?
Жизнь после девятого класса: как личные достижения учащихся и ресурсы их семей влияют на жизненные траектории? На материалах лонгитюдного исследования
Вопросы образования. 2013. № 4. С. 310-330.
Tovar-García E. D., Communist and Post-Communist Studies 2014 Vol. 47 No. 1 P. 39-47
This paper studies the determinants of educational outcomes in the Republic of Tatarstan, Russia. Using principle component analysis, least squares with robust standard errors, and probit models, I found that family resources, including socioeconomic status, cultural and social capital, show a statistically significant effect on educational achievements and plans about educational trajectories. However, little of ...
Added: January 24, 2014
Popov D., Tyumeneva Y. A., Kuzmina Y., Вопросы образования 2013 № 1 С. 205-231
On the basis of a monitoring of educational and working trajectories of graduates of schools and higher education institutions The authors think it expedient for studying problems in adaptation of first-year students to training in higher education institutions to sort out groups of fundamentally different students on the basis of the cluster analysis. With the ...
Added: April 14, 2013
Carnoy M., Khavenson T., Fonseca I. et al., Cadernos de Pesquisa 2015 Vol. 45 No. 157 P. 450-485
This article assesses the changes in mathematics and reading scores of socially advantaged or disadvantaged Brazilian students, in the International Student Assessment Program – Pisa – between 2000 and 2012, and the National Basic Education Assessment System – Saeb – between 1995 to 2013, in order to extract some provisional conclusions regarding the variations in ...
Added: October 2, 2015
Karmaeva N., Khavenson T., Илиева-Тричкова П., Социологические исследования 2020 № 3 С. 108-120
As the situation in education and labour market is changing in Russia, characterized by
the expansion of services sectors and high participation in higher education, the mechanisms of social
inequality reproduction are evolving. According to the intersectionality theory, social advantages and
disadvantages are reproduced at the intersection of various social categories – social class, gender and
others. In the ...
Added: March 4, 2020
Bogdanov M., Malik V., Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены 2020 № 3 С. 391-421
The article investigates how social, territorial and gender inequalities shape educational trajectories of the Russian young people within four years after they graduate from the 9th grade. Empirical basis of the study encompasses the data from the first, the second and the third waves of the Trajectories in Education and Careers (TrEC) Russian Longitudinal Study conducted in 2012, ...
Added: July 8, 2020
Южанинова А. В., Вопросы образования 2014 № 1 С. 200-216
Анализируются ожидания российских школьников 9-х классов в отношении их первой занятости в будущем: когда они намерены начать работать, считают ли они, что работа прежде всего должна приносить высокий доход, или для них важнее возможность самореализации в трудовой деятельности. Эмпирической базой исследования послужили результаты первой волны лонгитюдного исследования, запущенного в 2010 г. Институтом развития образования НИУ ...
Added: April 11, 2014
Косякова Ю., Yastrebov G., Yanbarisova D. et al., Журнал социологии и социальной антропологии 2016 Т. XIX № 5 (88) С. 76-97
Статья посвящена анализу формальных и неформальных аспектов дифференциации в российском среднем образовании и их роли в вос- производстве социального неравенства. Конкретно под воспроиз- водством социального неравенства авторы понимают связь между образованием родителей и образовательными траекториями де- тей. Примечательно, что при анализе данной связи авторы опира- ются на концепцию первичных и вторичных эффектов социаль- ного происхождения, которая ...
Added: June 13, 2017
Bodovski K., Chykina V., Khavenson T., British Journal of Sociology of Education 2019 Vol. 40 No. 3 P. 393-409
Using newly available data from the Trajectories in Education and
Careers Study, the first longitudinal study on a representative sample
of high school students in Russia, we examined the importance of
investments in human and cultural capital on students’ mathematics
and reading standardized examinations, as well as on the likelihood of
matriculation into a selective institution of higher education. Studying
mathematics ...
