• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Найдены 542 публикации
Сортировка:
по названию
по году
Препринт
Roshchina Y. Sociology. SOC. Высшая школа экономики, 2013. No. 20.
The goal of this project is to find out the influence of some economic and social factors on the demand for alcohol in modern Russia. The number of regression models is estimated on the base of "The Russia Longitudinal Monitoring Survey (RLMS-HSE)" 1994-2011. There are classic models of demand for alcohol of Becker and Murphy (1988): static, myopic and rational addiction models. We use two-step way of estimation because of two-step consumer decision ("to drink or not to drink" and how much to drink). This way let it possible to find out the factors of every decision separately. The new idea of this research is to use as independent variables not only economic parameters (as prices and incomes of respondent and his\her family members) but some social characteristics such as educational level, gender, age, nationality, optimism level, alcohol use by other family members, and other. The first results have demonstrated that some social factors (education, marital status, alcohol use by other family members) are more important that the economic ones (as price for alcohol).
Добавлено: 13 мая 2013
Препринт
Efendiev A., Sorokin P. S., Kozlova M. A. Sociology. SOC. Высшая школа экономики, 2014. No. WP BRP 56/SOC/2014 .
Данная работа посвящена анализу трансформаций в жизни сельского населения Белгородской области (Россия) в период с 2000 по 2013 год в контексте активного развития крупных вертикально-интегрированных предприятий – агрохолдингов. Эти преобразования рассматриваются через призму концепта «модернизации»: агрохолдинги приносят продвинутые сельскохозяйственные технологий, профессиональный менеджмент и современные формы организации труда и, таким образом, могут рассматриваться в качестве важного фактора, стимулирующего модернизацию в сельской модернизации Белгородской области. Опираясь на теоретическую концепцию модернизации и на современную литературу о развитии российского села, в нашем анализе мы фокусируемся на следующих аспектах: во-первых, материальное благополучие и уровень жизни сельского населения; во-вторых, индивидуализм и социальные установки сельских жителей; в-третьих, привлекательность для населения частного фермерства. Наконец, мы рассматриваем общее восприятие сельским населением своего будущего (с точки зрения оптимизма / пессимизма). Работа базируется на двух эмпирических исследованиях, проведенных в 2000 и 2013 годах, которые использовали схожие методики для изучения одних и тех же 15 сел Белгородской области. Вероятно, одна из самых интересных эмпирических находок состоит в том, что, несмотря на быстрый рост материального благосостояния сельского населения в последние годы, пессимистические ожидания оказались не менее распространены в 2013 году, чем в 2000. Это свидетельствует о сложном характере преобразований сельской жизни в Белгородской области
Добавлено: 15 декабря 2014
Препринт
Nikiforova / Nikivincze I. Available from ProQuest Dissertations and Theses database.. UMI No. 3531822. ProQuest , 2012
Добавлено: 2 июня 2014
Препринт
Шведов А. С. Количественный анализ в экономике. WP2. Высшая школа экономики, 2010. № 01.
В работе вводятся матричные t-распределения, для которых параметр, представляющий число степеней свободы, является вектором. Показана возможность использования таких распределений в эконометрических моделях.
Добавлено: 1 апреля 2013
Препринт
Prakhov I., Yudkevich M. M. Education. EDU. Высшая школа экономики, 2012. No. 04.
This paper examines the impact of family income on the results of the Unified State Examination (the USE) and university choice in Russia. We argue that, even under the USE, which was introduced instead of high school exit exams and university-specific entrance exams, entrants from wealthy households still have an advantage in terms of access to higher education, since income positively affects USE scores through the channel of a higher level of investment in pre-entry coaching. Moreover, richer households make more effective decisions about university. We have found positive and significant relationships between the level of income and USE results for high school graduates, with an equal achievement before coaching. We subsequently propose that students from the most affluent households do invest more in additional types of preparation (pre-entry courses and individual lessons with tutors), and those extra classes provide a higher return for children from this particular income group. Finally, we show that holding the result of the USE equal, students with good and fair marks from wealthy families are admitted to universities with higher average USE score than those from poorer families. As a result, we can observe that income status is a factor that significantly influences enrollment to university.
Добавлено: 28 августа 2012
Препринт
Ilina K. A., Vishlenkova E. A. Humanities. HUM. Basic Research Programme, 2012. No. 12.
Добавлено: 17 января 2013
Препринт
Pavlyutkin I. Education. EDU. Высшая школа экономики, 2014
Добавлено: 15 октября 2014
Препринт
Rudnev M. Sociology. SOC. Высшая школа экономики, 2013. No. WP BRP 13/SOC/2013.
