?
Источниковедение: от междисциплинарности к полидисциплинарности
С. 14-16.
Examines the modification of the interdisciplinary connections of source stydy, depending on the transformation of its disciplinary status – a component of the methodology of history / a subdiscipline of historical science, – in correlation with the change of the object of source study. The immanence of connection of phenomenological conception of source study with psychology is revealed. The hypothesis about the multidisciplinary construction of the object of source study at the transformation of its subject in the subject field of historical science on the basis of the concept of “empirical reality of the historical world” is justified.
Keywords: психологияисторический источникpsychologyhistorical sourceфеноменологическая концепция источниковеденияэмпирическая реальность исторического мирарусская версия неокантианствасистема видов исторических источниковпредметное полеRussian version of neo-Kantianismthe empirical reality of the historical worldsystem of types of historical sourcesphenomenological concept of source studysubject field
In book
Ч. I,II. , Могилев : МГУ им. А.А. Кулешова, 2018
Rumyantseva M., Ученые записки Петрозаводского государственного университета. Серия: Общественные и гуманитарные науки 2017 № 5 (166) С. 44-51
Traced the transformation of the source study – from component of the methodology of history in the second half of XIX – early XX century – in the discipline/subdiscipline of historical science in the 1950-1970s and then, at the turn of XX–XXI centuries – in the scientific direction in correlation with the change of models ...
Added: March 9, 2018
Rumyantseva M., В кн. : Актуальные проблемы источниковедения: материалы III Междунар. науч.-практ. конф., Витебск, 8-9 окт. 2015 г. : Витебск : ВГУ имени П.М. Машерова, 2015. С. 9-11.
Studied the problemof the formation of the source study as historical science subdiscipline in connection with the problematization of the historical source as an empirical object of historical knowledge. Transformation source study in research area based on the modification of the understanding of the object of study: the historical source – through the types of ...
Added: March 15, 2016
Rumyantseva M., Журнал социологии и социальной антропологии 2019 № 5 С. 154-179
The article continues the theme of reception and development of the epistemological concept of source studies of A.S. Lappo-Danilevsky in Scientific and pedagogical school of source studies, initiated by the report at the conference “Academician A.S. Lappo-Danilevsky in the History of Science and Culture, to the 150th Anniversary of his Birth” (St.-Petersburg. SPb. State. univ., ...
Added: November 1, 2020
Rumyantseva M., В кн. : Стены и мосты - VI: практика междисциплинарных исследований в истории. : М. : Изд-во РГГУ, 2018. С. 188-196.
Цель статьи – проанализировать использование А.С. Лаппо-Данилевским идей и концепций психологии при разработке оригинальной концепции методологии истории, базирующейся на понимании исторического источника как объективации психики.
Проблемное поле – источниковедение историографии.
Основная проблема – способы обращения А.С. Лаппо-Данилевского к трудам по психологии.
Вывод о превалировании иллюстративного использования материала над рецепции идей. ...
Added: June 30, 2018
Rumyantseva M., В кн. : Стены и мосты V: Междисциплинарное взаимодействие исторического знания с естественными и социально-гуманитарными науками. : М. : Академический проект, 2017. Гл. 0,8. С. 78-90.
The starting point of reasoning: the principle of recognition of recognition of the Other that is the mainstay in the theory of knowledge of Russian version of neo-Kantianism, developed by the founder of the philosophical direction A.I. Vvedensky and consistently implemented A.S. Lappo-Danilevsky in the methodology of source study when interpreting historical sources. But the ideal of ...
Added: March 9, 2018
Rumyantseva M., В кн. : Источниковедение. : М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2015. Гл. Раздел 1. С. 17-121.
Traced the formation and transformation of disciplinary status of the source study. Discovered the meaning of basic concepts of source study: a historical source, the system of types of historical sources, the empirical reality of the historical world. Considered the problem of the classification of historical sources. ...
Added: March 15, 2016
Rumyantseva M., В кн. : Всеобщая история и историческая наука в XX – начале XXI века: сборник статей и сообщений: В 2 т. Т. 1.: Каз. : Издательство Казанского университета, 2020. С. 69-72.
