?
Abstractionism before Avant-Garde: The Ascetic Revolution of ‘Old Style Icons’
.
Levina T.
In press
What is to Be Done? Art Practice, Theory and Criticism in Russia during the Long Nineteenth Century
In book
Berlin : Logos Verlag Berlin, 2021
Levina T., Journal of Art Historiography 2021
Many prominent scholars trace abstract paintings back to XIV-XV century icon-painting technique. Abstractionism of Michail Larionov serves here as a good example. He developed a theory of ‘rayonism’ proposing an artistic representation of the real world. ‘Rayonism’ inherits physical theories of the beginning of XX century, as well as Russian medieval icon. Larionov speaks about ...
Added: November 17, 2019
Олейников Н. М., М. : ОГИ, 2015
Book of poetry and prose of Nikolai Oleynikov ...
Added: December 6, 2015
Besschetnova E., Философский журнал 2021 Т. 14 № 1 С. 84-96
The paper examines E.N. Trubetskoy’s reception of Vl.S. Solovyov’s theocratic project.In addition, the author establishes the points of convergence and divergence of the twoRussian religious thinkers on the nature and the possible ways of Christian unity. The twophilosophers were close friends and in his texts devoted to Solovyov Trubetskoy repeat-edly emphasized the influence of his ...
Added: March 25, 2021
Sakhno I., Arts 2022 Vol. 11(5) No. 85 P. 20
The article examines the paintings by Eduard Steinberg, a Soviet non-conformist painter from the 1950s to the 1980s from the standpoint of the plastics of his language. The author focuses on Steinberg’s polemical dialogues with the greatest names in Russian and European avant-garde art, including both common points and disagreements. By analyzing the painter’s texts ...
Added: September 12, 2022
Obolevitch T., , in : Evgenii Trubetskoi. Icon and Philosophy. : Wopf and Stock, 2021. Ch. 8. P. 142-158.
Added: October 31, 2021
Lekmanov O., Sverdlov M., В кн. : Число неизреченного. : М. : ОГИ, 2015. Гл. 1. С. 11-201.
Biography and analysis of the texts of the poet Nikolay Oleynikov ...
Added: December 6, 2015
Pavel Uspenskij, Slavic Literatures (ранее - Russian Literature) 2020 Т. 114-115 С. 203-217
The Review article discusses four new scholarly volumes focused on various problematic issues related to Russian Modernism. The essay debates major points of methodology and research topicality with respect to Russian Symbolism and the Avant-Garde.
Martha M.F. Kelly, Unorthodox Beauty. Russian Modernism and Its New Religious Aesthetic. Evanston, 2016.
Jonathan Stone, The Institutions of Russian Modernism. Conceptualizing, ...
Added: August 18, 2020
Булгакова О., СПб. : Издательство Европейского университета в Санкт-Петербурге, 2017
Sergei Eisenstein's biography falls comfortably into the pattern of a conventional Bildungsroman. A bourgeois family, the tyranny of the father, the neurotic love affairs of the mother, a predetermination of life for the only son, then Revolution as a wheel of fortune and a chance of freedom that turned the formerly suppressed young man to ...
Added: March 14, 2017
Savitski S., Slavica occitania 2019 Vol. 47 P. 122-141
Статья посвящена реконструкции историко-культурного контекста рубежа 1920-30-х гг. и интеллекутальных практик, которые позволяли молодому поколению авангардистов сочетать интерес к экспериментальному искусству с советскими идеологическими установками. ...
Added: February 20, 2019
Sakhno I., В кн. : Связь времен: история искусств в контексте символизма. Коллективная монография в трех книгах / НИИ теории и истории изобразительных искусств РАХ, Государственный институт искусствознания; Отв.ред. и авт.-сост. О.С. Давыдова. М.: БуксМАрт, 2021. Т. 3: Связь времен: история искусств в контексте символизма. Коллективная монография в трех книгах / НИИ теории и истории изобразительных искусств РАХ, Государственный институт искусствознания; Отв.ред. и авт.-сост. О.С. Давыдова. М.: БуксМАрт, 2021.: М. : БуксМАрт, 2021. С. 1091-1112.
The article examines how Russian avant-garde art of the early 20th century inherited the Symbolist experience in the sphere of optic illusionism and the new work of the eye. The perceptible world of symbols and the rise of the new field of the visible in both French and Russian Symbolisms placed a focus on tracing ...
