• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Найдена 2 341 публикация
Сортировка:
по названию
по году
Статья
Хусяинов Т. М. История российской психологии в лицах: Дайджест. 2017. № 6. С. 45-49.

В данном сообщении приводится информации о том следе, который остался в российской филателии в связи с 150-летним юбилеем великого российского ученого Владимира Михайловича Бехтерева (1857-1927).

Добавлено: 25 декабря 2017
Статья
Климов А. А. Организационная психология. 2016. Т. 6. № 3. С. 119-127.

Первичный поиск приводится по данным реферативной базы Scopus по запросу на ключевое слово «person-centred approach». В результате было обнаружено две непересекающиеся традиции исследований. Первая, ссылаясь на классический человеко-центрированный подход Карла Роджерса, сформированный на базе индивидуальной психотерапевтической и консуль- тативной практики, использует его в качестве рамочной основы для теоретических и эмпири- ческих исследований. Вторая исследовательская традиция использует статистический метод анализа латентных профилей (Latent Profile Analysis), противопоставляя при этом исследова- ния, центром которых является установление связей между переменными (Variable-centered), тем исследованиям, в которых делят на группы, «кластеризуют» самих испытуемых (Person- centered). Ни в одной из статей этой традиции нет ссылок на работы К. Роджерса или его после- дователей. Поиск ограничивался организационно-психологической тематикой. Учитывались статьи только на английском языке. В столбце «Количество цитирований» указано абсолютное число цитирований данной публикации в базе данных Scopus на 19.09.2016

Добавлено: 15 февраля 2017
Статья
Nye J. V., Androuschak G. V., Desierto D. et al. Plos One. 2012. No. 7(10).

Exposure to prenatal androgens affects both future behavior and life choices. However, there is still relatively limited evidence on its effects on academic performance. Moreover, the predicted effect of exposure to prenatal testosterone (T)–which is inversely correlated with the relative length of the second to fourth finger lengths (2D:4D)–would seem to have ambiguous effects on academic achievement since traits like aggressiveness or risk-taking are not uniformly positive for success in school. We provide the first evidence of a non-linear, quadratic, relationship between 2D:4D and academic achievement using samples from Moscow and Manila. We also find that there is a gender differentiated link between various measures of academic achievement and measured digit ratios. These effects are different depending on the field of study, choice of achievement measure, and use of the right hand or left digit ratios. The results seem to be asymmetric between Moscow and Manila where the right (left) hand generates inverted-U (U-shaped) curves in Moscow while the pattern for hands reverses in Manila. Drawing from unusually large and detailed samples of university students in two countries not studied in the digit literature, our work is the first to have a large cross country comparison that includes two groups with very different ethnic compositions.

Добавлено: 23 января 2013
Статья
Gordeeva T. O., Sychev O., Sidneva A. et al. Psychology in Russia: State of the Art. 2018. No. 4.

Background. While the current literature provides valuable insight into how school climate perceptions and student motivation impact academic achievement, research examining the mediating effects of motivation in the linking of innovative educational system, school climate, and achievement is limited. The potential of the El’konin-Davydov system of developmental education as a basis for educational innovation is considered in this study. With respect to academic motivation, self-determination theory is applied as a useful theoretical framework that allows for the consideration of both the intensity and the quality of motivation.

Objective. The study examines a model that illustrates the role of autonomous and external types of academic motivation in linking the El’konin-Davydov system of developmental education and school climate to the academic achievement of elementary schoolchildren.

Design. A cross-sectional design was implemented in the current study. Participants were 345 third and fourth graders drawn from four regular schools located in Moscow, with some (N=192) educated in the traditional system and others (N=153) in an innovative one.

Results. The results of structural equation modeling showed that the hypothesized model fit the data well, supporting the hypothesis that student external motivation plays a mediating role in linking educational system (innovative vs traditional) with academic achievement. Additionally, results indicated that students’ autonomous motivation plays a mediating role in linking positive perceptions of school climate with academic achievement.

