?
SABER Teachers Russian Federation Country Report 2014
Washington :
The World Bank, 2014.
Language:
English
Derkachev P., Вопросы образования 2014 № 4 С. 128-147
The paper provides an overview of studies dedicated to correlations between school teacher salaries and regional economics and to the local factors affecting the size of teacher salaries. The paper describes the basic teacher pay indicators in the regions: absolute salary, teacher pay level as compared to the average regional salary, ratio of salary to ...
Added: September 15, 2014
Kosaretsky S., Pinskaya М., Derkachev P. et al., М. : Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2015
Опросы руководителей общеобразовательных учреждений – традиционное направление мониторинга экономики образования, реализуемого НИУ ВШЭ под эгидой Минобрнауки России начиная с 2002 года. В информационном бюллетене представлены резуль- таты опроса директоров школ, проведенного в 2013 году. Рассмо- трены основные характеристики этих учреждений и их диффе- ренциация, направления финансовой и кадровой политики, включая практики оценки работы учителей, формирование ...
Added: September 24, 2014
Kapuza A., Kersha Y., Zakharov A. et al., Вопросы образования 2017 № 4 С. 10-35
Dynamics of academic performance of Russian school students depending on cultural capital and the size of community is analyzed using PISA and TIMSS data. In order to reveal tendencies in TIMSS and PISA scores dynamics ten educational experts were interviewed. The last 15 years have witnessed a slight improvement in performance of Russian school students ...
Added: December 17, 2017
Abankina I., Vavilova A., Zinkovsky K. et al., НИУ ВШЭ, 2020
This issue represents options for solving the problems that emerged in schools in connection with the switch to distant learning. The response of schools to the crisis is being analyzed in terms of teachers, who try to compensate their lack of professional skills, changes in curriculum, in work hours and duties of collaborators, overcoming the ...
Added: November 2, 2020
Деркачев П. В., Агранович М. Л., Rodina N. V., Образовательная политика 2009 № 9 С. 33-45
Added: August 30, 2013
Carnoy M., Marotta L., Louzano P. et al., Comparative Education Review 2017 Vol. 61 No. 4 P. 726-759
Implicit in much of comparative and international education research is that education
is a creature of the nation state, shaped largely by economic, political, and social
forces defined by national boundaries. However, in federal nation-states, primary and
secondary schooling is mainly the juridical responsibility of the constituent states, not
the national government. We make the case in this paper ...
Added: June 8, 2017
Morsy L., Khavenson T., Carnoy M., International Journal of Educational Development 2018 Vol. 60 P. 60-79
Highlights
•
Argues that explaining national declines in test scores is as important as explaining increases.
•
Interviews with Australian experts on reasons for Australia’s large decline in PISA scores.
•
Uses microdata from PISA and TIMSS scores to test expert explanations for decline.
•
Finds that decline is pervasive across Australian states and social class groups.
•
Finds that there is no clear explanation ...
Added: November 11, 2017
Mertsalova T., Вопросы образования 2015 № 2 С. 40-75
Представленный текст представляет собой набор кейсов исследовательской проблематики, который формирует целостное проблемное поле, и позволяет определить важнейшие исследовательские вопросы и задать наиболее существенные направления развития практики.
В этом своеобразном обзоре представлена попытка провести анализ современной ситуации «открытости» российского образования, вычленить и сформулировать основные характеристики информационной открытости, позволяющие говорить об ее эффективности, выявить существующие разрывы и противоречия, ...
Added: May 6, 2016
Derkachev P., Директор школы 2019 № 5 С. 65-73
В статье анализируются результаты социологического опроса по актуальным вопросам правоприменительной практики в сфере общего образования. ...
Added: June 12, 2019
Vavilova A., Zinkovsky K., Суркова Н. Е., Образовательная политика 2020 № 3 (83) С. 38-45
The coronavirus pandemic has led to the forced self-isolation of pupils, parents and school teachers. The only opportunity to complete the school year was the transition of schools to distance learning. The article analyzes the change in the balance of working and personal time of school teachers that occurred as a result of this transition. Based on the results of surveys conducted by the authors of the article, as well as the ...
Added: November 2, 2020
Savinskaya O., Социологические исследования 2014 № 11 С. 83-90
The review of the current situation in the sphere of preschool education in Russia is taken in the article. The weak aspects of municipal preschools are analyzed, and prospects of further development of the nongovernmental sector are defined. Based on 30 in-depth interviews with leaders of different nongovernmental child centers in three Russian cities, the ...
Added: October 7, 2014
Kasprzhak A. G., М. : Логос, 2010
Управление системой образования – это сложный и дорогостоящий процесс. В случае, когда принятие решений базируется на реальных фактах, а не только на соображениях политического и идеологического характера, важно иметь достоверную информацию о результатах обучения. Правильно собранные и проанализированные данные об учебных достижениях школьников нужны на всех уровнях принятия педагогических решений: система образования в целом, отдельно ...
