?
Вовлечение учителей в продуктивную деятельность с учениками
Исследователь/Researcher. 2018. № 3-4. С. 238-245.
Shumskiy V., Вестник Университета (Государственный университет управления) 2012 № 15 С. 310-315
On the basis of consideration of cultural-historical and existential approaches to understanding human subjectness and Ego it is entered the concept of "existential personology" as area of personality psychology, the subject of which is the study of origins and dynamics of the human ability to experience existence - the measurement of human Ego that ...
Added: January 10, 2013
Obukhov A., ДУМский вестник: теория и практика дополнительного образования 2014 № 1 С. 9-13
Modern additional education of children should be built based on a number of psychological and pedagogical requirements. Proposes a set of principles and criteria to be met by educational environment supplementary education establishments. The proposed approach is built in line with the subject-active approach in education. ...
Added: October 22, 2017
Orlov A. B., Щур В. Г., Вопросы психологии 1987 № 2 С. 186-187
Added: November 21, 2013
М. : Общероссийское общественное движение творческих педагогов «Исследователь», 2007
В сборник вошли основные материалы II Общероссийской научно-практической конференции с международным участием «Исследовательская деятельность учащихся в современном образовательном пространстве», прошедшей в Москве 23–25 ноября 2006 года.
Сборник разделен на два тома. В первом томе публикуются теоретические подходы и методические разработки по проблемам развития исследовательской деятельности учащихся в образовании. Обсуждаются актуальные проблемы образования в современном мире; психологические ...
Added: November 23, 2019
Obukhov A., Глазунова О. В., Исследователь/Researcher 2018 № 3-4 С. 225-237
При открытии Гимназии Хорошколы изначально была идея центральной линии обучения по принципу «учимся делать – делая». Для запуска этого направления работы, вовлечения учащихся в продуктивную деятельность была созда- на система мастерских, написан для учащихся навигатор самодеятельности и организовано пространство «сборки», представления и обсуждения результатов продуктивных дел – школьный фестиваль «Что я натворил?!». В статье представлено ...
Added: December 8, 2018
Obukhov A., Проблемы современного образования 2016 № 3 С. 39-50
Initiative is animportant element of the activity-pedagogy, its psychological basis. Creating a situation support for a student’s initiativeis thecentral task for the teacher who works not in the paradigm of knowledge translation, but in the activity-paradigm. Nuances of developing educational initiatives can be drawn from fiction. The article analyzes the situation taken from a book ...
Added: October 4, 2017
Obukhov A., Исследователь/Researcher 2020 Т. 31 № 3 С. 6-12
This article is an introduction to the issue of “Researcher”, which focuses on the concepts of goal achievement and choice, examines student research practices from kindergarten to college, presents the concepts and describes the practice of involving students in solving open-ended problems. ...
Added: December 20, 2020
Poddiakov A., International Journal of Early Years Education 2011 Vol. 19 No. 1 P. 65-78
Combinatorial abilities are fundamental to experimental thinking. The aim of this work was to design didactic objects that will stimulate preschoolers’ experimental thinking and to study young children’s thinking in relation to these objects. Six heuristic rules for the design of didactic objects are specified, and the responses of 623 children aged between 3 and ...
Added: January 27, 2013
Особенности исследовательского метода обучения как фактор становления субъектности ученика и учителя
Obukhov A., Магомедова Н. Г., Вестник Дагестанского государственного университета 2015 № 4 С. 199-204
Research training is considered as an effective tool, enabling to transform development of personality into the process of its self-development. The main feature of research training is triggering the study of children, making it more investigative and creative. Thus, it is possible to make students more initiative in the organization of their cognitive activity. To ...
Added: October 22, 2017
Obukhov A., Проблемы современного образования 2017 № 5 С. 72-90
The article discusses the psychology of decision making: the major external and internal factors that influence a student’s decision making are analyzed; the necessity of introducing a situation of real decision making into the learning process is substantiated. A choice experiment conducted under the auspices of Moscow State University of Education (MSPU) is described: the ...
Added: November 11, 2017
Zakharova U., Vilkova K., Современная зарубежная психология 2020 Т. 9 № 3 С. 87-96
Student agency serves as a key factor in student success at university, and a crucial factor in distance learning. The forced transition to teaching with distance educational technologies eased external regulation and showed a picture of student agency. This study aims to describe how instructors assess student agency and how it changes with distance learning. ...
Added: October 23, 2020
Obukhov A., Исследователь/Researcher 2019 № 1-2 С. 10-21
The world is changing rapidly. The novelty, variability, uncertainty of the future – have become the norm of life. Internal motivation, initiative, self-regulation become important vital qualities. The development of not only cognition, but also meta- knowledge becomes the norm of educational practice. It is important that education in this situation develops subjectivity and the ...
