?
Accessibility of higher education: socio-economic aspect
P. 15-15.
Bershadskaya M., Карпенко О.
Language:
English
Prakhov I., Bugakova P., British Journal of Sociology of Education 2023 Vol. 44 No. 3 P. 558-583
Despite the unified system of admission to universities in Russia, applicants can still face unequal access to higher education. This article analyzes the barriers which restrict the inter-regional accessibility of higher education. We propose an analytical model, reflecting the direct and indirect influence of family, schools, and location on the educational strategies of youth, assuming ...
Added: January 26, 2023
Sergey M., Shibanova E., М. : НИУ ВШЭ, 2022
After achieving mass participation in tertiary education, Russia faced a new challenge: how to turn educational expansion into equality of educational opportunities. Relative enrollment in tertiary education has stabilized, while the increase in the number of places in higher education has been unevenly distributed: across population groups, across universities, and across regions. Despite the expansion ...
Added: January 27, 2023
University of Luxembourg, 2014
Доступность высшего образования в странах мира: социально-экономический аспект ...
Added: July 21, 2015
Gromov A., Platonova D., Semyonov D. et al., Russian Education and Society 2017 Vol. 59 No. 1-2 P. 38-67
This article provides a comparative analysis of accessibility of higher education across Russian regions in terms of the following three factors: the availability of admission opportunities; financial affordability; and geographic accessibility.
The study will be of interest to government agencies in higher education at various levels, analysts and researchers, as well as a wide range of ...
Added: January 30, 2018
Bugakova P., Prakhov I., / Высшая школа экономики. Series EDU "Education". 2020. No. 58/EDU/2020.
Despite the unified system of admission to universities in Russia, applicants can still face unequal access to higher education. This can lead to an inefficient choice of the educational strategy and result in the increased inequality. This paper analyzes the barriers which restrict the interregional accessibility of higher education in the context of the Unified ...
Added: September 30, 2020
Prakhov I., Higher Education Quarterly 2016 Vol. 70 No. 2 P. 170-199
This paper examines the characteristics of students admitted to Russian universities with different levels of selectivity. First, we argue that students differ not only by the results of the Unified State Exam (USE), the university entrance exam, but by family and school characteristics, and by educational strategies. Next, it is shown that the probability of ...
Added: April 4, 2016
Prakhov I., Higher Education in Russia and Beyond 2021 No. 1(26) P. 21-22
Added: April 21, 2021
Sergey M., Shibanova E., М. : НИУ ВШЭ, 2022
After achieving mass participation in tertiary education, Russia faced a new challenge: how to turn educational expansion into equality of educational opportunities. Relative enrollment in tertiary education has stabilized, while the increase in the number of places in higher education has been unevenly distributed: across population groups, across universities, and across regions. Despite the expansion ...
Added: January 27, 2023
Gabdrakhmanov N., Leshukov O., Higher Education in Russia and Beyond 2020 Vol. 1 No. 22 P. 10-12
Fertility, mortality and migration are constantly changing the population dynamics in Russia. Various historical events (economic crises, the collapse of the USSR, etc.) had a huge impact on the age and sex pyramid of the population. The consequences of the demographic crisis also influenced the number of potential university enrollments. An analysis of demographic trends ...
Added: April 6, 2020
Gabdrakhmanov N., Leshukov O., Platonova D., Университетское управление: практика и анализ 2019 Т. 23 № 4 С. 32-45
the article is devoted to the issue of provision of regional systems of higher education with public funding per students, how much the current system of distribution of public funding corresponds to demographic trends and the forecast of the number of potential students. The forecast of the population at the age group of 17-21 years ...
Added: October 28, 2019
Prakhov I., Rozhkova K., Travkin P., М. : НИУ ВШЭ, 2021
В информационном бюллетене анализируются основные стратегии поступления в вуз студентов бакалавриата, специалитета и магистратуры. Представлены портреты студентов первой ступени высшего образования и магистрантов. Исследованы барьеры на пути к получению высшего образования и причины их возникновения. ...
Added: January 26, 2022
Prakhov I., В кн. : XV апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества: в 4-х книгах. Кн. 4.: М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2015. С. 559-569.
Проблема доступности высшего образования для учащихся с различным социально-экономическим статусом является одной из важнейших при разработке мер современной образовательной политики. Дискуссии, посвященные данной проблематике, продолжаются как в развитых, так и в развивающихся странах. Российская система образования, где продолжаются соответствующие реформы, не является исключением. В настоящей работе было показано, что несмотря на унификацию требований к поступающим ...
Added: April 9, 2015
Gabdrakhmanov N., Leshukov O., International Higher Education 2021 No. 106 P. 27-28
The consequences of demographic revolutions influence the number of potential university applicants and higher education accessibility in Russia. An analysis of current demographic trends, at a time when the number of universities is shrinking, shows a threat of decreasing access to higher education, coupled with high regional differentiation in the availability of education, likely to ...
