• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Найдены 3 023 публикации
Сортировка:
по названию
по году
Статья
Dadykina Margarita, Kraikovski Alexei, Lajus Julia. Acta Borealia. 2017. No. 1. P. 50-69.
Добавлено: 25 августа 2017
Статья
Vlassov V. The Lancet. 2016. Vol. 388. No. 10053. P. 1813-1850.
Добавлено: 25 сентября 2016
Статья
Lajus J., Sorlin S. Journal of Historical Geography. 2014. Vol. 44. P. 44-59.

While providing a brief background of the development of Scandinavian-Russian relations in the polar sciences in the early 20th c., this paper focuses on the period from the 1930s when the Stockholm geographer Hans Ahlmann developed a curiosity of the Soviet Union as a field for the practice of arctic science. Visit of the Arctic Research Institute in Leningrad in 1934 further enhanced Ahlmann’ s sympathy and in 1935 he co-founded the Society for the Promotion of Cultural and Scientific Relations between Sweden and the Soviet Union. After further wartime collaboration, Ahlmann returned to the Soviet Union in 1958 and 1960 as president of the International Union of Geographical Sciences. Using his longtime Soviet contacts to penetrate the Iron Curtain, Ahlmann became a key figure in maintaining the flow of scientific information between East and West. New materials from archives open perspectives for better understanding of the international connections and transfer of knowledge in geophysical and geographical science in its formative period. The key message from this paper is that while tensions did exist and presented scientists with differential loyalties, they still managed to find ways to undertake fruitful scientific collaborations even under political restraints and could sometimes play ‘soft political’ roles.

Добавлено: 9 сентября 2015
Статья
Иванова Ю. В. Средние века. 2017. № 78 (1-2). С. 276-299.

В статье рассматриваются концепции, изложенные в двух важнейших сочинениях итальянского врача, путешественника и специалиста по истории медицины и естественной истории Просперо Альпини (1553 – 1616): «О медицине египтян» (De medicina Aegyptiorum, 1591) и «О методической медицине» (De medicina methodica, 1611). Гуманистическая эрудиция Альпини в области античной литературы и его профессиональный интерес к истории медицины позволяют ему, с одной стороны, произвести реконструкцию учения одной из школ древнеримской медицины — школы методистов, о которой до его дней дошли лишь самые скудные сведения; а с другой, систематически представить многочисленные сведения о врачебном искусстве современного ему Египта — результаты длительных наблюдений во время его путешествия в эту страну. Исследования египетской медицины позволяют Альпини заключить, что эта версия врачебного искусства восходит к древнеримской школе методистов, а вся ее история представляет собой постепенное забвение собственных оснований и вырождение в набор чисто практических навыков, организованных в систему при помощи одного лишь положения — contraria contrariis curari (противоположности излечивают друг друга), тоже производного от основного положения «секты» методистов. Альпини указывает политические причины деградации медицинской науки и врачебного искусства, равно как и других свободных наук и искусств, в Египте: сначала захват власти в стране воинственными и невежественными мамелюкскими правителями, а затем длительное турецкое владычество. В условиях тирании разрушаются научные институции и развращаются нравы подданных. Авторитет врача, как и любого ученого (кроме специалиста в области исламского права) падает, и исчезает спрос на серьезное, основанное на правилах науки лечение: современные Альпини турки предпочитают ему простое устранение симптомов болезней, не обременяющее пациентов многочисленными запретами и тяжелыми процедурами. Альпини усматривает в таком подходе рудименты доктрины методистов, из которой устранены ее философские основания, так как у египтян не было ни возможности, ни потребности их реципировать. Таким образом, историко-географическое сочинение Альпини может быть рассмотрено в контексте контрреформационной политической литературы, общим местом в которой было утверждение о неспособности мусульманских народов к полноценной политической жизни и созданию respublica.

Добавлено: 10 декабря 2015
Статья
Mordvintseva V., Lysenko A. Ancient Civilizations from Scythia to Siberia. 2019. No. 25.2. P. 255-307.

Metal jewellery votives discovered at the “barbarian” mountain sanctuary of Eklizi-Burun (Crimea) are dated from the 1st to the 3rd centuries AD. Most of these items belong to the female costume known from funerary contexts of Central Crimea, which differ by their localization (Foothills and the Southern seashore), as well as by the peculiarities of burial rite (“inhumation’ vs. “cremation). A small part of the jewellery is characteristic only for the cemeteries on the Southern shore containing burials with the remains of cremation.

An analysis of the cultural niches, in which the jewellery items deposited in the sanctuary of Eklizi-Burun of Roman times were produced and used, suggests that its adherents came from the societies that lived on the Southern macro-slope of the Main ridge of the Crimean mountains and practiced cremation of the dead. Apparently, these people got in the Greco-Roman narrative tradition and local epigraphic documents of the Roman period as “Tauri”, “Scythian-Tauri”, and “Tauro-Scythians” inhabiting “Taurica”. Presumably, they appeared in the Mountain Crimea in the 2nd and 1st centuries BC (migrating from the areas of LaTénoid archaeological cultures?) and maintained their cultural identity until the beginning of the 5th century AD.

