• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Найдено 379 публикаций
Сортировка:
по названию
по году
Статья
Ларкина Т. Ю. Экономическая социология. 2016. Т. 17. № 2. С. 156-164.

Книга Рене Алмелинг «Sex Cells: The Medical Market for Eggs and Sperm» («Половые клетки: медицинский рынок яйцеклеток и спермы») затрагивает вопросы гендерного фреймирования рынка и коммодификации человеческого тела, а также его частей. Алмелинг опирается на богатую эмпирическую базу исследования и предлагает новый способ теоретического рассуждения о коммодификации телесности, отмечая неунифицированность этого явления и акцентируя внимание на разнообразии практик организации рынка и его переживании (experience) участниками. Подробный и непредвзятый анализ организации и переживания рынка, в котором эти два аспекта рассматриваются в их взаимосвязи, позволяет углубить понимание того, что происходит, когда телесные блага выставляются на продажу. К тому же Алмелинг развивает предложенную Вивианой Зелизер модель анализа рынка, добавляя биологический фактор к экономическому, структурному и культурному. Книга учит не забывать, что феномены социального мира бывают очень сложными и многогранными и поэтому не могут быть объяснены путём приложения упрощённых аналитических схем. А исследование Алмелинг, где она связывает воедино несколько пластов социальной реальности, является отличным примером того, как можно справиться с этой задачей. Рецензия знакомит читателей с основными положениями книги и устройством рынка половых клеток в США, акцентирует внимание на вопросах, которые требуют дальнейшего изучения. Автор рецензии пытается показать значимость включения биологического фактора в теоретическую схему для анализа рынка и его возможности за рамками столь «периферийного» и сензитивного объекта.

Добавлено: 1 апреля 2016
Статья
Aymaliev I. Journal of Economic Sociology. 2015. Vol. 16. No. 1. P. 110-114.
Добавлено: 2 февраля 2015
Статья
Karabchuk T. Journal of Economic Sociology. 2015. Vol. 16. No. 1. P. 100-109.
Добавлено: 14 декабря 2015
Статья
Косалс Л. Я. Экономическая социология. 2007. Т. 8. № 2. С. 115-134.
Добавлено: 20 марта 2009
Статья
Maria Aleksandrova. Journal of Economic Sociology. 2018. Vol. 19. No. 4. P. 186-192.
Добавлено: 15 октября 2018
Статья
Spirina M. Journal of Economic Sociology. 2014. Vol. 15. No. 5. P. 128-136.
Добавлено: 15 декабря 2014
Статья
Spirina M. Journal of Economic Sociology. 2015. Vol. 16. No. 5. P. 150-156.
Добавлено: 5 декабря 2015
Статья
Makarovs K. Journal of Economic Sociology. 2015. Vol. 16. No. 5. P. 111-118.
Добавлено: 4 октября 2016
Статья
Spirina M. Journal of Economic Sociology. 2015. Vol. 16. No. 3. P. 203-209.
Добавлено: 2 июня 2015
Статья
Земко М. А. Экономическая социология. 2010. Т. 11. № 1. С. 84-110.

Работа посвящена анализу такого нового для российского кинематографа явления как технология product placement (PP), которое служит одной из характеристик процесса сближения коммерции и культуры и поэтому представляет интерес для исследования. В нашей стране этот феномен возник недавно и остаётся неизведанным с социологической точки зрения. При изучении использования данной технологии в современных отечественных фильмах была предпринята попытка рассмотреть предпосылки распространения этой рекламной техники в российском кино, её основные характеристики и особенности, а также перспективы развития.

 

Добавлено: 12 октября 2012
Статья
Radaev V. Journal of Economic Sociology. 2016. Vol. 17. No. 1. P. 122-134.

This paper focuses on the relational aspect of embeddedness and examines direct interfirm exchange in supply chains. We distinguish between the transactional and the relational forms of exchange and construct an original typology of their constitutive elements, which we attach to the phases of the interfirm contract cycle. An index of relational exchange is built measuring the degree of embeddedness in the supply chain relationships. Regression models are used to reveal the factors that facilitate relational exchange, including the firms’ location in the supply chain, the type of product, and the intensity of the interactions between exchange partners. Empirical data were collected by the author and the research team in 2010 from the grocery and home electronic appliances sectors, which account for approximately 50% of sales in Russian retailing. In total, 512 questionnaires were completed by the managers of retail chains and their suppliers in five of Russia’s cities, including Moscow, St. Petersburg, Yekaterinburg, Novosibirsk, and Tyumen. On average, 50 retailers and 50 suppliers were interviewed in each city area.