Added: April 27, 2021
Карпенко О. М., Bershadskaya M., В кн. : Измерение рейтингов университетов: международный и российский опыт. : М. : Центр социологических исследований Министерства образования и науки Российской Федерации, 2014. С. 286-312.
Спавнительный анализ показателей доступности высшего образования в странах мира ...
Added: July 21, 2015
Abingdon : Routledge, 2017
How do we understand and explain who has access to higher education? How do we make sense of persisting and new forms of inequality? How can global, national and institutional policymakers and practitioners make higher education more inclusive? Access to Higher Education: Theoretical perspectives and contemporary challenges seeks to update thinking on these questions, combining ...
Added: December 6, 2016
Zakharova U., Университетское управление: практика и анализ 2019 Т. 23 № 4 С. 46-68
The concept paper aims at defining the objectives associated by the administrators of higher educational institutions (HEIs) with massive open online course (MOOC) production and at revealing the progress achieved and the barriers faced. Ever increasing tempo of digitization and budget savings at educational institutions make rationality of this activity and elaboration of ideas for ...
Added: September 10, 2019
Sergey M., Shibanova E., Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2020
Аналитический доклад посвящен проблеме неравенства доступности высшего образования в России в ее межрегиональном измерении. Проанализированы территориально обусловленные факторы распределения количества и качества высшего образования, межрегиональные различия финансовой доступности и роль институциональной дифференциации вузовского ландшафта. Эти факторы рассмотрены через призму их связи с социальными факторами дифференциации образовательных возможностей. Работа будет полезна исследователям и практикам из сферы ...
Added: February 1, 2021
Savitskaya E. V., Вопросы статистики 2004 № 9 С. 45-50
В статье представлены результаты анализа социологического опроса об образовательных и экономических стратегиях российских семей на рынке высшего образования, проведенного в ходе мониторинга экономики образования. Рассматриваются ценность и доступность высшего образования в России как основные причины, обусловившие высокий спрос на данном рынке; дается оценка этого спроса. ...
Added: December 10, 2008
Stukach O., Mirmanov A., Открытое образование 2018 Т. 22 № 4 С. 4-11
Modern graduates need to work with electronic devices. On laboratory work, students conduct experiments to solve practical problems of researching real problems that arise in the design and operation of electronic devices. However, the shortage of laboratory equipment, its high cost and the shortage of laboratory assistants for maintenance and assistance in work reduces the ...
Added: January 8, 2019
Chirkina T., Guseynova A., М. : НИУ ВШЭ, 2021
Высшее образование не теряет своей востребованности среди населения уже долгие годы. Экспансия высшего образования сопровождается широкой дифференциацией качества университетов и их доступности для разных социальных групп. Тем самым, траектории молодых людей варьируются в зависимости от образования и доходов родителей. В настоящем выпуске на основе данных «Мониторинга экономики образования» 2020 года изучено, как семьи с разным ...
Added: December 28, 2021
Bugakova P., Prakhov I., Университетское управление: практика и анализ 2021 Т. 25 № 4 С. 37-54
Настоящая работа представляет собой обзор моделей приема в вузы в различных странах, а также сравнительный анализ ряда характеристик образовательных систем в международной перспективе. Целью исследования является оценка возможного влияния характеристик образовательной системы на доступность высшего образования. Предложена аналитическая модель, которая объясняет влияние специфики отбора абитуриентов, а именно – уровня автономности и селективности образовательной системы, наличия ...
Added: March 29, 2022
Savitskaya E. V., В кн. : Становление информационной экономики: теория и практика. Сб. научн. трудов. : СПб. : Издательство Нестор-История, 2006. С. 76-80.
Представлены некоторые результаты анализа социологической информации, собранной в рамках научного проекта "Формирование и развитие системы мониторинга экономики образования в РФ". Выявлены мнения различных социальных групп о важности высшего образования, целях обучения в вузе и ссузе, соответствии нынешней работы и полученного профессионального образования. Рассмотрена проблема доступности высшего образования в России. ...
Added: November 1, 2014
Sergey M., Shibanova E., Социологический журнал 2022 Т. 28 № 3 С. 8-37
The structural consolidation of the higher education network, a diminishing commercial segment, and an increase in vocational training enrollment over the past decade are all signs that higher education expansion in Russia has come to an end. The aim of this article is to find possible explanations and analyze macro-level factors of this phenomenon from an ...
Added: September 29, 2022
Prakhov I., Вопросы образования 2015 № 1 С. 88-117
Несмотря на массовость российского высшего образования и наличие стандартизированных экзаменов, абитуриенты могут сталкиваться с определенными барьерами на этапе поступления и в результате оказываться в неселективных вузах, которые, как правило, предлагают образовательные программы более низкого качества по сравнению с селективными. На основе данных Мониторинга экономики образования и Рейтинга качества приема оцениваются факторы, влияющие на выбор вуза ...
Added: April 1, 2015