?
Всероссийский конкурс юношеских исследовательских работ им. В.И. Вернадского - площадка реализации программы исследовательской деятельности учащихся
Личность: ресурсы и потенциал. 2020. № 2. С. 58-66.
The article gives the analysis of XXVII V. I. Vernadsky all-Russian Youth Contest, which took place on April 5-14, 2020 in the online mode. More than 700 participants from 64 regions of Russia and 5 other countries took part in this event. The article reveals the features of conducting mass interregional events in on-line mode, describes the methods of conducting individual sections of the program-remote examination, interdisciplinary section, hackathon, etc. Subject examples of students' research works in different areas of science are given. An increase in interest in science is predicted due to the coronavirus pandemic.
Obukhov A., Леонтович А. В., Мазыкина Н. В. et al., Личность: ресурсы и потенциал 2021 Т. 10 № 2 С. 42-48
В статье дается анализ проведения XXVIII Всероссийских юношеских Чтений имени В.И. Вернадского. Раскрываются особенности массовых межрегиональных мероприятий в online режиме, описывается методика проведения отдельных разделов программы Чтений (дистанционной экспертизы, междисциплинарной секции, межрегионального хакатона «Поведайте миру о вашем регионе», «Викторина знатоков» и др.). Приводятся примеры тематики исследовательских работ учащихся в разных направлениях науки. ...
Added: June 20, 2021
Obukhov A., Strukova E., Исследователь/Researcher 2021 № 3-4 С. 218-240
On the example of the All-Russian contest of research and project works “Vyshy Pilotage”, developments that are valuable for the training of organizers and experts of such competitions are presented. The practice of developing the contest and expanding the number of regional competitions is described, which required the creation of a special model for improving ...
Added: April 1, 2022
Kersha Y., Obukhov A., Исследователь/Researcher 2023 № 3 С. 204-211
The article presents the results of a correlation and regression analysis of indicators of personality traits (subject position, type of motivation, curiosity), additional educational experience, and the socio-economic family status with the level of involvement and participation in the marathon “Discover the World” among school students. It is defined that individual personality characteristics alone cannot ...
Added: January 22, 2024
Obukhov A., Исследователь/Researcher 2021 № 3-4 С. 7-10
In the introductory article to the issue of the journal “Researcher” dedicated to the topic “Focus of attention”, the author emphecises the significance of the development of regulatory processes in cognition, which are expressed in the arbitrariness of one’s attention to novelty, diversity, variability of the world and information about it. A commentary is given ...
Added: April 1, 2022
Mertsalova T., ПРО-ДОД 2018 № 5 (17) С. 21-35
Additional education for children is a unique system the main features of which are a wide variety of additional educational programs and voluntary development of students, the lack of educational standards while maintaining a high share of public funding. These features determine one of the key problems of the system of additional education for children, ...
Added: November 8, 2018
Taratuhina Y., Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук 2010 № 11 С. 282-286
За последние несколько десятилетий словосочетание «дистанционное образование» довольно прочно вошло в мировой образовательный лексикон и стало глобальным явлени- ем образовательной и информационной культуры. Возникла и бурно развивается целая индустрия образовательных услуг, объединяемых общим названием "дистанционное об- разование", впечатляющая огромным числом обучающихся, количеством образователь- ных учреждений, размерами и сложностью инфраструктуры. Данная работа посвящена обзору специфики моделей ...
Added: October 30, 2012
Polivanova K. N., Vopilova I., Mikhaylova Y. Y. et al., Вопросы образования 2015 № 4 С. 184-200
В статье рассматриваются основные этапы в развитии образовательных программ для родителей в странах Европы, США и в России, выделяются их содержательные и организационные особенности. Первым этапом в развитии институализированного образования для родителей является возникновение в конце XIX – начале XX в. школ для матерей, ориентированных на информирование родителей в области гигиены и вопросов здоровья. Вторым ...
Added: October 25, 2015
Balezina E., Форостян В. В., Вестник Удмуртского университета. Социология. Политология. Международные отношения 2021 Т. 5 № 3 С. 281-288
Distance education is becoming in demand in many universities in the country. At the beginning of 2020, an epidemiological situation arose in Russia and the world, which showed that distance learning is the safest way to get an education. But not all Russian universities were ready to quickly switch to distance learning. This led to ...
Added: April 30, 2022
Abelyuk E., Давыдова Н. В., / Московский городской Дворец творчества детей и юношества. Серия Без кода "Программы". 1993.
Программа адресована старшеклассникам, углубленно изучающим литературу в старших классах школ и в кружках. Цель программы - воспитание читательской культуры школьников. В программе предлагается анализировать содержание художественного произведения через постижение его художественной формы. Дополнена расширенной библиографией. ...
Added: April 20, 2013
Belov A. V., Manita L., Progonova E., Образовательные технологии и общество 2017 Т. 20 № 1 С. 500-507
The article describes the experience of designing project-based learning courses as part of the educational program "Applied Mathematics" in MIEM NRU HSE. The features of the organization of project-based learning for educational programs for mathematical sciences are considered. The results of the annual survey of employers, concluded that the need for various forms of project-based ...
Added: January 31, 2017
Khusyainov T., Педагогика и просвещение 2014 № 4 С. 30-41
This article discusses the major milestones in the development and establishment of a system of distance education, from the first mention of "correspondent training" at the beginning of the XVIII century to the modern online education, implemented by means of the Internet. The subject of this research is the development of distance education. The author ...
