• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Найдено 267 публикаций
Сортировка:
по названию
по году
Препринт
Larionova M. V., Rakhmangulov M. R., Berenson M. P. Rising Powers in International Development. AG Level 2 Output ID: 143. Institute of Development Studies (IDS), 2014. No. 88.
Россия занимает уникальное место среди стран БРИКС, являясь «восстанавливающимся» донором. Это обусловлено тем, что Советский Союз был одним из крупнейших доноров в мире, а после относительно короткого пребывания в состоянии чистого получателя помощи Россия снова становится значимым участников системы содействия международному развитию. Существует множество новых возможностей для развития сотрудничества в этой сфере между Россией и традиционными донорами. Представляется маловероятным, что какая-либо будущая глобальная повестка развития может быть определена без активного участия России. Поэтому для традиционных доноров крайне важно иметь чёткое представление о российских приоритетах, таких как здравоохранение и образование, а также определить сферы дальнейшего сотрудничества. Российская политика содействия развитию определяется ключевыми приоритетам страны в области безопасности и экономики, а также обязательствами, принятыми в рамках международных организаций. По данным Правительства официальная помощь развитию (ОПР), предоставляемая Россией, выросла в пять раз с 2004 по 2011 г. Несмотря на глобальный экономический кризис Россия не только смогла исполнить свои данные ранее обязательства, но также существенно увеличить расходы на международное развитие. Учитывая председательство в крупнейших международных институтах (в частности, в АТЭС в 2012 г., «Группе двадцати» в 2013 г., БРИКС в 2015 г.), Россия обладает хорошими возможностями и заинтересованы в реализации новых международных инициатив для продвижения национальных приоритетов в глобальной повестке дня содействия развитию.
Добавлено: 14 августа 2014
Препринт
Likhacheva A., Kalachyhin H. International Relations. IR. Издательский дом НИУ ВШЭ, 2018
The idea of the lagging Pivot suggests that the Russian policy of the “Pivot to the East” cannot last successfully on a long-term basis given the extensive lag between the political and economic dimensions of the Pivot, in Russia and abroad. One of the most inevitable and necessary conditions of bridging this gap can be found among the instruments of trade liberalization. Here we should shift our focus from Russian interests to the Eurasian Economic Union (EAEU) which has a privileged mandate on merchandise trade negotiations with third countries and blocs like ASEAN: Russia has not been able sign any FTA on its own since 2015. However, this puzzle was relatively poorly studied both in Russia and abroad and this paper attempts to fill this gap. We briefly analyze the scope of trade between Russia and key Asian markets (which still remain mostly limited to North-East Asia) to define the most sensitive export markets for Russia, then we systematize existing barriers which could be potentially eliminated by international trade negotiations and compare them with existing international activity of the Eurasian Economic Commission (EEC). The results of our study clearly demonstrate an objective demand for more intensive EAEU activity on trade liberalization in Asia with a particular focus on non-tariff barriers (NTBs).
Добавлено: 17 ноября 2017
Препринт
Hassanpour N. SSRN Working Paper Series. SSRN Working Paper Series. Social Science Research Network, 2013
Добавлено: 14 декабря 2016
Препринт
Tawat M. Malmö Institute for Studies of Migration, Diversity and Welfare (MIM) . 19:4. MIM Working Paper Series, 2019
Добавлено: 5 декабря 2019
Препринт
Suslov D. Basic research program. WP BRP. National Research University Higher School of Economics, 2013
Добавлено: 20 февраля 2014
Препринт
Suslov D. International Relations. IR. Издательский дом НИУ ВШЭ, 2012. No. 01.
Работа рассматривает российско-американские отношения как фактор и детерминант развития оборонной политики России, в особенности в стратегической сфере. Указывается, что логика развития последней практически не изменилась со времен «холодно войны», и она по-прежнему определяется задачей стратегического сдерживания США и поддержания с ними стратегического паритета. Это оказывает большое влияние на приоритеты развития российского военно-промышленного комплекса, значительные ресурсы в рамках которого направляются на борьбу с несуществующими угрозами. В работе анализируется, насколько поддержание количественного паритета с США в стратегической сфере соответствует политическим интересам России в нынешней международной ситуации и задачам обеспечения ее военной безопасности. Приводятся рекомендации о том, как следует изменить логику отношений Россия – США в стратегической сфере и логику оборонной политики РФ с выгодой для отношений двух стран и без ущерба для их безопасности и международно-политического положения.
