монгольской империи и государств Чингизидов. При этом исследователей не смущало, что не сохранилось никаких источников монгольского происхождения, которые бы содержали нормы и положения Ясы. Вынужденные опираться исключительно на сведения о Ясе иностранных авторов (арабских, персидских, кавказских, западноевропейских), исследователи позволяли себе довольно разнообразные предположения о ее форме и содержании, структуре, составных частях и пр. В целом в науке утвердилось представление о Великой Ясе как о всеобъемлющем своде законов Монгольской империи, созданном Чингиз-ханом и обладавшем высшей юридической силой во всех государствах Чингизидов. Различия проявлялись лишь в том, что одни авторы считали Ясу записью обычного права, тогда как другие утверждали, что это было принципиально новое законодательство, разработанное Чингиз-ханом и его сподвижниками. Это устоявшееся мнение подверглось сомнению лишь в 1970–1980-е гг., когда сначала израильский ученый Д. Айалон, а затем американский исследователь Д. Морган впервые обратили внимание, что источники не дают оснований считать Великую Ясу именно единым кодифицированным документом, и она была, скорее, совокупностью правовых актов, издававшихся самим Чингиз-ханом и его преемниками – монгольскими ханами. Несмотря на убедительные доводы этих авторов, тем не менее, многие исследователи истории тюрко-монгольских государств, их политического и правового развития продолжали (и продолжают) считать Ясу сводом законов, регулировавшим практически все сферы правовой жизни населения Монгольской империи и государств – ее преемников. В статье предпринимается попытка развить выводы Д. Айалона и Д. Моргана с привлечением дополнительных источников, содержащих сообщения о Ясе. Упомянутые исследователи опирались преимущественно на арабские и персидские источники о Государстве ильханов, Мамлюкском султанате в Египте и т.п., автор же привлекает источники о Монгольской империи и Золотой Орде, империи Юань и Чагатайском улусе, в т.ч. и введенные в научный оборот уже после выхода в свет работ Д. Айалона и Д. Моргана. Автор статьи приходит к выводу, что термин «Великая Яса» означал даже не совокупность норм и правил поведения, а своего рода «правопорядок», т.е. состояние законности, достигаемое соблюдением соответствующих норм. Об этом свидетельствует использование термина «яса» в источниках XIII–XIV вв. в самых разных значениях, объединяемые только одним критерием – соблюдение законно установленных правовых норм и принципов. Также автор пытается ответить на вопрос, на который не дали ответа Д. Айалон и Д. Морган – почему же в интерпретации иностранных информаторов Яса представлена как свод законов Монгольской империи, хотя на самом деле таковым не являлась?

Добавлено: 23 декабря 2016
Статья
Riise E. G. Transfers. 2013. P. 147-148.

Les Roberts’ objective in Film, Mobility and Urban Space is to describe cinematic representations of Liverpool that result from the diversity of mobilities that form its cultural and spatial image. One may find two different interpretations for “mobility” in the book. The first one deals with “the ways in which film is located and embedded in the historical geography of the city” (6), and it therefore gives an overview of cinematic representations of mobility sites in the city (e.g. Liverpool Inner Motorway). The second interpretation explores “how ideas of the ‘city-in-film’ inform the wider geographical imagination of cities” (6) and refers to mobility inspired by cinematic images (e.g. tourism). This twofold interpretation allows Roberts to work on both cinematic and spatial geographies of the city, but at the same time to claim theoretical and methodological insights. It is the latter that I would like to outline in this review.

Добавлено: 5 октября 2013
Статья
Ast R., Lifshits A., Lougovaya J. Zeitschrift fur Papyrologie und Epigraphik. 2016. No. 200. P. 141-160.

The purpose of the paper is to report the rediscovery of the important Tischendorf’s folios and to offer a re-edition. Although Tischendorf’s transcription, published in Monumenta sacra inedita (Leipzig 1846) 1–10, is fairly accurate, a re-examination of the manuscript has revealed some infelicities and omissions. In particular, Tischendorf left out various diacritical and lectional signs, which we have attempted to record, to the extent that the writing permits. Of special interest is also the style of the script, the so-called sloping pointed majuscule. A brief survey is done in an attempt to establish a chronological framework for the codex. Finally, the possible function of the marginalia and punctuation marks is discussed.

