?
Properties of the addressee in the speech genre "reader's letter to the newspaper"
НИУ ВШЭ
,
2013.
Nikishina E. A.
In the article, properties of the addressee in the genre “letter to the newspaper” in the Soviet Union and in the emigration society are considered. As the data show, the most important for the issue under analysis is to distinguish the following three types of the addressee: the mass addressee, the formal addressee, and the principal one. The mass addressee includes the whole readership of the newspaper. The formal one is the editor-in-chief of the newspaper who the author of the letter addresses just to observe the courtesy norms. By the principal addressee I mean the person or the group of people whose attention or reaction is really important for the author and who are mentioned in the body of letter. Throughout the article I show in which manner these three types of the addressee interact and which language mechanisms serve to introduce them, the particular attention being given to the differences between the letters to the Soviet and to the emigrate newspapers. One of the important conclusions I draw in the end of the article is that the presence of the mass addressee in letters to newspapers leads to substantial shifts in communicative purposes of specific types of letters.
Nikishina E. A., Известия РАН. Серия литературы и языка 2018 Т. 77 № 3 С. 38-55
In the article, properties of the author and the addressee in the genre of letter to the newspaper in the Soviet Union and in the emigration society are considered. The description of the figure of the author is based on two oppositions: 1) the number of authors: individual vs. collective author and 2) the level ...
Added: September 10, 2018
Nikishina E. A., Вестник РГГУ. Серия «Филологические науки. Языкознание»/ Московский лингвистический журнал 2013
In the article, properties of the addressee in the genre “letter to the newspaper” in the Soviet Union and in the emigration society are considered. As the data show, the most important for the issue under analysis is to distinguish the following three types of the addressee: the mass addressee, the formal addressee, and the ...
Added: October 25, 2013
Nikishina E. A., Жанры речи 2013 № 2 С. 53-61
In the present article, I analyze one subtype of readers’ letters, published in Soviet newspapers in 1920ths, namely, letters of recantation. By this term I mean letters where the author announces his or her resignation from a non-Bolshevist political party. The linguistic analysis of letters of recantation which is proposed in the article allows me ...
Added: October 25, 2013
Kazun A. D., Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: История, филология 2015 Т. 13 № 6 С. 91-98
The article is devoted to the analysis of the debate in the press on Russia's WTO accession. We concluded about the causes of fluctuations in the number of references to the organization in the Russian press, popularity of certain arguments of supporters and opponents of joining the "world trade club", impact of the discussion in ...
Added: December 25, 2014
Koltsova O., Социологический журнал 1999 № 1-2 С. 77-87
Рассмотрены основные теории массовой коммуникации, понятие и основные виды коммуникации. ...
Added: February 17, 2013
Nikishina E. A., Русский язык в научном освещении 2015
The research is focused on linguistic analysis of readers' letters to emigrant and Soviet newspapers which were published in 1920 through 1929. The readers' letters to newspapers are a special speech genre that unites texts with various communicative purpose. In the article a systematic description of letters of complaint is proposed. ...
Added: October 26, 2014
М. : Академический проект, 2011
В коллективной монографии (сборнике статей) освещаются общие и частные проблемы изучения языка и дискурса СМИ, наиболее актуальные в настоящее время. К ним относятся: информационно-языковая экология общества, роль СМИ в процессе формирования личности, методология анализа дискурса СМИ, механизмы воздействия СМИ на массовое и индивидуальное сознание, используемые в политическом, рекламном и других видах дискурса. Особое внимание уделяется ...
Added: February 3, 2013
Dzyaloshinsky I. M., М. : Издательство АПК и ППРО, 2016
Замысел настоящей монографии – представить читателю объемную картину состояния современной медиасреды с одной стороны, и моральных регуляторов поведения людей – с другой. Необходимость совмещения этих двух предметов рассмотрения обусловлена настоятельной потребностью разработки универсальной медиаэтики, которая могла бы стать эффективным инструментом регулирования поведения участников медиапроцессов.
Монография предназначена для преподавателей коммуникационных дисциплин, исследователей коммуникационных процессов, студентов бакалаврских и ...
Added: January 18, 2017
Ефимова Н. В., Shirokanova A., Бурина И. Ф. et al., Мн. : БГУ, 2017
This training manual presents the basic concepts and theories of mass communication, new trends of communication in the information society, strategies of media managements, as well as legal regulation of mass communication. ...
Added: March 12, 2018
Kachkayeva A., Kiriya I., Форсайт 2012 Т. 6 № 4 С. 6-18
The paper is part of a large foresight study carried out by the authors at the HSE Institute for Statistical Studies and Economics of Knowledge for the Russian Ministry of Telecommunication and Mass Communications. It is important that mass communication, with its virtual product is related to two other sectors: telecommunications and information and communication ...
Added: December 16, 2012
Dzyaloshinsky I. M., Dzialoshinskaya M. I., М. : МедиаМир, 2012
Данное учебно-методическое пособие подготовлено по материалам лекций, прочитанных на факультете журналистики Московского государственного университета имени М. В. Ломоносова. В книге предпринята попытка максимально полно дать ответы на вопросы, связанные с разработкой концепции современного конкурентоспособного издания или уточнением уже существующей концепции при изменении условий выпуска.
