• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Найдено 3 018 публикаций
Сортировка:
по названию
по году
Статья
Roman Krivko. Scrinium: Journal of Patrology and Critical Hagiography. 2012. Vol. 7-8. No. 2. P. 3-68.

Статья посвящена истории и типологии одного из византийских богослужебных сборников.

Добавлено: 15 февраля 2014
Статья
Steiner E. S. OAG Notizen. Japan, Tokyo. 2019. No. 6. P. 21-31.

Статья представляет собой введение в описание Иностранного кладбища (Гайкокудзин боти) в Йокогаме: его история, особенности роста и сохранения, основные группы обитателей и обобщения о характере различных групп экспатов и эмигрантов в Японии. Это часть большого проекта (архивного и полевого иследования и  фотодокументации), посвященного описанию этого кладбища и реконструкции жизни и смерти иностранцев в Японии. Особое внимание уделено русским могилам, с которых, собственно, это кладбище и началось.

Добавлено: 7 июня 2019
Статья
Sablin I., Semyonov A. Modern Intellectual History. 2020.

There is a paradox in the aftermath of the global imperial crisis in the region of Eastern Europe and Eurasia. The Habsburg Empire which had been thought about as the katechon of future world of federalism broke into nation-states with regimes of accommodation and repression of national minorities. The Russian Empire which had been thought about as the future centralized nation-state transformed into a federation with layered forms of autonomy and decentralization. The exploration of this paradox begins with the critique of the image of the Russian Empire as a centralized and centralizing state and exploration of inclusive and differentiated governance and ways in which this political formation was reflected in political discourses of reformist and oppositional movements which in one way or another imagined the post-imperial order. The paper then traces the constitutional debates in the revolutionary contexts of 1905 and 1917 and assesses how these debates reflected local and global discourses of imagining the post-imperial order and how they were incorporated into the constitutions adopted on the territory of the former Russian Empire. The global imperial crisis which brought down the Qing, Russian, Ottoman, German and Habsburg empires stimulated imagination of post-imperial order not only in the named contexts, but also in the British, French and other cases. The circulation and synthesis of ideas fostered by the miscellany of the crumbling empires and the diversity within each of them produced a great variety of imaginations. The non-Soviet constitutional projects of 1917–1921 and the Soviet constitutions of 1918 and 1924 incorporated the experience of the Russian Empire and other imperial and post-imperial formations. The Constitution of the Far Eastern Republic, for instance, borrowed the concept of non-territorial autonomy from the Ukrainian Constitution of 1918, while the ineffectiveness of the formal right to territorial autonomy resembled that in the Czechoslovak Constitution of 1920. The multilateral transfers and borrowings, both from the Russian imperial and other contexts, resulted in the departure of the 1924 Constitution of the Soviet Union from the initial Bolshevik plans. Instead of establishing a non-national class-centered formation, it became a mere preamble to a multinational confederation to be developed by its sovereign participants, which included two federations.

Добавлено: 6 декабря 2016
Статья
Babkova G. O. Cahiers du Monde Russe. 2016. Vol. 57. No. 2-3. P. 609-640.

Автор ставит вопрос о роли семьи и родственных связей в среде чиновников среднего уровня в центральной администрации России в XVIII в. Основой статьи послужили материалы тяжбы между наследниками Авраама Степановича Сверчкова и Московским университетом, которому Сверчков завещал большую часть своего имущества. Выйдя из непривилегированных социальных слоев, А.С. Сверчков, исключительно благодаря личным дарованиям и заслугам, получил престижное положение (в течение более 20 лет он руководил канцелярией Уложенных комиссий) и приобрел статус потомственного дворянина. Автор приходит к выводу, что для чиновников типа Сверчкова приоритетную ценность получила нуклеарная семья - в отличие от ситуации XVII в., когда вертикальные родовые связи имели большее значение. Родственные связи за пределами узкого семейного круга, который включал дочерей и зятя А.С. Сверчкова, Ивана Ивановича Юшкова, сознательно минимизировались или отсекались. «Социальный капитал» подобной семьи зависел от карьерных успехов и материального благополучия двух поколений (детей и родителей), которые были встроены в сложную систему социальных контактов разного типа (дружеских, служебных и т.д.). 

Добавлено: 14 ноября 2016
Статья
Mordvintseva V., Trufanov A. Ancient Civilizations from Scythia to Siberia. 2017. No. 23. P. 42-62.
Добавлено: 4 февраля 2019
Статья
Cucciolla R. M. Hoover Digest. Research + Opinion on Public Policy (Hoover Institution – Stanford University). 2018. Vol. 3. P. 157-168.
Добавлено: 11 июля 2018
Статья
Смилянская Е. Б. Journal of Modern Russian History and Historiography. Holland: Brill. 2019. № 12. С. 224-244.

Статья посвящена изучению «счастливого периода» русско-английских отношений при Екатерине II через обращения к методологии изучения дипломатической культуры и дипломатического церемониала. Исследование архива британского посла в Россию в 1768-1772 гг., Чальза Каткарта, прибывшего для переговоров о заключении союза между двумя империями, позволяет показать, как заинтересованность в союзе двух держав повлияла на придворный церемониал,  личные контакты, трансфер британской культуры при дворе Екатерины. Миссия Каткарта имела существенные особенности: британский посол приобрел ведущее положение среди иностранных дипломатов в Петербурге, его супруга первой прошла церемонию официального представления императрице и заняла высокое положение при дворе, резиденции Каткартов стали образцами британского вкуса в Петербурге. Изучение архива Каткартов позволяет наметить перспективы исследования не только личного вклада дипломатических представителей в международную политику, но и их роли в культурном обмене в эпоху Просвещения.