Добавлено: 22 июля 2016
Статья
Radaev V. V. Journal of Economic Sociology. 2015. Vol. 16. No. 1. P. 81-99.
This paper examines theoretical issues of direct interfirm exchange in supply chains and focuses upon the relational aspect of embeddedness. Exploring insights from contract theory, marketing research, and economic sociology, we distinguish between the transactional and the relational forms of market exchange. It is assumed that real-world market exchange should not only be associated with arm’s-length ties but presents divergent combinations of arm’slength and embedded ties. Problematizing the notion of embeddedness, we treat it as a multidimensional phenomenon. Embeddedness is shaped by a variety of relatively independent constitutive elements that may be developed (or not developed) in relation with different exchange partners or with one partner that is attached to different elements or phases of the market exchange. An original typology of dimensions that are constitutive for embedded/relational exchange is constructed. These dimensions are attached to the phases of the interfirm contract cycle as opposed to the relationships life cycle. Applying a processual view of social structure, we explore the emergence of the relational exchange elements as they result from the strategic choices made by the market sellers as they move along the cycle of contractual relationships. We also define hybrid forms of exchange as ways of coping with market uncertainty. Finally, we set up a number of hypotheses regarding the factors that facilitate the emergence of embedded/relational exchange and suggest measurement tools for the future empirical research.
Добавлено: 15 июня 2015
Статья
Gudova E. A. Journal of Economic Sociology. 2017. Vol. 18. No. 3. P. 176-183.
Добавлено: 25 мая 2017
Статья
Belyavskiy B. Journal of Economic Sociology. 2020. Vol. 21. No. 3. P. 151-173.

This paper provides new theoretical implications for the concept of social embeddedness as one of the main objectives for business relations. Previous studies have considered social embeddedness as an external factor to market exchanges that forms outside of economic relations; in other words, embeddedness appears as an incidental product of market interactions. Here, I propose that social embeddedness is being intentionally constructed by market actors as an integral part of a business process. This view is developed by a theoretical adaptation of studies in relational marketing and the sociology of valuation. Relational marketing shows that interfirm relations have additional value for businesses and can educate market practitioners to intensify social interactions. Valuation studies explain the process of value creation for end goods, and this explanation is applied to interpreting the value of interfirm relations.

For the empirical validation, I focus on the field of global value chains because the global coordination of business interactions requires an explicit discussion of relational characteristics. The research is performed using a qualitative design. The empirical part consists of 13 months of participant observation as a sales manager in a Russian global value chain that works in fast-moving consumer goods and consumer electronics. Also, 33 deep semistructured interviews were conducted with employees of the global value chain. Data analysis is performed within a grounded theory perspective. The empirical section demonstrates that the proposed vision of embeddedness as an integral and desirable part of a business process is applicable to firm practices. Economic actors participate in permanent valuation processes to maintain a common interpretation of interfirm relations; they conceptualize business ties as an important source of market value.

Добавлено: 28 августа 2020
Статья
Kozyreva P. M., Blagodeteleva E. Journal of Economic Sociology. 2017. Vol. 18. No. 4. P. 199-204.
Добавлено: 18 октября 2017
Статья
Belyavskiy B. Journal of Economic Sociology. 2019. Vol. 20. No. 4. P. 142-150.

This paper is a review of Imagined Futures: Fictional Expectations and Capitalist Dynamics, written by Jens Beckert and published in 2016. Prof. Beckert leads the Max-Plank Institute for the Study of Societies in Cologne. His works are in the fields of new economic sociology, economic anthropology and valuation studies. The last approach largely owes its existence to Beckertian theorizing. Imagined Futures highlights temporal perception in capitalist societies and the role of future expectations in the processes of capitalist dynamics. Beckertian theses also justify the importance of valuation studies and revise the role of economic forecasts. According to his central idea, economic forecasts cannot provide reliable future predictions due to the ontological uncertainty described by economic theory itself. Instead of looking into the future, the main function of forecasts is posited to be the coordination of social actions. The reduction of uncertainty provided by economic forecasts is essential for effective market function and the stability of social dynamics.

This review proposes an interpretation of the theories outlined in the book and seeks to emphasize the importance of the author’s conclusions for valuation studies, new economic sociology and especially for studying the performative side of economic theory. The first part of the paper suggests the deeper historical roots of Imagined Futures. Next, the alternative philosophical frame for fictional expectations is discussed, and a systematization of fictional expectations is proposed. The paper’s second part problematizes capitalistic production and consumption described by Beckert as the foundation of the modern social order. Additionally, an ontological sense of future planning and capitalist dynamics is introduced in the context of symbolic consumption. The paper finishes by describing another aspects of performativity made by models of economic theory.

Добавлено: 8 октября 2019
Статья
Zhidkova Polina. Journal of Economic Sociology. 2020. Vol. 21. No. 4. P. 162-181.
Добавлено: 17 октября 2020
Статья
Горностаева В. И. Экономическая социология. 2012. Т. 13. № 3. С. 164-168.

В статье представлен обзор VI Конференции памяти Юрия Левады «Современное российское общество и социология», которая прошла в Национальном исследовательском университете "Высшая школа экономики" 20 апреля 2012 г. в Москве.

Добавлено: 22 апреля 2014
Статья
Новикова Е. Г. Экономическая социология. 2009. Т. 10. № 3. С. 136-139.

7-9 апреля 2009 г. в Москве прошла X Международная научная конференция ГУ ВШЭ по проблемам развития экономики и общества. Хотя вполне очевидно, что в этот раз конференция была посвящена проблемам экономического кризиса и путям выхода из него. Так, на пленарных заседаниях конференции обсуждались две основные темы, связанные с механизмами и прогнозами преодоления финансового кризиса, как в России, так и во всём мире: «Производительность и человеческий фактор» и «Мировой экономический кризис и роль России в его преодолении».

Добавлено: 10 февраля 2013