• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Найдено 2 618 публикаций
Сортировка:
по названию
по году
Статья
Chuprygin A., Dr. Wells A. The Naval Review. 2016. Vol. 104. No. 3. P. 314-317.
Добавлено: 3 сентября 2016
Статья
Bobrovnikov V. Islamology. 2017. Vol. 7. No. 2. P. 53-73.

Visual propaganda played an enormous role in the history of the twentieth century. Unlike the propaganda of nineteenth century, it was aimed not only at educated classes in the imperial centers, but also at subaltern masses living in the colonies of great powers, including the vast territories in the east and south of the former Russian Empire. Posters created for (and with the assistance of) Muslims between the two world wars in the Soviet Orient (i.e., in the Volga region, Crimea, Urals, and Siberia, on the Caucasus and in the Central Asia) represent an enormous and still poorly studied layer in the history of Soviet propaganda. So far, the posters have been studied primarily in the context of art history. But the creation of visual propaganda is critical for historical reconstructions as well. It is more important to understand posters’ language, historical context, attitude to public policy, cultural background, in other words - the discourse of propaganda. This is a part of life, even if semiofficial, the loss of which would simplify and impoverish the picture of the past. Discursive analysis of poster art allows one to understand the relationship between knowledge and power in society, the role of different social strata in its reproduction, and the aspects of perception and rejection of official propaganda.

Добавлено: 28 февраля 2018
Статья
Novatorov E. V. Universal Journal of Management. 2013. Vol. 1. No. 2. P. 33-44.

The paper discusses and suggests alternative methodological paradigms to approach the problem “marketing to nonmarketers”. First, the paper describes the issue of “marketing tononmarketers” and proposes the purpose of this article. Then it presents methodological issues in management science and describes four major research paradigms: the logico-positivist/empiricist paradigm, constructivism, critical theory, and the pluralist paradigm. Finally, it concludes that pluralist approach will benefit and enrich both the management science and non-profit field. Using as a case methodological development of nonprofit marketing concept and followed controversy over “marketing to nonmarketers” controversy paper traces evolution of the issue in context of research methodology. Paper concludes that traditional approach it based on logico-positivist paradigm. Article suggests adaptation of alternative methodological approaches and research paradigms to approach the problem “marketing to nonmarketers”.

Добавлено: 10 ноября 2013
Статья
Turkensteen M., Ghosh D., Goldengorin B. I. et al. Discrete Optimization. 2006. No. 3. P. 63-77.
Добавлено: 31 июля 2012
Статья
Kovalova A. Studies in Russian and Soviet Cinema. 2017. Vol. 11. No. 3. P. 267-269.

Рецензия на книгу: Олеша Ю.К. Зависть. Заговор чувств. Строгий юноша / Подгот. текстов А.В. Кокорина; вступ. ст., коммент. А.В. Кокорина, Н.А. Гуськова. СПб.: Вита Нова, 2017 (Рукописи).

Добавлено: 16 октября 2017
Статья
Seleznyov N. Scrinium: Journal of Patrology and Critical Hagiography. 2013. Vol. 9. P. 382-398.
Добавлено: 30 сентября 2017
Статья
Lagutina I. Mitteilungen der Winckelmann-Gesellschaft. 2015. Vol. 77. P. 7.

Auf Winckelmann  wird im Briefwecksel Katharinas II. mit Grimm sowohl im Hauptkorpus als auch im Anhang (Briefe J.F. Reiffensteins, des russischen Kaufagenten in Rom) Bezug genommen. Das zentrale Thema des Briefwechsels ist jedoch das Kopieren der Loggien Raffaels im Vatikan für Katharina II. von einer Gruppe deutscher Künstler, die sich als Winkelmanns Schüler und nachfolger empfanden. reiffenstein war derjenige, der dies organisierte. Dieses künstlerische Vorhaben verwqndelte sich schrittweise in eine Repräsentation des sog. "griechischen projekts" Katharinas, dessen ideologische Metaphorik sich aus die Bilder der von Winckelmann entdecken altgriechischen Antike stützte.

Добавлено: 13 сентября 2016
Статья
Чернецова Е. В. Вопросы литературы. 2016. Т. 2. № 2. С. 396-399.