Добавлено: 31 октября 2019
Статья
Земскова Е. Е. Ab Imperio. 2017. № 2. С. 304-309.

Рецензия на новую книгу профессора Университета Джоржтаун Майкла Девида-Фокса, посвященную поиску новых подходов к истории совесткой эпохи. 

Добавлено: 27 сентября 2017
Статья
Oparin D. Contemporary Islam. 2017. Vol. 11. No. 1. P. 61-80.

Данная статья посвящена двум явлениям современной московской мусульманской жизни – громкому круговому зикру кадирийского тариката вирда Кунта-Хаджи, практикуемому чеченцами и ингушами в Исторической мечети; и религиозным практикам среднеазиатских «неинституционализированных» мулл в Соборной мечети. Статья не отвечает на вопрос, как миграция изменила мусульманское пространство Москвы, так как оно по большей степени как раз и состоит из мигрантов. Статья отвечает на вопрос, каким миграция сформировала современное мусульманское пространство города. Я также попытался ответить на следующие вопросы: какую нишу занимают эти две духовные практики в мусульманской московской среде; какую роль они играют в жизни мигрантов; как эти практики конструируют и воспроизводят идентичности.

Добавлено: 23 октября 2015
Статья
Dmitriev A. N. Studies in East European Thought. 2016. Vol. 68. No. 2.
Добавлено: 10 декабря 2015
Статья
Kochetkova E. Russian History. 2019. Vol. 46. No. 1. P. 29-52.
Добавлено: 8 января 2019
Статья
Муравьев А. В. Вестник древней истории. 2015. № 1. С. 66-86.

В статье рассматривается роль сирийского аскетического движения «мессалиан- ства» в трех конфликтах в грекоязычной церковной среде IV – начала V вв. Первый конфликт греков с сирийцами на почве аскетизма произошел в Каппадокии в 370-х годах. Второй конфликт связан с Иоанном Златоустом, учеником сирийца Иулиана Савы, у которого учился и вождь «мессалиан» Адельфий. Третий эпизод связан с акимитами и их вождем Александром. Мессалианский феномен – не есть «ересь», но отражение этого конфликта в глазах писателей-ересиологов.

Добавлено: 14 февраля 2015
Статья
Golovlev A. Themenportal Europäische Geschichte (Germany). 2018. P. 1-12.
Добавлено: 3 октября 2018
Статья
Муравьев А. В. Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 3: Филология. 2016. № 4(49). С. 55-62.

В сирийской духовно-аскетической (мистической) литературе, расцвет которой приходится на V–VIII вв., существует несколько понятий, фундаментальных для системы особой ноосферы в этой традиции. При переводе на другие языки они представляли (и представляют) проблему, неверное решение которой нередко создает совершенно новую языковую и культурную игру смыслов, чуждую для языка оригинала. К таким словам принадлежит сирийское myatrūṯā, ( ), которое обычно переводят как «добродетель», что создает неверное понимание в большинстве контекстов. Именно так (греческим Àρετή) его передали греческие переводчики первого тома мар Исхака Ниневийского (Исаака Сирина). В статье вскрывается сложная семантика этого слова, восходящего к основе ytr со значением «напрягать, становиться больше». За идеей преизбытка и напряжения возникает идея совершенства, постепенно переходящая в «нравственное совершенство». В статье дан этимологический и синтаксический анализ слова и его корня. Кроме того, рассмотрены примеры использования слова myatruta в первых шести трактатах Первого тома мар Исхака. Проделанная работа подводит к осознанию необходимой коррекции в понимании и переводе этого слова, так как в большом числе мест оно имеет смысл «аскетизм» или «практика воздержания».

Добавлено: 15 марта 2017
Статья
Parsamov V. Osteuropa. 2013. No. 1. P. 15-29.

В статье рассматривается идеологема «народная война». Она зародилась в 1812 г. в правительственной пропаганде и была широко подхвачена людьми с различными политическими взглядами. Затем благодаря роману Толстого «Война и мир» она прочно вошла в общественное сознание. В эпоху сталинизма официальные историки связали идеологему народная война с марксизмом. В качестве культурного мифа она дожила до наших дней.

Добавлено: 20 марта 2014
Статья
Sablin I. History and Anthropology. 2017. Vol. 28. No. 4. P. 445-460.

The Far Eastern Republic is discussed as a post-imperial structure intended to accommodate the multiple loyalties of the population. The establishment of national autonomies (Buryat, Korean, Ukrainian, Jewish and Tatar) was one way of managing the diversity of its population. Though never fully implemented, the project contributed to a new form of governance in a multi-ethnic polity.

