• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Найдены 2 873 публикации
Сортировка:
по названию
по году
Статья
Porus V. N. Russian Studies in Philosophy. 2019. Vol. 57. No. 5. P. 398-414.
Добавлено: 17 марта 2020
Статья
Третьяк А. Р. Russian Sociological Review. 2018. Vol. 17. No. 4. P. 158-174.

Политическую философию со времен античности занимал вопрос об основных человеческих способностях, которые подразделялись на труд, действие и интеллект. Определение и предназначение этих способностей, а также их связь с основными человеческими добродетелями были описаны в «Этике» Аристотеля. Следуя Аристотелю, Ханна Арендт определяет две основные сферы, в которых эти способности локализируются: vita activa и vita contemplativa. Попытка на основе марксизма переопределить основные понятия этой традиции была предпринята итальянским политическим философом Паоло Вирно. В данной статье автор рассматривает, каким образом происходит интерпретация основных понятий политической философии Арендт в работах Вирно, как его подход помогает справиться с основными проблемами, которые она ставит в своей политической теории. Итальянский мыслитель описывает ситуацию, когда труд начинает демонстрировать качества, традиционно приписываемые политическому действию. Вместе с этим жизнь ума, мышление помещается им в центр трудового процесса, а интеллект становится средством публичной коммуникации. В то время как Арендт проводит важные для анализа нашей политической реальности различения, Вирно концентрируется на объединении различных сфер и установлении новых отношений между категориями политической философии. По мнению автора, такая стратегия не всегда позволяет точно охватить все аспекты политической мысли Арендт. Объединение интеллекта с трудом и действием подрывает саму возможность опыта мышления и созерцания. Игнорирование различия между социальным и политическим приводит к тому, что публичность интеллекта можно интерпретировать как то, что интеллект становится социальным, а значит, более пригодным для решения «социального вопроса».

Добавлено: 11 января 2019
Статья
Gasan Gusejnov. Studies in East European Thought. 2009. Vol. 61. P. 153-164.
Добавлено: 25 марта 2013
Статья
Dragalina-Chernaya E. Epistemology and Philosophy of Science. 2013. Vol. 38. No. 4. P. 136-149.

The purpose of this paper is twofold: (1) to clarify Ludwig Wittgenstein’s thesis that colours possess logical structures, focusing on his ‘puzzle proposition’ that “there can be a bluish green but not a reddish green”, (2) to compare model-theoretical and game-theoretical approaches to the colour exclusion problem. What is gained, then, is a new game-theoretical framework for the logic of ‘forbidden’ (e.g., reddish green and bluish yellow) colours. My larger aim is to discuss phenomenological principles of the demarcation of the bounds of logic as formal ontology of abstract objects.

Добавлено: 1 октября 2013
Статья
Kashnikov B. Српска политичка мисао. 2016. Vol. 23. No. 51. P. 31-47.

The author of this paper presents the dilemmas over the meaning of victory in contemporary wars, arguing that wars such as "war on terror", "humanitarian intervention" and especially "just war" seem to be unwinnable. In the first part of the paper the author presents the normative meaning of the term "victory" which goes beyond the military success in war, encompassing also virtuous motives, efforts and goals. In the second chapter the author considers the transformation of the contemporary war as a form of transformation of political sovereignty. The decline of victory, which is a subject of the third chapter, is in close relation with the transformation of the contemporary war due to the emergence of unwinnable wars. Finally, in the fourth chapter, the author is setting the relation between the meaning of victory and the so called "just war theory", and concluding that it is not possible to win the "just war". 

Добавлено: 7 ноября 2015
Статья
Seliverstov V. NeuroQuantology. 2018. Vol. 16. No. 12. P. 109-113.
Добавлено: 27 декабря 2018
Статья
Goldengorin B. I., Ghosh D. Journal of Global Optimization. 2005. Vol. 32. No. 1. P. 65-82.
Добавлено: 31 июля 2012
Статья
Pochekaev R. Y. Studia et Documenta Turcologica. 2014. No. 2. P. 237-254.

Статья посвящена проблеме многовластия в Бухарском ханстве XVI в., которое рассматривается автором как отражение древнетюркской традиции соправительства в кочевых государствах Евразии. 

Добавлено: 18 декабря 2015
Статья
Welzel C. Journal of Cross-Cultural Psychology. 2012. Vol. 43. No. 7. P. 1039-1054.
In a series of contributions, Welzel describes modernization as human empowerment: a process that emancipates people from external authority. Human empowerment theory (HET) posits two sequential mechanisms. First, cognitive empowerment through rising levels of education and knowledge leads to motivational empowerment, manifest in rising emancipative values. Second, rising emancipative values nurture mass aspirations for liberal democracy, leading to more effective democratic practices. Using World Values Survey (WVS) data from a dozen Asian societies, Bomhoff and Gu claim that Asia is different because these mechanisms do not work among Asian societies. Against these claims, this response shows that Bomhoff and Gu's results are inconclusive. Upon proper examination of WVS evidence, their conclusions turn actually into the opposite: The emancipative logic of HET applies to Asia as much as it applies to the "West."
Добавлено: 4 февраля 2013
Статья
Князева Е. Н. Філософія освіти. Philosophy of Education. 2018. Т. 23. № 2. С. 192-218.