On the methodological basis of source study of historiography the trends of European and Soviet historiography of the 1950s-1970s are compared. Variants of transition from the meta-narrative to the structural history are fixed: social/structural history in Germany (Werner Conze), the second generation of the Annals School (Fernand Braudel), the phenomenological concept of source study in ...
Added: November 17, 2020
Rumyantseva M., Ученые записки Петрозаводского государственного университета 2022 Т. 44 № 6 С. 60-66
The concept of cognitive history by O. M. Medushevskaya (1922-2007) is analyzed in the context of the historical culture of the 2010s-2020s. The relevance of the work is due to the need to establish the concept of history as a rigorous science in the context of renarrativization – a trend of modern historical culture, accompanied ...
Added: October 30, 2022
Rumyantseva M., В кн. : Актуальные проблемы источниковедения: Материалы международной научно-практической конференции к 135-летию со дня рождения В.И. Пичеты. : Витебск : ВГУ имени П.М. Машерова, 2013. С. 16-20.
Формулируются основные проблемы современного источниковедения с точки зрения Научно-педагогической школы источниковедения, восходящей в своих концептуальных основаниях к источниковедческой концепции А.С. Лаппо-Данилевского. Специальное внимание уделяется проблеме объекта источниковедения, эволюционирующего от исторического источника, понимаемого как объективированный результат человеческой деятельности, через систему видов исторических источников к универсальному понятию "эмпирическая реальность исторического мира" (О.М. Медушевская) ...
Added: February 19, 2014
Rumyantseva M., Электронный научно-образовательный журнал "История" 2016 № 10 (54) С. 00-00
Substantiated the hypothesis of the impossibility of constructing not Eurocentric global history based on the narrative logic of history writing. Revealed the possibilities and perspectives of the phenomenological concept of source study belonging to the neo-classical model of science in the development of approaches to the construction of global history. Analyzed the concept of “empirical ...
Added: March 9, 2018
Asmolov A., Leontiev D., Falikman M. et al., М. : Издательский дом ЯСК, 2018
In the 21st century, scientists representing different disciplines which investigate human evolution, nature, and society, acknowledge that the ancient warning about the risks and dangers in the times of change is a prophecy that has come true. The transformation of the times of change in a reality of our flowing time boosted the development of the ...
Added: February 19, 2021
Семенова О. С., Sizova I., Хрулева О. С., Вестник РГГУ. Серия «Литературоведение. Языкознание. Культурология» 2022 № 7-2 С. 169-184
Periodical press as a historical source is actively used by researchers in various fields. Professional periodicals can be a key source of research. This article shows that the professional journal “ICOM News” can be considered a quality historical source for studying the development of cultural and educational activities of museums. The purpose of the article is to ...
Added: December 16, 2022
Аткишкина Е. В., Eliseenko A., Semenov I. N. et al., Акмеология 2011 № 3 С. 668-673
В статье анализируются историко-научные, теоретические и эмпирические аспекты психолого-акмеологического изучения рефлексивности целеполагания и самоопределения личности студентов – будущих профессионалов. Обосновывается положение о рефлексивном смыслообразовании как системообразующем факторе самоопредления личности в контексте социальной самореализации. ...
Added: December 31, 2012
Kharkhurin A. V., Creativity: Theories‐Research‐Applications (De Gruyter, Германия) 2016 Vol. 3 No. 1 P. 57-81
This article presents a theoretical framework for the author’s experimental work in contemporary poetry, which has received a term cognitive poetry. In contrast to cognitive poetics, which applies the principles of cognitive psychology to interpret poetic texts, cognitive poetry applies these principles to produce poetic texts. The theoretical considerations of cognitive poetry are based on ...
Added: July 23, 2019
СПб. : Научный журнал ''Globus'', 2018
Сборник включает статьи по актуальным проблемам гуманитарных наук ...
Added: October 26, 2018
Khusyainov T., Урусова Е. А., История российской психологии в лицах: Дайджест 2017 № 2 С. 99-104
This article presents a list of scientific works of the famous Soviet psychologist and linguist Felix Alekseevich Sokhin (1928-1989), a specialist in the theory of language assimilation in the preschool age, the creator of the concept of the linguistic development of the child, the student SL. Rubinstein. ...