Данная работа подвергает сомнению широко распространенное допущение о том, что базовые жизненные ценности остаются устойчивыми в течение жизни индивида. Автор рассматривает изменения в индивидуальных ценностях изучая ценности внутриевропейских мигрантов, которые могли измениться после переезда в новую страну. С использованием кросс-секционных данных Европейского социального исследования, оцениваются относительный вклад на индивидуальные ценности мигрантов страны рождения и страны проживания мигрантов, а также ценностей, распространенных в этих странах. Ценности измерялись с помощью портретного опросника Ш.Шварца, кроме того, использовался параметр Самовыражения Р. Инглхарта. В качестве техники анализа применялась многоуровневая регрессия с перекрестной классификацией. Результаты продемонстрировали значимость как страны рождения, так и страны проживания мигрантов на их ценности, а также значимость влияния ценностей, распространенных в стране рождения и проживания. Вклад страны проживания в ценности мигрантов неожиданно оказался более весом, чем вклад страны их рождения. Более того, ценности распространенные в стране проживания тоже имеют больший вклад в ценности мигрантов, чем те ценности, которые распространены в стране их рождения. Различные проверки показали устойчивость результатов. Полученные выводы указывают на то, что ценности лишь в небольшой степени фиксируются во время формативного периода и продолжают меняться с изменением окружающего общества в течение жизни человека.
Добавлено: 22 марта 2013
Препринт
Lebedeva N., Schmidt P. Sociology. SOC. Высшая школа экономики, 2012. No. 04/SOC/2012.
This study investigated relations of basic personal values to attitudes towards innovation among students in Russia, Canada, and Сhina. Participants completed a questionnaire that included the SVS measure of values (Schwartz, 1992) and a new measure of attitudes towards innovation (Lebedeva, Tatarko, 2009). There are significant cultural and gender-related differences in value priorities and innovative attitudes among the Canadian, Russian, and Chinese college students. As hypothesized, across the full set of participants, higher priority given to Opennes to change values (self-direction, stimulation) related to positive attitudes toward innovation whereas higher priority given to Conservation values (conformity, security) related negatively. This is compatible with the results reported by other researchers (Shane, 1992, 1995; Dollinger, Burke & Gump, 2007). There were, however, culture-specific variations in some of these associations, which may be explained by cultural differences in value priorities or meanings and in implicit theories of creativity and innovation. Applying the Multiple-Group Multiple Indicators Multiple Causes Model (MGMIMIC) (Muthen 1989) has shown that the type of Values-Innovation mediation is different in the three countries. Whereas in Russia and Canada the effects of gender and age are fully mediated by the values, this is not true for China, where a direct effect of gender on innovation was found. The cultural differences in values, implicit theories of innovation, and their consequences for attitudes to innovation and personal well-being is finally discussed.
Добавлено: 28 августа 2012
Препринт
Lebedeva N., Schmidt P. SEARCH Working Paper. WP5. Университет Барселоны, 2013. No. WP5/08.
This study investigated relations of basic personal values to attitudes towards innovation among students in Russia, Canada, and China. Participants completed a questionnaire that included the SVS measure of values (Schwartz, 1992) and a new measure of attitudes towards innovation (Lebedeva, Tatarko, 2009). There were significant cultural and gender-related differences in value priorities and attitudes to innovation among the Canadian, Russian, and Chinese college students. As hypothesized, across the full set of participants, higher priority given to Openness to change values (self-direction, stimulation) was related to positive attitudes toward innovation whereas higher priority given to Conservation values (conformity, security) was related negatively to attitudes toward innovation. This result is compatible with the findings reported by other researchers (Shane, 1992; Dollinger et al.,, 2007). There were, however, culture-specific variations in some of these associations, which may be explained by cultural differences in value priorities and implicit theories of creativity. Applying the Multiple-Group Multiple Indicators Multiple Causes Model (Muthen 1989) we have found that the type of mediation between sociodemographic factors and attitudes to innovation is different in the three samples. Whereas in Russia and Canada the effects of gender and age are fully mediated by the values, this is not true for China, where a direct effect of gender on innovation was found. The cultural differences in values, implicit theories of innovation, and attitudes to innovation are discussed.
Добавлено: 29 марта 2013
Препринт
Lebedeva N., Bushina E., Cherkasova L. L. Sociology. SOC. Высшая школа экономики, 2012. No. 10/SOC/2012.