В статье раскрывается синтетическое, интегративное значение биосемиотики как современной междисциплинарной исследовательской программы. Направленная на изучение познавательной и жизненной активности живых существ как способных распознавать сигналы и извлекать смыслы биосемиотика выступает концептуальным узлом, в котором соединяются представления теоретической биологии, эволюционной эпистемологии, когнитивной науки, феноменологии, нейронауки и нейрофилософии, а также теории сложных адаптивных систем и науки о сетях. Миры восприятия и действия живых существ строятся в процессе коэволюции, в структурном сопряжении и в энактивном взаимодействии с окружающей природной средой. Тем самым биосемиотические теории основателей биосемиотики Я. фон Икскюля, Т. Себеока, Дж. Проди и Х. Патти концептуально замыкаются на системно-структурный эволюционный подход, развитый в синергетике Г. Хакена и С.П. Курдюмова, концепцию автопоэзиса У. Матураны и Ф. Варелы, кибернетику второго порядка (Х. фон Фёрстер), концепцию энактивизма в когнитивной науке (Ф. Варела, Э. Томпсон, А. Ноэ). Ключом к постижению процессов извлечения и порождения смыслов является то, что всякий живой организм обитает в субъективно выстраиваемом окружающем мире, умвельте, так что его умвельт и его внутренняя психическая организация становятся частями единой автопоэтической системы. Согласно известному выражению Г. Бейтсона, информация есть небезразличное различие или различие, которое производит различие (a difference that makes a difference). Различия становятся информацией, когда когнитивный агент как интепретатор, выступая как часть автопоэтической системы, видит в этих различиях знаки, обретающие смысл.

Добавлено: 4 мая 2019
Статья
Khlyscheva E., Khrapov S., Kryuchkova S. E. Przeglad Wschodnioeuropejski. 2019. No. X/2. P. 123-136.
Добавлено: 28 октября 2019
Статья
Entina E., Entin M. Strategic Analysis. 2016. Vol. 40:6. P. 590-603.

Key ideas associated with Eurasianism were developed in the 19th century. The narrative of classical Eurasianism in the 1920s was developed to explain that Western civilisation was not superior to other civilisations. Eurasia is the middle continent between other parts of Europe and Asia. There are historical, geographical, and cultural impetuses here which push nations to different forms of association. However, the dissolution of the USSR gave birth to new ideologies and political theories of Eurasianism. The most positive one was extensively developed by the President of Kazakhstan Nursultan Nazarbaev. Today, we witness the fourth stage of the development of Eurasianism.

Добавлено: 19 октября 2016
Статья
Aliyev A. Philosophia. 2020. P. 1-15.
Добавлено: 12 сентября 2020
Статья
Alieva O. Journal of Early Christian Studies. 2020. Vol. 28. No. 3. P. 373-394.
Добавлено: 26 февраля 2019
Статья
Макаров Д. И. Scrinium: Journal of Patrology and Critical Hagiography. 2016. Vol. 12. P. 291-307.
Добавлено: 27 октября 2016
Статья
Laurukhin A. Problemos. 2016. No. 90. P. 48-56.
Добавлено: 17 января 2017
Статья
Yulia Furman. Scrinium: Journal of Patrology and Critical Hagiography. 2014. No. 10. P. 3-46.
Добавлено: 23 октября 2017
Статья
Filippov A. F. Journal of Classical Sociology. 2013. Vol. 13. No. 1. P. 113-135.

This paper argues that while Hobbes has been very influential in sociological thinking, in particular through the influence of Ferdinand Tönnies and Talcott Parsons, there is an important alternative reading of Hobbes that one might call the ‘real’ Hobbes, which has remained unknown to social theory. Because these classical readings of Hobbes still inform most social theory, sociologists are in effect trapped within them. Through a careful analysis of classic interpretations of Hobbes by Tönnies and Parsons, coupled with a close reading of Hobbes’ actual texts, and his criticisms of Aristotle, this paper will suggest that a different understanding of the ‘people’ who populate Hobbes’ social universe is possible. It will be suggested that this new understanding of Hobbes also makes the contemporary understanding of the history of political philosophy more fruitful for theoretical sociology.

Добавлено: 23 февраля 2013
Статья
Lourié B. Логико-философские штудии. 2016. Vol. 13. No. 2. P. 56-57.
Добавлено: 24 декабря 2016
Статья
Gasparyan D. Nova Рrisutnost. 2013. Vol. 11. No. 2. P. 183-191.

In this paper, the author wants to compare two well-known approaches to determining the nature of meaning: ‘descriptive’ and ‘causal’, pointing out their principal difficulties and after that offer an option of establishing the meaning adopted in structural linguistics. On the author’s opinion, the structural approach would allow us, first of all, to better clarify the causes of the difficulties arising in descriptive and causal theories, namely, how it is possible to fix the meaning of an object, and second, to show why these difficulties are fundamentally unattainable. It is precisely the last point that author would like to try to defend.

Добавлено: 12 сентября 2013
Статья
Sidorkin A. M. Philosophy of Education Archive. 2018. P. 82-97.
Добавлено: 25 июня 2020