• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Найдены 43 публикации
Сортировка:
по названию
по году
Статья
Shadrikov V., Kurginyan S. S. Psychology in Russia: State of the Art. 2017. Vol. 10. No. 1. P. 211-224.
Добавлено: 29 января 2016
Статья
Emelin V. A., Elena I. Rasskazova, Tkhostov A. S. Psychology in Russia: State of the Art. 2014. Vol. 7. No. 2. P. 105-120.
Добавлено: 22 октября 2014
Статья
Kosonogov V. Psychology in Russia: State of the Art. 2014. Vol. 7. P. 96-104.
Добавлено: 4 октября 2019
Статья
Lovakov A., Agadullina E., Schaufeli W. B. Psychology in Russia: State of the Art. 2017. Vol. 10. No. 1. P. 145-162.

This article aims to analyze the psychometric properties of the Russian version of the Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9) by using a sample of 1783 employees of a large Russian organization. We conducted a series of Confirmatory Factor Analysis (CFA) tests of the factorial structure and the configural, metric, scalar, factor variance, factor covariance, and factor means invariances of the model across gender and age groups. The validity of the Russian version of the UWES-9 was investigated by studying its relationship with burnout, job satisfaction, life satisfaction, and turnover intention. The CFA showed that both the 1-factor and the 3-factor models of the UWES-9 fit well with the data, but the 3-factor model demonstrates a significantly better fit. However, the differences are minor; therefore, in practical terms, the models are identical. Thus the Russian version of the UWES-9 can be used both as a three-scale measurement and as a single scale of work engagement. Results from the multi-group CFA provided evidence of factorial invariance of the 3-factor model across gender and age groups. Internal consistencies of the vigor, dedication, and absorption subscales are acceptable. The results also suggested the convergent, discriminant, and incremental validity of the UWES-9, as shown by its relationship with burnout, job satisfaction, life satisfaction, and turnover intention. The article also discusses the differences in levels of work engagement within different gender and age groups. Overall, the results show that the Russian version of the UWES-9 demonstrates acceptable psychometric properties comparable with the original version and those in other languages. The Russian version of the UWES-9 can therefore be recommended for use in research and practice.

Добавлено: 27 февраля 2017
Статья
Eritsyan K., Kolpakova O. Psychology in Russia: State of the Art. 2017. Vol. 10. No. 4. P. 124-133.
Добавлено: 31 января 2018
Статья
Tsvetkova L., Eritsyan K., Antonova N. Psychology in Russia: State of the Art. 2016. Vol. 9. No. 2. P. 30-38.
Добавлено: 31 января 2018
Статья
Beloborodova P., Leontiev D. Psychology in Russia: State of the Art. 2019. Vol. 12. No. 2. P. 3-18.
Добавлено: 21 апреля 2019
Статья
Nisskaya A. Psychology in Russia: State of the Art. 2018. Vol. 11. No. 1. P. 43-60.
Добавлено: 17 октября 2017
Статья
Osin E. N., Malyutina A. A., Kosheleva N. Psychology in Russia: State of the Art. 2016. Vol. 9. No. 2. P. 80-96.
Добавлено: 26 мая 2016
Статья
Gusev A., Mikhailova O. A., Utochkin I. S. Psychology in Russia: State of the Art. 2014. Vol. 7. No. 1. P. 122-134.
Добавлено: 4 ноября 2014
Статья
Eritsyan K., Antonova N., Tsvetkova L. Psychology in Russia: State of the Art. 2017. Vol. 10. No. 1. P. 178-197.
Добавлено: 31 января 2018
Статья
Shadrikov V., Taldykina A. A. Psychology in Russia: State of the Art. 2010. P. 214-226.

В данной статье представлены результаты разработки методики измерения умственных способностей человека, исходя из сформулированных теоретических позиций. В качестве таковых выступают: положение, высказанное И.М.Сеченовым, согласно которому, мысль порождается в процессе установления связи между вещью и её свойствами; характеристика мышления, данная С.Л.Рубинштейном, согласно которой в процессе решения проблемы в объекте раскрываются новые свойства и качества, он поворачивается новой стороной, из него «вычерпываются» новые содержания, а также положение о ментальном развитии способностей, разработанное В.Д.Шадриковым.

Добавлено: 8 декабря 2012
Статья
Gordeeva T. O., Sychev O., Lynch M. F. Psychology in Russia: State of the Art. 2020. Vol. 13. No. 3. P. 16-34.
Добавлено: 6 сентября 2020
Статья
Gordeeva T. O., Sychev O., Lynch M. Psychology in Russia: State of the Art. 2020. Vol. 13. No. 3. P. 16-34.
Добавлено: 6 сентября 2020
Статья
Akifyeva R. N., Алиева А. В. Psychology in Russia: State of the Art. 2018. Vol. 11. No. 1. P. 106-124.

