?
Adaptive Design of Experiments Based on Gaussian Processes
P. 116-125.
Burnaev E. V., Panov M.
We consider a problem of adaptive design of experiments for Gaussian process regression. We introduce a Bayesian framework, which provides theoretical justification for some well-know heuristic criteria from the literature and also gives an opportunity to derive some new criteria. We also perform testing of methods in question on a big set of multidimensional functions.
In book
Vol. 9047: Statistical Learning and Data Sciences: Third International Symposium, SLDS 2015, Egham, UK, April 20-23, 2015, Proceedings. , Switzerland : Springer, 2015
Kolomiets A., Maksimenkova O. V., Neznanov A., Business Informatics 2016 Vol. 38 No. 4 P. 35-46
Nowadays peer assessment is recognized as a crucial part of a wide range of active learning routines. Nevertheless, practitioners and educators speak of the complexity and high resource consumption for the implementation of this type of assessment. Undoubtedly, convenient software that supports peer assessment processes may substantially raise productivity of its participants. A review of ...
Added: January 25, 2017
Petrova E., Sino-US English Teaching 2012
This article covers the positive features of a simulation and provides the outline of the OPEC (The Organization of the Petroleum Exporting Countries) Conference Simulation that was held with the 3rd-year students of the Department of World Economy and International Relations of National Research University “Higher School of Economics”. The article describes the three stages ...
Added: July 3, 2012
Malinina I., Frolova N., Вестник Казахстанско-Американского Свободного Университета 2014 № 1 С. 23-30
The article considers the conditions necessary for arranging educational environment, which can provide the required level of training. One of the key factors affecting the quality of education is the professional level of teachers, their ability and willingness to design their own trainingtechnologies and use non-standard methods of solving educational problems such as active learning. ...
Added: January 22, 2015
Maksimenkova O. V., Neznanov A., Procedia Computer Science 2016 Vol. 96 P. 826-837
Active learning and formative assessment techniques are the cutting edge of the modern education. This paper considers peer assessment automation and touches the topic of high actuality in advancing ICT for active learning. The roots of the study are obtained difficulties in adoption of the currently available peer assessment systems to engineering education introductory courses. ...
Added: September 5, 2016
Ossadtchi A., Okorokova L., Татьяна Ш. et al., Scientific Reports 2017
Although the first experiments on alpha-neurofeedback date back nearly six decades ago, when Joseph Kamiya reported successful operant conditioning of alpha-rhythm in humans, the effectiveness of this paradigm in various experimental and clinical settings is still a matter of debate. Here, we investigated the changes in EEG patterns during a continuously administered neurofeedback of P4 ...
Added: June 8, 2017
Zaytsev A., Burnaev E. V., Annals of Mathematics and Artificial Intelligence 2017
Engineers widely use Gaussian process regression framework to construct surrogate models aimed to replace computationally expensive physical models while exploring design space. Thanks to Gaussian process properties we can use both samples generated by a high fidelity function (an expensive and accurate representation of a physical phenomenon) and a low fidelity function (a cheap and ...
Added: May 15, 2017
Ryndin M., Turdakov D. Y., Kuznetsov S. D., , in : Proceedings of the Ivannikov ISPRAS Open Conference, 2–3 December 2020 Moscow. : Los Alamitos : IEEE Computer Society, 2020. P. 96-101.
Modern supervised algorithms assume that the dataset used for training has the same distributions as the data to be processed. However, the real data is permanently changing. This leads to the gradual degradation of supervised machine learning algorithms in production systems and increases the cost of the maintaining. To solve this problem, we are focusing ...
Added: June 9, 2021
Merkulova M. G., Вопросы гуманитарных наук 2012 № 3 С. 77-79
В статье рассматривается проблема языкового барьера, возникающего в ходе изучения иностранного языка, и описывается один из способов её решения, а именно, метод психодрамы. Автор статьи считает, что данный метод возможно применять не только в психологии, но и в сфере образования и обучения, так как использование подобных методик способствует быстрому и эффективному усвоению учебного материала. ...
Added: March 18, 2013
Stroh W. A., М. : Юрайт, 2019
Издание знакомит студентов с базовыми теоретическими положениями и принципами, на которых строится система активного обучения взрослых, демонстрирует специфику реализации этих принципов при изучении социальной психологии, учит студентов ставить цели и определять содержание учебных занятий по социальной психологии, разрабатывать программы и проводить учебные занятия с использованием активных методов социально-психологического обучения. ...
Added: February 18, 2019
Frolova N., Kuryan M., Nizhny Novgorod : типография ННГУ им. Н.И. Лобачевского, 2019
The given manual is aimed at the students of higher education who have General English classes. It masters listening skills for upper-intermediate or advanced level (B2-C1) seekers. It enlists 21 units including exercises, comprehension questions, scrips etc. It addresses 1st and 2nd year students of non-linguistic universities, international exams takers. ...
Added: October 31, 2019
Tyumeneva Y. A., Шкляева И. В., Вопросы психологии 2017 № 4 С. 27-39
Одним из хорошо обоснованных в литературе приемов обучения является сравнение
двух аналогичных учебных задач, проясняющее их структуру и облегчающее дальнейший перенос способа решения в новый контекст. К сожалению, подбор правильных задач для сравнительного изучения часто становится отдельной методической проблемой.
Альтернативой могла бы стать инструкция на самостоятельное выведение принципа из
единственной учебной задачи, но эффект такой инструкции мало изучен. ...
Added: September 28, 2017
Sanina A., Kutergina E., , in : Proceedings of the 15th European Conference on e-Learning ECEL 2016 - Charles University, Prague, Czech Republic 27-28 October 2016. : Prague : Charles University, 2016. P. 622-630.