Added: November 30, 2018
Tyumeneva Y. A., Kuzmina Y., Вопросы образования 2013 № 1 С. 107-135
On the basis of PISA-2009 materials: Reading literacy The efficiency of one year of study was explored on the basis of PISA-2009 (reading) materials in seven countries: Russia, the Czech Republic, Hungary, Slovakia, Germany, Canada and Brazil. An instrumental variable was used, which enabled to assess the effect of one year of study by the ...
Added: April 14, 2013
Pinskaya М., Khavenson T., Zvyagintsev R. et al., Вопросы образования 2018 № 2 С. 198-227
A field study was performed by experts from the Institute of Education, National Research University Higher School of Economics, as part of the Monitoring of Education Markets and Organizations conducted by HSE in cooperation with the Levada Center. Interviews and focus groups were organized with school principals, teachers, students and their parents in three schools ...
Added: July 10, 2018
Carnoy M., Khavenson T., Costa L. et al., / Высшая школа экономики. Series EDU "Education". 2014. No. 22.
We use a national Brazilian test (SAEB) and an international test (PISA) to measure whether Brazilian students 13-15 years old improved their mathematics and language learning in 1995-2012. We control for part of out-of-school influences by comparing test scores for students with similar family academic resources. Our empirical strategy is descriptive and comparative. We find ...
Added: December 16, 2014
Gorbunova E., Universitas 2013 Т. 1 № 2 С. 59-84
В данной работе предлагается концептуальная модель объяснения выбытия студентов из вуза через рассмотрение их адаптации к университету, академической успеваемости и удовлетворённости обучением. Модель предполагает выделениедвух типов адаптации — академической и социальной. Тестирование концептуальной модели осуществлялось на базе опроса студентов первого курса бакалавриата НИУ ВШЭ с помощью использования методологии моделирования структурными уравнениями (Structural Equation Modeling, SEM). ...
Added: September 10, 2013
Popov D., Tyumeneva Y. A., Kuzmina Y., Вопросы образования 2010 № 4 С. 30-53
Individual psychological predictors in longitudinal studies of professional and educational careers The article presents first results of the Monitoring of educational and labor trajectories of high school and university graduates. This project has been launched by HSE in 2009. The research group has conducted surveys among university students in their last year studies in two ...
Added: October 18, 2012
Malik V., Kurakin D., Pavlenko E., Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2018
В российской системе образования окончание 9-го класса представляет собой ту развилку, когда жизненные траектории молодых людей расходятся: одни продолжают обучение в старшей школе и с большой степенью вероятности затем поступают в вузы, другие переходят в систему среднего профессионального образования (СПО), а небольшая часть девушек и молодых людей выбывает из системы образования. В течение последних 15 лет доля ребят, продолжающих обучение в 10-м классе, снижалась, и особенно ...
Added: October 30, 2018
Khavenson T., Orel E., Psychology. Journal of the Higher School of Economics 2014 Vol. 11 No. 3 P. 37-54
The paper describes the results of examining the relationship between attitudes towards statistics and academic motivation and persistence in sociology students. Often, in the everyday understanding social sciences are identified with the humanities and therefore are considered as not requiring specific mathematical training. Such attitudes in the social sciences students can lead to a decrease ...
Added: December 16, 2014
Popova S. A., Rodina N. V., Андреева А. Р., Журнал руководителя управления образованием 2014 № №4 С. 1-9
В сентябре-декабре 2013 года сотрудниками Института институциональных
исследований НИУ ВШЭ были проведены исследования повышения
заработной платы педагогических работников дошкольных
образовательных учреждений и общеобразовательных учреждений.
О результатах исследования читаем в материалах статьи.
В ходе исследования (Исследование проводилось в пяти субъектах
Российской Федерации из четырех федеральных округов (Уральский,
Центральный, Северо-Западный и Северо-Кавказский федеральные
округа).) были проанализированы данные о заработной плате и объемах
финансирования образования во всех ...