Added: May 8, 2017
М. : Спецкнига, 2012
Сборник докладов четвертой Международной научно-практической конференции «Психология и педагогика в системе гуманитарного знания» содержит научные статьи педагогов, психологов системы образования, студентов, аспирантов, соискателей, докторантов, научных сотрудников российских вузов, стран ближнего и дальнего зарубежья, отражающие изменения, происходящие в структуре психологического и педагогического знания. Сборник является специализированным изданием, содержащим статьи, посвященные теоретическим и прикладным вопросам педагогики, образования, ...
Added: February 5, 2013
Lovakov A., Agadullina E., Scientometrics 2019 Vol. 119 No. 2 P. 1157-1171
For several decades the Soviet academic psychology community was isolated from the West, yet after the collapse of the Soviet Union each of the 15 countries went their own way in economic, social, and scientific development. The paper analyses publications from post-Soviet countries in psychological journals in 1992–2017, i.e. 26 years after the collapse of the ...
Added: March 26, 2019
Rumyantseva M., В кн. : Могущество памяти: всемирная история и ее исследователи: сборник статей и сообщений. : Каз. : Издательство Казанского университета, 2022. С. 159-164.
In the context of understanding the methodological crisis of the turn of the 19-20 centuries as a transition from classical to non-classical and neoclassical models of science and the change the dictionary of historical cognition from the dictionary of description and explanation to the dictionary of interpretation (F.R. Ankersmith”s terminology), the transformation of the correlation of ...
Added: November 5, 2022
Оренбург : Общество с ограниченной ответственностью "Агентство международных исследований", 2017
Сборник статей составлен по итогам Международной научно - практической конференции «ИННОВАЦИОННЫЕ КОМПЕТЕНЦИИ И КРЕАТИВНОСТЬ В ПСИХОЛОГИИ И ПЕДАГОГИКЕ», состоявшейся 04 ноября 2017 г. в г. Оренбург. Научное издание предназначено для докторов и кандидатов наук различных специальностей, преподавателей вузов, докторантов, аспирантов, магистрантов, практикующих специалистов, студентов учебных заведений, а также всех, проявляющих интерес к рассматриваемой проблематике с ...
Added: December 9, 2020
Rumyantseva M., В кн. : Академик А.С. Лаппо-Данилевский в памяти научного сообщества : [сборник] / редкол. : В.В. Козловский, Р.Г. Браславский, К.Ю. Лаппо-Данилевский, А.В. Малинов, Е.А. Ростовцев ; отв. ред. : В.В. Козловский, А.В. Малинов. : СПб. : Интерсоцис, 2019. С. 157-269.
The article highlights the stages of development of the theoretical and cognitive concept of A.S. Lappo-Danilevsky by the Scientific and Pedagogical School of Source Study. Emphasis is placed on the disciplinarization of source study as the basis of the Lappo-Danilevsky’s methodology of history: the component of the methodology of history – discipline/subdiscipline of historical science ...
Added: November 1, 2020
Kazakov R. B., Rumyantseva M., Magistra Vitae: электронный журнал по историческим наукам и археологии 2023 № 2 С. 181-192
The purpose of the work is to show the development of the phenomenological concept of source studies and the Identification on its conceptual basis of the Scientific and Pedagogical School of Source Studies of the Historical and Archival Institute in the 1940s-1950s. The Scientific and Pedagogical School of Source Studies goes back in epistemological grounds ...
Added: January 24, 2024
Новосибирск : Международная школа психологии и педагогики, 2014
Conference proceedings include articles on the questions of pedagogy and psychology ...
Added: February 26, 2015
Porus V. N., Культурно-историческая психология 2012 № 2 С. 104-112
Spirituality is one of the key concepts in cultural historical psychology; however, its definition remains the subject of controversy. Most approaches simply reproduce the meaning of spirituality adopted in various religions (especially in Christianity). In this case spirituality is understood as a feature of human beings, something high spirited and positive, implying the infinite perspective ...
Added: December 2, 2012