Данное исследование посвящено изучению взаимосвязей ценностей, социального капитала и отношения к инновациям. Респонденты (1238 человек) участвовали в социально-психологическом опросе, в который вошли: методика ценностей Шварца SVS-57 [Schwartz, 1992], шкала, изучающая отношение к инновациям [Лебедева, Татарко, 2009], методика оценки социального капитала [Татарко, 2011]. В результате корреляционного анализа выявлена положительная взаимосвязь ценности открытости изменениям и позитивного отношения к инновациям. Также обнаружено, что компоненты социального капитала (доверие, толерантность, воспринимаемый социальный капитал) положительно взаимосвязаны с отношением к инновациям. Эмпирическая модель, полученная с помощью моделирования структурными уравнениями,  в целом подтверждает гипотезы исследования и позволяет утверждать о позитивном влиянии воспринимаемого социального капитала и ценности открытости изменениям на отношение к инновациям в России.
Добавлено: 5 июля 2012
Препринт
Lebedeva N., Osipova E., Cherkasova L. L. SEARCH Working Paper. WP5. Университет Барселоны, 2013. No. WP5/09.
This study examines the relationship of values and social capital with attitudes towards innovations. The respondents (N = 1238) were asked to fill in a questionnaire, which included the Schwartz value survey SVS-57, a selfassessment scale of innovative personality traits [Lebedeva, Tatarko, 2009], and a method of assessing social capital [Tatarko, 2011]. The results of the correlation analysis revealed a positive correlation between values of Openness to Change and a positive attitude to innovation. It was also found that the components of social capital (trust, tolerance, perceived social capital) positively correlated with attitudes to innovation. The empirical model obtained by means of a structural equation modeling generally confirmed the hypothesis of the study and demonstrated the positive impact of the values of Openness to Change and social capital on attitudes towards innovations in Russia.
Добавлено: 29 марта 2013
Препринт
Lebedeva N., Tatarko A. Sociology. SOC. Высшая школа экономики, 2012. No. 03/SOC/2012.
This study has reviewed theoretical and empirical studies of values and behavior. The results of the research of the dynamics of basic personal values of Russians from the Central Federal district from 1999 until 2010 and the relations of basic personal values to economic attitudes are presented. Dynamics of values are presented on the basis of the 5 waves of measures (1999, 2005, 2008, 2009, 2010), each wave includes around 300 respondents. The sample from 2010 includes Russians and the respondents from the North Caucasus (N= 278). We have found that from 1999 until 2011, the value priorities and value structures of the Russians of Central Russia have remained stable. The data for 2008 demonstrates a small number of statistically significant differences with the data of the neighboring measures, which, probably, reflects the impact of the economic crisis of 2008. Statistically significant differences were found when comparing the value priorities of different groups of the Russian population: ethnic and religious groups. The relations between values and attitudes to different types of economic behavior were examined. The patterns of these relationships are similar as well as different among the representatives of Christianity (the Central Federal District and the North Caucasus Federal District) and Islam (the North Caucasus Federal District) in Russia. Thus, our study showed that values remain fairly stable within a single culture; however, they are different for people of different cultures and may have a different impact on attitudes to different types of economic behavior.
Добавлено: 28 августа 2012
Препринт
Nye J. V., Androuschak G., Desierto D. et al. Economics. EC. Высшая школа экономики, 2012. No. 18.
It is now well established that highly developed countries tend to score well on measures of social capital and have higher levels of generalized trust. In turn, the willingness to trust has been shown to be correlated with various social and environmental factors (e.g. institutions, culture) on one hand, and accumulated human capital on the other. To what extent is an individual’s trust driven by contemporaneous institutions and environmental conditions and to what extent is it determined by the individual’s human capital? We collect data from students in Moscow and Manila and use the variation in their height and gender to instrument for measures of their human capital to identify the causal effect of the latter on trust. We find that human capital positively affects the propensity to trust, and its contribution appears larger than the combined effect of other omitted variables including, plausibly, social and environmental factors.
Добавлено: 10 ноября 2012
Препринт
Zudina A. A. Economics/EC. WP BRP. Высшая школа экономики, 2017. No. WP BRP 177/EC/2017.
This article addresses the issue of socio-demographic factors of becoming NEET, i.e. dropping out of employment, education or training for individuals aged 15-24. Empirical analysis was based on the micro-data of Russian Labour Force Survey (LFS) by Federal State Statistics Service for 1995-2015. The paper introduces the results of the analysis of the impact of education on NEET status which were conducted for Russia on the basis of regression estimations for the first time. Contrary to previous studies, higher education doesn’t provide a universal ”safety net” from NEET status for all young people. NEET-unemployed youth in Russia mainly have tertiary education of one level or another, while NEET-inactivity is concentrated among those who have only primary education and the size of the effect becomes even more pronounced for rural residents and females.
Добавлено: 20 октября 2017
Препринт
Fursov K., Nefedova A., Thurner T. SCIENCE, TECHNOLOGY, INNOVATION. SCIENCE, TECHNOLOGY, INNOVATION. НИУ ВШЭ, 2016. No. 62.
