• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Найдено 10 публикаций
Сортировка:
по названию
по году
Статья
Ukolova E. Existenzanalyse. 2011. No. 2. P. 117-120.

В житейской психологии, философии и научном психологическом дискурсе основной функцией совести полагается нравственная оценка поведения человека. В экзистенциальном анализе акцент в понимании функций совести смещается с распознавания и осуждения превратного поведения к процессу выработки самой стратегии поступков. Понимание голоса совести как звучащего на этапе принятия решений позволило предложить два методических шага для нахождения аутентичной позиций как на этапе принятия решения, так и на этапе оценки ранее принятых решений. В качестве первого шага предлагается вербализация внутренних голосов с особенным вниманием к нюансам их интонации. Обсуждаются интонации голоса совести, которые различимы среди эмоциональных диалектов внутреннего многоголосия. В качестве второго шага человеку предлагается почувствовать и оценить степень близости каждого из голосов к собственному глубинному Я. Приводятся примеры применения вышеуказанных методических шагов в консультативной практике.

Добавлено: 10 декабря 2012
Статья
Shumskiy V., Zaitcev S., Efimova I. Existenzanalyse. 2003. No. 2. P. 9-13.

В статье рассмотрены организационно-методические аспекты деятельности и результаты первого года работы московского телефона экстренной психологической помощи, использующего методы и техники экзистенциального анализа.

Добавлено: 11 декабря 2012
Статья
Shumskiy V. Existenzanalyse. 2011. No. 2. P. 121-127.

Исходя из тезиса Л. Фейербаха о том, что Бог – это проекция вовне потенциальности самого человека, можно попытаться увидеть духовную реальность человека как триединство: принимающее решения и действующее Я – Сын, глубинная бессознательная личность – Отец (совесть, творческие импульсы, способность любить, феноменологическое восприятие, высшие эмоции), в свою очередь Дух – это сила, с которой в человеке проговаривают Сын и Отец. Из разных трактовок внутритроичного общения восточным и западным христианством – восточное рассматривает источником Святого Духа лишь Бога-Отца, в то время как западное христианство в большинстве церквей рассматривает Св. Дух как исходящий также и от Бога-Сына – можно вывести характерную черту русского менталитета, состоящую в пассивности и покорности авторитетам.

Добавлено: 11 декабря 2012
Статья
Orlov A. B., Khazanova M. A. Existenzanalyse. 2004. No. 1. P. 48-50.
Добавлено: 13 апреля 2013
Статья
Shumskiy V., Skvortsova S. N. Existenzanalyse. 2014. Vol. 31. No. 1. P. 4-13.
Добавлено: 1 августа 2014
Статья
Shumskiy V., Osin E. N., Ukolova E. Existenzanalyse. 2017. Vol. 34. No. 2. P. 123-138.
Добавлено: 18 октября 2017
Статья
Shumskiy V., Klimochkina A. Existenzanalyse. 2018. Vol. 35. No. 2. P. 19-30.
Добавлено: 30 августа 2018
Статья
Osin E. N. Existenzanalyse. 2009. Vol. 29. No. 1. P. 4-11.

Results of empirical studies of alienation are described, based on cultural-historical and activity approach to meaning and to the existential-analytical model of dialogue with the world. Two versions of the (Russian) Subjective Alienation Questionnaire based on the Alienation test by Maddi et al. were validated on student and Internet samples (N = 901). In this test alienation showed negative correlations with meaning, hardiness, self-determination and other subjective and psychological well-being variables. Significant age- and profession-related differences in alienation were found and discussed. Future research directions of social and psychological aspects of alienation and existential analysis effects on alienation are proposed.

Добавлено: 11 марта 2013
Статья
Ukolova E., Shumskiy V., Osin E. N. Existenzanalyse. 2014. Vol. 31. No. 2. P. 5-13.

The aim of our study was to develop a new measure of existential fulfilment in interpersonal relationships, operationalizing Längle’s theory of the four existential fundamental motivations.  Using expert procedures, we developed a pool of 80 items and investigated its structure in a Russian-speaking sample (N=634). We used exploratory factor analysis and hierarchical cluster analysis to select 3 indicator items for each of the 3 prerequisites of each of the 4 fundamental existential motivations. Confirmatory factor analysis supported a hierarchical structure of the 36-item set with 12 first-order factors and 4 second-order factors. Each of the 12 subscales and the 4 scales demonstrated acceptable reliability (Cronbach’s alphas > 0.80). The scales of the questionnaire allowed to differentiate between relationships self-reported as “successful” and “unsuccessful”, and exhibited statistically significant correlations with two measures of general existential fulfilment, Existence Scale (Längle, Orgler, Kundi, 2000) and Test of Existential Motivations (Eckhardt, 2000). Path analysis (conducted using Mplus 7.11 software) indicated that fulfilment of the 3rd and the 4th fundamental motivations (Authenticity and Meaning, respectively) in relationships was the most essential to general existential fulfilment. We also investigated the differences in the experience of relationships across gender and relationship types (i.e., “free” relationship, unregistered marriage, official marriage). The results indicated that females tended to report more positive experiences of relationship. The difference in the relationship types reflecting the degree of personal commitment in a relationship was a stronger predictor of perceived fulfilment, compared to gender. We propose to use the Test of Existential Motivations in Interpersonal Relationships (TEMIR) as a new Russian-language research instrument and discuss potential future research avenues.

Добавлено: 18 ноября 2014
Статья
Ukolova E., Shumskiy V., Osin E. N. Existenzanalyse. 2016. Vol. 33. No. 2. P. 102-108.
Добавлено: 30 августа 2016