Added: July 6, 2016
Lebedev S., Тельнов Ю. Ф., Гаспариан М. С., Открытое образование 2017 № 1 С. 14-19
One of the key tasks of the present stage of the education system development in Russia is to improve the practical orientation of specialists’ training for the modern labor market. On the agenda, there are the issues of modernization of educational programs in the direction of a closer relationship between education and professional standards, which ...
Added: November 27, 2021
Zaichenko N. A., Народное образование 2018 № 10 С. 157-162
Modular Program «Integral»: How To Fill Professional Deficits?
Abstract: The practice of introducing the modular program «Integral». Integral is an example of flexible adjustment of the advanced training system to eliminate professional deficiencies of teachers. The INTEGRAL system was developed and tested in the advanced training system in St. Petersburg. ...
Added: January 8, 2019
Obukhov A., Исследователь/Researcher 2020 № 1 С. 391-398
At the end of 2019, the editorial board of the Researcher magazine lost two outstanding and personalities who made a significant contribution to the development of youth’s research activity in Russia: Academician Konstantin Georgievich Skryabin and Vitaliy Grigorievich Bezrogov. This note precedes the detailed memorial articles by M. G. Sergeeva about K. G. Scriabin and ...
Added: May 30, 2020
Leokhin Y., Конькин А. В., Качество. Инновации. Образование 2012 № 2(81) С. 17-22
Article examines developments in the field of network distance learning technology, and its fur-ther development of integrated informational-educational distance learning environment. This environment integrates data and processes of many educational institutions into a coherent whole. This will improve the quality of the motivational-educational level of the student and, consequently, the effectiveness of education in General. ...
Added: March 14, 2013
Obukhov A., Рытикова Н. А., Васькова Е. Д. et al., Исследователь/Researcher 2020 Т. 31 № 3 С. 176-249
At the end of March 2020, a period of “self-isolation” began in Moscow and in Russia as a whole. Due to the COVID-19 pandemic, all educational institutions of the city were forced to switch to distant operation mode. The team of the “Tochka Varenia” (Boiling Point) research center of the “26 KADR” College also had ...
Added: December 20, 2020
Targamadze A. V., Профессиональное образование. Столица 2012 № 6 С. 44-47
Одним из наиболее приоритетных направлений,определяющих подготовку студентов, является научно-исследовательская деятельность. В своей статье автор обосновывает необходимость использования методов проектов , позволяющий обучающимся реализовывать собственные идеи и замыслы , задействовав в полной мере свой творческий потенциал. ...
Added: December 16, 2012
Деревягина Л. Н., Koval E., Лысенко А. Ю. et al., М. : [б.и.], 2002
Целью введения системы мониторинга и оценки качества программ является совершенствование деятельности российских образовательных учреждений на основе оценки реализации образовательных программ подготовки управленческих кадров, накопление и распространение отечественного опыта в области подготовки управленческих кадров для организаций народного хозяйства. Основной задачей разработанной системы мониторинга и оценки является анализ качества проведения российскими образовательными учреждениями образовательных программ, реализуемых в ...
Added: July 26, 2014
Schedrina I., Журавель Е. П., Вестник Санкт-Петербургского государственного университета. Серия 6: Философия. Культурология. Политология. Право. Международные отношения 2022 Т. 38 № 4
The article presents the results of an epistemological study of expertise, taking into account the typologies of this cognitive and social phenomenon that exist today in the world and domestic philosophical and methodological community. The authors reveal its typological characteristics, relying on the phenomenological approach to social and humanitarian subject formations. This approach shows that ...
Added: November 4, 2022
Learning in, about and from the field? Symbolic functions of EU knowledge production on Central Asia
Korneev O., Kluczewska K., Central Asian Survey 2022 Vol. 41 No. 4 P. 654-674
Examining the European Union's (EU) engagement with Central Asia since the early 1990s, we see an increased commitment to context sensitivity. Arguably, in order to design ‘better’ interventions, the EU needs to know more about this region. This article explores three means of EU learning: in the field – through EU officials’ first-hand experience of working ...
Added: July 30, 2022
Минченко О. С., Ежемесячный научный журнал Научного института глобальной и региональной экономики 2014 № 1 С. 50-53
Статья посвящена исследованию международного опыта привлечения экспертов и экспертных организаций к реализации контрольно-надзорных функций. Обзор российской практики позволил выявить ряд проблем в этой сфере. Целью исследования международного опыта является выявление закономерностей привлечения экспертов и поиск возможных путей решения существующих проблем в области привлечения экспертов. ...
Added: March 1, 2015
Obukhov A., Исследователь/Researcher 2022 № 1-2 С. 202-218
The article deals with the experience of using active model of education through practice, which is implemented in expeditions (by the example of the expeditions of V. Vernadsky School No 1553). Semantic accents of the expeditions arrangement and their educational value are addressed. ...
Added: October 10, 2022
Zhichkin A. M., Качество. Инновации. Образование 2013 № 11(102) С. 03-11
The urgency of the task of improving the quality of higher professional education today is not in doubt. However, questions regarding what should be improved, who and how to solve them do not have a clear understanding. In the proposed article describes these differences, showing the negative effects of the current situation and reasons of ...
Added: January 9, 2014
Zair-Bek S. I., Mertsalova T., Anchikov K., М. : НИУ ВШЭ, 2020
Привычный ритм учебного процесса в школах нарушен в связи с пандемией коронавируса COVID-19. Существующие правила и нормы в условиях форсмажорных обстоятельств не действуют, и государства озабочены поиском решений задачи оптимизации возможных потерь при сохранении одного из основополагающих прав человека — права на получение бесплатного школьного образования. Насколько Россия оказалась готова к неожиданному грозному глобальному вызову, какие ...
Added: August 11, 2020