?
Выполнение Россией обязательств, принятых на саммите «Группы восьми» в 2005 г.
С. 237-284.
In book
Актуальные проблемы глобального управления: «Группа восьми» и международные многосторонние институты
Былина Е., Gorbunova E., Калошкина М., Киртон Д., Кунц К., Larionova M. V., Миненкова О., Рудев Н., Панова В. В., Сандерлэнд Л., Султанов Ю., Чуркина Н. М., Хайнал П. М. : Университетская книга, Логос, 2007
Larionova M. V., В кн. : Актуальные проблемы глобального управления: «Группа восьми» и международные многосторонние институты. : М. : Университетская книга, Логос, 2007. С. 103-111.
«Группа восьми» играет ключевую роль в глобальном развитии, являясь наиболее влиятельным международным институтом. На формирование мировых экономических, социальных и политических процессов оказывают влияние не только решения, принятые в рамках саммитов, но и избранные для их осуществления формы и механизмы. Учитывая, что эти механизмы не являются фиксированными и формальными, для России, впервые председательствующей в «Группе восьми» ...
Added: January 26, 2014
Kirton J., , in : THE EU IN THE G8. Promoting Consensus and Concerted Actions for Global Public Good. : M. : Higher School of Economics Publishing House, 2009. Ch. 11. P. 207-235.
The Group of Eight (G8) has had extensive and even existential experience with financial crises (Kirton 2007). The groups creation was driven by financial crises created by and in the US, in the form of the Nixon Administration’s unilateral destruction of the Bretton Woods system of fixed exchange rates on August 15, 1971 and the ...
Added: April 11, 2013
Larionova M. V., Шелепов А. В., Studia diplomatica. The Brussels Journal of International Relations 2017 No. LXVIII-3 P. 123-144
This article presents the analysis of the G8, G20 and BRICS delivery legitimacy which is understood as the outcome of two factors: the institutions members’ compliance with the decisions the leaders make at their summits, and the decisions implementation effectiveness for addressing key global governance issues which takes into consideration the combination of economic power ...
Added: March 23, 2017
Larionova M. V., , in : THE EU IN THE G8. Promoting Consensus and Concerted Actions for Global Public Good. : M. : Higher School of Economics Publishing House, 2009. Ch. 5. P. 46-70.
The research aimed to study EU as a global player. This included the instruments the EU relies on to express its priorities and achieve its objectives, EU methods to engage international partners, European ways to creating global public good through partnerships and multilateral institutions. The analysis focused especially on the EU’s evolving role in the ...
Added: April 11, 2013
Larionova M. V., , in : THE EU IN THE G8. Promoting Consensus and Concerted Actions for Global Public Good. : M. : Higher School of Economics Publishing House, 2009. Ch. 9. P. 144-176.
If you build the present in the image of the past you will miss out entirely on challenges of the future. The first meeting of the G20 leaders originally set up as the finance ministers’ forum at the initiative of the G8 leaders2 more than a decade ago in 1999 after the Asian financial crisis, ...
Added: April 11, 2013
Актуальные проблемы глобального управления: «Группа восьми» и международные многосторонние институты
Былина Е., Gorbunova E., Калошкина М. et al., М. : Университетская книга, Логос, 2007
«Группа восьми» занимает центральное место в структуре системы международных отношений. В этой связи особую актуальность представляют проблемы эффективности деятельности данного института, возможные пути его реформирования, принципы сотрудничества с ключевыми международными организациями. В первой части сборника рассматриваются различные модели взаимодействия «Группы восьми» с другими многосторонними международными институтами. Особое внимание уделяется выявлению факторов, содействующих реализации обязательств, принимаемых ...
Added: January 25, 2014
Larionova M. V., Rakhmangulov M., , in : THE EU IN THE G8. Promoting Consensus and Concerted Actions for Global Public Good. : M. : Higher School of Economics Publishing House, 2009. Ch. 16. P. 285-329.
