• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site
  • HSE University
  • Publications of HSE
  • Articles
  • Влияние фонологической петли рабочей памяти на результативность решения математических и вербальных задач у математиков и гуманитариев

Article

Влияние фонологической петли рабочей памяти на результативность решения математических и вербальных задач у математиков и гуманитариев

Чемерисова Е., Мартынова О. В.

Working  memory  (WM)  capacity  is  well  known  to  influence  mathematical  abilities.  This  effect  is  more  profound  for  volume  of  visual-spatial  domain  of  WM,  while  volume  of  WM  phonological  loop,  associated  with  processing  of  auditory  and  phonological  information  has  no  or  little  effect  on  mathematical  abilities  in  adults.  However  the  role  of  the  brain  language  network  at  mathematical  cognition  is  still  under  discussion.  We  examined  the  effect  of  WM  in  phonological  loop  using  a  simple  forward  digital  span  test  at  the  speed  and  correctness  of  solving  different  mathematical  versus  verbal  tasks  in  healthy  right  handed  young  volunteers  with  higher  education  or  students  in  math  and  humanities.  The  correctness  (С)  and  time  of  the  task  solving  (TS)  was  significantly  better  in  Math  group  (N=10),  than  in  Humanitarian  group  of  subjects  (N=10).  The  WM  volume  did  not  differ  between  the  groups,  but  affected  differently  C  and  TS  of  tasks  in  mathematicians  and  humanitarians.  Spearman’  correlation  analysis  for  separate  groups  showed  that  WM  affected  the  C  of  solving  the  mathematical  tasks  in  Math  group  but  not  TS,  while  in  Humanitarian  group  we  observed  the  opposite  tendency.  Remarkably,  the  WM  correlated  negatively  with  TS  of  logical  task  for  arithmetical  sequences  in Math  group.  Our  results  imply  that  WM  in  verbal  domain  may  influence  mathematical  abilities  especially  when  they  require  involvement  of  logical  thinking.