Статья
E=mc2: Material and energy innovation as a basis for economic growth – Thoughts for scientists and engineers
Theories that consider technology as the basis for economic growth focus on products – fundamental innovations. These theories have created much interest due to their ability to explain many economic events. However, technology-based long wave theories have been the subject of much criticism by traditional economists. Many of these concerns are addressed by changing a focus on products to engineering materials and forms of energy that are critical for the success of the fundamental innovations. Changing the focus from product to materials and energy not only addresses concerns of economists, but provides insights to scientists and engineers on the development of materials and energy and the management of research throughout the lifecycle of engineered materials and forms of energy.
Today the increasing number of constant consumers is a strategic aim for any organization which is possible to be achieved only under condition of continuous perfection of organizational activity quality. If the service representation doesn't correspond to the consumers’ expectations they lose their interest to the service organization, if it does correspond or surpass their expectations they probably would readdress to service provider. For this reason the service organization should more precisely reveal consumers requirements and expectations, namely provider should constantly measure its service quality.
In the given work approaches by the Russian and foreign researchers in the field of quality management are studied and analyzed in details, namely:
- approaches to the «service quality» definition;
- the basic components of service quality management process;
- service organization quality model.
The purpose of research work consists of ISQM (Innovation System of Quality Management) model creation taking into account features of TCS providing, which, in turn, is targeted on TCS company purposes achievement in the field of quality by means of:
- setting the control values of TCS quality indicators;
- measuring of the reached results and their comparison with expected results;
- effective management decision making as a result of carrying out the analysis of managerial activity in the field of quality on the basis of the report containing recommendations for the company activity improvement, prepared due to the results of measuring and collecting quality indicators.
В статье рассматриваются текущее состояние белорусской энергетической системы, а также отношения Беларуси, Казахстана и России в рамках Таможенного союза и Единого экономического пространства. Необходима выработка новой концепции энергетической безопасности, которая позволит существенно сократить влияние экспорта углеводородов на экономическое развитие и повысить конкурентоспособность национальных экономик. Основой данного процесса должно стать создание общего энергетического рынка в рамках Евразийского союза.
В книге излагается история, текущее положение и перспективы развития на ближайшее будущее двусторонних политических и социально-экономических отношений между Российской Федерацией и Греческой Республикой, включая взаимодействие этих стран в рамках Организации черноморского экономического сотрудничества, с учетом последствий глобального финансового кризиса, а также проблемной ситуации в зоне евро, на начальном этапе которой произошел финансовый кризис в Греции.
In the modern economic reality the level of competitiveness of entire countries and national economies depends on innovative activity in the industry and technology. The present article analyzes the diffusion of clusters model in international experience and the spread of spin-offs model as an effective solution for clusters’ efficiency increasing. A methodological proposal for evaluating of clusters’ competitiveness is formulated.
Presents over twenty case studies drawn from practical experience ; Demonstrates how success is measured, providing reader with tools for implementation; Organized around five themes with specific comments for case comparisons from experts in the field; Introduces readers to several contexts that can be applied in various situations; Resource for further study of service innovation
Case Studies in Service Innovation provides the reader fresh insight into how innovation occurs in practice, and stimulates learning from one context to another. The volume brings together contributions from researchers and practitioners in a celebration of achievements with the intention of adding to the wider understanding of how service innovation develops. Each case presents a brief description of the context in which the innovation occurred, the opportunity that led to the innovation and an overview of the innovation itself, also addressing how success was measured, what success has been achieved to date and providing links to further information.
The book is organized around five major themes, each reflecting recognized sources of service innovation: Business Model Innovation: new ways of creating, delivering or capturing economic, social, environmental and other types of value; The Organization in its Environment: an organization engaging beyond its own boundaries, with public private partnerships, sourcing knowledge externally, innovation networks, and open or distributed innovation; Innovation Management within an Organization: an organization actively encouraging innovation within its own boundaries using project teams, internal governance of innovation, and methods or tools that stimulate innovation; Process Innovation: changes in service design and delivery processes, such as consumer led innovation or consumers as part of the innovation process, service operations management, and educational processes; Technology Innovation: the use of technology, including ICT enabled innovation, ICTs that are themselves innovative and support the delivery of new services, new ICT services, new ways of delivering services associated with ICT products, and technology other than ICT.