Добавлено: 2 августа 2017
Статья
Semyonov A., Smith J. Studies in Ethnicity and Nationalism. 2017. Vol. 17. No. 3. P. 369-380.
Добавлено: 6 марта 2018
Статья
Shcherbak A. Nationalities Papers: The Journal of Nationalism and Ethnicity. 2015. Vol. 43. No. 6. P. 866-885.

The late 1980s and early 1990s were characterized by the sudden rise of nationalist movements in almost all Soviet ethnic regions. It is argued that the rise of political nationalism since the late 1980s can be explained by development of cultural nationalism in the previous decades, as an unintended outcome of communist nationalities policy. All ethnic regions are examined throughout entire history of the USSR (49 regions, 1917-91), using the structural equation modeling approach. This paper aims to make at least three contributions in the field. Firstly, it is a methodological contribution for studying nationalism: a ‘quantification of history’ approach. Having constructed variables from historical data, I use conventional statistical methods like SEM. Secondly, this paper contributes to the theoretical debate about the role of cultural autonomy in multiethnic states. Finally, the paper statistically proves that the break between early Soviet and Stalinist nationalities policy explains the entire Soviet nationalities policy.

 

Добавлено: 11 июня 2015
Статья
Sablin I. Vestnik Sankt-Peterburgskogo Universiteta, Istoriya. 2017. Vol. 62. No. 1. P. 18-25.

Three major factions in the Russian Civil War in the Far East engaged in nationalist mobilization coming up with different rhetorical tropes and images in the 1920-1922 period. The ultra-royalist faction led by Mikhail Konstantinovich Diterikhs, which in 1922 controlled the Provisional Priamur Government in Vladivostok, portrayed the Romanovs as redeemers who had ended the “dark age” of the Time of Troubles (1598–1613) and called for a new Zemskii Sobor to elect a Romanov Tsar for the sake of new redemption from the “foreign” Bolsheviks. The socialist faction of the Far Eastern Republic (FER), taken over by the Bolsheviks, focused on the grievances caused by the Romanovs’ policies and the clashes with Japan and stressed the future role of the Russians as the first nation of workers toilers to lead the global struggle for social justice. The popular monarchist faction, established by Grigorii Mikhailovich Semenov, tried to find a middle ground by emphasising the popular role in ending the Time of Troubles and agitating for an elected muzhik Tsar. The ultra-royalist and monarchist rhetoric failed to mobilize the people of the Far East who did not identify with the Eurocentric images of the past and rebuked the cooperation between the monarchists and Japan. The socialist claims that the Romanovs and the Japanese accounted for the degraded present proved more relevant in view of the regional historical narrative featuring a series of conflicts with East Asian states, while the economic rather than racial interpretation of the Japanese policies and the inclusive character of socialism did not alienate ethnic minorities from the socialist faction.

Добавлено: 4 апреля 2017
Статья
Vdovin Alexey. Scando-Slavica. 2015. Vol. 61. No. 1. P. 100-118.

This article discusses the issue of conflicting “languages” inside the literary ethnography of mid-nineteenth century imperial Russia. The case under investi- gation here is the Russian Naval Ministry’s “literary expedition”, launched by Grand Duke Konstantin Nikolaevič in 1855–1861 to study the fishing and shipping practices of different parts of the Russian Empire and to produce sketches about them. Exploring the preparatory stage of the expedition, the author identifies the European and Russian precedents of literary ethnography from Adelbert Chamisso’s Reise um die Welt to Ivan Gončarov’s Frigate Pallas, which may have provided a model for Konstantin. Extant unpublished documents of the expedition from Russian and Estonian archives allow us to reconstruct its ideological origins and to show that it was born from the spirit of the Russian Geographical Society’s projects and the so-called “nationalizing” paradigm of ethnographic knowledge that dominated the discursive field in the 1850s. The author demonstrates that the underlying idea of the expedition had much in common with Slavophile ethnography (the case of Ivan Aksakov) and its project of “Russian science”. The last part of the article shows how this “nationalizing” paradigm clashed with cosmopolitan and liberal ideas when Konstantin was launching the expedition.        

Добавлено: 28 апреля 2014
Статья
Piffer Tommaso. Contemporeanea. 2012. Vol. XV. No. 4. P. 746-750.
Добавлено: 21 октября 2014
Статья
Seleznyov N. Journal of Eastern Christian Studies. 2010. Vol. 62. No. 3-4. P. 165-190.

This article offers a historical analysis of different attitudes toward Nestorius of Constantinople which became 'traditional' and which formed opposing tendencies in various branches of Christianity. The main focus of the article is on the origins of veneration of Nestorius in the East-Syriac tradition as well as on the frequent attempts of those who condemn Nestorius to erase his name from the books of the Church of the East.

摘要

本文章以对聂斯脱利不同的态度为研究对象。随着时间所有的态度成了“传统的”, 而在不同的基督教的宗派里形成了互相对立的立场。文章关注聂斯脱利在东方亚述教会里的所给予的尊敬、经常责备聂斯脱利的人士 怎样试图在东方亚述教会的课文上取消他的名字的问题。

 

Добавлено: 30 сентября 2017