?
What you hear is what you see: Sounds alter the contents of visual perception
PsyArXiv
,
2021.
Williams J., Markov Y., Tiurina N., Störmer V.
Visual object recognition in the real world is not performed in isolation, but is instead dependent on contextual information such as the visual scene an object is found in. And our perceptual experience is not just visual: objects generate specific and unique sounds which can readily predict which objects are outside of our field of view. Here, we test whether and how naturalistic sounds influence visual object processing and demonstrate that auditory information both accelerates visual information processing and modulates the perceptual representation of visual objects. Specifically, using a visual discrimination task and a novel set of ambiguous object stimuli, we find that naturalistic sounds shift visual representations towards the object features that match the sound (Exp. 1a- 1b). In a series of control experiments, we replicate the original effect and show that these effects are not driven by decision- or response biases (Exp. 2a-2b) and are not due to the high-level semantic content of sounds generating explicit expectations (Exp.3). Instead, these sound-induced effects on visual perception appear to be driven by the continuous integration of multisensory inputs during perception itself. Together, our results demonstrate that visual processing is shaped by auditory context which provides independent supplemental information about the entities we encounter in the world.
Permyakova T. M., Sheveleva M. S., 2013 № 4(16) С. 137-144
This paper deals with the perception of English language teaching profession both at school and at university by university students who specialize in languages. Survey results demonstrate that teaching profession can be characterized as unattractive because of low pay and high workload. Internal motivation such as personal qualities and preferences is the only incentive to ...
Added: November 14, 2013
Kotov A. A., Власова Е. Ф., Kotova T., Культурно-историческая психология 2014 Т. 10 № 2 С. 50-57
In our study 3—4yearold children were given a task to set up the connection between a novel object, its name and some additional information about that object, which was either available to visual perception (outer colour) or unavailable (inner colour). Despite the hypothesis of the social determination of a word (Bloom, 2000), sug gesting that ...
Added: October 12, 2014
Tiurina N., Utochkin I. S., Вопросы психологии 2014 № 4 С. 107-117
Многие характеристики множества объектов могут быть представлены в виде сводной статистики по всему множеству. Статистические свойства рассчитываются как глобальная характеристика множества объектов при восприятии свойств отдельных объектов. Предположительно, статистические свойства множества могут быть связаны с эффективностью зрительного поиска. Проведено экспериментальное исследование на материале зрительного поиска объекта по размеру, где изучалась зависимость скорости поиска от сходства ...
Added: October 6, 2014
Rogonyan G., Вестник Томского государственного университета 2019 № 440 С. 81-89
Contemporary research in the field of developmental psychology confirms one of the main theses of W. Quine that human thinking, that deals with the ontology of everyday experience, needs not only individual, but also in general terms, based on a divided reference. Moreover, our learning of common concepts ensures contact not only with the everyday ...
Added: May 8, 2019
Molokostova A., Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал) 2014 Т. 4 № 20 С. 107-128
Current models of a safe environment and questionnaires methods often bor-rowed from the foreign studies and do not reflect the realities and organizational features of Russian life. The main goal of our research is to find tools giving ac-curate information for choosing predictors of social risks. We assumed that per-ceptions of social risks by male ...
Added: March 26, 2015
Molokostova A., Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал) 2014 Т. 20 № 4 С. 107-128
Current models of a safe environment and questionnaires methods often bor-rowed from the foreign studies and do not reflect the realities and organizational features of Russian life. The main goal of our research is to find tools giving ac-curate information for choosing predictors of social risks. We assumed that per-ceptions of social risks by male ...
Added: March 26, 2015
Permogorskiy M. S., Журнал практического психолога 2010 № 5 С. 160-172
The article deals with the interesting and insufficiently explored problem of site appraisal in brand research. It defines such terms as “brand”, “trademark”, “goods” and “branding”. It explores the difference between traditional brand and internet-brand. We distinguish factors that improve site positions, and factors that influence the virtual brand perception. Special attention is directed on ...
Added: June 10, 2011
Nikitina E. B., Социосфера 2013 № 2 С. 74-76
The aim of the following article is to examine the reasons why negative experience tends to be more deeply ingrained in human memory than positive one. The article, written in the form of a cross-disciplinary study incorporating elements of psychology and social science, is the author‘s attempt to arrive at a convincing conclusion relying on ...
Added: November 5, 2013
Марченко Ф.О., Маховская О. И., Вестник ВГИК 2014 № №2 (20) С. 134-144
История психологических исследований эффектов телевидения показывает, что оно влияет не только на взгляды, но и на развитие личности ребенка в целом. Исследователи и производители ищут пути моделирования позитивных эффектов на детское развитие. В статье на примере образовательной программы «Улица Сезам в России» показано, как с помощью сценариев можно сформировать социально-значимые представления, первичные навыки солидарности у ...
Added: October 15, 2014
Semenov I. N., Вестник Московского университета. Серия 14: Психология 2015 № 3 С. 22-39
В первой части статьи анализируются историко-научные, этимологические и методологические проблемы психолого-персонологического изучения рефлексивности самовосприятия и самонаблюдения (интроспекции) человеком собственного Я как целостной индивидуальности и социальной личности. Рассматривается оппозиция внешней, социально-предметной детерминации психической деятельности человека и его внутренней, рефлексивно-смысловой жизни, источником которой является самодеятельное индивидуальное Я. С этих позиций эксплицируется логика развития психологии восприятия: от изучения ...
Added: September 30, 2015
Permyakova T. M., Sheveleva M. S., Известия Уральского федерального университета. Серия 1: Проблемы образования, науки и культуры 2015 № 1(135) С. 84-94
This paper deals with the perception of English language teaching profession at a secondary school level by university students who specialize in languages. Survey results demonstrate that though respondents find English teaching content appealing, the perceptions of unattractive low pay and high workload stop them from choosing a teaching career. Also, students are uninformed about ...
