• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Найдено 8 публикаций
Сортировка:
по названию
по году
Препринт
Noah Buckley, Garifullina G., Reuter O. J. Political Science. PS. Издательский дом НИУ ВШЭ, 2012. No. 11.
Scholars associate bureaucratic quality with economic development. One particularly important component of a well-functioning bureaucracy is meritocratic promotion. This paper explores the conditions under which politicians will appoint high-level bureaucrats on the basis of economic performance. We argue that two key features of democracy—electoral competition and media freedom—  increase  the incidence of performance-based appointments among high-level bureaucrats. We test these claims using original data on turnover among 3762 vice governors in Russia’s 89 regions between 2001 and 2011. We also find that levels of bureaucratic turnover depend on the characteristics of the principal making those appointments.    
Добавлено: 17 января 2013
Препринт
Rosenberg D. Political Science. PS. Издательский дом НИУ ВШЭ, 2012. No. 06/PS/2012.
Технологические инновации по своей природе - не самая привлекательная опция для инвестиций (сопровождаются высокими рисками и обладают свойствами общественных благ), из-за чего усиливается проблема «безбилетника»: украсть идею легче, чем изобрести свою собственную. Если же инновации оказываются успешными, то они создают негативные экстерналии для инкумбентов, то есть тех, кто обладает властью сегодня, через перераспределение экономических ресурсов. Последние с легкостью конвертируются в политическую власть. Поэтому перераспределение ресурсов экономических в итоге приводит к изменению баланса политических сил. Инкумбенты, которые боятся потерять политическую власть, имеют стимулы защищать статус-кво. Инноваторы столкнутся с проблемой коллективного действия (кто захочет производить инновации с высокой долей риска и бороться с инкумбентами) и проблемой доверия (кто компенсирует инкумбентов, которые понесут потери из-за высококонкуретных инноваторов, и почему они должны поверить в подобные обещания). Мой ответ заключается в том, что рыночного механизма недостаточно для решения данной проблемы. Именно политические институты способны решить проблему коллективного действия и доверия. Некоторые политические институты, в частности, парламентская форма правления, справляются с ними эффективнее, чем другие, то есть президентские системы.
Добавлено: 18 февраля 2013
Препринт
Dekalchuk A. A., Khokhlova A. A., Skougarevskiy D. Political Science. PS. Издательский дом НИУ ВШЭ, 2016. No. WP BRP 35/PS/2016.
The European Parliament (EP) is viewed as a normal parliament. Voting patterns of its members (MEPs) are mainly aligned with transnational political groups, not national cleavages. Yet, it has been proven by many that MEP voting patterns are an outcome of conflicting pressures and a distorted indicator of their individual political orientations. In this stud y we rely on MEP written questions to the European Commission to measure the policy positions and their determinants. Using the universe of 100,000+ such questions in 2002 – 2015 linked with MEP country and European Political Group affiliation data, we test whether one issue of high sensitivity to their domestic audiences — Russia — makes the MEPs take their nationality seriously and pay more attention to it regardless of their transnational partisan affiliations. We rely on supervised machine learning to unc over sentiment of every question asked on a negative - positive scale. Then we contrast the sentiment of questions related to Russia with the rest of questions conditional on party and national affiliation of the MEP asking the question. We find that (i) MEP question involving Russia is twice as negative in tonality as an average question, (ii) more variation in modality of Russia - related questions is explained by MEP national affiliation than her EPG. Our findings are robust to alternative methods of sentime nt extraction and to controlling for time - invariant unobserved heterogeneity of MEPs.
Добавлено: 16 мая 2016
Препринт
Frye T., Reuter O. J., Szakonyi D. Political Science. PS. Издательский дом НИУ ВШЭ, 2012. No. 08.
Добавлено: 17 января 2013
Препринт
Kazun A. D. Political Science. PS. Издательский дом НИУ ВШЭ, 2016. No. WP BRP 33/PS/2016 .
В статье анализируется парадоксальная ситуация: на фоне масштабного экономического и политического кризиса в России поддержка Владимира Путина растет. В качестве объяснения для этого предлагается идея rally around the flag. Данный эффект описывает как и почему рейтинг одобрения национального лидера существенно возрастает во время трагедий и международных конфликтов. Однако, ситуация в России существенно отличается от описанной в литературе. Так, например, rally effect оказывается значительно более устойчивым. Поскольку феномен rally around the flag тесно связан с дискуссией в СМИ, мы ищем объяснения в данной области. Мы предполагаем, что использование стратегий депроблематизации экономических санкций в СМИ доказывает людям, что последствия санкций не являются серьезными, а также формирует образы внешних врагов и Владимира Путина как противостоящего им сильного лидера. Все это может способствовать возникновению ралли эффекта. В статье проанализированы ключевые стратегии депроблематизации экономических санкций (и российского продовольственного эмбарго), которые были использованы в четырех российских печатных изданиях за период с марта 2014 по декабрь 2014.    
Добавлено: 6 апреля 2016
Препринт
Turovsky R. F. Political Science. PS. Издательский дом НИУ ВШЭ, 2016
Добавлено: 7 декабря 2016
Препринт
Grigoriev I., Dekalchuk A. A. Political Science. PS. Издательский дом НИУ ВШЭ, 2015. No. WP BRP 24/PS/2015.
The early 2000s marked a surge in uncertainty in Russian politics caused by the succession crisis and the profound political turnover it triggered. This uncertainty could resolve in a number of ways, each leading to a different political development. We trace the actual way out of this uncertainty and suggest that the major factor to condition the further regime trajectory was the way reforms were conducted. The article questions the teleological approach that sees government as knowingly and purposefully building autocracy, and contributes to the tradition emphasizing the plurality of possible regime developments (Golosov 2011) and the role of contingency therein (Hale 2004) by providing a more systematic treatment of such contingency. We use insights from basic coordination game theory and cognitive institutionalism to show how local reform practices become accepted as a trusted way of interaction by political actors and stick with the regime in a path dependent manner. This intuition is substantiated with a casestudy of pensions and labour reforms. Course of these reforms determined the major features of the Putin regime, such as building up a single party of power, crowding out the political market, opposition decay, and informal institutionalisation.
Добавлено: 3 марта 2015
Препринт
Lazarev Y. A., Sobolev A. S., Soboleva I. V. et al. Political Science. PS. Издательский дом НИУ ВШЭ, 2012. No. WP BRP .
Добавлено: 12 ноября 2013