• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Найдено 2 565 публикаций
Сортировка:
по названию
по году
Статья
Иванова Ю. В. Средние века. 2017. № 78 (1-2). С. 276-299.

В статье рассматриваются концепции, изложенные в двух важнейших сочинениях итальянского врача, путешественника и специалиста по истории медицины и естественной истории Просперо Альпини (1553 – 1616): «О медицине египтян» (De medicina Aegyptiorum, 1591) и «О методической медицине» (De medicina methodica, 1611). Гуманистическая эрудиция Альпини в области античной литературы и его профессиональный интерес к истории медицины позволяют ему, с одной стороны, произвести реконструкцию учения одной из школ древнеримской медицины — школы методистов, о которой до его дней дошли лишь самые скудные сведения; а с другой, систематически представить многочисленные сведения о врачебном искусстве современного ему Египта — результаты длительных наблюдений во время его путешествия в эту страну. Исследования египетской медицины позволяют Альпини заключить, что эта версия врачебного искусства восходит к древнеримской школе методистов, а вся ее история представляет собой постепенное забвение собственных оснований и вырождение в набор чисто практических навыков, организованных в систему при помощи одного лишь положения — contraria contrariis curari (противоположности излечивают друг друга), тоже производного от основного положения «секты» методистов. Альпини указывает политические причины деградации медицинской науки и врачебного искусства, равно как и других свободных наук и искусств, в Египте: сначала захват власти в стране воинственными и невежественными мамелюкскими правителями, а затем длительное турецкое владычество. В условиях тирании разрушаются научные институции и развращаются нравы подданных. Авторитет врача, как и любого ученого (кроме специалиста в области исламского права) падает, и исчезает спрос на серьезное, основанное на правилах науки лечение: современные Альпини турки предпочитают ему простое устранение симптомов болезней, не обременяющее пациентов многочисленными запретами и тяжелыми процедурами. Альпини усматривает в таком подходе рудименты доктрины методистов, из которой устранены ее философские основания, так как у египтян не было ни возможности, ни потребности их реципировать. Таким образом, историко-географическое сочинение Альпини может быть рассмотрено в контексте контрреформационной политической литературы, общим местом в которой было утверждение о неспособности мусульманских народов к полноценной политической жизни и созданию respublica.

Добавлено: 10 декабря 2015
Статья
Yampolskaya A. Avant. 2018. Vol. 2. P. 157-167.
Добавлено: 16 сентября 2018
Статья
Shmelev I., Rubtcova M., Pavenkov O. Synesis. 2017. Vol. 9. No. 1 . P. 80-89.

This paper presents the analysis of the concept of love in the religious philosophy of Nikolay Lossky. According to Lossky love is the absolute value in itself, integrating the world of values in a single axiological system, and on the other side it is the main vital force that unites of the social world. His doctrine of love-agape can be reconstructed from the following philosophical works: Absolute Good (1944), Value and Existence (1931), Freedom of will (1927), God and suffering (1941), History of Russian philosophy (1951). The authors draw the conclusion that Lossky’s metaphysics of love describes in detail the ideal of goodness and love as the absolute positive values. Therefore, this kind of love is unattainable in the lives of people in the existing social world. This point opens the following discussion with Pitirim Sorokin.

Добавлено: 30 января 2018
Статья
Khoroshkin S. M., Пакуляк С. З. American Mathematical Society Translations: Series 2. 2007. Vol. 221. P. 157-172.
Добавлено: 15 октября 2012
Статья
Stepanova A. V. Oriental Studies. 2016. No.  №3 (25). P. 148-163.
Добавлено: 17 февраля 2017
Статья
Larionova I. L. Modern scientific research and their practical application. 2013. Vol. 11 (J11311). No. 4, may.

Modernization of Russia should be based on well-founded strategies, which demand the definition of Russia's place in the world. Meanwhile, solution to this problem requires developing of the methodology of history. This article looks at the ontological aspect of historical methodology. Analysis of five conceptions of being (ontological doctrines) suggests that the most constructive methodology of history in frame of its lower level is an evolutionary version of neutral monism.

Добавлено: 18 ноября 2013
Статья
Gambarato R. Revista Fronteiras. 2010. Vol. 12. No. 2. P. 105-115.

The focus of this essay is the analysis of daily objects as signs in films. Objects from everyday life acquire several functions in films: they can be solely used as scene objects or to support a particular film style. Other objects are specially chosen to translate a character’s interior state of mind or the filmmaker’s aesthetical or ethical commitment to narrative concepts. In order to understand such functions and commitments, I developed a methodology for film analysis which focuses on the objects. This research was developed at Concordia University, Montreal, Canada, and it was supported by the Foreign Affairs and International Trade, Canada (DFAIT).

Добавлено: 27 ноября 2013
Статья
Levchenko J. Idäntutkimus. 2010. No. 1. P. 52-60.

