• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Найдено 267 публикаций
Сортировка:
по названию
по году
Препринт
Marques II I., Remington T. F., Bazavliuk V. Институциональные проблемы российской экономики. WP1. НИУ ВШЭ, 2016. No. 05.
Добавлено: 30 января 2017
Препринт
Leonid Sykiainen. Law. LAW. Высшая школа экономики, 2013. No. 17.
Добавлено: 1 мая 2013
Препринт
Borisova T. Y. Law. LAW. Высшая школа экономики, 2012. No. 03.

This article is devoted to the Digest of the Laws of the Russian Empire – an embodiment of the operative legal system in late imperial Russia. Even though the Digest contained the law in force, and thus should be studied as a crucial source on Russian (legal) history, its meaning has been often overlooked. The reason for that is a remarkable difference between the original texts of laws adopted by the legislator, and their published form in the Digest. This difference came from the necessary editing procedures when every new piece of legislation was included in the existing system of the Digest. This strange feature of legal procedure when two different versions of a particular law – the original one and the one codified in the Digest – both remained in force should be considered as a part of official autocratic legality in late imperial Russia. Even though it may seem inefficient and irrational, the practice of obligatory codification of laws in the Digest existed for a rather long time – from 1835 until 1917. My research aims to find possible explanations for the Digest’s prolonged existence in the context of political and legal culture of late imperial Russia. What did Russian ‘official legality’ actually mean on the levels of theory and action?

Добавлено: 27 августа 2012
Препринт
Zeveleva O. Sociology. SOC. Высшая школа экономики, 2015. No. WP BRP 61/SOC/2015.
В статье рассмотрено дискурсивное конструирование репатриации в немецком обществе. Автор использует данные биографического исследования и рассматривает миграционный путь репатриантов и интеграцию репатриантом в немецком обществе. Автор также использует критический дискурс-анализ при рассмотрении  законов, институтов и организаций, с которыми сталкиваются репатрианты. Соединяя биографический метод и критический дискурс-анализ, в статье вводится методологическое понятие, «локальность дискурса», которое обозначает важные для исследуемых репатриантов места. Представлен пример лагеря для беженцев и репатриантов в Германии в качестве одной из «локальностей дискурса». Тем самым, статья развивает методологию изучения миграции, а также представляет результаты эмпирического анализа лагеря для беженцев в Германии и его места в немецком обществе.
Добавлено: 6 марта 2015
Препринт
Tawat M. Willy Brandt Working Papers Series. http://hdl.handle.net/2043/26873. Malmö Institute for Studies of Migration, Diversity and Welfare (MIM), Malmö University, 2018. No. 18/5.
Добавлено: 15 декабря 2018
Препринт
Vladislav A. Plotnikov. Basic research program. WP BRP. National Research University Higher School of Economics, 2018
Добавлено: 9 февраля 2018
Препринт
Dekalchuk A. A., Schneider T. EU-Russia-Dialogue. EU-Russia-Dialogue. Konrad-Adenauer-Stiftung e.V., 2012
This working paper deals with the perception of the EU in the Russian media sphere during the Duma and presidential election campaigns in 2011-2012. The paper traces the changes in the media perception of the EU after the resolutions of the European Parliament over the low quality and unfairness of the Duma and Presidential elections issued in mid-December and mid-March, respectively.  It argues that the Russian elections have not changed the perception the Russian media has about the EU (contrary to what happened to the media discourse over the US during the election campaigns). The EU political statements and its attempts to act as a full-fledged international actor have attracted little attention of the Russian journalists who have only barely reported on the fact of the resolutions but have never analyzed them and taken these documents seriously.
Добавлено: 12 марта 2013
Препринт
Balsevich A. A., Podkolzina E. Научные доклады Института институциональных исследований. WP10. Высшая школа экономики, 2011. No. 05.

One of the measures implemented as a part of administrative reform in Russia was the introduction of administrative procedures — special rules for providing government services that specify the process, the timing, the sanctions, etc, which can be used by bureaucrats for coordinating their activities, and by their principals (higher ranking bureaucrats and citizens) to control their agents. The main idea behind the administrative procedures was to increase the transparency of bureaucracies that provide government services, to simplify the control over bureaucrats, to prevent corruption, and, consequently, to increase the quality of government services. But after a few years since the introduction of administrative procedures we still face the problem of low accountability of bureaucrats. Thus, the main goal of the paper is to show whether administrative procedures can solve the problem of bureaucrats’ opportunism, and if they can, what are the key determinants of their effectiveness. To answer the question we provide two simple models of interaction between bureaucrats and citizens, and bureaucrats of different ranks, and describe the links between the models, to show how the introduction of administrative procedures influences the outcome of the interaction between the agents. We also define the set of parameters that can make administrative procedures a real means of control over bureaucrats and thus lead to better quality of government services.