The final part of the book is given to four extended cases allowing for a more in-depth treatment of innovation within a complex service system. The extended cases also illustrate two important and growing trends, firstly the need for, and benefits of, a more customer centric approach to service innovation and secondly the need for better understanding of public services and the role of public-private partnerships in identifying and achieving innovation
Effective property rights protection plays a fundamental role in promoting economic performance. Yet measurement problems make the relationship between property rights and entrepreneurship an ambiguous issue. As an advancement on previous research in this paper we propose a new approach to the evaluation of the security of property rights based on direct measures that overcomes some limitations of previous studies. We apply this new metrics to a survey of manufacturing firms in Russia to identify the economic effects associated with the lack of property protection in a transition economy. Our analysis supports the view that there is a close relationship between institutions, property rights and economic growth. Our findings confirm that redistributive risks provide a depressing effect on investment and innovative activity of manufacturing enterprises and potentially result in a huge loss in efficiency and economic growth, which in other institutional settings could have been avoided.
Институты влияют на инвестиционные решения, в том числе на инвестиции в человеческий капитал. В данном исследовании такая связь распространяется на инвестиции в человеческий капитал в форме выбора способной молодежью предмета изучения в высшей школе и сферы деятельности по окончании вуза. Институты, защищающие права собственности, стимулируют производительную деятельность и процесс "созидательного разрушения" по Шумпетеру, в том время как слабые институты порождают перераспределительную деятельность и поиск ренты. Мы тестируем эту гипотезу по выборке из 95 стран мира и находим, что высокое качество институтов положительно связано со спросом на естественнонаучные специальности и отрицательно со спросом на юридические специальности. Данные зависимости особенно сильны для стран с высоким качеством человеческого капитала.
В условиях перехода на качественно иной технологический уровень производства наиболее важным стратегическим ресурсом становятся нематериальные активы. При определении стоимости нематериальных активов наиболее часто используется подход, основанный на дисконтировании будущих поступлений, хотя для различных видов интеллектуальных ресурсов формирование денежных потоков имеет свою специфику. Концепция, на которой основано оценивание нематериальных активов, состоит в определении взаимосвязи между доходом и риском.
Рецензия на книгу Барбера М. Приказано добиться результата. Как была обеспечена реализация реформ в сфере государственных услуг Великобритании / пер. с англ. под науч. ред. Я.И. Кузьминова, А.В. Клименко. М.: НИУ ВШЭ, 2011. 394 с.
Сборник статей посвящен решению важной научной задачи по исследованию развития и формирования социально-экономических отношений в реформируемом обществе. Исследования, представленные в сборнике, отражают многообразие проблем социально-экономического развития общества. Рекомендовано научным работникам, специалистам, аспирантам и студентам, изучающим социально-экономические проблемы.
Сборник статей посвящен решению важной научной задачи по исследованию развития и формирования социально-экономических отношений в реформируемом обществе. Исследования, представленные в сборнике, отражают многообразие проблем социально-экономического развития общества. Рекомендовано научным работникам, специалистам, аспирантам и студентам, изучающим социально-экономические проблемы.
В декабре 2011 г. был обнародован консультативный документ Базельского комитета по принципам надзора за деятельностью финансовых конгломератов. В статье дан обзор данных принципов, а также ряд предложений, разработанных авторами в рамках проведенного анализа исследовательской группы ВШЭ.
Сборник включает статьи участников международной научно-практической конференции «Экономика и управление: проблемы и перспективы развития», прошедшей 15-16 ноября 2010 г. в г. Волгограде на базе Регионального центра социально-экономических и политических исследований «Общественное содействие». Статьи посвящены актуальным вопросам экономической, управленческой теории и практики, изучаемыми учеными из разных стран - участниц конференции.
Переводы классики по разделам экономической науки (ВЕХИ ЭКОНОМИЧЕСКОЙ МЫСЛИ), учебники экономические, справочные и методические материалы, книжные серии, экономическая терминология
Целью работы является сравнение режимов денежно-кредитной политики с точки зрения уязвимости экономики использующих их стран к кризисам. Работа состоит из двух частей. Первая часть содержит обзор литературы, где представлены результаты исследований, рассматривающие подверженность кризисам экономик, применяющих такие режимы денежно-кредитной политики, как таргетирование валютного курса, классическое и модифицированное инфляционное таргетирование. Также приводятся оценки эффективности накопления валютных резервов в качестве инструмента предотвращения или смягчения кризисов. Во второй части работы – эмпирической – описаны методология и результаты сравнения адаптационных способностей экономик, полученные на основе анализа динамики ключевых макроэкономических показателей в докризисный и посткризисный периоды в странах, сгруппированных по режимам денежно-кредитной политики. Кроме того, представлены оценки подверженности экономик кризисам на основе расчета частот наступления кризисов при различных режимах.
В статье проанализированы последствия гайдаровских реформ для России.
В статье проанализированы практические аспекты различных методов реализации правила передачи голосов, а именно, метода Грегори, включающего метода Грегори, взвешенного включающего метода Грегори.