?
Ожидания и поведение семей в сфере дополнительного образования детей. Информационный бюллетень
M. :
Higher School of Economics Publishing House, 2014.
Academic editor: Kuzminov Y., Gokhberg L., Kovaleva N. V., Gudkov L. D.
The bulletin presents the results of two surveys conducted in 2013 as part of the Monitoring the economics of education: parents of pupils attending extra classes and parents of children enrolled in institutions of further education. We consider the expectations of parents regarding the results of the pre-additional education, their satisfaction with the services they receive, the cost to families for additional education of children. Special attention is paid to the analysis of the scale and nature of children's involvement in further education, including differences due to the age of children, education, financial security and the residence of families.
Keywords: дополнительное образование школьниковnon-formal educationparentscultural consumptionожидания от обученияродительское отношениепотребительские ожидания
Publication based on the results of:
Kupriyanov B., Директор школы 2014 № 8
In 2013, the National Research University "Higher School of Economics" were carried out extensive surveys of different categories of adults involved in the organization of free time students, in this case we use the results of the survey of parents of pupils for further education.
The survey polled 2,080 parents of pupils attending supplementary classes ...
Added: October 15, 2014
Kupriyanov B., Петерсон Л. А., Новое в психолого-педагогических исследованиях 2014 № 1 С. 47-55
On the development of the child how many additional programs should be subject to government bonds (one, two or three?). The proposed article - an attempt to formulate a number of assumptions that reveal the intensity of training children complement-tional education on the basis of a small pilot study, conducted in February and March of ...
Added: September 30, 2014
Kupriyanov B., Kosaretsky S., М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2014
The bulletin addresses the results of a survey of teachers and heads of institutions of additional education of children, held as part of the Monitoring the Economics of Education HSE. The characteristics of teachers Hoopoe as a socio-professional groups: education, working conditions, the structure and level of remuneration, motivation, professional activity. ...
Added: October 15, 2014
Рябчикова Анна Павловна, Народное образование 2015 № 7 С. 143-148
Положение детей в России связано с социально-экономическим развитием страны. На современном этапе развития общества отмечены следующие проблемы, связанные с положением детей: низкое качество образования, высокая заболеваемость почти по всем категориям болезней, неравенство, курение, алкоголизм, детская и подростковая преступность[1]. Перечисленные проблемы отражают факторы риска развития детей, которые, как показали результаты предыдущих исследований, тесно связаны с вовлеченностью ...
Added: December 13, 2015
Kupriyanov B., Социологические исследования 2015 № 11
On the basis of the results of sociological surveys of parents enrolled in programs of additional education provided detailed characteristics of leisure activities of children and retrospective data on children's leisure parents them-selves. The text sets out the structure of free time students, the content of leisure studies, examined the use of infrastructure facilities, organizing ...
Added: November 7, 2015
Kosaretsky S., Belikov A., Образовательная панорама 2015 № 4 С. 15
В предлагаемой статье на основе анализа данных федерального статистического наблюдения и обследования Мониторинга экономики образования рассмотрена ситуация в секторе школьного дополнительного образования: его вклад в охват детей дополнительными общеобразовательными программами различия (в т.ч. в сравнении с сектором организаций дополнительного образования), различия между регионами, группами школ школы в зависимости от типа населенного пункта, уровня реализуемых программ, ...
Added: January 20, 2016
Maloshonok N., Vinnik M. V., Мониторинг университета 2011 № 5 С. 25-36
В статье на материалах монито- рингового исследования первокурсников бакалавриата 2010 г.1 анализируется три вопроса, важных с точки зрения адаптации первокурсников к студенческой жиз- ни. Первый вопрос касается ожиданий первокурсников от обучения в ГУ ВШЭ — как от обучения в вузе в целом (сложность обучения, распространенность разных видов деятельности и т.д.), так и относительно будущей про- ...
Added: March 21, 2013
Savinskaya O., The Qualitative Report 2017 Vol. 22 No. 12 P. 3314-3333
In this study I explore parents’ perceptions of kindergarten as a social institution for the provision of early childhood education and care (ECEC). Global reforms of this important part of the welfare state are a starting point for the research. Redefining welfare ideology and minimizing the social burden on the state leads to the public ...
Added: December 26, 2017
Kupriyanov B., Kosaretsky S., М. : Издательский дом НИУ ВШЭ, 2014
The bulletin presents the results of surveys of teachers and heads of institutions of additional education of children, conducted in the framework of the Economics of Education Monitoring HSE. The features of the organization of the educational process, management and financial-economic activity of institutions of additional education of children, the strategies of institutions in the ...
Added: October 15, 2014
Savinskaya O., Справочник руководителя дошкольного учреждения 2016 № 8 С. 80-84
Основные заказчики образовательной услуги - родители. Именно их обощенное мнение создает базовый социальный запрос на развитие образования. При развитии оценки качества дошкольного образования мнение родителей должно учитываться. В статье пробелматизируется необходимость детального изучения сферы компетентности родителей, ценности дошкольного образования с родительской точки зрения, значимости тех или иных улсуг и видов деятельности, определяются критерии измерения родительского ...
Added: September 21, 2016
Ivaniushina V. A., Alexandrov D. A., Социологические исследования 2016 № 9 С. 59-65
Through the last 25 years of Post-Soviet development and the rise of economic inequality, Russian school system became highly stratified, and numerous studies have demonstrated that so called 'elite' schools (i.e. schools with advanced curriculum -- gymnasiums, lyceums, specialized schools) are very different from schools with standard curriculum. The differences pertain to socio-economic status of ...
