?
Тенденции изменения спроса на высшее образование: предпосылки, возможности и риски
Экономика образования. 2014. № 5. С. 32-48.
Filatova L.
Demand for higher education in Russia has been fundamentally changing for a long time under the influence of external and internal factors. However in such adverse circumstances Russian system of higher education succeeds in lining up with the level of many other countries that maintain the number of students at high positions. Our study shows successive stages of change in public demand for higher education and confirms justified consequences of transition to decisive actions pertaining to optimization of educational, material and technical, financial and intellectual resources.
Filatova L., Университетское управление: практика и анализ 2014 № 4 С. 66-76
Issues of better access to higher education in various countries fit specific consistent patterns progressively as desired results are achieved. Our study shows successive stages of change in public demand for higher education and confirms justified consequences of transition to decisive actions pertaining to optimization of educational, material and technical, financial and intellectual resources. ...
Added: October 8, 2014
Kotyrlo E., Varshavskaya E., / Высшая школа экономики. Серия WP3 "Проблемы рынка труда". 2021.
В работе оценивается эффект сокращения срока службы в армии 2007–2008 гг. на спрос на высшее образование. Отличие российской реформы от проведенных в ряде европейских стран в 2000-х годах состоит в том, что срочная служба в армии не была упразднена полностью, а лишь вдвое была сокращена ее продолжительность. Исследование построено на методе «разности в разностях». Его эмпирическую ...
Added: May 27, 2021
Abankina I., Abankina T., Filatova L., Актуальные проблемы экономики и права 2016 Т. 10 № 2 С. 38-58
Objective: to identify the causes and consequences of the increasing stratification of higher educational institutions by the volumes and sources of financing, as well as by the areas of training. Methods: during the research we used methods of statistical and economic analysis of the results of the universities’ activities. Using econometric models, the relationships were ...
Added: May 25, 2016
Savitskaya E. V., Вопросы статистики 2004 № 9 С. 45-50
В статье представлены результаты анализа социологического опроса об образовательных и экономических стратегиях российских семей на рынке высшего образования, проведенного в ходе мониторинга экономики образования. Рассматриваются ценность и доступность высшего образования в России как основные причины, обусловившие высокий спрос на данном рынке; дается оценка этого спроса. ...
Added: December 10, 2008
Abankina I., Abankina T., Aleskerov F. T. et al., Университетское управление: практика и анализ 2014 № 4-5 (92-93) С. 84-94
In the transition to a new classification of the professional training areas and specialties, securing necessary professional stuffing for the socio-economic development of Russia and its regions, the issue of adjusting and coordinating the size and structure of the student admission quotas is among the most important issues. The paper presents the results of forecasting ...
Added: October 1, 2014
Petrikova I. V., Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук 2015 Т. 82 № 11(часть VI) С. 124-126
В статье определены общие положения финансовой грамотности населения, финансовых рисков, а также взаимозависимости улучшения финасового благполучия личности и общества. ...
Added: February 18, 2016
Grebnev L., М. : МАДИ, 2005
Анализируются вопросы образования в широком историческом контексте. Образование понимается как неотъемлемое свойство жизни человека и поэтому не подлежит рассмотрению в качестве услуги. Услуги, в том числе и рыночные, возникают в связи с образованием по мере развития индустриально-рыночной экономики и касаются прежде всего обучения, которое становится преобладающим в образовании как процессе, направляемом со стороны общества. По ...
Added: July 29, 2013
Bruhanov M., Polyachenko S. S., Вопросы образования 2015 № 1 С. 214-233
В статье проведен анализ факторов, которые влияют на когнитивные навыки и компетенции, измеренные с помощью тестов программы международной оценки компетенций взрослых – PIAAC. Определены тенденции изменения компетенций в разрезе специальностей и групп профессий. Методом главных компонент выделено два латентных эндогенных фактора, объясняющих вариацию количества лет обучения, использования когнитивных навыков на работе и дома. С помощью ...
Added: October 21, 2014
Androuschak G., Козьмина Я. Я., Sivak E. et al., Йошкар-Ола : ООО «Полиграфическое предприятие Центр Принт», 2010
В работе описывается процесс введения новой системы оплаты труда учителей (НСОТ) в Новгородской и Калининградской областях и изменения, происходящие в школе после введения НСОТ. Выводы основаны на данных опросов, проведенных Институтом институциональных исследований ГУ-ВШЭ в городских школах Калининградской области в мае 2009 года и Новгородской области в октябре 2009 года. Рассматривается формирование критериев стимулирования, динамика ...
Added: November 27, 2012
Шевченко Е. С., Антосик Л. В., Вопросы образования 2018 № 3 С. 247-267
The introduction of an effective contract into the Russian public sector was due to the need to ensure compliance regarding wages and the quality of services provided. A review of existing studies on contract relationships within academia and practices to stimulate publication activity in Russian and foreign universities has shown that the key factors influencing ...