     
Добавлено: 22 июня 2016
Препринт
Kazun A. P., Yakovlev A. A. Sociology. SOC. Высшая школа экономики, 2014. № 54.
В данной статье мы анализируем российское адвокатское сообщество с целью оценить потенциал для возникновения в нем коллективных действий в условиях несовершенной институциональной среды. Под коллективными действиями мы понимаем совместную активность адвокатов по контролю за соблюдением профессиональной этики, повышению качества юридического образования, представлению интересов профессиональной группы на уровне государства.  В конце 2013 года Институт анализа предприятий и рынков (ИАПР) Национального исследовательского университета «Высшая школа экономики» (НИУ ВШЭ) провел опрос 372 адвокатов в 9 регионах России. В данной работе мы проверяем две основные гипотезы: 1)  адвокаты с высокими этическими стандартами предъявляют более высокий спрос на коллективные действия; 2) негативный личный опыт столкновения с нарушениями прав клиентов со стороны сотрудников правоохранительных органов может дополнительно мотивировать адвокатов к совместным действиям. Подтверждая данные гипотезы на собранных эмпирических данных, мы делаем вывод о том, что при поддержке «здорового ядра» адвокатского сообщества, ориентированного на профессиональные ценности и репутацию, можно создать инструмент для компетентной и независимой оценки состояния правоохранительной системы в России. 
Добавлено: 27 октября 2014
Препринт
Anikin V. A., Lezhnina Y. P., Mareeva S. et al. Public and Social Policy. WP BRP Series. НИУ ВШЭ, 2019
Добавлено: 12 января 2020
Препринт
Smirnykh L. I., Woergoetter A. Discussion Paper. IZA DP. Institute for the Study of Labor, 2013. No. 54.
This study looks into the use of fixed term contracts and agency work in Russia during and shortly after the crisis 2009–10 with the help of an enterprise survey. The results of variance analysis show that the use of fixed-term or agency work contracts is not uniform across sectors, size and skill requirements. Probit analysis reveals that the use of fixed term contracts also increases the likelihood of using agency work, but not the other way around. The increase of temporary and agency work contracts increases the turnover on the labour market and contributes to an increase in dualisation, but may also help to prevent a larger increase in unemployment during crisis periods.
Добавлено: 19 декабря 2012
Препринт
Magun V., Rudnev M., Schmidt P. Sociology. SOC. Высшая школа экономики, 2012. No. 06/SOC/2012.
Country averages are the most popular instrument for studying cross-national variability of values, and within-country value diversity is rarely taken into consideration in such studies. Furthermore, traditional value indices only measure distinct value priorities, but do not allow researchers to grasp a system of value preferences. In order to find an alternative way to study within-country value diversity and cross-country differences, we employed latent class analysis (LCA). Respondents from the 33 European countries were classified on the basis of their responses to 21 items on the Schwartz Portrait Value Questionnaire. LCA resulted in six value classes. Five of these classes differ by their patterns of value preferences, and the particular feature of the largest class (38%) is the lack of any pronounced value preferences at all. The results showed that each of the 33 countries is internally diverse in its value class composition, and that most countries have representatives of all six value classes. At the same time, Nordic and Western European countries are substantively different from post-Communist and Mediterranean countries by their shares of various value classes. As a formal measure of within-country diversity we have used the value fractionalization index, which measures the evenness of membership distributions between classes. Nordic and Western European countries have higher fractionalization scores than post-Communist and Mediterranean countries. This means that value class distributions are more even in the Nordic and Western countries, which highlights the fact that higher fractionalization scores happen to coincide with country advancement. In Mediterranean and post-Communist countries, low value fractionalization means that the people are divided into unequal value majorities and value minorities, with a risk that the voices of minorities are not heard in the public space.
Добавлено: 28 августа 2012
Препринт
Чистяков В. В., Гончаров А. А. Математические методы анализа решений в экономике, бизнесе и политике. WP7. Высшая школа экономики, 2010. № 04.
На основе теории порогового агрегирования предпочтений, развитой в 2007–2010 гг. в работах Ф.Т. Алескерова, В.А. Калягина, В.В. Чистякова, Д.А. Юзбашева и В.И. Якубы, определяются и изучаются два некомпенсаторных рейтинговых индекса. Приведено сравнение итоговых рейтингов студентов Нижегородского филиала Государственного университета – Высшей школы экономики (ГУ ВШЭ), базирующихся на среднем арифметическом, стандартной рейтинговой сумме ГУ ВШЭ с весами (кредитами) и упомянутых двух некомпенсаторных рейтинговых индексах. Показано, что при отсутствии компенсаций последние два рейтинговых индекса выражают не только количественные, но и качественные рейтинговые показатели, а также более чувствительно учитывают веса оценок.
Добавлено: 23 марта 2013