Conclusion. These results highlight that the developmental education approach compared to the so called traditional system of education provides better instructional quality, promoting decreased external motivation as well as a better attitude towards school and study, which in turn is associated with higher academic achievement.

Добавлено: 23 октября 2018
Статья
Berry J. W., Sabatier C. International Journal of Intercultural Relations. 2010. Vol. 34. No. 3. P. 191-207.
Добавлено: 19 декабря 2014
Статья
Grigoryev D., van de Vijver F. International Journal of Intercultural Relations. 2018. Vol. 64. No. 3. P. 90-99.
Добавлено: 7 марта 2018
Статья
Grigoryev D., Berry J. W. Journal of Intercultural Communication Research. 2017. Vol. 46. No. 6. P. 537-557.

This study tests a model of the socio-economic adaptation of Russian-speaking immigrants in Belgium. It examines the roles of language skills and length of stay in Belgium, and of ethnic and religious identification in their acculturation preferences in their adaptation. The study showed that language skills were positively related to preferences for integration and assimilation, while length of stay was negatively related to separation. In turn, integration and assimilation predicted higher socio-economic adaptation, and separation predicted lower adaptation. Ethnic and religious identification also played a role. In sum, more orientation toward the host society (integration and assimilation) promoted better adaptation.

Добавлено: 12 декабря 2015
Статья
Grigoryev D., van de Vijver F. Journal of Multilingual and Multicultural Development. 2017. Vol. 38. No. 9. P. 797-814.
Добавлено: 12 января 2017
Статья
Sam D., Berry J. W. Perspectives on Psychological Science. 2010. Vol. 5. No. 4. P. 472-481.
Добавлено: 19 декабря 2014
Статья
Devyatko D. V., Appelbaum L. G., Mitroff S. R. Perception. 2016. P. 1-28.
Добавлено: 20 октября 2016
Статья
Ivanova M., Kuptsova S., Dronkers N. Aphasiology. 2017. Vol. 31. P. 265-281.
Добавлено: 5 июня 2016
Статья
Fomichov V. A., Fomichova O. S. Informatica. 2012. Vol. 36. No. 2. P. 121-130.
Статья обосновывает необходимость значительно более ранней социализации детей в век Интернета. Главная цель – сделать так, чтобы дети (в том числе подростки) осознавали возможные социальные последствия недобросовестного использования ими информационно-коммуникационных технологий, в частности, мобильных телефонов и Интернета. Излагается оригинальный метод раннего формирования когнитивного подпространства моральных ценностей. Он является частью системы эмоционально-образного обучения (ЭОО-системы), разработанной и успешно апробированной авторами в 1990-е – 2000-е годы. Для описания этого метода предлагается новая формальная нотация, предназначенная для представления преобразований когнитивно-эмоциональной сферы обучаемых и спектра их навыков обработки информации, эта нотация называется нотацией карт когнитивных преобразований. Предложенный метод ранней социализации детей и ЭОО-система в целом интерпретируются как важный компонент когнитоники – новой научной дисциплины. В статье также излагается новый подход к рассмотрению импрессионизма в рамках когнитоники. Предложен оригинальный алгоритм преобразования негативных эмоций (вызванных сообщениями, полученными через социальные сети) в позитивные. Этот алгоритм рассматривает возможные реакции человека (в том числе рекомендуемые реакции) на эмоциональные атаки, осуществляемые через социальные сети. Предлагается включить такой алгоритм в программу междисциплинарного курса «Основы безопасной жизни в информационном обществе».
Добавлено: 20 ноября 2012
Статья
Bobashev G., Holloway J., Solano E. et al. Methods Reports. 2017. Vol. июнь. P. 1-20.