Учебно-методическое пособие предназначено для преподавателей и студентов, обучающихся по специальности "Журналистика". ...
Added: September 15, 2012
Shilina M. G., Mediske Dialozi 2011
Added: February 9, 2014
Nikishina E. A., М. : Языки славянских культур, 2017
The monograph describes the genre of readers' letters to Russian newspapers, and various approaches to description of genres are discussed with reference to it.
As a material, letters were taken in four representative publications were taken (in the Soviet - Pravda and Izvestia and in the emigrant - "Latest News" and "Revival"). All the letters under ...
Added: November 29, 2017
Sharikov A., Медиаобразование 2012 № 4 С. 61-76
Traditionally, the mass communication theory is the conceptual theoretical
basis of media educators’ training. The article proves the necessity to change the
concept of mass communication for the concept of media communication, considering
mass forms of communication as well as non mass forms of technically mediated
communication. ...
Added: February 1, 2013
Новосибирск : НовоПолиграфЦентр, 2013
Авторы этой книги продолжают диалог, начатый в предыдущем сборнике Института развития прессы-Сибирь - "9+. Как наладить коммуникации в вашем сообществе". Представленные в книге материалы нового проекта ИРП-Сибирь будут полезны журналистам и менеджерам местных газет, студентам, преподавателям и исследователям массовых коммуникаций и медиа-бизнеса. ...
Added: November 18, 2013
Пермь : Печатный дом «Ника», 2011
В монографии изложены теоретические основы формирования и функционирования саморазвивающихся экономических систем (хозяйствующих агентов, территорий, регионов) на основе использования передовых организационных и управленческих технологий, основанных на построении систем ситуационного управления на базе логико-лингвистических моделей. ...
Added: December 21, 2012
Василенко Т. В., М. : МГГУ им. М.А. Шолохова, 2012
Сборник представляет собой сформированное по тематическому принципу собрание научных трудов исследователей в области масс-медиа и влияния средств массовой информации на молодежь, а также практических разработок специалистов медиаобразования. Конференция посвящена исследованию вопросов медиаповедения молодежи в новой медиасреде, экологии медиапространства в условиях глобальной трансформации личности и общества, а также ноосферным подходам к медиаинформационной грамотности и медиаобразованию. В ...
Added: September 21, 2013
Научно-информационный издательский центр МГУП, 2012
В сборнике статей рассматриваются актуальные проблемы исследования, организации и оценки коммуникаций в медийном, политическом, рекламном и PR-дискурсах. Представлены результаты научных исследований, выполненных в рамках исторических, филологических, психологических и социологических наук, а также отражающие междисциплинарный подход к исследованиям коммуникаций. ...
Added: February 3, 2013
Струнина Т. А., Ученые записки Российского государственного социального университета 2010 № 8 С. 218-221
Рассмотрены явления речевой агрессии в польских СМИ в отношении России. Проанализированы материалы, касающиеся расследования катастрофы самолета польского Президента. Оценено влияние определенных языковых средств на формирование образа внешнего врага. ...
Added: October 12, 2012
Dzyaloshinsky I. M., Corpus Mundi 2020 Т. 1 № 1 С. 36-58
The article discusses the problem of transformation of personal identity under the influence of modern media. The relevance of this problem is due to the discrepancy between existing theories of identity, according to which identity is considered as a stable idea of self-identity, and the real practice of our contemporaries, the peculiarity of which is ...
Added: April 18, 2020
Брянск : Брянский государственный университет им. ак. И.Г.Петровского, 2018
Тематика:
Единицы и категории грамматики в высказывании и целостном тексте
Функционально-грамматические исследования
Проблемы функциональной лексикологии
Проблемы лексикографии: семантика, прагматика, сопоставительный анализ лексикографического описания.
Прагматические проблемы перевода
Актуальные проблемы психолингвистики и когнитологии. ...
Added: January 31, 2018
Golovlianitsina E., Экономическая социология 2005 Т. 6 № 5 С. 69-107
Публикуется сокращенный вариант дипломной магистерской работы, посвященной проблеме артикуляции стратификационных категорий в массовой прессе в 1995–2003 гг. В работе анализируется использование разных категорий в научных социологических работах и средствах массовой коммуникации. Осуществлен анализ частоты употребления этих категорий и вкладываемых в них значений, в том числе, с использованием электронной базы «Интегрум». Автору удалось удачно совместить стратификационные ...
Added: January 21, 2014
Veksler A., СПб. : Планета музыки, Лань, 2010
Книга является хрестоматией, в которой представлены художественные тексты, отразившие PR, рекламных технологий и технология массовой коммуникации. ...
Added: November 25, 2013
Nikishina E. A., Труды института русского языка им. В.В. Виноградова 2017 № XIII С. 89-96
The article addresses a new form of city urban communication, namely, car stickers. By this term I mean non advertising inscriptions and slogans that car owners stick to glasses, doors and bumpers. I regard these stickers as a small speech genre. In the beginning the situation where this genre is used is briefly described. The ...
Added: November 28, 2017