The study aimed to analyze the EU contribution towards defining the G8 priorities and values as well as implementation within the G8 the main global governance functions: domestic political governance, deliberation, direction setting, decision making, delivery and global governance development. A specialized data base was formed, comprised of documents of both institutions. The programme allowed ...
Added: April 12, 2013
Hajnal P. I., Panova V., , in : THE EU IN THE G8. Promoting Consensus and Concerted Actions for Global Public Good. : M. : Higher School of Economics Publishing House, 2009. Ch. 7. P. 96-114.
There is widespread and growing recognition of structural, procedural and other shortcomings of the present G8, and the need to reform or replace it. This sentiment has been expressed by the news media, academia and civil so- society, and, increasingly and significantly, by several present and former lead-, lead- leaders and other high officials of ...
Added: April 11, 2013
Larionova M. V., Rakhmangulov M., Вестник международных организаций: образование, наука, новая экономика 2009 № 4 С. 134-167
The article presents the results of the research «Development methodology of international institutions effectiveness assessment, analysis and assessment of the G8 effectiveness and possibility of different reform models for realization of Russia's foreign policy priorities during global governance system crisis» conducted within the State University - Higher School of Economics plan of fundamental studies. Functional ...
Added: September 30, 2012
Larionova M. V., Rakhmangulov M., Sakharov A.G. et al., , in : The G8-G20 Relationship in Global Governance. : Ashgate, 2015. P. 46-64.
Global governance challenges generate a demand for global governance from multilateral international institutions that cannot be met by the available supply. The national priorities of the international institutions’ member-states also shape the demand for collective action. The institutions’ capacity for forging consensus and making collective decisions can be transformed into “global governance supply.” The country ...
Added: December 17, 2013
Larionova M. V., Rakhmangulov M., Вестник международных организаций: образование, наука, новая экономика 2011 № 1 С. 41-64
This paper attempts to put G8 and G20 institutions within the same assessment paradigm on the basis of a functional framework. This approach allows comparing the G8 and G20 across at least three groups of indicators: performance of global governance functions, accountability and compliance performance; contribution towards global governance agenda; and engagement with the other ...
Added: October 4, 2012
Larionova M. V., В кн. : Актуальные проблемы глобального управления: «Группа восьми» и международные многосторонние институты. : М. : Университетская книга, Логос, 2007. С. 373-380.
Added: January 26, 2014
Larionova M. V., Kokotsis E., , in : The G8 Camp David Summit 2012: The Road to Recovery. : Newsdesk Media Group, 2012. P. 218-219.
For the past 37 years, the annual G8 summits have generated a wide breadth of declarations and communiqués binding the leaders to hard commitments across a diverse range of global policy issues. The extent to which the G8 members comply with their annual commitments has, in recent years, become a hotly contested topic, pitting academics, ...
Added: October 3, 2013
Larionova M. V., Sakharov A.G., , in : The G8-G20 Relationship in Global Governance. : Ashgate, 2015. P. 218-225.
Global governance is the reality of contemporary world; the G8 and G20 are indispensable institutions of the contemporary global governance; global governance institutions should be answerable for their actions (or inactions) (Scholte 2011). Hence
accountability processes should be inherent to global governance and can contribute to better governance.
In the global governance system the G8 and G20 ...
Added: December 17, 2013
Gilman M. G., Hajnal P., Kokotsis E. et al., Ashgate, 2015
This volume explores the G8/G20 summits’ performance, their comparative strengths and limitations, the division of labour and relationship between them as it is emerging over the period of their co-existence, and how the future G8-G20 partnership can be improved to the benefit of both bodies, the prosperity and well-being of their citizens, and the sustainable ...
Added: December 14, 2013
Lanshina T., Вестник международных организаций: образование, наука, новая экономика 2012 № 4 С. 151-170
Обладая большим экономическим потенциалом и политическим влиянием, США исторически играли одну из ведущих ролей в таких важных неформальных международных институтах, как «Группа восьми» и «Группа двадцати». В 2012 г. эта страна внесла особенно существенный вклад в формирование решений «Группы восьми», так как она являлась председателем этого форума. Принимая во внимание то, что последствия глобального экономического ...
