Недавние исследования показали, что профессиональные неправительственные организации (НГО) в западном стиле неустойчивы и слабы в Казахстане и других странах Средней Азии. Большинство этих НГО попали в сильную ресурсную зависимость от иностранных доноров, и не развили свою собственную местную базу поддержки. Данное исследование проведено, чобы понять неэффективность НГО в Казахстане и узнать отношение народа к НГО. Интревью с местными и иностранными экспертами и общественными деятелями подтвердило, что НГО неустойчивы и слабы. Эксперты объясняют институциональную неэффективность НГО разрывом с местными традициями, общественной незаметностью НГО, и недостатком поддержки со стороны правительства. Опрос населения показывает, что люди в Казахстане знают очень мало про НГО и не понимают их полезности. Мы объясняем неспособность НГО наладить связи с народом наличием культурного диссонанса. Используя модель национальных культур Хофстеда (Влияние культуры: Международные отличия в ценностях и отношении к труду. Саузанд Оукс: Сэйдж Пабликейшнс, 1984), мы выдвигаем объяснение такому проавлу тем, что местная культура находится в явном диссонансе с культурой стран-доноров, которые спланировали направление работы НГО с Казахстане.
This paper challenges widespread philosophical and conceptual theories of the nonprofit sector and the state that question, or leave little conceptual room for, extensive cooperation between nonprofit organizations and government. To do so, the paper calls attention to shortcomings in the prevailing market failure/government failure theories of the nonprofit sector that have obscured recognition of key features of the sector that make cooperation with the state a natural and necessary path to effectiveness, and to certain inherent limitations of the state that make engagement of nonprofits a natural and useful path to state effectiveness. The article then outlines a set of conditions that must be met by both nonprofits and governments for this partnership to achieve the promise of which it is capable. © 2015 International Society for Third-Sector Research and The Johns Hopkins University
Government–nonprofit cooperation has been an issue of considerable debate in public management literature. Most studies have focused on Western countries where collaborative forms of government have become a core element in the provision of social services. Less is known about transitional countries such as Russia where government–nonprofit cooperation is a relatively new phenomenon that is taking shape in the ambiguous context of a hybrid political regime. This article studies the nature and extent of government–nonprofit relations in Russia’s regions. It focuses on the regional implementation of the Russian government’s program to enhance the cooperation with socially oriented nonprofit organizations enacted in 2010. The article aims to understand how this program has been realized on the ground, at the regional level, and how it is assessed by the actors involved. The article thereby contributes to a broader comparative understanding of the evolution of government–nonprofit relations by bringing the special case of Russia into systematic view.
This brief article introduces the Special Issue “Unlikely Partners? Evolving Government-Nonprofit Relationships, East and West”, which calls attention to a growing pattern of “nonprofitization” of the welfare state in countries stretching from Western Europe, through Central Europe and Russia, and into Central Asia and the Far East to determine what lessons they might hold for the Russian experience and for the evolution of the modern welfare state more generally. © 2015 International Society for Third-Sector Research and The Johns Hopkins University.
This article seeks to unravel the dual realities represented by the juxtaposition of the recent series of harsh regulatory impositions on Russian nonprofit organizations and the nearly simultaneous enactment of a series of laws and decrees establishing an impressive “tool box” of positive support programs for a large class of the so-called socially oriented Russian nonprofit organizations. To do so, the discussion proceeds in three steps. First, the article documents the considerable scale of the Russian NPO scene as it is visible through the lens of available empirical research. Next, it outlines the key policy measures affecting nonprofit organizations (NPOs) put in place by the Russian government beginning in the latter part of the first decade of the 21st century. Unlike some accounts, however, this one brings into focus both the interesting “tool box” of support programs for NPOs enacted during this period as well as the more restrictive regulatory measures, such as the “foreign agents law,” that also came into force. Finally, the article seeks to unravel the puzzle posed by these apparently competing realities of Russian government policy toward nonprofit organizations by bringing to bear the conceptual lenses that Graham Allison formulated to make sense of the strange series of actions that surrounded the Cuban Missile Crisis a little over 50 years ago.
Это исследование о казахстанских неправительственных организациях (НПО) – первое, которое затрагивает такие важные вопросы, как взаимоотношение между управлением волонтерами и эффективностью волонтерских программ на международной арене. Наше исследование опирается на данные американских исследователей, которые показывают, что применение рекомендуемого набора практик управлени волонтерами коррелируется с уровнем эффективности, достигнутом в управлении волонтерами в НПО. В статье используется ступенчатая регрессионная модель для объяснения эффективности программы волонтеров, где практики управления волонтерами являются важнейшими оъясняющими переменными. Для эмпирического анализа использованы данные, собранные методом опроса НПО в Алмате (Казахстан) в 2004 году, эмпирический анализ дает статистически значимую поддержку ступенчатой модели, которая включает и использование данных практик и достижения эффективности в управлении волонтерами. Учитывая разнообразие опрошенных НПО, нужно отметить, что не каждая организация получит пользу от рекомнедованных практик. Тем не менее, результаты анализа показывают, что практики помогаю успешно интегрировать волонтеров.