Added: March 24, 2015
Shadrikov V., Мир психологии. Научно-методический журнал 2014 № 2 С. 80-87
The article represents the results of the analysis of different types of perception, its indexes of key properties and indexes of its efficiency. It has been shown that in perception the subjective image of an outer world is closely related to subject’s motivation and experience. A new approach is offered to understand the thought as ...
Added: September 10, 2014
Gorchakov Y. V., Taratuhina Y., Вестник РГГУ. Серия "Информатика. Информационная безопасность. Математика" (Российская Федерация) 2020 № 2 С. 8-26
In this paper the authors consider the cross-cultural and cognitive aspects of the semiotic information transmission, namely, how information is exchanged and interpreted by representatives of different cultural groups in the context of business processes. The article deals with the issues of subjective perception of information, the visual effectiveness of business process models and their ...
Added: October 16, 2020
Полянский В. Б., Алымкулов Д. Э., Евтихин Д. В. et al., Журнал высшей нервной деятельности им. И.П. Павлова 2015 Т. 65 № 3 С. 352-362
В работе методом экстраклеточной регистрации активности 34 нейронов первичной зрительной коры трех бодрствующих кроликов в хронических экспериментах исследовали влияние звука (2000 Гц, 70 дБ, 40 мс) на различение слабых интенсивностей света (0.3 – 1 кд/м2). Звук подавался с разными временны́ми интервалами до и после замены одной интенсивности света на другую (всего 15 интервалов, диапазон от ...
Added: June 24, 2015
Butovskaya M., Chemical Senses 2018 Vol. 43 No. 7 P. 503-513
A model including individual-level predictors (gender, age, material situation, education, and preferred
social distance) provided a relatively good fit to the data, but adding country-level predictors
(Human Development Index, population density, and average temperature) did not improve model
parameters. Although there were some cross-cultural differences in social odor awareness, the
main differentiating role was played by the individual differences. ...
Added: February 12, 2019
Миллер А., М. : Академический проект, 2018
Книга швейцарского психотерапевта Алис Миллер "Драма одаренного ребенка"- мировой бестселлер. Она посвящена исследованию природы детских психических травм, полученных в ходе воспитания. В своей книге автор поднимает важнейшую проблему: как вытесненные травматические переживания отражаются на личной жизни и социальных успехах человека и порождают психические заболевания. Показаны калечащие воздействия воспитывающих взрослых и психотерапия полученных в раннем детстве ...
Added: October 28, 2018
Schmidt P., Wiesbaden : Springer, 2012
The volume addresses major features in empirical social research from methodological and theoretical perspectives. Prominent researchers discuss central problems in empirical social research in a theory-driven way from political science, sociological or social-psychological points of view. These contributions focus on a renewed discussion of foundations together with innovative and open research questions or interdisciplinary research ...
Added: November 23, 2012
Markova A. K., Orlov A. B., Fridman L. M., Soviet education 1986 Vol. 28 No. 7 P. 8-12
This work will familiarize the teacher with contemporary Soviet psychology's progress to date in the study and shaping of the motivation to learn. ...
Added: November 21, 2013
Martín-Luengo B., Zinchenko O., Alexeeva M. et al., Frontiers in Psychology 2020 Vol. 11 P. 545304
General knowledge varies from one country to another; therefore, the mere translation of knowledge-based experimental tools from one language to another is usually not enough. This is one of the conclusions that can be extracted from the results of the Program for International Student Assessment (PISA), a measure of the knowledge achieved by 15-year-olds. Over the years, this periodic measure ...
Added: September 21, 2020
Александрова А. И., Loginov N., Психология. Журнал Высшей школы экономики 2020 Т. 17 № 3 С. 444-453
Когнитивные искажения, возникающие в процессе мышления и принятия решений, становятся все более обсуждаемой темой, вызывают споры и дебаты относительно психологических механизмов и теорий, лежащих в их основе. Вопросы, касающиеся рациональности принятия решений и отклонений от рациональности, возникают во многих областях жизнедеятельности и особо остро интересуют маркетологов, политиков, дизайнеров и людей, на которых лежит большая ответственность ...
Added: September 29, 2020
Shadrikov V., Мир психологии. Научно-методический журнал 2018 № 2 (94) С. 36-47
In present work an attempt to unravel the mystery of consciousness issue is addressed to. This is done on the basis of the analysis of the mind and consciousness relationship; by bringing the term “thought” to the mind and consciousness contents determination; by considering the role of cognitive processes in forming the mind and consciousness ...
Added: August 22, 2018
Kotov A. A., Котова Т. Н., Вопросы психологии 2016 Т. 3 С. 138-147
В эксперименте дети 4-5 лет после нахождения целевого объекта получали дополнительную информацию о нем, состоящую из категориальных и индивидуальных признаков. Дети выполняли задание в одном из двух условий: когда у них были искусственные названия для целевых объектов, и когда названий не было. Мы обнаружили, что только в условиях наличия искусственных названий дети смогли запомнить дополнительную ...
Added: December 14, 2014
Rasskazova E., Тхостов А. Ш., Абрамова Ю. А., Психологические исследования: электронный научный журнал 2015 Т. 8 № 39 С. 4-4
Although traditional psychodiagnostics is based on the demand for consistency and stability as a measure of reliability inconsistency and variability in people’s responses and behavior may be of great prognostic importance. The aim of the study is to develop an instrument that allows differentiating inconsistency of self-estimation, estimation of the world and estimation of other ...
Added: July 14, 2015
Боуэн М., Вопросы психологии 1992 № 3-4 С. 24-33
Added: February 9, 2010