Added: February 14, 2013
Rakhmangulov M., Shelepov A. V., Вестник международных организаций: образование, наука, новая экономика 2015 Т. 10 № 1
В статье представлен анализ взаимодействия «Группы восьми», «Группы двадцати» и БРИКС с деловым сообществом. Взаимодействие бизнеса и власти в рамках этих институтов рассматривается на примере деятельности «Деловой восьмёрки», «Деловой двадцатки» и Делового совета БРИКС с момента появления этих форматов в 2007, 2010 и 2013 году соответственно. Сравнительный анализ эффективности взаимодействия проводится на основании изучения особенностей ...
Added: December 12, 2014
Ларионова М., Вестник международных организаций: образование, наука, новая экономика 2009 № 2 С. 1-4
Дорогие читатели!
Представляем Вашему вниманию первые результаты исследовательского проекта«Европейский союз как коллективный актор в международном пространстве: Европейский путь создания глобального общественного блага на основе формирования многосторонних партнерств и опоры на международные институты». Проект выполняетсяпри поддержке Европейской комиссии в рамках Программы развития Европейских исследований «Жан Моне».
В работе отражается динамика роли ЕС в процессах глобального управления, представлен анализ ...
Added: April 4, 2013
Larionova M. V., Rakhmangulov M., Shelepov A. V., , in : The G8-G20 Relationship in Global Governance. : Ashgate, 2015. P. 65-97.
As the global community reflects on the contentious outcomes of the G20 successive summits and looks forward to the Australian Presidency to come up with ambitious agendas, both G8 and G20 legitimacy and effectiveness are put to test.
The G20’s claim for responsibility to act as the premier forum for international economic cooperation needs to be ...
Added: December 17, 2013
Zaytsev Y. K., International Researchers 2012 Vol. 1 No. 1 P. 59-75
The article analyses the EU activity in assisting developing countries to develop energy sector throughperspective of the functional approach. The author identifies the EU approach by assessing EU compliance with the G8 commitments on assisting developing countries to develop energy sector. The assessment is made on the basis of the analysis of EU implementation of ...
Added: August 31, 2012
Larionova M. V., Lanshina T., Медушевский Н. А. et al., М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2015
Коллективная монография представляет результаты научных исследований по теме «Разработка модели обеспечения баланса внешних условий и национальных приоритетов государства, председательствующего в «Группе восьми», «Группе двадцати» и БРИКС, при формировании программы председательства на основе модели «спрос-предложение». Исследование было выполнено коллективом Института международных организаций и международного сотрудничества Национального исследовательского университета «Высшая школа экономики» при финансовой поддержке РГНФ, проект ...
Added: December 14, 2013
Larionova M. V., Studia diplomatica. The Brussels Journal of International Relations 2010 Vol. LXIII No. 2 P. 81-90
The essay attempts to respond to several key questions on Russia’s position vis-à-vis the financial and economic crisis and the G8/G20 summitry. The author takes the questions put forward by the editors and focuses on Russia’s basic understanding of the consequences of financial and economic crisis and estimations of what should happen; the Russian government’s ...
Added: January 25, 2014
Larionova M. V., Russia in Global Affairs 2006 № 6
Итоги Санкт-Петербургского саммита «Группы восьми» удостоились высокой похвалы участников и наблюдателей. Однако выполнение принятых на этом форуме решений – фактор даже более важный, чем успех всего мероприятия. Над методикой, позволяющей оценивать эффективность работы самого престижного «клуба мира», российские ученые работают теперь наравне со своими западными коллегами. ...
Added: January 25, 2014
Kartamyshev V., , in : THE EU IN THE G8. Promoting Consensus and Concerted Actions for Global Public Good. : M. : Higher School of Economics Publishing House, 2009. Ch. 12. P. 236-253.
The European Consensus on Development states the primary goal of the European development policy is the eradication of poverty in the context of sustainable development and universal achievement of Millennium Development Goals by 2015. The EU implements this objective through a multidimensional approach, which combines increasing volumes of aid, aid effectiveness and policy coherence for ...
Added: April 11, 2013