?
Модернизация образования как условие устойчивого развития. Материалы международной конференции. Ярославский образовательный форум 20-22 апреля 2012 г.
Яр. :
-, 2012.
Froumin I., Kasprzhak A. G., В кн. : Модернизация образования как условие устойчивого развития. Материалы международной конференции. Ярославский образовательный форум 20-22 апреля 2012 г. : Яр. : ГОАУ ЯО ИРО, 2012. С. 6-13.
Публикация подготовлена экспертной группой «Новая школа», сформированной в феврале 2011 г. по поручению Председателя Правительства РФ для разработки предложений Правительству РФ по корректировке Концепции долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2020 года («Стратегии 2020») в области образования, принятой в 2008 г. Предметом рассмотрения в докладе является не только система формального образования, но и ...
Added: December 1, 2015
Abankina T., Krasilova A., Yastrebov G., В кн. : Оптика инноваций. От новой образовательной политики к новой экономической политики. Вторые Сабуровские чтения. : М. : Логос, 2012. С. 35-70.
Проблемы и перспективы развития сельского образования постоянно находятся в фокусе внимания как международных организаций, так и экспертов во многих странах мира. В рамках масштабной программы ЮНЕСКО «Образование для всех» в последние годы разворачивается исследовательское направление «Образование как старт для жизни», в котором особый интерес сосредоточен на странах с переходной экономикой. В 2010 году Национальный исследовательский ...
Added: October 25, 2013
Kniazev E., Drantusova N., Вестник международных организаций: образование, наука, новая экономика 2013 № 1 С. 264-273
The present state policy in Russia, recognizing the key role of Higher Education in economic and social development, is focused on supporting the selected limited group of universities encouraging their goals for competition in global education area. At the same time the conditions for outsiders are being tightened. This may create certain risks for the ...
Added: June 11, 2013
Girinsky A., Lepetiukhina A., Отечественная и зарубежная педагогика 2022 Т. 1 № 6 (88) С. 43-57
This article presents an attempt to define the concept of "critical thinking" through an analysis of the main features of modern society. The authors analyze in detail the problem of the lack of a unified definition of "critical thinking" in modern educational philosophy and pedagogy. Despite the fact that such a definition does not exist, ...
Added: December 23, 2022
Kosaretsky S., Grunicheva I., Гошин М. Е., Мир России: Социология, этнология 2016 № 4 С. 115-135
Для обсуждения предлагаются результаты исследования образовательной политики России конца 1980-х — начала 2000-х годов в связи с появившимися тенденциями образовательного неравенства в области общего образования. С использованием статистического анализа данных об образовательных организациях, контент-анализа документов, посредством изучения законодательства и материалов экспертных интервью показано, что декларируемый на протяжении всего рассматриваемого периода курс государственной политики на всеобщее ...
Added: October 21, 2016
Kostina T. V., Kouprianov A. V., Vestnik Sankt-Peterburgskogo Universiteta, Istoriya 2016 No. 3 P. 31-45
The patterns of growth of the body of professors and instructors of the university of Dorpat from 1803 through 1884 is compared to that of the universities of Kazan and St. Petersburg. It is shown that the Dorpat university, once taking the leading position within the imperial University system, lagged behind other universities by the ...
Added: December 16, 2015
Kosaretsky S., Anchikov K., Mertsalova T., М. : НИУ ВШЭ, 2022
The analytical report presents the results of a study of the conditions for identifying and developing the children’s talents in the mass secondary school. In this report we analyze subjective perception of children's giftedness by parents and teachers, the possibilities of talent development in the school. In the paper we examine features of the families’ ...
Added: June 29, 2022
Melikyan A., Высшее образование в России 2014 № 5 С. 134-145
The present article describes recent initiatives undertaken by the Russian Government that are aimed to increase the effectiveness of universities’ operation through their reorganization in the form of a merger or acquisition. The author describes the process of organization of an annual monitoring of Russian universities that is conducted to identify universities and universities' branches ...
Added: April 29, 2014
Entina E., Танасич Н., Дунамалян Н. et al., М. : Институт Европы РАН, 2023
В работе российских и зарубежных учёных рассмотрены пробле- мы публичной дипломатии и «мягкой силы» в условиях растущей конкуренции международных акторов и надлома прежней структуры международных отношений на европейском континенте. Особое внимание уделено Черноморско-Средиземноморскому региону, где гео- политические противоречия и международная конкуренция в последние два десятилетия неуклонно усиливаются. ...
Added: May 8, 2023
Drantusova N., Kniazev E., Университетское управление: практика и анализ 2012 № 5 С. 43-52
In the article there are given different approaches to institutional diversity and differentiation analysis realized by foreign and Russian experts. B.Clark’s triangle of coordination and the stakeholders’ theory are proposed as a methodology for the analysis of emerging higher education landscape in Russia. The authors concluded that the state as a main stakeholder of higher ...
Added: February 13, 2013
Zair-Bek S. I., Mertsalova T., Anchikov K., Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2020
В аналитическом материале рассматриваются проблемы функционирования и развития сельской школы как типичного и в то же время особого института в составе национальной образовательной системы. Акцент делается на межрегиональных и внутрирегиональных сопоставлениях, неоднородности внешних и внутренних условий (экономических, природных, этнокультурных, социальных), а также на сравнении городских и сельских школ. Для анализа использованы данные федерального статистического наблюдения, кейсы развития сети сельских школ, социологические исследования ...