Рецензия посвящена бографии американского писателя Нормана Мейлера, написанной его другом и коллегой, литературоведом Джоном Майклом Ленноном.

Добавлено: 29 февраля 2016
Статья
Salikov, Alexey. Kant-Studien. 2015. No. 4. P. 518-522.
Добавлено: 20 октября 2017
Статья
Chepurin K. Kant Yearbook. 2010. No. 2. P. 75-94.

In this paper I propose to consider a certain set of notions in Kant as subsumable under a single notion – that of the soul’s intensity – as well as the possibility of a transcendental grounding of this notion within Kant’s critical framework. First, I discuss what it means for Kant to attribute intensive magnitude to the soul, starting with his response to Mendelssohn where Kant introduces the soul’s intensity as a metaphysical notion immanent to the principles of rational psychology. I show, however, that in Kant’s counter-argument there occurs a subtle though crucial shift in perspective – from the soul’s substance to its powers. Then I move on to consider three fundamental variants upon the soul’s intensity – intensities of representation, of life, and of cognition – each governed, I argue, by the implied notions of measure of intensity and its balance. Also, I examine Kant’s accounts of the life of a species and the necessity of sickness; of intensity of “enlightenment” in a society and the benefit of ignorance; and of sermon as a practical exertion of cognition’s intensity. Next, the aforementioned shift of emphasis allows me to demonstrate that the notion of the soul’s intensity can indeed be transcendentally justified by appealing to Kant’s principle of the Anticipations of Perception. Finally, I conclude with an appendix on the possible connection of the soul’s intensity to Kant’s aesthetics.

Добавлено: 7 февраля 2013
Статья
Dragalina-Chernaya E. Con-Textos Kantianos. International Journal of Philosophy. 2016. No. 4. P. 127-137.

The aim of this paper is to provide a dynamic interpretation of Kant’s logical hylomorphism.  Firstly, various types of the logical hylomorphism will be illustrated. Secondly, I propose to reevaluate Kant’s constitutivity thesis about logic. Finally, I focus on the design of logical norms as specific kinds of artefacts.     

Добавлено: 7 ноября 2016
Статья
Carlsson U. European Journal of Philosophy. 2016. Vol. 24. No. 3. P. 629-650.
Добавлено: 3 октября 2016
Статья
Kormina J. Forum for Anthropology and Culture. 2016. Vol. 12. P. 201-229.
Добавлено: 16 ноября 2016
Статья
Knorre B. K. Religion & Gesellschaft in Ost und West. 2017. Vol. 10. No. 45. P. 23-25.
Добавлено: 18 декабря 2017
Статья
Кильдюшов О. В. Самопознание. Информационный бюллетень форума "Бердяевские чтения". 2015. № 1: Сакральная география. Места памяти. Крым. С. 21-24.

Статья посвящена германскому присутствию и культурному влияниюв Крыму - от легендарных готов до немецких колонистов.

Добавлено: 23 мая 2015
Статья
Носачев П. Г. Религиоведческие исследования. 2019. Т. 20. № 2. С. 158-167.

Рецензия на Kripal J. Secret Body: Erotic and Esoteric Currents in the History of Religions

Добавлено: 22 октября 2019
Статья
Medvedeva K. S. Culture and Religion. 2016. Vol. 17. No. 1. P. 92-108.

This article discusses the issue of labour discipline in a Christian Orthodox organisation in Russia. The sisterhood which I analyse is the meeting point of two types of ‘work’: the ‘secular work’ of employed workers is embedded into the ‘religious work’ of the sisters who live a monastic life. I argue that the religious–economic mix of the sisterhood suggests that three employment models are evident: ‘work more, get less’, ‘work less, get more’ and ‘work for free’. Religious and economic spheres are mediated by labour which takes different forms, creating distinct, but related disciplinary labour spaces. I thread the concept of discipline through religious and economic discourses in the monastic workplace, the conflicts between the religious and economic motivations to work and the role of ‘emotional work’. The analysis is based on the participant observation, conducted over a period of four months while I was a staff member of the sisterhood.