Добавлено: 29 ноября 2012
Препринт
Gaivoronskiy Y. Basic research program. WP BRP. National Research University Higher School of Economics, 2015
Исследование посвящено изучению связи между политической конкуренцией, измеряемой как совокупность электоральной конкуренции и консолидацией элиты, а также эффективности региональной власти в ее социальном и экономическом направлениях. Результаты анализа показали, что в рамках гибридных политических режимов регионов России влияние политической конкуренции значимо, но не имеет однозначной направленности, проявляется селективно (управление здравоохранением и бюджетом региона) и характеризуется слабыми связями, что в целом свойственно для частично институционализированных каналов обратной связи и общественно-политического контроля
Добавлено: 24 ноября 2015
Препринт
Gaivoronsky Y., Karandashova S., Sirotkina E. et al. Political Science. PS. Высшая школа экономики, 2014. No. 17/PS/2014.
Приводит ли уровень институционализации партийной системы к высокому уровню электоральной поддержки инкумбентов на выборах глав регионов России в условиях электорального авторитаризма? Являются ли "манипулятивные практики" достаточным условием для победы инкументов на выборах в регионах или же победу определяют и другие факторы? По результатам данного исследования мы приходим к выводу о том, что "манипулятивные практики" не являются единственным и достаточным условием для обеспечения электорального успеха губернаторов на выборах в условиях режима электорального авторитаризма. Исследование проводится на основе данных по избирательным кампаниям на выборах глав регионов России в 2012-2013 гг.
Добавлено: 23 октября 2014
Препринт
Urnov M., Sobolev A. S., Soboleva I. V. Association for Slavic, East European, and Eurasion Studies, 2010

This paper represents an initial report on findings for a study aimed at analyzing several key aspects of middle class development in the Russian regions (subjects of Federation - oblasts, krays, autonomous republics), namely: Federal and regional government programs to stimulate the growth of the middle class (content, tools of implementation, effectiveness); Behavioral strategies and economic behavior (consumption patterns propensity to save, investment) of different sections of Russian middle class; Middle class value orientation and political preferences (including preferences for democracy).