Added: September 29, 2019
Rozanova N. M., М. : Экономика, 2009
Added: December 9, 2009
Andreeva I. V., Окладникова Е. А., Вестник ИНЖЭКОНа. Серия: Гуманитарные науки 2010 № 4(39) С. 26-42
The purchasing behavior of high education in Saint-Petersburg (2009|2010) is analyzed from start point of the conflict theory competiveness. ...
Added: April 4, 2013
Чебоксары : ИД «Среда», 2018
В коллективной монографии представлены научно-исследовательские материалы известных и начинающих ученых, объединенные основной темой современного видения путей развития науки и образования. ...
Added: October 11, 2018
Popov S. V., Bernhardt D., / Social Science Research Network. Series "Accepted Paper Series". 2010. No. -.
We develop a model of strategic grade determination by universities distinguished by their distributions of student academic abilities. Universities choose grading standards to maximize total wages of graduates. Job placement and wages hinge on a firm's productivity assessment given a student's university, grade and productivity signal. We identify conditions under which better universities set lower ...
Added: September 9, 2012
Savitskaya E. V., Народное образование 2005 № 10 С. 35-41
Added: February 19, 2010
Schneijderberg C., Götze N., Jones G. et al., Higher Education Policy 2021 Vol. 34 P. 66-87
This article investigates whether the level of academics’ societal engagement (ASE) is higher or lower at universities with leading research university (LRU) status compared with institutions at lower status levels within vertically stratified systems. In a theory-based purposeful sampling, we studied the correlation of LRU-status and ASE in Canada and Germany (intra-academic competition-based status model) ...
Added: February 22, 2021
Poldin O. V., Valeeva D., Yudkevich M. M., Applied Economics 2015 Vol. 47 No. 44 P. 4728-4740
Social influence is an important factor in learning and decision-making. We estimate peer influence on student choice of specialization using data on undergraduate students of a Russian university. Information about individual social ties has been gathered from a questionnaire survey. We show that specialization choice is significantly influenced by friends as well as by study ...
Added: July 2, 2015
LAB University of Applied Sciences, 2020
The authors of the articles in this publication are sharing their personal experiences and practical examples of digitalization in education. Digitalization offers multiple options and applications on approaches related to the traditional contact teaching in classrooms and online courses. Digitalization has its effects on teaching methods and technology as well as on learning methods and ...
Added: May 1, 2020
Derkachev P., Zinkovsky K., Russian Education & Society 2018 Vol. 60 No. 5 P. 402-421
We investigate the main question of whether higher education institutions are able to increase their performance due to mergers, takeovers, or organizational restructuring. The problem of measuring performance when there are several “output” and “input” indicators can currently be solved by recourse to a proven data analysis method (data envelopment analysis, DEA). Two models are ...
Added: August 27, 2018
Aleskerov F. T., Piontkovski D., Ersel H., Dordrecht, L., Heidelberg, NY : Springer, 2011
The main aim of the book is, naturally, to give students the fundamental notions and instruments in linear algebra. Linearity is the main assumption used in all fieldsof science. It gives a first approximation to any problem under study and is widely used in economics and other social sciences. One may wonder why we decided ...
Added: September 11, 2011
Kotelnikova M. V., Aistov A., Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки 2019 Т. 55 № 3 С. 183-189
The article describes a method that allows to improve the content of disciplines of the mathematical cycle by dividing them into invariant (general) and variable parts. The invariants were identified for such disciplines as «Linear algebra», «Mathematical analysis», «Probability theory and mathematical statistics» delivered to Bachelors program students of economics at several universities. Based on ...
Added: January 28, 2020
Beijing : UNESCO International Research and Training Centre for Rural Education (INRULED), 2013
The present book is the result of the project International Comparative Study on Education, Career and Migrant Strategies of School Students from Rural Areas in Transition Countries initiated by UNESCO International Research and Training Centre for Rural Education (INRULED) and the Center for Applied Economic Research, National Research University Higher School of Economic (HSE) of ...
Added: October 8, 2013
СПб. : Издательство Санкт-Петербургского университета, 2010
Уже практически двести лет в Санкт-Петербургском государственном университете ведется преподавание экономики, семьдесят лет существует экономический факультет. С течением времени был пройден путь от преподавания курсов экономической теории до экономического факультета СПбГУ. Данный библиографический сборник о самых заметных его представителях. ...
Added: July 18, 2013
Zaborovskaya A., Kryshtanovsky A., Titova N. L. et al., М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2002
В книге рассматриваются организационно-финансовые схемы адаптации вуза в условиях кризиса бюджетного финансирования, которые были разработаны в Центре образовательной политики ГУ-ВШЭ при поддержке НФПК.
Книга рассчитана на специалистов в области экономики и управления высшего профессионального образования, а также может быть использована для подготовки специалистов сферы образования. ...
Added: February 10, 2012