Добавлено: 17 января 2013
Препринт
Igor A. Makarov, Likhacheva A. International Relations. WP BRP 10/IR/2014. НИУ ВШЭ, 2014
There is no many areas in the world, almost non-involved in world production. Russian Siberia and the Far East, traditionally are considered only as oil and gas reservoirs, but southern areas of these lands have enormous potential for water-intense production, first – for agriculture but also for paper, metals and mining, hydro energy. This potential is strengthening due to the proximity of the most water demanding and the most dynamic region of the world – Asian-Pacific region (hereinafter, APR). Meanwhile there is no many research dedicated to this opportunities in academic literature. This paper investigates this region, its particularities and challenges this region issues to relevant theories – interdependence theory and its water specification – virtual water concept. The most significant outcomes of the research refer both to theory and strategic studies. We proved the hypothesis that absolute water economy, derived from virtual water trade in some cases may provide a formal improvement in a global scale but worsen water security status and increase a level of water stress in long-term period. Particular implication for Russia and APR is that intense Russian integration to APR virtual water market obviously provides considerable benefits for Russia. But what is more important, strictly according to interdependence theory, Russia, acting as a guarantee of Asian food and water security will provide long-term positive effects for the whole region through diminishing water stress and desecuritization of food trade and water allocation in the region. 
Добавлено: 31 января 2014
Препринт
Dabrowski M., Myachenkova Y. Bruegel Policy Contribution. Bruegel Policy Contribution. Bruegel, 2018. No. 04/2018.
Добавлено: 20 мая 2018
Препринт
Lokshin I., Самородова А. В., Скопцова Е. В. Political Science. PS. Высшая школа экономики, 2016
Добавлено: 2 декабря 2016
Препринт
Lokshin I. Political Science. PS. Высшая школа экономики, 2015
Добавлено: 5 декабря 2015
Препринт
Suslov D. Basic research program. WP BRP. National Research University Higher School of Economics, 2014
Добавлено: 29 марта 2015
Препринт
Sablin I. Humanities. HUM. Basic Research Programme, 2017. No. 142.
The working paper offers a new interpretation of the intellectual and political genealogies of the Far Eastern Republic (1920–1922). The working paper demonstrates that the Far Eastern Republic was not a new project, as a similar formation was first proclaimed on April 10, 1918, in Khabarovsk as an autonomy within the Soviet Russian Republic under the name of the Soviet Republic of the Far East in line with the resolutions of the Third All-Russian Congress of Soviets. The Soviet Republic of the Far East was a product of regionalist and nationalist discourses and built on the ideas of decentralization which were widely discussed since the First Russian Revolution (1905–1907) by liberals and socialists alike and began to be implemented after the February Revolution (1917). The Chernobyl-born and Chicago-educated Bolshevik Aleksandr Mikhailovich Krasnoshchekov, who led the establishment of the Far Eastern Republic in 1920, also headed the Soviet Republic of the Far East in 1918. Its government, the Far Eastern Council of People’s Commissars (Dal’sovnarkom) defied the authority of the Central Executive Committee of Siberian Soviets (Tsentrosibir’) and disobeyed the Moscow central government implementing thereby a regionalist approach to Soviet federalism. Krasnoshchekov’s project relied on the ideas of the Populists (Narodniki), the Socialist Revolutionaries, and the Social Democrats which were tested in the Russian Far East during the First Russian Revolution and the interpretations of Far Eastern history and interests which were put forward by regional deputies in the Russian State Duma. The formation of the first Far Eastern republic was facilitated by the activities of Deputy of the Fourth Duma and Commissar of the Provisional Government for the Far East Aleksandr Nikolaevich Rusanov who led the formation of a regional organization uniting democratically elected zemstvo and municipal self-government bodies.
Добавлено: 13 февраля 2017
Препринт
Melville A. Y., Mironyuk M., Stukal D. Political Science. PS. Высшая школа экономики, 2012. No. 02.
It is commonplace that a sovereign state is a prerequisite to democracy. But not all states are alike, each having different resources, capacities, priorities, properties, and so forth. What kinds of states and what particular features are conducive to democracy or autocracy? How do different types of stateness and their dynamics relate to different trajectories of regime transformation in post-communist countries? In light of the significant debate in comparative politics regarding the importance of structural and procedural (actor-oriented) factors in democratization and democratic consolidation, we address the effect of stateness on regime transformations in a broad framework, allowing us to specify the role of structural conditions and the decisions of key political actors in post-communist regime change. The focus of this research is empirical, implementing a combination of qualitative comparative and multivariate statistical methods in order to study a sample of post-communist countries from the two past decades. This Working Paper is an output of a research project implemented as part of the Basic Research Program at the National Research University Higher School of Economics.