Добавлено: 23 октября 2019
Статья
Loader M. Europe-Asia Studies. 2016. Vol. 68. No. 10. P. 1759-1792.
Добавлено: 5 октября 2016
Статья
Martin B., Свешников А. В. Slavic Review. 2016.

Created by a group Leningrad and Moskow dissident the samizdat historical publication collection Pamiat' ("Memory") is one of the best-knowln editions in the history of Soviet dissident movement. The main of the feature of this collection is that unlike the informational, publicistic or literary dissident editions of the time, it was a distinctively academic, historic publcation. The first volume of the Pamiat' collection was put  together in 1976. The initiator of the project is Arseny Roginsky, who was joinad by Larisa Bogoraz, Alexsandr Daniel, Sergey Deduln, Alexsandr Dobkin, Felix Perchonok, Dmitry Zubarev, Alexey Korotaev to work of the project. According to the initiator of the publication, its goal was to confront "the lies of official historiography" and to try and make the first steps towards recreating a "true history" of Soviet society.   

Добавлено: 21 октября 2016
Статья
Kochetkova E. Water History. 2018. Vol. 10. No. 2-3. P. 223-241.
Добавлено: 6 сентября 2016
Статья
Kouprianov A. V. The Russian Journal of Communication. 2014. Vol. 6. No. 1. P. 52-66.
Добавлено: 13 декабря 2013
Статья
Каменский А. Б. Cahiers du Monde Russe. 2016. Т. 57. № 2-3. С. 401-421.

Статья представляет собой опыт реконструкции истории провинциальной купеческой семьи XVIII в. на сонове архивных материалов местных учреждений. В статье особое внимание обращается на возможности социальной мобильности, характер торгово-предпринимательской деятельности, влияние семейных связей, социальный статус в семьи в социуме.

Добавлено: 26 октября 2016
Статья
Seleznyov N., Kessel G. Hugoye: Journal of Syriac Studies. 2013. Vol. 16. No. 1. P. 134-155.
Добавлено: 7 октября 2017
Статья
Seleznyov N., Kessel G. Hugoye: Journal of Syriac Studies. 2014. Vol. 17. No. 1. P. 132-140.
Добавлено: 7 октября 2017
Статья
Seleznyov N., Kessel G. Hugoye: Journal of Syriac Studies. 2015. Vol. 18. No. 1. P. 125-145.

Академическая библиография русскоязычных сирологических и арабо-христианских исследований.

Добавлено: 7 октября 2017
Статья
Seleznyov N., Kessel G. Hugoye: Journal of Syriac Studies. 2016. Vol. 19. No. 1. P. 247-257.

Академическая библиография русскоязычных сирологических и арабо-христианских исследований.

Добавлено: 7 октября 2017
Статья
Seleznyov N., Kessel G. Hugoye: Journal of Syriac Studies. 2017. Vol. 20. No. 1. P. 317-331.

Академическая библиография русскоязычных сирологических и арабо-христианских исследований.

Добавлено: 7 октября 2017
Статья
Seleznyov N., Kessel G. Hugoye: Journal of Syriac Studies. 2018. Vol. 21. No. 1. P. 127-141.

Академическая библиография русскоязычных сирологических и арабо-христианских исследований.

Добавлено: 17 мая 2018
Статья
Anastasia Fedorova. Japanese Slavic and East European Studies. 2015. Vol. 35. P. 103-127.

The paper discusses the production, distribution, and reception of an early sound documentary film, Big Tokyo, directed 1932-1933 by prominent Soviet filmmaker Vladimir Shneiderov. Big Tokyo was the first Soviet picture filmed in Japan, as well as one of the first Soviet "talkies." At the time of its release Big Tokyo was also advertised as the first Soviet-Japanese "co-poduction." By examining the historical context of both Soviet and Japanese cinema, as well as the technical and political changes that occured in the early 1930s, we can begin to understand why this promising project never gained recognition and publicity it so obviously deserved.

Добавлено: 16 октября 2017
Статья
Estraikh G. Journal of Modern Jewish Studies. 2019. Vol. 18. No. 1. P. 56-74.

The present article looks into the little-researched period in the ninedecade long history of the Jewish Autonomous Region (JAR), which is still present atavistically in the administrative-territorial structure of contemporary Russia. The region in the Siberian Far East, better known by the name of its main town, Birobidzhan, never turned into what it was supposed to be, namely the centre of Jewish life in the Soviet Union. Nonetheless, while being demographically and culturally insignificant, the low-statused JAR played a key and essentially detrimental role in determining the entitlements that the Jews had in the Soviet pecking order. The government consistently used the Birobidzhan-centered model of Jewish life as an instrument for justifying internationally its active assimilationist policy. In the 1950s, rumours – first about the liquidation of Jewish autonomy and then about a planned expulsion of Jews to the JAR – attracted the attention and concern of the foreign press and Jewish organizations. International pressure forced Moscow to modify its Jews-related policy, but changed little in the JAR. The 1959 census revealed 14,269 Jews in the JAR’s population. Compared with 1939, the number of Jews in the region had decreased almost by a fifth. This decline continued in the coming years.

Добавлено: 6 декабря 2018