e present a heuristic control theory model that describes smoking under restricted and unrestricted access to cigarettes. The model is based on the allostasis theory and uses a formal representation of a multiscale opponent process. The model simulates smoking behavior of an individual and produces both short-term (“loading up” after not smoking for a while) and long-term smoking patterns (e.g., gradual transition from a few cigarettes to one pack a day). By introducing a formal representation of withdrawal- and craving-like processes, the model produces gradual increases over time in withdrawal- and craving-like signals associated with abstinence and shows that after 3 months of abstinence, craving disappears. The model was programmed as a computer application allowing users to select simulation scenarios. The application links images of brain regions that are activated during the binge/intoxication, withdrawal, or craving with corresponding simulated states. The model was calibrated to represent smoking patterns described in peer-reviewed literature; however, it is generic enough to be adapted to other drugs, including cocaine and opioids. Although the model does not mechanistically describe specific neurobiological processes, it can be useful in prevention and treatment practices as an illustration of drug-using behaviors and expected dynamics of withdrawal and craving during abstinence.

Добавлено: 16 октября 2017
Статья
Leminen A., Kimppa L., Leminen M. et al. Cortex. 2016. Vol. 83. No. October . P. 1-16.

Research into neurobiological mechanisms of morphosyntactic processing of language has suggested specialised systems for decomposition and storage, which are used flexibly during the processing of complex polymorphemic words (such as those formed through affixation, e.g., boy + s = noun + plural marker or boy + ish = noun plus attenuator). However, neural underpinnings of acquisition of novel morphology are still unknown. We implicitly trained our participants with new derivational affixes through a word–picture association task and investigated the neural processes underlying formation of neural memory traces for new affixes. The participants' brain activity was recorded using magnetoencephalography (MEG), as they passively listened to the newly trained and untrained suffixes combined with real word and pseudoword stems. The MEG recording was repeated after a night's sleep using the same stimuli, to test the effects of overnight consolidation. The newly trained suffixes combined with real stems elicited stronger source activity in the left inferior frontal gyrus (LIFG) at ∼50 msec after the suffix onset than untrained suffixes, suggesting memory trace formation for the newly learned suffixes already on the same day. The following day, the suffix learning effect spread to the left superior temporal gyrus (STG) where it was again manifest as a response enhancement, particularly at ∼200–300 msec after the suffix onset, which might reflect an additional effect of overnight consolidation. Overall, the results demonstrate the rapid and dynamic processes of both immediate build-up and longer-term consolidation of neocortical memory traces for novel morphology, taking place after a short period of exposure to novel morphology and involving fronto-temporal perisylvian language circuitry.

Добавлено: 9 сентября 2016
Статья
Berry J. W. International Journal of Intercultural Relations. 2009. Vol. 33. P. 361-371.
Добавлено: 19 декабря 2014
Статья
Grigoryan L., Lebedeva N., Breugelmans S. Journal of Cross-Cultural Psychology. 2018. Vol. 49. No. 2. P. 336-352.

В статье представлены результаты кросс-культурного исследования опосредующей роли имплицитных теорий инновативности в связи ценностей и отношения к инновациям. Выборка включала в себя представителей более модернизированной (русской) и более традиционных (чеченцы, ингуши, тувинцы) культурных групп, проживающих на территории России. Общий объем выборки - 793 респонденты, из которых 399 - русские, проживающие в Москве и в Новокузнецке, 194 - чеченцы и ингуши, проживающие на Северном Кавказе, и 200 - тувинцы, проживающие в республике Тува. Респонденты заполняли опросник, включающий в себя измерения индивидуальных ценностей Ш. Шварца (SVS-57), шкалу установок по отношению к инновациям (Лебедева, Татарко, 2009), и адаптированный список прилагательных (Runco et al., 1993), направленных на измерение имплицитных теорий инновативности.