В статье рассматривается малоизученный феномен – дизайн обложек официальных музыкальных дисков, выпускавшихся в советскую эпоху на монопольной фирме «Мелодия», а также так наз. «магнитоальбомов», который записывались для распространения среди неформальной молодежи.

Добавлено: 8 октября 2012
Статья
Klimova S. Studies in East European Thought. 2016. Vol. 68. No. 4. P. 283-293.

The article reconstructs an original concept of myth developed by Mikhail Lifshits. He invented the term ‘‘logomythia’’, as the ‘‘art of discrimination’’, to show the ambivalent nature of creative work, where archaic myth dies as a historical nonsense and resurrects as a human meaning. Logomythia demonstrates the overcoming of the irrational element in the life of societies by linking it to the rational or meaningful content of artistic images. And, on the other hand, the concept contains more than a hint of the crisis of rationalism in the twentieth century which destroyed the harmony of man with nature.

Добавлено: 7 декабря 2016
Статья
Alyushin A., Knyazeva H. Raum und Zeit. 2003. No. 126. P. 44-53.
Добавлено: 10 мая 2013
Статья
Kofman A. F. Iberoamérica. 2012. No. 4. P. 45-52.

The artical traces the main mythologems of Mexican culture in the context of Spanich and indeginious cultures.

Добавлено: 28 марта 2013
Статья
Jardim M., Verbitsky M. Advances in Mathematics. 2011. Vol. 227. P. 1526-1538.

We show that the moduli space M of framed instanton bundles on CP3 is isomorphic (as a complex manifold) to a subvariety in the moduli of rational curves of the twistor space of the moduli space of framed instantons on R4. We then use this characterization to prove that M is equipped with a torsion-free affine connection with holonomy in Sp(2n,C).

Добавлено: 12 октября 2012
Статья
Zotov A., Levin A., Olshanetsky M. Symmetry, Integrability and Geometry: Methods and Applications (SIGMA). 2009. Vol. 5. No. 065. P. 1-22.
Modifications of bundles over complex curves is an operation that allows one to construct a new bundle from a given one. Modifications can change a topological type of bundle. We describe the topological type in terms of the characteristic classes of the bundle.Being applied to the Higgs bundles modifications establish an equivalence between different classical integrable systems. Following Kapustin and Witten we define the modifications in terms of monopole solutions of the Bogomolny equation. We find the Dirac monopole solution in the case R × (elliptic curve). This solution is a three-dimensional generalization of the Kronecker series. We give two representations for this solution and derive a functional equation for it generalizing the Kronecker results. We use it to define Abelian modifications for bundles of arbitrary rank. We also describe non-Abelian modifications in terms of thetafunctions with characteristic.
Добавлено: 15 октября 2012
Статья
Marey A. V. Russian Sociological Review. 2015. Vol. 4. P. 199-203.
Добавлено: 30 декабря 2015
Статья
Alieva O. Scrinium: Journal of Patrology and Critical Hagiography. 2019. Vol. 15. P. 133-142.
Добавлено: 6 февраля 2019
Статья
Berezkin Y., Cherkashin D., Kogan L. et al. AULA ORIENTALIS. 2016. Vol. 2. No. 34. P. 201-243.
Добавлено: 23 октября 2017
Статья
Alexey Aliyev. Grazer Philosophische Studien. 2017. Vol. 94. No. 1-2. P. 83-100.
Добавлено: 10 сентября 2018
Статья
Dobrohotov A. L. Russian Studies in Philosophy. 2018. Vol. 56. No. 6. P. 467-476.
Добавлено: 24 декабря 2018
Статья
Chepurin K. Comparative and Continental Philosophy. 2016. Vol. 8. No. 3. P. 302-314.
Добавлено: 6 июня 2014
Статья
Biriukov D. Scrinium: Journal of Patrology and Critical Hagiography. 2018. Vol. 14. No. 1. P. 373-391.
Добавлено: 5 октября 2018
Статья
Seleznyov N. Journal of Eastern Christian Studies. 2010. Vol. 62. No. 3-4. P. 165-190.

This article offers a historical analysis of different attitudes toward Nestorius of Constantinople which became 'traditional' and which formed opposing tendencies in various branches of Christianity. The main focus of the article is on the origins of veneration of Nestorius in the East-Syriac tradition as well as on the frequent attempts of those who condemn Nestorius to erase his name from the books of the Church of the East.

摘要

本文章以对聂斯脱利不同的态度为研究对象。随着时间所有的态度成了“传统的”, 而在不同的基督教的宗派里形成了互相对立的立场。文章关注聂斯脱利在东方亚述教会里的所给予的尊敬、经常责备聂斯脱利的人士 怎样试图在东方亚述教会的课文上取消他的名字的问题。

 

Добавлено: 30 сентября 2017