Добавлено: 19 декабря 2016
Статья
Kononenko R. V., Karpova E. J. Anthropology of East Europe Review. 2012. Vol. 30. No. 2. P. 77-90.

Задачи настоящей статьи – проанализировать особенности одного из современных общественных движений в перспективе концепции социального капитала как совокупности знаний, навыков и социальных практик, существующих и воспроизводимых им в социальных сетях. Вначале рассматривается социально-исторический контекст обществ в эпоху позднего социализма, в котором появились группы людей, увлекавшихся фольклором, а также обсудим некоторые характеристики сообщества любителей фольклора и его черты как социального движения, направленного на изучение, возрождение и распространение этномузыкальных традиций. Далее мы покажем, что культурная память, формируясь в процессе коллективных действий участников движения, становится ресурсом их групповой идентичности и основой накапливаемого социального капитала.  Исследование базируется на анализе четырех глубинных интервью лицом-к-лицу в 2010 году и восьми интервью, проведенных онлайн в 2011 году с представителями разных поколений фольклорного движения, а также на продолжительном участвующем наблюдении.

Добавлено: 27 января 2013
Статья
Klimova S. Russian Education and Society. 2009. Vol. 51. No. 6. P. 80-89.
Добавлено: 20 сентября 2014
Статья
Компациарис П. Новое литературное обозрение. 2017. № 148. С. 138-143.

This essay thinks through encounters with "alien sounds", sounds that enable unfamiliar territories while bound with some distant prior knowledge or speculation that excites our curiosity. Exploring a sound art piece that employs sounds of whales, it looks how aesthetic responses towards art are bound with knowledge, concepts and representations as well as the larger social contexts in which they are played out. Following from that, it argues that conceptual art pieces that mobilize the alien can avoid exoticizing tendencies by reflecting on the conditions through which the alien has been constituted as such. 

Добавлено: 15 марта 2018
Статья
Lourié B. Scrinium: Journal of Patrology and Critical Hagiography. 2016. No. 1. P. 383-387.
Добавлено: 14 марта 2018
Статья
Shehtman V. B. Advanced in Modal Logic. 2006. Vol. 6. P. 27-30.
Добавлено: 18 октября 2012
Статья
Goldengorin B. I., Krushinsky D. Mathematical and Computer Modelling. 2011. Vol. 53. No. 9-10. P. 1719-1736.
Добавлено: 30 июля 2012
Статья
Frantsouzoff S. Scrinium: Journal of Patrology and Critical Hagiography. 2017. No. 13. P. 131-135.
Добавлено: 15 июля 2017
Статья
Obraztsov A., Suleymanova A. S. St. Petersburg Annual of Asian and African Studies. 2014. No. 2. P. 77-92.
Добавлено: 15 июня 2014
Статья
Kharkhurin A. V. Journal of Consciousness Studies. 2011. Vol. 18. No. 3-4. P. 66-83.
Добавлено: 6 декабря 2019
Статья
Klimova S. Studies in East European Thought. 2007. Vol. 59. No. 1-2. P. 55-64.
Добавлено: 20 сентября 2014
Статья
Schang F., Alekseeva A. Nouvelles Etudes Francophones. 2015. Vol. 29. No. 2. P. 60-77.
Добавлено: 5 июля 2015
Статья
Indregard Jonas Jervell. ERGO-AN OPEN ACCESS JOURNAL OF PHILOSOPHY. 2018. Vol. 5. No. 7. P. 173-201.
Добавлено: 2 декабря 2019
Статья
Levin S. Constructivist Foundations. 2016. Vol. 11. No. 3. P. 561-562.

I argue that a philosophy of consciousness refocused on second-order cybernetics in the way proposed by Gasparyan could not replace the reductionist program because the question of reduction would arise again within the framework of such an approach.

Добавлено: 22 июля 2016