• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Найдено 2 565 публикаций
Сортировка:
по названию
по году
Статья
Zenkin S. Intellectual History Review. 2016. Vol. 26. No. 1. P. 107-115.

The article compares the ideas of four thinkers of the nineteenth century - Joseph de Maistre, Thomas Carlyle, Karl Marx and Jules Michelet - who, in various aspects, outlined the problems of the non-religious sacred, that is, of the "absolutely different" in personal and social experience.

Добавлено: 31 января 2018
Статья
Bondarenko D. M., Grinin L. E., Korotayev A. Social Evolution & History. 2002. Vol. 1. No. 1. P. 54-79.

It has always been peculiar to evolutionists to compare social and biological evolution, the latter as visualized by Charles Darwin.1 But it also seems possible and correct to draw an analogy with another great discovery in the field of evolutionary biology, with the homologous series of Nikolay Vavilov (1921; 1927; 1967). However, there is no complete identity between cultural parallelism and biological homologous series. Vavilov studied the morphological homology, whereas our focus within the realm of social evolution is the functional one. No doubt, the morphological homomorphism also happens in the process of social evolution (e.g. in the Hawaii Islands where a type of the sociocultural organization surprisingly similar with the ones of other highly developed parts of Polynesia had independently formed by the end of the 18th century [Sahlins 1972/1958; Goldman 1970; Earle 1978]). But this topic is beyond the present paper’s problématique.

Добавлено: 16 октября 2014
Статья
Lourié B. Scrinium: Journal of Patrology and Critical Hagiography. 2016. Vol. 12. P. 73-83.

Two difficult passages are analysed in the 26th homily of the book Mäṣḥafä Mǝśṭir by Abba Giyorgis of Sägla, which are dealing with transition from the Old Testament Jewish calendar to the Christian calendar with its veneration of Sunday. The Jewish calendar Abba Giyorgis kept in mind was similar to those of 1 Enoch or Jubilees. According to his understanding, the Christian Sunday was already implied in the Mosaic Law as the year of release, as he has demonstrated with calendrical caluculations.

Добавлено: 27 октября 2016
Статья
Kovalova A. Osteuropa. 2016. No. 8-10. P. 467-486.
Добавлено: 17 октября 2016
Статья
Климова С. М. Философские науки. 2013. № 9. С. 44-54.

Статья посвящена сопоставлению робототехники, андроидной науки и не- которым сходным с ней чертам современного неомифологического мышления. Происходит сравнение идей андроида (человекоподобия) и ранних антропоморф- ных мифов. Особое внимание уделено идее идентичности современного челове- ка в контексте проблем робототехники и андроидной науки.

Добавлено: 20 сентября 2014
Статья
Porus V. N. Russian Studies in Philosophy. 2017. Vol. 55. No. 5. P. 320-335.

«Морализм» Льва Толстого – призыв к очищению нравственных универсалий как оснований культуры, в которой нет противоречия между ценностями индивидуальной жизни и ценностями социального «мира». Быть нравственным значит: либо следовать абсолютным моральным требованиям, совершая те или иные поступки, либо ориентироваться на конечные идеальные цели движения, принимая ответственность за отклонения от них и исправляя ошибки. В обоих случаях требуется подчинение индивидуального поведения общим правилам или законам. «Моралист-проповедник» должен отвечать двум главным требованиям. Во-первых, он должен лично соответствовать принципам своего учения. Во-вторых, он должен быть абсолютно уверен в том, что говорит от имени известной ему истины. Иначе его проповедь будет обманом и послужит разрушению, но не созиданию нравственной культуры.

Л. Шестов отвергает проповеднический пафос как несовместимый с экзистенциальным (индивидуалистическим) восприятием мира. Моральная проповедь парадоксально оборачивается «аморализмом»: осуждение человеческих слабостей ведет к жестокости, к равнодушию по отношению к человеческим страданиям, к унижению и оскорблению «несчастных», отвергаемых моралью. На место «абсолютной морали» (у Толстого она – синоним Бога) Шестов ставит абсолют человеческой индивидуальности. Но этот абсолют не совместим с универсализмом нравственных и других культурных ценностей (в том числе рациональности). Отсюда невозможный выбор: либо культура, которой нет дела до индивидуальности, либо индивидуальность, которой нет дела до культуры.

Добавлено: 10 ноября 2017
Статья
Krushinsky D., Goldengorin B. I. Computational Management Science. 2012. Vol. 9. No. 2. P. 323-338.

Despite the long history of the cell formation problem (CF) and availability of dozens of approaches, very few of them explicitly optimize the objective of cell formation. These scarce approaches usually lead to intractable formulations that can be solved only heuristically for practical instances. In contrast, we show that CF can be explicitly modelled via the minimum multicut problem and solved to optimality in practice (for moderately sized instances). We consider several real-world constraints that can be included into the proposed formulations and provide experimental results with real manufacturing data.

Добавлено: 13 августа 2012
Статья
Seleznyov N. Hugoye: Journal of Syriac Studies. 2010. Vol. 13. No. 1. P. 108-117.
Добавлено: 7 октября 2017
Статья
Bondarenko D. M., Grätz T., Skalník P. Social Evolution & History. 2014. Vol. 13. No. 2. P. 5-16.
Добавлено: 7 октября 2014
Статья
Rogozhina A. A. Vestnik Drevnei Istorii. 2017. Vol. 2. No. 77. P. 356-376.
Добавлено: 11 марта 2017
Статья
Schang F. International Journal of Jaina Studies. 2013. Vol. 9. No. 1. P. 1-25.
Добавлено: 30 октября 2014
Статья
Series C., Bufetov A. I. Mathematical Proceedings of the Cambridge Philosophical Society. 2011. Vol. 151. No. 1. P. 145-159.
We use Series' Markovian coding for words in Fuchsian groups and the Bowen-Series coding of limit sets to prove an ergodic theorem for Cesaro averages of spherical averages in a Fuchsian group.
Добавлено: 18 октября 2012
Статья
Haken H., Knyazeva H. Journal for General Philosophy of Science. 2000. Vol. 31. No. 1. P. 57-73.
Добавлено: 22 января 2014
Статья
Penskaja E. ENTHYMEMA. 2015. No. 13. P. 167-183.
Добавлено: 6 марта 2016
Статья
Gloukhov A. Russian Sociological Review. 2015. Vol. 14. No. 2. P. 9-22.