Added: June 3, 2013
Н. Новгород : Нижегородский филиал МЭСИ, 2013
Сборник материалов по итогам международной научно-практической конференции "Социально-экономические проблемы развития регионов: экономика, образование, управление и право". ...
Added: October 21, 2013
Safronov P., Отечественные записки 2013 № 4(55) С. 22-30
В статье рассматривается опыт реформирования высшей школы в СССР в 1920-е-1930-е гг. Исследуются издержки и ограничения заявленного в тот период плана реконструкции университетов. В заключение показывается, как уроки образовательных реформ указанного периода соотносятся с современными проектами реформирования высшей школы. ...
Added: April 3, 2014
Zair-Bek S. I., Mertsalova T., Anchikov K., Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2020
В аналитическом материале рассматриваются проблемы функционирования и развития сельской школы как типичного и в то же время особого института в составе национальной образовательной системы. Акцент делается на межрегиональных и внутрирегиональных сопоставлениях, неоднородности внешних и внутренних условий (экономических, природных, этнокультурных, социальных), а также на сравнении городских и сельских школ. Для анализа использованы данные федерального статистического наблюдения, кейсы развития сети сельских школ, социологические исследования ...
Added: November 21, 2020
Sorokin P. S., Froumin I., Policy Futures in Education 2022 Vol. 20 No. 2 P. 201-214
Over the last two decades, increasing participation rates in post-secondary education in many countries have been accompanied by decreases in aggregate economic growth and raising social tensions. It is obvious now that education does not ‘automatically’ produce more well-being (at least, if conventionally measured through income or gross domestic product) either for the individual or ...
Added: August 8, 2021
Metelkova E., Решетникова О. В., Вестник практической психологии образования 2009 № 1 С. 23-25
В 2003 г. была учреждена и приступила к активной работе Общероссийская общественная организация «Федерация психологов образования России», которая объединила в своих рядах психологов, работающих в системе образования Российской Федерации. В статье раскрываются организационно-содержательные аспекты деятельности профессиональной общественной организации за первые пять лет ее существования в контексте решения задач, стоящих перед отечественным образованием. ...
Added: September 11, 2014
М. : ИНИОН РАН, 2012
Рассматриваются проблемы стратегического проектирования социально-экономического развития России, национальных интересов России в изменяющемся мире, модернизации российской экономики на основе инновационного и технологического развития, качества власти и управления, регионального развития, модернизации российского здравоохранения, образования и науки. В ежегоднике представлены материалы XII Международной научной конференции «Модернизация России: ключевые проблемы и решения», Москва, ИНИОН РАН, 15–16 декабря 2011 г.
Для ...
Added: October 12, 2012
М. : МИЭМ НИУ ВШЭ, 2013
The materials of The Second International Scientific – Practical Conference is presented below. The Conference reflects the modern state of innovation in education, science, industry and social-economic sphere, from the standpoint of introducing new information technologies.
Digest of Conference materials is presented in 4 parts. It is interesting for a wide range of researchers, teachers, graduate ...
Added: April 18, 2013
М. : Издательство РГСУ, 2006
Added: September 17, 2013
Derkachev P., Управление школой 2013 № 12 (570) С. 19-20
Clusters of regions on the basis of ecomical conditions of teachers. ...
Added: December 10, 2013
Abankina I., Abankina T., Abanokova K. et al., М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2016
Ежегодный доклад о социальной политики НИУ ВШЭ ориентирован на развитие предметной и плодотворной дискуссии по вопросам направлений развития социальной политики, экономики и общества как в самой экспертной среде, так и между лидерами гражданского общества и теми, кто принимает решения от имени государства. Вынося в 2016 году тему человеческого капитала в заголовок ежегодного доклада, авторы подчеркивают ...
Added: September 27, 2016
Derkachev P., Zinkovsky K., Russian Education & Society 2018 Vol. 60 No. 5 P. 402-421
We investigate the main question of whether higher education institutions are able to increase their performance due to mergers, takeovers, or organizational restructuring. The problem of measuring performance when there are several “output” and “input” indicators can currently be solved by recourse to a proven data analysis method (data envelopment analysis, DEA). Two models are ...
Added: August 27, 2018
Kasprzhak A. G., Isaeva N., Bayburin R., Journal of Siberian Federal University. Series: Humanities & Social Sciences 2015 Vol. 12 P. 2458-2468
В настоящей статье обсуждаются результаты исследования стилей принятия управленческих решений директоров общеобразовательных школ, которое было проведено в 2014 г. в восьми регионах Российской Федерации (по одному региону в каждом федеральном округе) по методологии А. Роу. Целью исследования было оценить реформаторский потенциал российских директоров, который, по мнению авторов, в современных условиях опирается на умение выстроить сотрудничество ...
Added: November 8, 2015