Added: November 15, 2021
Safonova M., Социологическое обозрение 2022 Т. 21 № 1 С. 206-234
This paper employs quantitative historical-sociological analysis to describe the social background, professional practices, and achievements of Russian artists who participated in exhibitions in 1871-1917, starting with the first private exhibition of “Peredvizhniki” society, whose success stimulated the appearance of numerous artistic groups and associations. Biographies of three generations of painters are studied to check hypotheses ...
Added: December 10, 2020
Poselyagin N., Новое литературное обозрение 2019 № 157 С. 13-18
В статье, служащей введением к рубрике "Книга как событие", посвященном обсуждению трехтомной антологии "Формальный метод: Антология русского модернизма" под редакцией Сергея Ушакина, обсуждается вопрос - зачем нам сегодня нужны формалисты? Почему для современных гуманитарных наук по-прежнему актуально наследие сторонников формального метода 1920-х годов? Что сегодняшнему гуманитарию (и не только российскому) дает реактуализация, казалось бы, уже ...
Added: August 30, 2019
Rodionova A., В кн. : Парадигмы культурной памяти и константы национальной идентичности: коллективная монография. : Н. Новгород : Изд-во ННГУ им. Н.И. Лобачевского, 2020. С. 341-347.
The chapter discusses the post-revolutionary period of the Russian avant-garde, associated with forcing of the technological both in manifestations and practice, and the last decades of the Russian-language poetry, when attention to technology is comparably high. It seems important to discover their differences and how they relate to the evolution in understanding technology over the ...
Added: December 15, 2020
Trenikhina M., Слово.ру: балтийский акцент 2018 Т. 9 № 1 С. 94-102
Исследование посвящено методу «левого неприличия», возникшему в русле левого искусства в начале Советского периода. Наша задача дать определение данному методу, описать его приемы, а также выяснить, с какой целью он использовался в данный период. Мы предполагаем, что «левое неприличие» возникло в просоветском искусстве и было связано с тем, что советская власть испытывала потребность в легитимации, ...
Added: November 28, 2018
Uspensky B. A., Boston : Academic Studies Press, 2018
"Zholkovsky’s work—vast in scope and eclectic in methodology—has long been humanizing semiotics in both the Russian and American academy, giving it a face, a sense of humor, a stake in the real worlds we live by, but never losing its structuralist bedrock. The essays collected here, which range from Pushkin to Fyodor Karamazov, Okudzhava and ...
Added: April 24, 2018
Steiner E. S., Railing P., INCORM Journal 2010 No. 1,5
The annotated list of abbreviations and acronyms used in Russian and Soviet Avant-garde art and art institutions in the first third of the 20th century. ...
Added: March 14, 2013
Orlova G., Новое литературное обозрение 2019 Т. 157 № 3 С. 26-34
The article is devoted to the design, curation and epistemological repair of the “big formal method” in the anthology of formalism and the Russian avant-garde, edited by Sergei Oushakin. ...
Added: June 19, 2019
М. : Научно-издательский центр "Московская Консерватория", 2013
Сборник посвящен столетнему юбилею русского художественного авангарда. В него вошли научные материалы, представленные в докладах на международной конференции, состоявшейся 12–16 апреля2010 года в Московской консерватории. Авторы сборника имели целью отразить разные стороны небывалого по масштабу и охвату новаторства во всех сферах художественного творчества, отличающего это культурное движение в России 10–30-х годов ХХ века. Междисциплинарный характер ...
Added: May 15, 2014
Afanaseva I., Артикульт 2022 № 4(48) С. 27-35
В настоящей статье впервые предпринимается попытка сопоставления художественных принципов произведений современного российского искусства и русского авангарда. Речь идёт не столько о прямой художественной рецепции, сколько об общих идеях построения изовербального текста. Автор фиксирует альтернативный вариант развития визуального искусства в целом и отмечает, что общими принципами современного российского искусства и русского авангарда являются эксперименты с новыми ...
Added: October 17, 2022
Irina Sakhno, Religions 2021 Vol. 12(7) No. 542 Article 542
This article examines Kazimir Malevich’s Suprematist art in the context of negative (apophatic) theology, as a crucial tool in analyzing both the artist’s theoretical conclusions and his new vis-ual optics. Our analysis rests on the point that the artist intuitively moved towards recognizing the ineffability of the multidimensional universe and perceiving God as the Spiritual ...
Added: October 11, 2021