Added: June 15, 2016
Куприянов Б.В., Косарецкий С.Г., Мерцалова Т.А. et al., НИУ ВШЭ, 2013
В бюллетене представлены основные результаты первого опроса руководителей учреждений дополнительного образования детей. Рассматриваются вопросы финансирования, кадрового обеспечения деятельности учреждений дополнительного образования детей, характеристики контингента, реализуемых образовательных программ и управленческих стратегий.
Полученные данные дополняют масштабные мониторинговые исследования в области экономики образования, проводимые НИУ ВШЭ под эгидой Минобрнауки России начиная с 2002 г. ...
Added: October 1, 2013
[б.и.], 2014
Added: October 17, 2014
Shubenkova A. Y., Zeveleva O., Вопросы образования 2016
«Российские студенты в глобальном мире: от образовательной мобильности к мигрантским настроениям?» Где проходит граница между международной образовательной мобильностью студентов и высококвалифицированной миграцией? В рамках проекта рассматриваются механизмы формирования мигрантских настроений среди российских студентов, вовлеченных в международную образовательную мобильность. Рассматривают ли студенты международную мобильность как возможность эмигрировать? Если да, то какие факторы способствуют формированию такой стратегии? В ...
Added: December 4, 2015
Popova S. A., Rodina N. V., Андреева А. Р., Журнал руководителя управления образованием 2014 № №4 С. 1-9
В сентябре-декабре 2013 года сотрудниками Института институциональных
исследований НИУ ВШЭ были проведены исследования повышения
заработной платы педагогических работников дошкольных
образовательных учреждений и общеобразовательных учреждений.
О результатах исследования читаем в материалах статьи.
В ходе исследования (Исследование проводилось в пяти субъектах
Российской Федерации из четырех федеральных округов (Уральский,
Центральный, Северо-Западный и Северо-Кавказский федеральные
округа).) были проанализированы данные о заработной плате и объемах
финансирования образования во всех ...
Added: October 5, 2014
Остапенко А. А., Skopin A. U., Новые ценности образования 2010 Т. 46 № 4 С. 50-57
Рассматриваются условия многообразных моделей профильного обучения на селе, которые зависят от образовательных и организационных возможностей населённого пункта, направленных на реализацию профильного обучения. ...
Added: October 22, 2012
Lushin V., Mandell D., Beidas R. et al., Journal of Autism and Developmental Disorders 2020 Vol. 50 No. 3 P. 881-892
Evidence-based practices (EBP) for children with autism are under-used in special-education schools. No research compared child-level versus teacher-level infuences on EBP use, which could guide implementation strategies. We derived longitudinal profles of EBP receipt by children (N=234) in 69 autism-support classrooms, over an academic year. We compared overall impacts of child-level and teacher-level factors on ...
Added: October 30, 2020
Андреев А. Л., Новохатько И. М., Osipova A., Социологическая наука и социальная практика 2017 Т. 5 № 4 С. 27-45
This article analyzes in-depth changes connected with universities turning into corporations in
the context of institutional analysis. The research has been conducted in the case-study format, and the
respondents included students, post-graduates and young scientists of research specializations at National
Research Nuclear University MEPhI. The authors put forward three hypotheses: about possible noncompliance
of the students’ values with university ...
Added: September 20, 2018
Смирнова Е. А., Lisovskaya I., Власть и управление на Востоке России 2016 Т. 76 № 3 С. 114-121
На протяжении последних лет, вырос исследовательский интерес к изучению подростков, находящихся в трудной жизненной ситуации. В данной статье подростковый возраст анализируется с точки зрения социального конструктивизма. Подростковость рассматривается как конструкт, который находится в плоскости научных, медиа и государственных дискурсов. В статье представлен аналитический взгляд на процесс конструирования ...
Added: September 14, 2017
Kupreychenko A. B., Журавлев А. Л., Человеческий фактор: проблемы психологии и эргономики 2012 № 3 С. 3-13
В статье приводятся наиболее значимые тенденции психологической науки. Предложен ряд признаков, позволяющих относить эти тенденции к категории парадигмальных изменений. Парадигмальные изменения учитываются и реализуются прежде всего через принципы организации психологических исследований. ...
Added: December 25, 2012
Semenova T., Vilkova K., Университетское управление: практика и анализ 2017 № 6 С. 114-126
The aim of this work was to identify the existing types of massive open online courses integration into the educational process with the help of assessing the practices adopted by foreign and Russian universities. Besides, the authors identified conditions necessary for successful integration of online courses into academic programs of Russian universities and marked basic ...
Added: October 7, 2017
М. : Российская государственная академия интеллектуальной собственности, 2012
В материалах конференции обсуждается роль наук социо-гуманитарного блока в разработке мер и рекомендаций, способствующих повышению эффективности осуществляемых в России преобразований, активизации использования творческих ресурсов общества, в том числе в сфере интеллектуальной собственности. ...
Added: November 16, 2012
Terentev E., Рыбаков Н. В., Бедный Б. И., Вопросы образования 2020 № 1 С. 40-69
Data obtained in interviews with doctoral students and their academic supervisors as well as in doctoral student surveys conducted across six Russian universities is used to explore the motives for embarking on and pursuing a PhD, and evaluate their incidence. Drawing from Deci and Ryan’s self-determination theory, three basic types of motivation are identified — ...
Added: March 24, 2020
Safonova M., Acta Sociologica 2015
Context specificity of stratifying factors is often alleged, but attempts to systematically test applicability of theories outside the context of their emergence are still relatively rare. Bourdieu’s ideas on cultural consumption and leisure practices were lucky in this respect. Due to their centrality for the late XX century sociology of culture and stratification, and general ...
Added: October 25, 2014