Computer simulation, an active learning technique, is now one of the advanced pedagogical technologies. The use of simulation games in the educational process allows students to gain a firsthand understanding of the processes of real life. Public administration, public policy, and political science courses increasingly adopt simulation games in universities worldwide. Besides person-to-person simulation games, ...
Added: October 27, 2016
Puchkin N., Zhivotovskiy N., , in : Proceedings of Machine Learning Research. Vol. 134: Conference on Learning Theory.: PMLR, 2021. P. 3806-3832.
Added: September 8, 2021
Makarov I., Guschenko-Cheverda I., , in : Proceedings of IEEE 21st International Symposium on Computational Intelligence and Informatics (CINTI'21), 18-20 Nov. 2021. : NY : IEEE, 2021. P. 000115-000120.
Added: January 19, 2022
Osvetimskaya I., Российский журнал правовых исследований 2019 Т. 6 № 3 С. 87-97
The present paper has as its object the investigation of the methodological basis for improving the effectiveness of legal thinking in game. The place of legal thinking is defined as a constitutive component of law and as a way of constructing legal reality. This paper identifies the problem of the need to improve the efficiency ...
Added: October 1, 2019
Stroh W. A., М. : Юрайт, 2017
Издание знакомит студентов с базовыми теоретическими положениями и принципами, на которых строится система активного обучения взрослых, демонстрирует специфику реализации этих принципов при изучении социальной психологии, учит студентов ставить цели и определять содержание учебных занятий по социальной психологии, разрабатывать программы и проводить учебные занятия с использованием активных методов социально-психологического обучения. ...
Added: May 21, 2017
Парандекар С., Patarakin Y., В кн. : Универсальные компетентности и новая грамотность: от лозунгов к реальности. : Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2020. Гл. 12. С. 371-394.
Глава описывает новую разновидность универсальной грамотности в области работы с информацией — программирование. Разъясняется, почему программирование сегодня необходимо всем и каким образом
лучше развивать навыки программирования. Программирование — это вид инструментальной грамотности: речь идет об использовании знаковой системы и инструментов для взаимодействия в формате «человек — машина». В отличие от рассмотренной в главе 13 экологической грамотности, ...
Added: October 14, 2020
Stroh W. A., М. : Юрайт, 2016
Издание знакомит студентов с базовыми теоретическими положениями и принципами, на которых строится система активного обучения взрослых, демонстрирует специфику реализации этих принципов при изучении социальной психологии, учит студентов ставить цели и определять содержание учебных занятий по социальной психологии, разрабатывать программы и проводить учебные занятия с использованием активных методов социально-психологического обучения. ...
Added: November 10, 2016
Patarakin Y., Visser L., , in : Trends and Issues in Distance Education 2nd Edition: International Perspectives (Perspectives in Instructional Technology and Distance Education). : Publisher Information Age Publishing, 2012.
Added: March 16, 2021
Puchkin N., Zhivotovskiy N., IEEE Transactions on Information Theory 2022 Vol. 68 No. 7 P. 4651-4665
We show that in pool-based active classification without assumptions on the underlying distribution, if the learner is given the power to abstain from some predictions by paying the price marginally smaller than the average loss 1/2 of a random guess, exponential savings in the number of label requests are possible whenever they are possible in ...
Added: May 30, 2022
Burnaev E. V., Yanovich Y., В кн. : Сборник статей конференции "Информационные технологии и системы" (ИТиС'12). : М. : ИППИ РАН, 2012. С. 161-166.
В работе рассматривается задача восстановления неизвестной зависимости по данным на основе разреженных гауссовских процессов. Предполагается, что ковариационная функция процесса представи- ма в виде суммы стационарной и нестационарной составляющих, где нестационарный вклад опреде- ляется словарем функций. Получены эффективно вычислимые формулы для восстановления значений модели, протестирован метод и его не разрежен- ный аналог. Предложенный метод позволяет при- ...
Added: September 24, 2015
Yanovich Y., Burnaev E. V., Панов М. Е. et al., В кн. : Сборник статей конференции Информационные технологии и системы (ИТиС'11). : М. : ИППИ РАН, 2011. С. 357-362.
В работе предложен метод моделирования нестационарной ковариационной функции гауссовского процесса на основе словаря параметрических базисных функций, настроенных по данным. Применение разработанного подхода к задаче восстановления неизвестной зависимости позволило существенно повысить точность аппроксимации. Отдельное внимание уделено аппроксимации функций с многомерным выходом и интерполирующим свойствам аппроксиматоров на основе гауссовских процессов. ...
Added: September 24, 2015
Burnaev E. V., Yanovich Y., Зайцев А. А., В кн. : Сборник статей конференции "Информационные технологии и системы" (ИТиС'12). : М. : ИППИ РАН, 2012. С. 60-65.
В работе рассматривается задача консолидации разноточных данных. Решается задача аппроксимации точной функции при наличии выборки значений точной функции и грубого приближения точной функции. В работе сравниваются результаты работы ряда подходов к решению такой зада- чи. Для построения аппроксимации используется обобщение регрессии на основе гауссовских процессов. Предложен эффективный алгоритм вычисления прогноза и оценок его точности на ...
Added: September 24, 2015
Malinina I., Frolova N., Вестник МГИРО 2014 Т. 3(18) С. 11-16
Статья посвящена рассмотрению условий, необходимых для организации образовательного пространства, способного обеспечить требуемый уровень подготовки кадров. Одним из ключевых факторов, влияющих на качество образования, является профессиональный уровень педагога, его способность и готовность проектировать собственные технологии обучения и использовать нестандартные приемы решения педагогических задач. ...
Added: January 13, 2015