Добавлено: 27 августа 2012
Препринт
Hassanpour N. SSRN Working Paper Series. SSRN Working Paper Series. Social Science Research Network, 2012
Добавлено: 14 декабря 2016
Препринт
Lazarev Y. A., Sobolev A. S., Soboleva I. V. et al. Political Science. PS. Издательский дом НИУ ВШЭ, 2012. No. WP BRP .
Добавлено: 12 ноября 2013
Препринт
Lazarev Y. A., Sobolev A. S., Soboleva I. V. et al. Political Science. PS. Высшая школа экономики, 2012. No. 04/PS/2012.
This study aims to explore the psychological foundations of political support under a nondemocratic regime by investigating the impact of a natural disaster on attitudes toward the government. The research exploits the enormous wildfires that occurred in rural Russia during the summer of 2010 as a natural experiment. Since wildfire spreads due to the direction of the wind, the local distribution of fire is as if random: one village may burn while the neighboring village is left unscathed. We test the effects of this exogenous variation with a survey of almost 800 respondents in randomly selected villages, 34 of which were burned and 36 of which were unburned, in the four regions of Russia that were most severely affected. Contrary to the conventional scholarly wisdom that suggests that natural disasters cause people to blame politicians, our study finds that in the burned villages there is higher support for the government at all levels, namely for the United Russia Party, the village head, the governor, Prime Minister Putin, and President Medvedev. Most counterintuitively, the rise of support for authorities cannot be fully explained by the generous governmental aid provided to the villages that were damaged by the fires. We interpret the results within the framework of system justification theory, developing it by adding to individual characteristics the factors of the political regime and the demonstration effect.
Добавлено: 27 августа 2012
Препринт
Suslov D. Basic research program. WP BRP. National Research University Higher School of Economics, 2013
Добавлено: 20 февраля 2014
Препринт
Gladyshev M. Basic research program. WP BRP. National Research University Higher School of Economics, 2019. No. 70/PS/2019.
Добавлено: 18 октября 2019
Препринт
Saritas O., Proskuryakova L. N., Кызынгашева Е. С. SCIENCE, TECHNOLOGY, INNOVATION. SCIENCE, TECHNOLOGY, INNOVATION. НИУ ВШЭ, 2015. No. 35.
Водные ресурсы – необходимое условие для поддержания жизни человека и других живых организмов, осуществления производственных процессов в большинстве отраслей экономики. Доступ к пресной воде является одним из важнейших глобальных вызовов, прежде всего ввиду роста ее потребления, низкого уровня восполнения водных ресурсов, а также действия внешних факторов, приводящих к постоянному сокращению  ее объемов (например, изменение климата). Решение проблем, связанных с водными ресурсами, требует комплексных подходов к их эксплуатации, развития водохозяйственной инфраструктуры и технологий повторного использования воды. В России ситуация с водными ресурсами более благополучная, чем во многих других странах мира. Однако при этом существуют ряд серьезных проблем в отношении  охраны и использования этих ресурсов, водопроводных сетей, структуры водопотребления, вопросов водоочистки, водоотвода, водоподготовки и повторного использования воды. Представленное в настоящей работе форсайт-исследование посвящено анализу использования водных ресурсов в России и разработке долгосрочной стратегии в этой области. На первом этапе был проведен анализ тенденций в сфере водных ресурсов;  второй этап предполагает разработку сценариев,  третий – подготовку рекомендаций для российских компаний. В статье рассматриваются результаты первого этапа. Представленная публикация состоит из введения и четырех разделов. Во введении анализируются ключевые проблемы и вызовы в сфере водных ресурсов. Во первом разделе приводится подробное описание методологии исследования. Второй раздел посвящен рассмотрению тенденций и факторов неопределенности в сфере водных ресурсов, а также анализу их возможных последствий для России. Особое внимание уделено состоянию дел в трех областях, выбранных для целей исследования: устойчивость водных систем; потребление воды домашними хозяйствами и в промышленности; новые продукты и услуги. В третьем разделе представлены «слабые сигналы» и «события-джокеры». В заключительной части препринта содержатся выводы и  направления будущих исследований. 
Добавлено: 30 июня 2015
Препринт
Lokshin I. Political Science. PS. Высшая школа экономики, 2015
Добавлено: 18 июля 2015
Препринт
Stremoukhov D. Political Science. PS. Высшая школа экономики, 2019. No. WP BRP 66/PS/2019.
Добавлено: 16 января 2020