• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Найдено 6 публикаций
Сортировка:
по названию
по году
Статья
Kononenko R. V., Karpova E. J. Anthropology of East Europe Review. 2012. Vol. 30. No. 2. P. 77-90.

Задачи настоящей статьи – проанализировать особенности одного из современных общественных движений в перспективе концепции социального капитала как совокупности знаний, навыков и социальных практик, существующих и воспроизводимых им в социальных сетях. Вначале рассматривается социально-исторический контекст обществ в эпоху позднего социализма, в котором появились группы людей, увлекавшихся фольклором, а также обсудим некоторые характеристики сообщества любителей фольклора и его черты как социального движения, направленного на изучение, возрождение и распространение этномузыкальных традиций. Далее мы покажем, что культурная память, формируясь в процессе коллективных действий участников движения, становится ресурсом их групповой идентичности и основой накапливаемого социального капитала.  Исследование базируется на анализе четырех глубинных интервью лицом-к-лицу в 2010 году и восьми интервью, проведенных онлайн в 2011 году с представителями разных поколений фольклорного движения, а также на продолжительном участвующем наблюдении.

Добавлено: 27 января 2013
Статья
Pecherskaya N. V. Anthropology of East Europe Review. 2012. Vol. 30. No. 2. P. 20-38.

Целью статьи является  описание повседневных представлений о справедливости в позднесоветской России. Для эксплициии этих значений автор фокусирует внимание на анализе специфических ситуаций – ситуаций обвинения/оправдания, в повседневных спорах. Документальной базой исследования стали письма-жалобы советских граждан в различные инстанции по поводу несправедливых ситуаций и решений, хранящиеся в государственных архивах.

Добавлено: 20 января 2013
Статья
Chernova Z. V. Anthropology of East Europe Review. 2012. Vol. 30. No. 2. P. 1-19.

This article represents a study of parenthood in contemporary Russia. It presents analysis of the characteristics of the Soviet type of parenthood when the state occupied the dominant position in the sphere of gender relations as well as in forming and assigning of parental roles. However, in contemporary Russia, in spite of the pronatalist character of family policy, oriented towards support of the well-to-do problem-free family, parenthood becomes the platform of meaning on the basis of which new collective identities are built and new practices of parenthood appear. Parents not only bear personal responsibility for wellbeing of their children but are ready to cooperate in order to help each other in solving everyday problems. 

Добавлено: 15 апреля 2013
Статья
Shpakovskaya L. L. Anthropology of East Europe Review. 2014. Vol. 32. No. 1. P. 43-59.
Добавлено: 22 октября 2014
Статья
Krivonos D. Anthropology of East Europe Review. 2015. Vol. 33. No. 1.

The article explores the relationships between the state and youth through the narratives of activists of the Russian youth movement Nashi. The research is based on ethnographic fieldwork among young activists in St Petersburg and Moscow during the political rallies and in the annual educational youth camp “Seliger”. The article analyses how major transformations in the pro-Kremlin youth movement, adhering to the political agenda of the state were subjectively interpreted and understood by young activists using the tools of narrative analysis. The article suggests that despite the high demand for loyalty to the state agenda, young people construct their own definitions and justifications of their state-managed political activism, reconciling and differentiating between national, collective and personal subject positions of the activism.

Добавлено: 24 января 2014
Статья
Iarskaia-Smirnova E. R. Anthropology of East Europe Review. 2013. Vol. 31. No. 1. P. 21-41.

The aim of this research was to contribute to the discussion on the role of visual methods in improving student learning. Visual methods provide means to understand the practices of representations as cultural texts, to develop interpretations of meanings in socio-cultural context, to decode images of social relations and individual experience. Visual sources play a growing role in social studies as well as in teaching as they offer new routes to understanding the past and the present. It was anticipated that when students learn to interpret visual images of social issues as constructs and metaphors in addition to reading relevant literature they might develop critical and contextual imagination, namely connect individual incidences to historical conditions and social institutions, to link seemingly impersonal and remote forces with the lives of real people in concrete institutional and symbolic environments. The main data set included anonymous student journals and portfolio with assignments. The study documented student discourse around visual methods implementation and examined student identities as sociologists, their perceptions of academic expectations at universities, their views of the curriculum, and their identity claims. The results are concerned with the outcomes of teaching and learning considered not only in relation to visual methods but also to the public sphere and sociology. The more and less desirable identity for a sociologist was articulated, some tensions and biases were discovered but more research is needed in order to see more explicitly the role of visual methods and other pedagogical tools in overcoming these barriers.

Добавлено: 23 июля 2013