Added: October 5, 2014
Kosaretsky S., Belikov A., Образовательная панорама 2015 № 4 С. 15
В предлагаемой статье на основе анализа данных федерального статистического наблюдения и обследования Мониторинга экономики образования рассмотрена ситуация в секторе школьного дополнительного образования: его вклад в охват детей дополнительными общеобразовательными программами различия (в т.ч. в сравнении с сектором организаций дополнительного образования), различия между регионами, группами школ школы в зависимости от типа населенного пункта, уровня реализуемых программ, ...
Added: January 20, 2016
Смирнова Е. А., Lisovskaya I., Власть и управление на Востоке России 2016 Т. 76 № 3 С. 114-121
На протяжении последних лет, вырос исследовательский интерес к изучению подростков, находящихся в трудной жизненной ситуации. В данной статье подростковый возраст анализируется с точки зрения социального конструктивизма. Подростковость рассматривается как конструкт, который находится в плоскости научных, медиа и государственных дискурсов. В статье представлен аналитический взгляд на процесс конструирования ...
Added: September 14, 2017
Андреев А. Л., Новохатько И. М., Osipova A., Социологическая наука и социальная практика 2017 Т. 5 № 4 С. 27-45
This article analyzes in-depth changes connected with universities turning into corporations in
the context of institutional analysis. The research has been conducted in the case-study format, and the
respondents included students, post-graduates and young scientists of research specializations at National
Research Nuclear University MEPhI. The authors put forward three hypotheses: about possible noncompliance
of the students’ values with university ...
Added: September 20, 2018
Остапенко А. А., Skopin A. U., Новые ценности образования 2010 Т. 46 № 4 С. 50-57
Рассматриваются условия многообразных моделей профильного обучения на селе, которые зависят от образовательных и организационных возможностей населённого пункта, направленных на реализацию профильного обучения. ...
Added: October 22, 2012
Shubenkova A. Y., Zeveleva O., Вопросы образования 2016
«Российские студенты в глобальном мире: от образовательной мобильности к мигрантским настроениям?» Где проходит граница между международной образовательной мобильностью студентов и высококвалифицированной миграцией? В рамках проекта рассматриваются механизмы формирования мигрантских настроений среди российских студентов, вовлеченных в международную образовательную мобильность. Рассматривают ли студенты международную мобильность как возможность эмигрировать? Если да, то какие факторы способствуют формированию такой стратегии? В ...
Added: December 4, 2015
Bessudnov A., Kurakin D., Malik V. et al., / НИУ ВШЭ. Серия WP IE "Научные доклады Института образования". 2014. № WP 02/IE/2014.
Российское лонгитюдное панельное исследование образовательных и трудовых траекторий, реализуемое в Институте образования НИУ ВШЭ, является первым когортным лонгитюдным исследованием национального масштаба, проводимым в современной России. В первом разделе бюллетеня представлена программа исследования, обоснована его актуальность, приведены исследовательская архитектура и принципы организации, а также рассмотрены основные исследовательские вопросы. Второй раздел посвящен методологии, включая более подробное описание ...
Added: March 17, 2015
Lushin V., Mandell D., Beidas R. et al., Journal of Autism and Developmental Disorders 2020 Vol. 50 No. 3 P. 881-892
Evidence-based practices (EBP) for children with autism are under-used in special-education schools. No research compared child-level versus teacher-level infuences on EBP use, which could guide implementation strategies. We derived longitudinal profles of EBP receipt by children (N=234) in 69 autism-support classrooms, over an academic year. We compared overall impacts of child-level and teacher-level factors on ...
Added: October 30, 2020
М. : Российская государственная академия интеллектуальной собственности, 2012
В материалах конференции обсуждается роль наук социо-гуманитарного блока в разработке мер и рекомендаций, способствующих повышению эффективности осуществляемых в России преобразований, активизации использования творческих ресурсов общества, в том числе в сфере интеллектуальной собственности. ...
Added: November 16, 2012