Background: Previous research shows that incorrect teacher expectations about students can affect students’ academic success. Moreover, students’ ethnicity was found to be one of the most influential characteristics affecting teacher expectations, which can be based on ethnic stereotypes. Most studies test this relationship by comparing teacher expectations of multiple ethnic groups; however, we propose here another perspective, assuming that the connection between ethnic stereotypes and expectations may be determined by the content of the stereotypes.

Objective: This study examines the influence of students’ ethnicity on teacher expectations and stereotypes, as well as the relationship of teacher expectations and stereotypes toward ethnic minority students, by including the stereotype content model in the analysis.

Design: Thirty-four primary school teachers participated in the experiment in which they analyzed six fictional profiles of students, two of which were experimental. The experimental profiles contained identical information (annual school grade, a teacher testimonial, gender), but differed in names of the students and their parents, and in their migration background. Thus, we manipulated only the information related to ethnicity and migration history of two students.

Results: Teacher expectations about the performance of minority students were always unfavorable compared with expectations about the performance of the majority students, but their expectations about the abilities of minority and majority students, which include teachers’ beliefs about students’ educational skills, attitudes and motivation, and capacity for school work, were mixed. We also discovered that the teacher expectations were positively related to perceptions of competence and not to perceptions of warmth. However, the minority student was evaluated by teachers as just as warm and competent as the majority.

Conclusion: This study shows the relevance of the problem of correct expectations of teachers toward students with different ethnic backgrounds. In contrast to the teachers’ perceptions of the warmth and competence of students, information about the ethnicity of the child influences their expectations. Meanwhile the teachers’ expectations are differently related to the various components of their stereotypes. The results raise a question about the definition and operationalization of teachers’ expectations.

Добавлено: 3 сентября 2017
Статья
Nartova-Bochaver S. K., Hakobjanyan A., Harutyunyan S. et al. Psychology in Russia: State of the Art. 2018. Vol. 11. No. 3. P. 53-68.
Добавлено: 8 сентября 2018
Статья
Tatarko A., Mironova A. A., Gari A. et al. Psychology in Russia: State of the Art. 2020. Vol. 13. No. 3. P. 79-95.
Добавлено: 9 сентября 2020
Статья
Шадриков В. Д. Psychology in Russia: State of the Art. 2013. Т. 6. № 2. С. 55-64.

-

Добавлено: 5 марта 2014
Статья
Nisskaya A., Denisenkova N. S. Psychology in Russia: State of the Art. 2016. Vol. 9. No. 3. P. 173-187.

Известно, что общение является основным источником  развития и деятельности человека. Оно способствует становлению социальных отношений, самооценки,  когнитивных и некогнитивных навыков. Дошкольники общаться со сверстниками и взрослыми. Предполагается, что общение со сверстниками во многом зависит от взаимодействия между педагогом и ребенком, ведущей роли взрослого и самостоятельной деятельности ребенка.

Изменение социальной ситуации развития, сокращение времени на игру, уменьшение активного участия детей в деятельности и многие другие факторы могут повлиять на общение современных дошкольников со сверстниками. Поэтому важно изучать общение дошкольников со сверстниками в условиях  дето-центрированного и педагог-центрированного подхода.

Следующие методы были применены: наблюдение за коммуникацией детей, методика «Волшебная комната»,  поведенческий тест «Мозаика»  и социометрическая  процедура «Два дома». В исследовании приняли участие 49 воспитанников дошкольного образования в возрасте от 4 до 6 лет (25 девочек и 24 мальчика).

Доказано,  что дошкольники показали лучшие результаты во взаимодействии со сверстниками в условиях дето-центрированного подхода, чем в условиях педагог-центрированного подхода.  

Добавлено: 17 октября 2016
Статья
Bolotova A., Hachaturova M. R. Psychology in Russia: State of the Art. 2013. Vol. 6. No. 3. P. 120-131.

This article is devoted to studying the role of a personality's time perspective in choosing coping strategies in situations of interpersonal conflicts. The interrelation between different types of coping strategies (cognitive, emotional and behavioral) and the orientation of time perspective is considered. F.Zimbardo's technique, which defines the orientation of personality time perspective, and E.Heim's technique, directed on exploring coping strategies, are used in our research. The sample consisted of 295 participants - 156 women and 139 men, the average age - 32 years. The results obtained through our research have shown that future orientation in situations of interpersonal conflicts is directly connected with the choice of cognitive and behavioral coping strategies, while the orientation to the negative past results in emotional coping strategies. The person's orientation to the fatalistic present corresponds to non-adaptive behavioral strategies with few coping techniques, retreat and avoidance of conflict resolution.

Добавлено: 17 ноября 2013
Статья
Kornilova T. V., Chumakova M., Kornilov S. A. Psychology in Russia: State of the Art. 2018. Vol. 11. No. 3. P. 86-95.
Добавлено: 13 января 2018