Added: June 27, 2019
Zaichenko N. A., Zaichenko L., Рубашкин Д. Д. et al., Каз. : Издательство Казанского университета, 2020
This article contains a description of the methodology and the first results of a study conducted with the support of the Russian Foundation for Basic Research (2020–2022). The aim of the interdisciplinary project is to analyze the problems of managing educational relations during the period of digital transformation. The focus of this article is the ...
Added: September 11, 2020
М. : Общероссийское общественное движение творческих педагогов «Исследователь», 2007
В сборник вошли основные материалы II Общероссийской научно-практической конференции с международным участием «Исследовательская деятельность учащихся в современном образовательном пространстве», прошедшей в Москве 23–25 ноября 2006 года.
Сборник разделен на два тома. В первом томе публикуются теоретические подходы и методические разработки по проблемам развития исследовательской деятельности учащихся в образовании. Обсуждаются актуальные проблемы образования в современном мире; психологические ...
Added: November 23, 2019
Erykina M. A., Вестник Черниговского национального педагогического университета. Серия «Педагогические науки» 2014 № 119 С. 62-66
The article highlights different ways of using songs for language training and developing socio-cultural competence. The author focuses on students learning French as a foreign language and offers a typology of tasks and a set of criteria for choosing songs appropriate for the goal set. ...
Added: March 16, 2015
Bayanova L. F., Tsivilskaya E. A., Bayramyan R. M. et al., Psychology in Russia: State of the Art 2016 Vol. 9 No. 4 P. 94-105
The study presented in this article relies on the principles of the cultural-historical theory, which defines cultural impact as the main driving force behind psychological development. Based on the assumption that culture is a set of normative situations, the study identifies rules that are typical for primary school students in big Russian cities. These rules ...
Added: October 9, 2023
Metelkova E., Решетникова О. В., Вестник практической психологии образования 2009 № 1 С. 23-25
В 2003 г. была учреждена и приступила к активной работе Общероссийская общественная организация «Федерация психологов образования России», которая объединила в своих рядах психологов, работающих в системе образования Российской Федерации. В статье раскрываются организационно-содержательные аспекты деятельности профессиональной общественной организации за первые пять лет ее существования в контексте решения задач, стоящих перед отечественным образованием. ...
Added: September 11, 2014
Н. Новгород : ВЗАО "Нижегородская ярмарка", 2011
В сборник включены доклады международного научно-промышленного форума "Великие реки", состоявшегося 18-21 мая 2010 года. ...
Added: November 4, 2014
Sheldon K. M., Salisbury M., Journal of College Student Development 2016
We evaluated individual and institutional predictors of personality development during the 4-year college career. Development was indexed using the General Causality Orientations scale (Deci & Ryan, 1985b), and was defined as increased autonomy orientation (GCOS-A) and decreased control and impersonal orientations (GCOS-C and GCOS-I). Freshman intrinsic aspirations predicted reduced GCOS-C and reduced GCOS-I, whereas extrinsic ...
Added: December 21, 2015
Stroh W. A., М. : Юрайт, 2017
Издание знакомит студентов с базовыми теоретическими положениями и принципами, на которых строится система активного обучения взрослых, демонстрирует специфику реализации этих принципов при изучении социальной психологии, учит студентов ставить цели и определять содержание учебных занятий по социальной психологии, разрабатывать программы и проводить учебные занятия с использованием активных методов социально-психологического обучения. ...
Added: May 21, 2017
М. : Прометей (МПГУ), 2003
Added: June 10, 2020
Ivanova N., Психология обучения 2015 № 12 С. 16-28
В статье рассматриваются результаты исследования профессиональной идентичности студентов в процессе их обучения в магистратуре. Проблема заключается в том, что хотя этот уровень обучения относится к разряду профессиональной подготовки, но, как показывает практика, не у всех студентов формируется профессиональная идентичность. В магистратуру могут поступить люди, не имеющие четких профессиональных целей или переживающих кризис профессионализации. Поэтому необходимо ...
Added: February 20, 2017
Краснодар : АНО «Центр социально-политических исследований «Премьер», 2012
В монографии предпринята попытка проанализировать актуальные проблемы модернизации российского образования, тренды и перспективы его развития. Адресуется педагогам, психологам, специалистам в области социально-гуманитарных наук. ...
Added: October 23, 2012
Kupreychenko A. B., Журавлев А. Л., Человеческий фактор: проблемы психологии и эргономики 2012 № 3 С. 3-13
В статье приводятся наиболее значимые тенденции психологической науки. Предложен ряд признаков, позволяющих относить эти тенденции к категории парадигмальных изменений. Парадигмальные изменения учитываются и реализуются прежде всего через принципы организации психологических исследований. ...
Added: December 25, 2012