Добавлено: 8 ноября 2012
Препринт
Antonov M. Law. LAW. Высшая школа экономики, 2012. No. 02.
This paper studies the background and guidelines of discussions about the concept of sovereignty and its limits. The paper begins with a short historical analysis of the processes that took place in Soviet Russia that led to the “parade of sovereignties” in the early 1990s. Afterwards, the author sketches the different approaches and doctrines upheld by the Constitutional Court of Russia in several decisions concerning sovereignty problems. The paper focuses on the vertical dimension of sovereignty, i.e. on different conceptions adopted by the federal and regional powers in postSoviet Russia regarding the legal status of the member-republics of the Russian Federation. The development of the doctrine of the Constitutional Court of Russia in this matter is quite illustrative as to the legal arguments used to protect the integrity of the Russian Federation against the diverse disintegrative strategies pursued by the regions.
Добавлено: 27 августа 2012
Препринт
Frye T. M., Reuter O. J., Noah Buckley. Political Science. PS. Высшая школа экономики, 2012. No. 01.
Political and economic outcomes depend, in part, on the quality of the officials making policy. Many scholars argue that the free and fair elections are the best method for selecting competent officials. Others, however, argue that elections can lead to the selection of amateurs, demagogues, and political sycophants. Under this view, sub-national officials should be appointed by centralized planners who are insulated from local popular pressures. In this paper, we use original data on the biographies of Russian regional governors to determine whether the backgrounds of governors elected between 1992 and 2004 differ from the backgrounds of appointed governors post-2004. We find that the two groups are surprisingly similar on many dimensions. Elected and appointed governors have similar career backgrounds, ages, educational profiles, and ethnicities. But there are some important differences as well. Elected governors, are more likely to have held elected office and be from the region where they serve. Appointed governors are also more likely to be federal bureaucrats, hold a graduate degree, and have education in economics. Finding that the selection mechanism explains only a small portion of the variance in governor backgrounds, we conclude the paper by speculating on other possible explanations for variation in governor background.
Добавлено: 27 августа 2012
Препринт
Sizova A. Basic research program. WP BRP. National Research University Higher School of Economics, 2016. No. 119.
В предлагаемой работе рассматриваются цели, особенности и основные результаты политико-дипломатической деятельности консульств России во Внешней Монголии в период развития монгольского национально-освободительного движения (1900-1910-е гг.). Исследование опирается на широкий круг литературы и источников, включая неопубликованные архивные данные, на русском, английском, китайском и монгольском языках. В период после Синьхайской революции российские официальные представители были глубоко вовлечены в разрешение политических противоречий между Китаем и Монголией, стремившейся к независимости, и способствовали достижению последней автономного статуса. Дипломаты участвовали в выработке и реализации важных международных договоренностей, организации технической и финансовой помощи монгольскому правительству и способствовали предотвращению распространения панмонгольского движения в регионе. Исследование подтверждает, что в начале XX в. императорские консульства не только являлись важными защитниками стратегических интересов России в Монголии, но и сыграли значимую регулирующую роль в политических процессах, протекавших в данной стране. Кроме того, трудно переоценить значение работы сотрудников консульств для поддержания конструктивных политических контактов Российской империи с Китаем и Монголией и status quo в региональной системе международных на данном этапе исторического развития.
Добавлено: 3 февраля 2016
Препринт
Govorun A. V., Marques II I., Pyle W. Economics/EC. WP BRP. Высшая школа экономики, 2013
Добавлено: 10 января 2014
Препринт
Nisnevich Y. A. Political Science Network. PSN. Social Science Research Network, 2018. No. 3183659.
Добавлено: 21 июня 2018
Препринт
Shcherbak A. Basic research program. WP BRP. National Research University Higher School of Economics, 2016. No. 70.
Данная работа исследует взаимосвязь улучшение питания и демократизации на кросс-страновом уровне. Ключевым аргументом является контринтуитивное, на первый взгляд, утверждение, что именно улучшение питания положительно влияет на демократизацию, а не наоборот. Распространение «Европейской диеты» - питания с исторически высокой долей белков животного происхождения в общем объеме потребляемых калорий – оказалось одним из факторов смены режима с 1992 по 2011 года. При этом «Европейская диета» рассматривается и как результат довольно долгой исторической трансформации, и в контексте дебатов о влиянии демократии на перераспределение доходов. Основной эмпирической базой исследования являются данных о потреблении продуктов питания FOASTAT (Food balance sheets). На основании этих данных «Европейская диета» эмпирически определяется как система питания с высокой долей животных белков (молоко и мясо), сахара и алкоголя. Используя методы линейной регрессии, анализа главных компонент и SEM (моделирование структурных уравнений), я тестирую прямые и непрямые эффекты распространения «Европейской диеты» на смену режима и выявляю положительный эффект влияния улучшения питания на демократизацию. В заключении приведены возможные каузальные механизмы, объясняющие эту связь. Основной вывод заключается в том, что улучшение питания – это структурный пререквизит для перехода к демократии, а улучшенное питание – это универсальная черта среднего класса.
Добавлено: 21 июня 2016
Препринт
Remington T. F., Soboleva I. V., Sobolev A. S. et al. NCEEER Working Paper. National Council for Eurasian and East European Research, 2011. No. 825-06.

On the basis of in-depth case studies of four Russian regions, Kirov and Voronezh oblasts and Krasnoyarsk and Perm' krais, the trade-offs among social and economic policy at the regional level in Russia are examined. All four regional governments seek to develop entrepreneurship while preserving social welfare obligations and improving compensation in the public sector. Richer regions have a greater ability to reconcile social commitments with the promotion of business. Regions differ in their development strategies, some placing greater emphasis on indigenous business development and others seeking to attract federal or foreign investment. Governors have considerable discretion in choosing their strategy so long as they meet basic performance demands set by the federal government such as ensuring good results for the United Russia party. In all four regions, governments consult actively with local business associations whereas organized labor is weak. However, the absence of effective institutions to enforce commitments undertaken by government and its social partners undermines regional capacity to use social policy as a basis for long-term economic development.

Добавлено: 8 ноября 2012
Препринт
Turchenko M. Political Science. PS. Высшая школа экономики, 2016. No. 37.
Добавлено: 5 сентября 2016
Препринт
Yakovlev A. A., Kazun A., Sitkevich D.A. Law. LAW. Высшая школа экономики, 2016. No. 70.
В настоящей статье рассматривается деятельность профессиональных организаций адвокатов как фактор перехода от порядков ограниченного достуа к порядкам открытого доступа в терминах теории Норта, Уоллиса и Вайнгаста. На основе анализа коллективных действий адвокатов в развивающихся странах предлагается модель, объясняющая процесс мобилизации юридического сообщества для противодействия нарушениям закона со стороны властной элиты. Показано, что коллективные действия адвокатов играют существенную роль во внедрении принципов верховенства права. Однако эффективность подобных коллективных действий в конкретной стране зависит от институциональной мощности соответствующей юридической ассоциации, а также от позиции возглавляющей ее профессиональной элиты. На примере различных стран мира мы показываем, к каким сценариям может приводить тот или иной выбор профессиональной элиты, и делаем на этом основании выводы применительно к ситуации в России.
Добавлено: 19 ноября 2016