Предложенная Ханна Арендт концепция свободы занимает исключительное место в современной политической теории. Во-первых, эта концепция позитивна, что ставит ее в оппозицию к обеим актуальным негативным концепциям свободы, либеральной (Исайя Берлин) и республиканской (Квентин Скиннер, Филип Петтит). Сравнение между теориями Арендт и Петтита позволяет указать несколько моментов выразительного логического антагонизма. На этом основании вводится понятие «школы мысли», которое играет существенную роль при последующем рассмотрении арендтовского реализма. Во-вторых, несмотря на то, что учение Арендт о свободе достаточно типично для континентальной школы мысли (Мартин Хайдеггер, Жиль Делёз, Ален Бадью), ее решение той проблемы, которую представляет собой свобода, скорее сближает ее позицию с представителями либеральной традиции. В-третьих, на мой взгляд, эту двусмысленную ситуацию необходимо считать скорее проявлением политического реализма, отличающего теорию Арендт, чем тривиальной непоследовательностью мышления. Именно политический реализм является по-настоящему уникальной частью интеллектуального наследия этого мыслителя. Осознание специфики ее подхода способно привести к серьезным изменениям в современной политической философии. Наконец, в финале статьи дается анализ сформулированного Арендт решения проблемы свободы, а также предлагается интерпретация ряда, на первый взгляд, неожиданных и даже не совсем уместных понятий (например, «превосходство» или «элита»), без которых тем не менее не обходится арендтовская трактовка свободы. Хотя в конечном счете ее решение кажется искусственным, оно открывает многообещающее поле политических исследований, связанных с понятием «благожелательное превосходство». 

Добавлено: 30 июня 2015
Статья
Piskunova N. Central European Journal of International and Security Studies. 2015. Vol. 9. No. 2. P. 128-140.
Добавлено: 17 октября 2014
Статья
Demin M. History and Philosophy of Logic. 2019. Vol. 40. No. 4. P. 374-388.
Добавлено: 12 августа 2019
Статья
Vasyukov V. L. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Философия. 2017. Vol. 21. No. 2. P. 192-198.
Добавлено: 29 июня 2018
Статья
Grinin L. E., Korotayev A., A. V. M. Social Evolution & History. 2009. Vol. 8. No. 2. P. 6-50.

The comparison between biological and social macroevolution is a very important (though insufficiently studied) subject whose analysis renders new significant possibilities to comprehend the processes, trends, mechanisms, and peculiarities of each of the two types of macroevolution. Of course, there are a few rather important (and very understandable) differences between them; however, it appears possible to identify a number of fundamental similarities. One may single out at least three fundamental sets of factors determining those similarities. First of all, those similarities stem from the fact that in both cases we are dealing with very complex non-equilibrium (but rather stable) systems whose principles of functioning and evolution are described by the General Systems' Theory, as well as by a number of cybernetic principles and laws.

Secondly, in both cases we do not deal with isolated systems; in both cases we deal with a complex interaction between systems of organic systems and external environment, whereas the reaction of systems to external challenges can be described in terms of certain general principles (that, however, express themselves rather differently within the biological reality, on the one hand, and within the social reality, on the other).

Thirdly, it is necessary to mention a direct ‘genetic’ link between the two types of macroevolution and their mutual influence.

It is important to emphasize that the very similarity of the principles and regularities of the two types of macroevolution does not imply their identity. Rather significant similarities are frequently accompanied by enormous differences. For example, genomes of the chimpanzees and the humans are very similar – with differences constituting just a few per cent; however, there are enormous differences with respect to intellectual and social differences of the chimpanzees and the humans hidden behind the apparently ‘insignificant’ difference between the two genomes.

Thus, in certain respects it appears reasonable to consider the biological and social macroevolution as a single macroevolutionary process. This implies the necessity to comprehend the general laws and regularities that describe this process, though their manifestations may display significant variations depending on properties of a concrete evolving entity (biological, or social one). An important notion that may contribute to the improvement of the operationalization level as regards the comparison between the two types of macroevolution is the one that we suggested some time ago – the social aromorphosis (that was developed as a counterpart to the notion of biological aromorphosis well established within Russian evolutionary biology). We regard social aromorphosis as a rare qualitative macrochange that increases in a very significant way complexity, adaptability, and mutual influence of the social systems, that opens new possibilities for social macrodevelopment. In our paper we discuss a number of regularities that describe biological and social macroevolution and that employ the notions of social and biological aromorphosis such as ones of the module evolution (or the evolutionary ‘block assemblage’), ‘payment for arogenic progress’ etc.

Добавлено: 15 октября 2014
Статья
Burman Y. M., Shapiro B. Mathematical Research Letters. 2003. Vol. 13. No. 5. P. 761.
Добавлено: 12 октября 2012
Статья
Gasparyan D. Integrative Psychological and Behavioral Science. 2016. Vol. 50. No. 4. P. 704-743.
Добавлено: 3 мая 2014