Добавлено: 7 апреля 2016
Статья
Porus V. N. Revue philosophique de la France et de l'étranger. 2013. Vol. CCIII. No. 138. P. 203-214.

Для Макса Вебера «рациональная бюрократия» есть идеальный тип организации общества. Однако идеальный тип не позволяет заполнить провал между властью и обществом, который называется отчуждением. Это - миф. и когда Макс Вебер говорит о рациональности, то в основе этого лежат не требования научности, но отсылка к некоей культурной аксиологии. Этот миф можно критиковать, анализируя конкретное поведение бюрократов, обычно мало рациональное, но также ставя под вопрос и саму культуру, которая хочет быть или даже претендует быть рационалистической. В России чудовищность бюрократии является следствием кризиса культуры.

Добавлено: 27 ноября 2013
Статья
Дмитриев Т. А. Логос. 2013. Т. 96. № 6. С. 7-66.
Статья посвящена проблеме условий человеческого существования (la condition humaine) в творчестве Жана-Жака Руссо. В ней рассматриваются альтернативные формы человеческого существования в мысли Руссо на примере критики им гражданского общества модерна, идеи возвращения к классическому городу и естественному состоянию как альтернативам Современности, а также идеалам счастливой семьи и образу жизни «одинокого мечтателя» как руссоистских альтернатив Современности, реализуемых в рамках самой Современности. Главным лейтмотивом статьи является показ значения идей Руссо для политической и моральной философии не только как социального критика Старого порядка и гражданского общества модерна, но как мыслителя «первой величины», чьи воззрения на взаимоотношения человека, общества и природы в современную эпоху продолжают оставаться непревзойденным образцом анализа положения человека в современном мире.
Добавлено: 19 февраля 2014
Статья
Chernavin G. Annales de Phénoménologie. 2013. No. 12. P. 153-164.

À partir des manuscrits du Husserl de 1930-1935 on peut reconstruire l’idée d’une source commune de l’attitude naturelle et de l’attitude phénoménologique : les deux attitudes sont traitées comme – modes d’état transcendantal ; – modes de l’horizon de l’être-là.

À partir des manuscrits du Husserl de 1930-1935 on peut reconstruire l’idée d’une source commune de l’attitude naturelle et de l’attitude phénoménologique : les deux attitudes sont traitées comme – modes d’état transcendantal ; – modes de l’horizon de l’être-là.

L’attitude (qu’elle soit naturelle ou transcendantale) peut être saisie comme un mode d’accomplissement de la vie de la conscience ; de même, le changement d’attitude peut être pensé comme modification de cet accomplissement.

Le mode d’accomplissement propre à l’attitude phénoménologique peut être caractérisé comme quadruple mise-­en-flottement : – mise-­en-flottement entre la réalité effective et la possibilité problématique ; – mise-­en-flottement entre le fini et l’infini ; – mise­en-flottement entre le déterminé et l’indéterminé ; – mise-­en-flottement entre la concordance et la discordance.

Par le flottement entre être et apparence, la phénoménologie passe du mode d’accomplissement comme « étant purement et simplement » au mode d’accomplissement en tant que « simple phénomène » ou « simple apparition ».

L’attitude (qu’elle soit naturelle ou transcendantale) peut être saisie comme un mode d’accomplissement de la vie de la conscience ; de même, le changement d’attitude peut être pensé comme modification de cet accomplissement.

Le mode d’accomplissement propre à l’attitude phénoménologique peut être caractérisé comme quadruple mise-­en-flottement : – mise-­en-flottement entre la réalité effective et la possibilité problématique ; – mise-­en-flottement entre le fini et l’infini ; – mise­en-flottement entre le déterminé et l’indéterminé ; – mise-­en-flottement entre la concordance et la discordance.

Par le flottement entre être et apparence, la phénoménologie passe du mode d’accomplissement comme « étant purement et simplement » au mode d’accomplissement en tant que « simple phénomène » ou « simple apparition ».

Добавлено: 14 октября 2014
Статья
Chernavin G. Interpretationes. Studia philosophica europeanea. 2014. Vol. 1. No. 2. P. 85-98.
Добавлено: 13 ноября 2014