Added: November 21, 2020
Froumin I., Каспаржак А. Г., Вопросы образования 2012 № 1 С. 6-58
This report was prepared by the expert group “The New School”. This group was formed in February 2011 on behalf of the Russian Prime Minister to develop proposals for the Russian government to adjust the Program of the long-term socio-economic development of the Russian Federation up to 2020 year (the “Strategy 2020”) in education which ...
Added: July 24, 2014
Savinskaya O., / Высшая школа экономики. Series EDU "Education". 2015. No. 26/EDU/2015.
This article describes the development of tools for parental evaluation of the quality of services in municipal kindergartens. The parents’ point of view is required as part of a complex evaluation of the quality of educational services in order to make an evidence-based educational policy. We emphasize the importance of a preschool educational institution and ...
Added: April 29, 2015
Zair-Bek S. I., Anchikov K., М. : НИУ ВШЭ, 2022
This issue examines the state of the school staff in line with the changes taking place in the general education system. Identification of the qualitative characteristics that distinguish the current stage includes important contexts: age, work experience, and qualifications. An essential aspect of the analysis is the type of educational organization in which teachers work ...
Added: August 2, 2022
Zaichenko N. A., Зенич Н. Ю., В кн. : Инновации петербургской школы. : СПб. : ООО "Береста", 2010. С. 149-167.
Тема инноваций сегодня - признак (символ) эпохи. Под инновации "подгоняется" любой модерн в организации жизнедеятельности, новизна в процессе, например учебном, образовательном, воспитательном, новеллы в юридической практике и в самом законотворчестве. Вероятно, это необходимая стадия вхождения в инновационный образ мышления как в жизни организации, так и отельного человека. Образование как "культурный слепок" времени, безусловно, является активным ...
Added: March 11, 2013
Melikyan A., Вопросы статистики 2015 № 10 С. 39-47
The article presents the results of the study, which aims to evaluate the condition of higher education system in the Central Federal District (CFD) on the basis of statistical data from the project - Monitoring the efficiency of higher educational institutions in 2014. The higher educational institutions have been arranged into groups according to various ...
Added: November 5, 2015
Melikyan A., Университетское управление: практика и анализ 2014 № 3 С. 58-66
The article is devoted to the analysis on the Russian higher education monitoring system. It describes the rules of the monitoring and main characteristics of higher education system which are evaluated by monitoring’s indicators. It also considers indicators that are used in foreign education monitoring systems to describe the same characteristics of higher education. The ...
Added: October 14, 2014
Zaichenko N. A., Управленческое консультирование 2013 Т. 5 № 53 С. 113-120
The problem of identification and adequate exploitation of institutional prerequisites when working out educational strategies is the subject. The report suggests testing new idea where the representation of such concepts as institutional prerequisites, institutional stoppers, as well as the typology of institutional prerequisites aimed at crafting and implementing strategy for education system development are being ...
Added: December 19, 2013
Zaretsky Y., Social & Political Philosophy eJournal 2012 Vol. 5 No. 185
The article offers a broad historical overview of the university policy of the Russian state. It suggests that such a general picture could shed some fresh light not only on the role of the state in shaping the Russian university model throughout two and a half centuries, but also on the way of its functioning ...
Added: December 26, 2012
Sorokin P. S., Froumin I., Policy Futures in Education 2022 Vol. 20 No. 2 P. 201-214
Over the last two decades, increasing participation rates in post-secondary education in many countries have been accompanied by decreases in aggregate economic growth and raising social tensions. It is obvious now that education does not ‘automatically’ produce more well-being (at least, if conventionally measured through income or gross domestic product) either for the individual or ...
Added: August 8, 2021
Melikyan A., Zhelezov B., Вестник международных организаций: образование, наука, новая экономика 2012 № 1 С. 156-171
The paper discusses recent initiatives undertaken by the Russian Government that are aimed to attract highly qualified foreign specialists to Russian higher education institutions. The authors describe obstacles that both institutions and specialists face. Best practices to attract leading scientists used in various countries are identified. ...
Added: August 27, 2012
Gokhberg L., Kovaleva N. V., Sokolov A., Вопросы статистики 2002 № 2 С. 41-48
Интенсивное обсуждение целей и инструментов образовательной политики в течение последнего года в очередной раз вынуждает органы управления, как и экспертное сообщество, обратить внимание на проблемы статистики образования. Хотя она и обеспечивает получение обширного массива информации, тем не менее несоответствие ее понятийного аппарата, методологических принципов, методов организации статистического наблюдения, обработки и распространения данных современным требованиям, обусловленным ...
Added: January 16, 2013
Suslov A. B., Вестник Пермского университета. Серия: Политология 2012 № 1 С. 156-160
В работе анализируются Федеральные государственные образовательные стандарты нового поколения в аспектах, касающихся обучения правам человека. На основании этого анализа делаются выводы, насколько современная российская образовательная политика соответствует потребностям развития демократии и международным обязательствам в сфере образования по правам человека, взятых на себя Российской Федерацией. ...
Added: January 20, 2013
Kniazev E., Drantusova N., Университетское управление: практика и анализ 2013 № 1 С. 6-17
Differentiation or institutional differentiation is the formation of sustainable models of organization of the work of universities (reproduced in main processes, management, programs and results) as an integrated response to a specific historical combination of factors of the external and the internal environment.
Based on the analysis of the drivers of differentiation authors described 4 models ...
Added: February 13, 2013