Глава
Selective auditory attention depends upon individual temperament traits
The aim of the study was to investigate the influence of individual temperament traits on selective auditory attention. The subjects performed auditory selective attention task during 3 experimental sessions. Task performance indexes of each session were found to correlate with the dimensions of temperament, subjects' academic achievement and their level of musical education. The results were interpreted from the viewpoint of Kahneman’s Capacity Model of Attention. It was concluded that temperament affects activation and arousal which are viewed as a physiological basis of attention. It was also summarized that during the experiment automation of auditory selection, depending on individual differences, occurred.
The study was devoted to the investigation of the relationships between the basic characteristics of temperament, measured by different questionnaires, and parameters of the event-related potentials recorded in a classical attentional odd-ball task.
The research examines the structure of interrelations of brain event-related potentials to behavioral measures and temperament dimensions during an attentional task. Three temperament questionnaires were used: Eysenck Personality Inventory, Strelau Temperament Inventory and Rusalov Structure of Temperament Questionnaire. Event-related potentials were recorded under the active auditory oddball paradigm. The stimuli (85 dB, 1050 and 1000 Hz sinusoidal tones as targets and non-targets correspondingly) were easily discriminated by all participants. A complex framework of interrelations between temperament and personality dimensions, behavioral measures and event-related potentials was found. Particularly, P3 amplitude was negatively related to the number of response omissions. Emotionality was positively correlated to P2 and N1-P2 complex amplitude. Extraversion together with Mobility of Nervous Processes was negatively related to the amplitude of N1-P2 complex, and together with Social Ergonicity it was negatively related to N2 latency. The results demonstrate that Extraversion tends to be associated with both intensity and temporal aspects of temperament and hint at the importance of using multidimensional approach in temperament studies.
В статье приведены результаты исследования, направленного на выявление влияния связи селективного слухового внимания с индивидуальными особенностями. Проведено исследование взаимосвязи между индивидуальными особенностями человека и успешностью выполнения им задачи на селективное слуховое внимание. Акцентирована проблема зависимости внимания от характеристик темперамента, рассматриваемого в контексте теорий Г. Айзенка, В.М. Русалова и Я. Стреляу. Результаты исследования интерпретированы с позиции ресурсного подхода. Обнаружено опосредованное активацией влияние индивидуальных особенностей на стратегию распределения ресурсов внимания. Зафиксирована автоматизация выполнения задачи, сопровождаемая сменой ведущего уровня внимания.
Исследованы особенности обработки информации в мозге человека в процессе восприятия слуховых стимулов, которые проявляются в поздних когнитивных компонентах вызванных потенциалов N2 и P3, - в зависимости от степени согласованности данных трех опросников темперамента.
Описываются результаты квазиэкспериментального исследования, в котором оценивалась роль индивидуально-психологических особенностей в выраженности феномена слепоты к изменению. В качестве стимульного материала были использованы фотографии с изображениями природы, городских пейзажей и животных, на фотографиях делаются различные изменения (например, появление-исчезновение, изменение цвета одного из элементов изображения и др.). В качестве индивидуально-психологических особенностей нами были рассмотрены когнитивные стили – поленезависимость/полезависимость и гибкость/ригидность познавательного контроля, а также факторы темперамента - экстраверсия и нейротизм. Получены следующие результаты: 1) время выполнения сложных задач оказалось меньше у испытуемых, демонстрирующих гибкий когнитивный стиль, по сравнению с «ригидными» испытуемыми; 2) поленезависимые и эмоционально стабильные испытуемые справляются со сложными задачами быстрее, чем другие испытуемые; 3) нейротичные интроверты и эмоционально стабильные экстраверты решают задачи средней сложности быстрее, чем эмоционально стабильные интроверты и нейротичные экстраверты.
Данное исследование посвящено выявлению связи между согласованностью черт темперамента, определенным по трем разным опросникам темперамента (Личностный опросник Айзенка (EPI), Павловский опросник темперамента (PTS), NEO-Five Factory Inventory (NEO-FFI)), и динамикой обучения по методу биологической обратной связи (БОС).
Face perception and memory ("face cognition") are basic facets of social intelligence, and their development is a central topic for developmental science. Nevertheless, there is acute controversy over the issue of early or late maturation of these abilities. In addition, variance in face cognition abilities was ignored so far, leading to the absence of information, how children in a given age cohort differ in these abilities and making it impossible to investigate the association of face cognition abilities with general cognitive abilities; hence, the question about the specificity of face cognition abilities in childhood and adolescence remains open. Based on the earlier differential psychological studies of the structure of face cognition and variance in adulthood, within the current dissertation this approach was adopted to childhood and adolescence. Based on the results of 338 children and adolescents, the following conclusions were formulated: a) the individual differences approach allowed to establish the 2-factorial model of face cognition abilities (face perception and face memory) and to demonstrate invariance of this structure across childhood and adolescence; b) current approach allowed to demonstrate substantial age-related performance differences in both latent factors; c) although the level of maturation of face cognition is highly associated with general cognitive development, face perception and face memory are specific and have a social character compared to object recognition. The current dissertation contains a number of methodological recommendations related to the measurement of face cognition in childhood and adolescence, most important - the development of multivariate measurement.