?
Романтический эмпиризм Вернера Херцога
С. 360-373.
Levchenko J.
Shulyatieva D., М. : Издательство Российского университета дружбы народов, 2020
В настоящем пособии последовательно рассматриваются несколько категорий культуры, охватывающих разные стороны взаимодействия человека с миром – телесное взаимодействие и восприятие, зрительное, визуальное, аудиальное, жестуальное, и их осмысление в теории и в истории художественного творчества. Эти процессы изучаются на художественном материале разной медийной природы: как на литературном, так и на живописном, фотографическом, кинематографическом. Вторая часть пособия ...
Added: September 11, 2020
Елена Пенская, Slavic Literatures (ранее - Russian Literature) 2023 Т. 135–137 С. 273-296
This article analyzes the impressions of Russian poet Andrey Bely, who visited the dress rehearsal of the play The Case (Delo), written by Aleksandr Sukhovo-Kobylin and staged by Boris Sushkevich, at the Moscow Art Theater II. Bely shared his impressions in a letter to Razumnik Ivanov-Razumnik, writer, philosopher and literary critic, and a friend and interlocutor of ...
Added: October 30, 2023
Levchenko J., В кн. : Русская интеллектуальная революция 1900 - 1930-х гг. : М. : Новое литературное обозрение, 2016. С. 190-204.
The present article aims to investigate some vocal effects that came into play in Soviet films of the early 1930s. In the course of the early Soviet experiments with sound recording, performed by broadcast engineers Alexander Shorin (Leningrad) and Pavel Tager (Moscow), the Soviet Union has become able to set up an independent sound film production. ...
Added: February 23, 2016
Isayev Y., В кн. : Все в прошлом: теория и практика публичной истории. : М. : Новое издательство, 2021. С. 267-284.
Если взаимоотношения исторических и нарративных печатных текстов уже имеют некоторую традицию, то проблемы исследователей в работе с кинематографическим материалом сложно назвать решенными. Историки, изучающие кинематографические тексты, порой испытывают сложности относительно эпистемологических оснований своих исследований. Данная глава, во-первых, описывает то, как историки выстраивали свое отношение к кинематографу, а во-вторых, обозревает современный российский контекст производства популярных исторических образов ...
Added: December 20, 2020
Levchenko J., CinemAction 2013 No. 148 P. 84-90
The note is devoted to an issue of increasing and transforming nostalgic syndrome in Russian mass movies of the 2000s, especially We Are from the Future (film dylogy 2006-2008) and The Black Lightning (2009). These acse-studies are chosen because of the very intensive work of sub-conscious mechanisms of trauma, symbolic therapy and hyper-compensation. Almost opposite ...
Added: January 20, 2014