Исследование показало, что на российской выборке представления об инноваторе (имплицитные теории инновативности, или ИТИ) образуют два связанных фактора – индивидуальные ИТИ (например, интеллект, активность, смелость) и социальные ИТИ (например, честность, доверие). Было выявлено, что в более модернизированной группе позитивное влияние на установки по отношению к инновациям оказывают социальные ИТИ, тогда как в более традиционной - индивидуальные ИТИ. Влияние индивидуальных ценностей было ожидаемым: ценности сохранения имеют негативный, а ценности открытости изменениям – позитивный эффект на отношение к инновациям. При этом эффект медиации ИТИ значим только в случае с ценностями сохранения, но не открытости изменениям. Опосредующий эффект ИТИ имеет культурную специфику: в выборке представителей более традиционных культур медиация идет через индивидуальные ИТИ и усиливает негативное влияние ценностей сохранения, тогда как в выборке представителей более модернизированных культур она идет через социальные ИТИ и нейтрализует прямой негативный эффект ценностей сохранения. Возможные объяснения такой культурной специфики в роли имплицитных теорий инновативности обсуждаются в статье.

Добавлено: 1 июня 2015
Статья
Alexandrov Y., Krylov A., Arutyunova K. Nonlinear Dynamics, Psychology, and Life Sciences. 2017. Vol. 21. No. 4. P. 391-406.
Добавлено: 23 октября 2017
Статья
Buchin A., Kerr C., Huberfeld G. et al. eNeuro. 2018. Vol. 0019-18. P. 1-14.
Добавлено: 20 декабря 2018
Статья
Khavenson T., Ekaterina Orel, Tryakshina M. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2012. No. 46. P. 2126-2129.

В статье описывается процесс адаптации на русский язык опросника для измерения отношения к статистике у студентов социо-гуманитарного направления (Survey of Attitudes towards Statistics (SATS 36)). В выборку вошли 253 студента факультетов политологии, социологии и психологии НИУ ВШЭ (Москва). В целом, удалось адаптировать шкалу, однако в факторной структуре есть расхождения с авторской версией.

Добавлено: 6 сентября 2012
Статья
Elizaveta Okorokova, Linderman M., Ossadtchi A. et al. Frontiers in Neuroscience. 2015. Vol. 9. No. 389. P. 1-15.

In recent years, several assistive devices have been proposed to reconstruct arm and hand movements from electromyographic (EMG) activity. Although simple to implement and potentially useful to augment many functions, such myoelectric devices still need improvement before they become practical. Here we considered the problem of reconstruction of handwriting from multichannel EMG activity. Previously, linear regression methods (e.g., the Wiener filter) have been utilized for this purpose with some success. To improve reconstruction accuracy, we implemented the Kalman filter, which allows to fuse two information sources: the physical characteristics of handwriting and the activity of the leading hand muscles, registered by the EMG. Applying the Kalman filter, we were able to convert eight channels of EMG activity recorded from the forearm and the hand muscles into smooth reconstructions of handwritten traces. The filter operates in a causal manner and acts as a true predictor utilizing the EMGs from the past only, which makes the approach suitable for real-time operations. Our algorithm is appropriate for clinical neuroprosthetic applications and computer peripherals. Moreover, it is applicable to a broader class of tasks where predictive myoelectric control is needed.

Добавлено: 15 декабря 2015
Статья
MacInnes W., Hunt A., Clarke A. et al. Cognitive Computation. 2018. Vol. 10. No. 5. P. 703-717.

There is a clear idea of ​​how you can observe the patterns of eye movements. This is a dynamic and dynamic cognitive companion using a Dynamic Bayesian Network (DBN). Understanding how people live. This model provides a pre-frontal area for the colliculus. Our approach is to begin with. This is an analysis of the observer's task. Secondly, it is a state cognitive state. Finally, we’ve been able to make a difference. This is the only factor that influences observers' saccadic behavior. While the inclusion of the model, This is a list of the results obtained in the paradigms. It is capable of a saccadic simulation in real time. We have shown that it has been closely coordinated with those of human observers. It is important to note that it is not a problem. There are three ways to add top-down knowledge and knowledge. First of all, we’ve given the information system available to the visual system. This matches the influential signals by Milas and Cohen Annu Rev Neurosci 24: 2001 ) imple external shif shif Second, our model is a generative and capable of those found in visual search. Third, our model generates relative saccadic vector information as opposed to absolute spatial coordinates. This matches more closely together in the superior colliculus.

Добавлено: 8 мая 2018